SIWI Globalt programstöd 2021-2024
På denna webbplats visas öppna data om det svenska biståndet, som visar när, till vem och för vilket ändamål svenskt biståndsmedel betalas ut, samt vad det har gett för resultat. Denna sida innehåller information om en av de insatser som finansieras med svenskt bistånd.
Här visas alla aktiviteter kopplade till insatsen. Klicka på en enskild aktivitet för att se fördjupad information.
Totalt 121 151 468 SEK fördelat på 0 aktiviteter
Här presenteras en lista över alla utbetalda transaktioner för en specifik insats. Varje betalning kan spåras till en särskild aktivitet. Negativa belopp indikerar att det skett en återbetalning.
0 transaktioner
Inga transaktioner tillgängliga för denna insats
0 insatsdokument
Nedladdningslänk |
---|
Inga insatsdokument tillgängliga för denna insats
Resultat
Exempel på resultat från 2023 och 2024 års narrativa rapportering Strategimål 1: Ökad vattentrygghet genom hållbar förvaltning av sötvattenresurser och sötvattenekosystem "The Water-smart Forest and Landscape Restoration Tool and Helpdesk" SIWI har under flera år utvecklat ett verktyg "the Water-smart FLR (W-FLR) för Forest Landscape Restoration (restaurering av skogslandskap), som syftar till att säkerställa hållbarhet på kort och lång sikt inom skogs- och landskapsrestaurering. Verktyget minskar gapet mellan integrerad vattenresursförvaltning (IWRM) och skogsförvaltningsmetoder och syftar till att integrera vatten (hydrologiska flöden, tillgänglighet, kvalitet) i sektorer som är avgörande för hållbarhet inom FLR såsom skogsbruk, jordbruk och miljösektorer. Med Sidas stöd inleddes flertalet aktiviteter under 2023. Som ett första steg etablerades ett W-FLR rådgivande team som består av experter från flera andra Sida-partners: FAO, IUCN, World Resource Institute (WRI) och VI Agroforestry tillsammans med SIWI. Verktyget presenterades vid Stockholm World Water Week 2023 och vid Resilience Hubben på COP28. Verktyget presenterades också vid möten och workshops med nationella intressenter i Benin, vid SIANIs årsmöte i december 2023 och med en tvärorganisationsgrupp inom GIZ som är involverad i FLR (inklusive över 60 GIZ-anställda). Verktyget har också presenterats för GIZ FLR-teamet i Etiopien för tillämpning i dess FLR-projekt i södra Etiopien, samt för GIZ FLR-teamet på Madagaskar. Uppdatering 2024 Inom projektet etablerade WRL-teamet en online-supportfunktion 2024 där det är möjligt för FLR-initiativ att få tillgång till information om W-FLRs bästa praxis och support. Samarbetet med GIZ har också reulterat i kapacitetsuppbyggnad och påverkansmöjligheter som kommer att fortsätta under 2025 genom AFR100 och dess Restoration Academy. AFR100, en landsledd insats för att återställa 100 miljoner hektar mark i Afrika till 2030, är ett av de största restaureringsinitiativen i Afrika och under FN:s decennium för återställande av ekosystem. Under 2024 pilottestades W-FLR tool i Etiopien och Benin i två viktiga nederbördsområden tillsammans med lokala, sub-nationella och nationella intressenter från olika sektorer. Planer för W-FLR har utvecklats för Etiopien och Benin som identifierar prioriterade aktiviteter relaterade till policy, kapacitetsutveckling och implementering på marken. Länderna har olika utmaningar men verktyget är anpassningsbart. Till exempel är projektet i Benin ett mindre flodområde med behov att restaurera bankerna längs floden och i Madagaskar fokuserar piloten på att höja medvetande och påverka policies gällande vattensmart FLR på nationell nivå. Planen framåt är att skala upp W-FLR projektet genom identifiering av möjliga partners och pilotländer i Asien. Klimatresilient WASH (ej strategimål i KLIMATs strategi) Under 2023 har SIWI stöttat systemförstärkande för hållbar och klimatresilient leverans av WASH-tjänster i mer än 40 länder, främst genom sitt partnerskap med UNICEF. SIWI medfinansierar alla kontrakt med UNICEF med 15%. Under 2023 används i huvudsak Sidas medel från programstödet för detta. Aktiviteter med SIWI-stöd presenteras i korthet nedan från detta samarbete: - Nationella WASH-åtaganden i Liberia, genom