Tillgänglighet för Openaid

Openaid står bakom den här webbplatsen. Vi vill att så många som möjligt ska kunna använda den. Det här dokumentet beskriver hur Openaid uppfyller lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, eventuella kända tillgänglighetsproblem och hur du kan rapportera brister till oss så att vi kan åtgärda dem.

Hur tillgänglig är webbplatsen?

Vi är medvetna om att delar av webbplatsen inte är helt tillgängliga. Länkarna nedan leder till detaljerad information om vilka tillgänglighetsproblem du kan möta i olika användningssituationer.

Länkarna nedan leder till detaljerad information om vilka tillgänglighetsproblem du kan möta i olika användningssituationer.

Vad kan du göra om du inte kan använda delar av webbplatsen?

Om du behöver innehåll från Openaid som inte är tillgängligt för dig, men som är undantaget från lagens tillämpningsområde enligt beskrivning nedan, kan du meddela oss.

Du kan också kontakta oss på följande sätt:

Rapportera brister i webbplatsens tillgänglighet

Vi strävar hela tiden efter att förbättra webbplatsens tillgänglighet. Om du upptäcker problem som inte är beskrivna på den här sidan, eller om du anser att vi inte uppfyller lagens krav, meddela oss så att vi får veta att problemet finns.

Tillsyn

Myndigheten för digital förvaltning, Digg, har ansvaret för tillsyn över lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Du kan anmäla till Digg om du tycker att vår digitala service har brister i tillgänglighet. Du kan också anmäla till Digg om du tycker att vår bedömning av vad som är oskäligt betungande ska granskas, om du tycker att vår tillgänglighetsredogörelse har brister eller om du tycker att vi inte har hanterat din begäran om tillgängliggörande korrekt.

Teknisk information om webbplatsens tillgänglighet

Den här webbplatsen är inte förenlig med lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Otillgängliga delar beskrivs nedan.

Innehåll som inte är tillgängligt

Det innehåll som beskrivs nedan är på ett eller annat sätt inte helt tillgängligt.

Bristande förenlighet med lagkraven

Problem vid användning utan synförmåga

  • Det finns sökträffar med en titel/h3:a på engelska.
  • Det finns ett cirkeldiagram som endast är särskilt med hjälp av färg. Detta blir omöjligt för färgblinda personer att tolka diagrammet.
  • När användare använder tangentbord för att navigera, är ”Hjälp” knappen det första som får fokus efter skipplänken. Denna knapp är placerad i nedre högra hörn. Vid första anblick kan användaren tro att man har kommit till en osynlig knapp.
  • Det finns ett ganska stort antal knappar som när de aktiveras öppnar modal dialog med en hjälptext till innehåll som finns i anknytning till knappen. Dessa fönster fungerar ganska dåligt för användare med skärmläsare och som navigerar med tangentbordet. När den modala dialogen öppnas så läser en skärmläsare ”Läs mer om ämne + Stäng knapp” två gånger. .
  • När man gör en inmatning i sökfälten som finns i de utfällbara filtreringsrubrikerna, framkommer det inte att detta val inte ger några sökträffar.
  • Det sker ingen uppläsning av innehållet i de modala fönsterna.
  • Det finns för alla knappar i huvudmeny en första länk som har samma namn som den knapp i huvudmenyn som fällde ut en undermeny i ett första skede, med undantag för knappen ”Hitta bistånd”.

Problem vid användning med nedsatt synförmåga

  • Det finns sökträffar med en titel/h3:a på engelska.
  • Det finns ett cirkeldiagram som endast är särskilt med hjälp av färg. Detta blir omöjligt för färgblinda personer att tolka diagrammet.
  • När användare använder tangentbord för att navigera, är ”Hjälp” knappen det första som får fokus efter skipplänken. Denna knapp är placerad i nedre högra hörn. Vid första anblick kan användaren tro att man har kommit till en osynlig knapp.
  • Det finns ett ganska stort antal knappar som när de aktiveras öppnar modal dialog med en hjälptext till innehåll som finns i anknytning till knappen. Dessa fönster fungerar ganska dåligt för användare med skärmläsare och som navigerar med tangentbordet. När den modala dialogen öppnas så läser en skärmläsare ”Läs mer om ämne + Stäng knapp” två gånger. Det finns en knapp ”Stäng” som ser ut att ligga först i kodordningen men den ligger sist, detta gör att när pil ned tangenten aktiveras som brukligt så läser inte skärmläsaren upp något alls utan det är nu pil upp tangenten som skall användas. Det finns en risk att ovan nämnda kategori av användare går miste om informationen i den modala dialogen.
  • Applicering av CSS för att utöka textavstånd fungerar i viss grad. Det som inte fungerar är letter-spacing som ska påverka allt innehåll på sidan.
  • När man gör en inmatning i sökfälten som finns i de utfällbara filtreringsrubrikerna, framkommer det inte att detta val inte ger några sökträffar.
  • Det sker ingen uppläsning av innehållet i de modala fönsterna.
  • Det finns för alla knappar i huvudmeny en första länk som har samma namn som den knapp i huvudmenyn som fällde ut en undermeny i ett första skede, med undantag för knappen ”Hitta bistånd”.
  • Det finns ett cirkeldiagram som endast är särskilt med hjälp av färg.

