Helpdesk miljö och klimat 2022-2025
På denna webbplats visas öppna data om det svenska biståndet, som visar när, till vem och för vilket ändamål svenskt biståndsmedel betalas ut, samt vad det har gett för resultat. Denna sida innehåller information om en av de insatser som finansieras med svenskt bistånd.
Här visas alla aktiviteter kopplade till insatsen. Klicka på en enskild aktivitet för att se fördjupad information.
Totalt 32 663 134 SEK fördelat på 0 aktiviteter
Här presenteras en lista över alla utbetalda transaktioner för en specifik insats. Varje betalning kan spåras till en särskild aktivitet. Negativa belopp indikerar att det skett en återbetalning.
0 transaktioner
Inga transaktioner tillgängliga för denna insats
0 insatsdokument
Nedladdningslänk |
---|
Inga insatsdokument tillgängliga för denna insats
Resultat
Miljöhelpdeskens arbete är enbart efterfrågestyrt och svarar upp mot de beställningar som kommer från Sida. Uppnådda resultat är därmed de leveranser de gör på beställningar. Då helpdeskens uppdrag är brett inom miljö&klimat så är insatsens resultat relevanta för samtliga mål inom regeringens strategi för globala miljösamarbeten 2022-2026. Exempel på resultat från 2023 PARTNER/CIVSAM har under flera år arbetat systematisk för att förbättra miljö- och klimatintegreringen, både internt och med partners. Detta arbetet har involverat stöd från helpdesken och bidragit till att förbättrat kvaliteten på CIVSAMs beredningar vilka nu i större omfattning innefattar en miljöbedömning av högre kvalitet. Bland annat begärde enheten stöd under 2023 för att följa upp ForumCivs ansats att nå upp till Sidas krav på miljöintegrering. CIVSAM begärde också stöd för att att ge råd till Svenska missionrådet för att utveckla system för kontroll, uppföljning och resultatrapportering av sina miljö- och klimataktiviteter. Även det interna arbetet på PARTNER har helpdesken bidragit till då de begärde stöd att ta fram indikatorer för Sida sex förordningsstyrda förflyttningar gällande miljö, klimat och biodiversitet för PARTNER´s årsplan 2024. Helpdesken har noterat ökade förfrågningar inom SRHR-tematiken och flertalet förfrågningar både från Sida HQ och ambassader. Dessa har inkluderat ambassadens SRHR-team i Pretoria gällande bland annat att bedöma SADC-Parliamentary Forum: SRHR, HIV, AIDS governance project och deras miljöbedömning och rekommendationer för policymarkörer. Att många förfrågningar kommit från SRHR-teamet i Pretoria beror sannolikt på deras särskilda satsning på miljö och klimat under året. Sidas AFRIKA-avd begärde helpdeskens stöd att bedöma SRHR REPSSIs projektansökan: Achieving better SRHR Outcomes for young people: Improved access to quality and responsive SRHR information and services for adolescents and young people in East and Southern Africa 2024-2026" och se hur organisationen har integrerat ett miljöperspektiv. Afrika-avd bad om stöd att bedöma miljöbedömningen av ansökan för Partnering for Resilience to Emergencies through Transformation of SRHR, för International Rescue Committees (IRC). Flera förfrågningar inkom för bedömningar i närområdet och kopplat till reformsamarbetet. Förfrågningar kopplat till närområdet under året har inkluderad stöd i bedömning av ansökan inom avfallshantering och cirkulär ekonomi i Armenien. En analys av den Georgiska taxonomin för hållbara investeringar i jämförelse med EUs gröna taxonomi och stöd i bedömning av ansökan för en ny fas av Green-AL vilket implementeras av CSO-organisationen Co-PLAN i Albanien. Samtliga uppdrag presenteras Appendix 1. Summary of assignments i årsrapporteringen. Lansering av hemsida förbättrad tillgänglighet Helpdesken lanserade sin uppgraderade och tillgänglighetsanpassade hemsida i april. Nytt är bland annat en översikt av genomförda uppdrag och Q&A. Rapporter uppdelade i tematik och geografi ska vara tillgängliga på hemsidans bibliotek. Helpdesken har även producerat en kort informationsvideo om helpeskens tjänster för hemsidan som har delats med Sida.
Integrering av miljö&klimat i allt utvecklingssamarbete som Sidas stödjer bidrar till en mer hållbar utveckling. Sida har därför upprättat flertalet metod- och stödfunktioner för att stödja miljöintegreringen i utvecklingssamarbetet. Sidas miljöhelpdesk är en viktig sådan stödfunktion. Syftet med denna insats är därmed att, genom stöd från miljöhelpdesken, stärka integreringen och genomslaget av miljö&klimat i Sidas insatser. En planerad budget för helpdeskfunktionen har upprättats, baserad på en bedömning av efterfrågan, men inga specifika mål har angetts om ett visst antal uppdrag eller ett visst antal arbetstimmar. Detta eftersom stödet som helpdesken ger inom insatsen helt och hållet är efterfrågestyrt. Rådgivningen till Sida är indelad i följande nio kategorier: 1) Projekt och program 2) Land-, regionala- och tematiska strategier 3) Internationella processer 4) Tematiska analyser 5) Metodutveckling 6) Kapacitetsutveckling 7) Informationsmaterial 8) Facilitering och dialogstöd 9) Lärande Sida kommer kontinuerligt följa upp genomförandet för att säkerställa kvaliteten och nyttan för verksamheten, så att målet med stärkt miljöintegrering uppnås.
Svenskt bistånd i siffror och berättelser
Vill du läsa mer om vilka resultat svenskt bistånd leder till?