en Presidential WASH Compact. Utveckling av standarder för vatten och sanitet i Zimbabwe. Förstärkning av regleringen i Irak (2 WASH Reg-workshops genomförda i Erbil och Bagdad), Ecuador och Bolivia. - Utvecklat handlingsplaner för att förbättra den möjliggörande miljön för vatten- och sanitetstjänster i Iran och Jamaica, genom en flaskhalsanalys (WASH-BAT). Hållbarhetsbedömning för tjänster i Tanzania, genom att testa Sector-Wide Sustainability Check-verktyget. - Granskning av viktiga nationella klimat- och vattendokument i Papua Nya Guinea, Vietnam, Kambodja, Moçambique, Komorerna, Nepal och Bangladesh. - Informerat utvecklingen av den nationella anpassningsplanen (NAP) i Bangladesh och den nationella policyn för dricksvatten, sanitet och hygien i Nepal att inkludera effekterna av klimatförändringar på WASH-tjänster och på vattenresurser. - 11 klimatriskbedömningar utförda i Nicaragua, Dominikanska republiken, Jemen, Filippinerna, Papua Nya Guinea, Vietnam, Kambodja, Nepal, Moçambique, Komorerna, Kongo, baserat på analys av faror, sårbarheter och exponeringar för att definiera risker. Resultatet av bedömningen hjälper till att identifiera vilka samhällen och system som är mest utsatta för nuvarande och framtida klimatchocker och påfrestningar. - 6 klimatriskinformerade WASH BATs för att identifiera prioriterade möjliggörande miljöåtgärder som tar itu med identifierade risker, utförda i Nicaragua, Dominikanska republiken, Jemen, Nepal, Komorerna, Madagaskar. - 14 klimatförklaringar utvecklade i Paraguay, Papua Nya Guinea, Laos PDR, Vietnam, Kambodja, Uganda, Moçambique, Komorerna, Tchad, CAR, Madagaskar, Palestina, Nepal och Bangladesh, för att dokumentera kopplingarna mellan klimat och klimat effekter, klimatåtgärder och samhällsnytta, baserat på bästa tillgängliga klimatdata och vetenskap.
Improving Water Governance Program Insatsens övergripande mål är att bidra till en stärkt global förvaltning och förbättrad användning av gemensamma vattenresurser för en rättvis och hållbar framtid, genom att utveckla plattformar, underlätta dialog, generera kunskap, genomföra program, påverkans- och policyarbete och utveckla kapacitet hos relevanta aktörer. Programmet har fyra gemensamt stärkande och till viss del överlappande huvudsakliga mål: Program Objective 1: Contribute to Sustainable Management of Shared Water Resources Program Objective 2: Contribute to Resilient Water Services Program Objective 3: Contribute to Inclusion of relevant Program Objective 4: Contribute to Improved and Extended Water Governance by Innovations Based on Knowledge and Learning Programmål 1, "Bidra till hållbar förvaltning av delade vattenresurser", täcker huvudsakligen de aktiviteter som syftar till samarbete kring vattenresurser såsom gränsöverskridande vattensamarbete tex nätverket för vattendiplomati för kvinnor (Women in Water Diplomacy) och Source to Sea tillvägagångssätt (vägledning för att förebygga plastföroreningar genom en gemensamma handlingsplaner, ramverk för ansvarsskyldighet och rekommendationer för att införliva källa-till-havs-perspektiv i stadsplanering, vattensamarbete, och klimatåtgärder). Under Programmål 2, Bidra till motståndskraftiga vattentjänster och infrastruktur genom att förbättra vattenförvaltningen rapporterar SIWI resultat från aktiviteter av vatten- och sanitetsteamet (WASH), samt aktiviteter kring infrastruktur relaterad till naturbaserade lösningar/grön infrastruktur, som t.ex. skogsrestaureringsaktiviteter och arbetet kring förbättrat regnmatat jordbruk. Under Programmål 3, "Bidra till inkludering av relevanta intressenter" presenterar SIWI särskilt bidrag som har bidragit till urbefolkningars ökade engagemang i diskussioner kring vatten- och klimatutmaningar. Programmål 4, Bidra till förbättrad och utökad vattenförvaltning genom innovationer baserade på kunskap och lärande står i centrum för all SIWI-verksamhet. Exempel är arbetet för erkännandet av vattens betydelse för klimatförändringens motståndskraft vid COP 28.
Svenskt bistånd i siffror och berättelser
Vill du läsa mer om vilka resultat svenskt bistånd leder till?