Sammanfattning
Kristina Bjorkdahl, Desmond MchNeil, Hilde Reinersten.
Ett av de viktigaste syftena med biståndsutvärderingar är att dra lärdomar. Men varför lär sig biståndsorganisationer inte mer av sina egna erfarenheter? Lärdomar är dock endast ett av de två allmänt vedertagna syftena med biståndsutvärderingar. Det andra viktiga syftet är ansvarsutkrävande.
Den här studien undersöker varför det ofta är svårt att förena dessa två syften, lärande och ansvarsutkrävande, i praktiken. En empirisk analys har gjorts av nuvarande och tidigare metoder för biståndsutvärdering i Sverige och Norge där djupintervjuer med seniora utvärderingschefer, kartläggning av historiska dokument och ett urval av utvärderingsrapporter ingår i materialet. Dessutom görs en översyn av befintlig litteratur om bistånd som särskilt tar upp ansvarsutkrävande och lärande som dubbla utvärderingssyften.
Rapporten presenterades under seminariet Two sides of the same coin? Are learning and accountability compatible in aid evaluation?
- Nedladdning Ladda ner publikation (PDF, 1.6 MB)
- Publikationstyp: Expertgruppen för biståndsanalys
- Land/region: -
- År: 2017
- Utgiven av: Expertgruppen för biståndsanalys
- Språk:
- Publicerad på Openaid: 2021-03-30