Illustration över datahanteringen

Steg 1: Datainsamling

Sida samlar in data om insatser från myndigheter och departement som disponerar medel inom den svenska regeringens Utgiftsområde 7: internationellt bistånd. Sida samlar in data i olika format och vid olika tidpunkter. Sidas egen information samlas in via de interna insatshanteringssystemen som används av myndigheten i det dagliga arbetet.

Dessa data består av både beskrivande data, till exempel transaktioner, budget, statistiska markörer, insatsbeskrivning och insatsmål och resultat, samt dokument som bestämts för distribution, exempelvis beslut och avtal. Vanligtvis gäller data enskilda insatser, men i vissa fall grupperas insatser och deras transaktionsdata aggregeras.

Steg 2: Datasammanställning

Data från myndigheterna och Sidas egna insatsdata kvalitetssäkras genom både datorassisterade (automatiska) och manuella rutiner.

Steg 3: Datadistribution

De kvalitetssäkrade data formateras till

-format och skickas sedan till IATI:s centrala register IATI Registry, IATI Datastore och Openaid.se. Openaid.se läser in dessa IATI-data och visar informationen på Openaid.se i form av webbsidor.

Den data som finns på Openaid finns även tillgänglig på IATI-Registry och IATI Datastore, via verktyg på respektive hemsida eller via så kallade Application Program Interfaces (API).


API

Ett API (Application Programming Interface) fungerar som en länk mellan en applikation och den data som applikationen ska läsa in.

Openaid.se använder det API som tillhandahålls av IATI Datastore. Det ger tillgång till all publicerad IATI-data och inte bara Sveriges filer som visas på openaid.se. Läs mer om hur IATI Datastore fungerar här.

Det finns också ett API för IATI Registry som innehåller meta-data för filer som är publicerade i IATI XML-format. Läs mer om det här.