Problem vid användning med nedsatt färgseende

  • Det finns ett cirkeldiagram som endast är särskilt med hjälp av färg. Detta blir omöjligt för färgblinda personer att tolka diagrammet.
  • Det finns ett cirkeldiagram som endast är särskilt med hjälp av färg.

Problem vid användning med nedsatt rörlighet

  • När användare använder tangentbord för att navigera, är ”Hjälp” knappen det första som får fokus efter skipplänken. Denna knapp är placerad i nedre högra hörn. Vid första anblick kan användaren tro att man har kommit till en osynlig knapp.
  • Det finns ett ganska stort antal knappar som när de aktiveras öppnar modal dialog med en hjälptext till innehåll som finns i anknytning till knappen. Dessa fönster fungerar ganska dåligt för användare med skärmläsare och som navigerar med tangentbordet. När den modala dialogen öppnas så läser en skärmläsare ”Läs mer om ämne + Stäng knapp” två gånger. Det finns en knapp ”Stäng” som ser ut att ligga först i kodordningen men den ligger sist, detta gör att när pil ned tangenten aktiveras som brukligt så läser inte skärmläsaren upp något alls utan det är nu pil upp tangenten som skall användas. Det finns en risk att ovan nämnda kategori av användare går miste om informationen i den modala dialogen.
  • Det finns ett antal knappar ”i” som när de aktiveras visar olika typer av information. Knappar har en semantisk information med hjälp av attributet aria-label som särskiljer knapparna. Dock så är det inte grafiken ”i” som är det röstkommando som aktiverar dessa knappar utan innehållet i attributen aria-label.

Problem vid användning med kognitiv nedsättning

  • När användare använder tangentbord för att navigera, är ”Hjälp” knappen det första som får fokus efter skipplänken. Denna knapp är placerad i nedre högra hörn. Vid första anblick kan användaren tro att man har kommit till en osynlig knapp.
  • Det finns ett ganska stort antal knappar som när de aktiveras öppnar modal dialog med en hjälptext till innehåll som finns i anknytning till knappen. Dessa fönster fungerar ganska dåligt för användare med skärmläsare och som navigerar med tangentbordet. När den modala dialogen öppnas så läser en skärmläsare ”Läs mer om ämne + Stäng knapp” två gånger. Det finns en knapp ”Stäng” som ser ut att ligga först i kodordningen men den ligger sist, detta gör att när pil ned tangenten aktiveras som brukligt så läser inte skärmläsaren upp något alls utan det är nu pil upp tangenten som skall användas. Det finns en risk att ovan nämnda kategori av användare går miste om informationen i den modala dialogen.
  • Applicering av CSS för att utöka textavstånd fungerar i viss grad. Det som inte fungerar är letter-spacing som ska påverka allt innehåll på sidan.
  • När man gör en inmatning i sökfälten som finns i de utfällbara filtreringsrubrikerna, framkommer det inte att detta val inte ger några sökträffar.
  • Det sker ingen uppläsning av innehållet i de modala fönsterna.
  • Det finns för alla knappar i huvudmeny en första länk som har samma namn som den knapp i huvudmenyn som fällde ut en undermeny i ett första skede, med undantag för knappen ”Hitta bistånd”.
  • Det finns knappar som ändrar innehåll som bör märkas upp med radioknappar och grupperas med hjälp av fieldset och legend element.
  • Det finns ett fieldset element vars aria-label värde inte förmedlas till skärmläsaren.

Vår ambition är att ha åtgärdat alla kända tillgänglighetsproblem senast den 16-06-2025.

Hur vi testat webbplatsen

ETU AB har gjort en oberoende granskning av Openaid.

Senaste bedömningen gjordes den 18 november 2024.

Redogörelsen uppdaterades senast den 16 december 2024.