We Effect Miljö och Klimaträttvisa Program Palestina 2020-2023
Aktivitets-ID : SE-0-SE-6-13400A0101-PSE-41020Sammanfattning av insatsen: Sida föreslår ett bidrag om 55 miljoner kr till We Effects Environmental and Climate Justice Programme. Programmet är ett samarbete mellan We Effect och Palestinian Agriculture Institutions Coalition (PAIC)...
Från
Till
Mer om aktiviteten
Sammanfattning av insatsen: Sida föreslår ett bidrag om 55 miljoner kr till We Effects Environmental and Climate Justice Programme. Programmet är ett samarbete mellan We Effect och Palestinian Agriculture Institutions Coalition (PAIC). De utvalda PAIC medlemsorganisationerna är Applied Research Institute Jerusalem (ARIJ), Land Research Center (LRC), MA’AN Development Center, Agricultural Development Association (PARC), Palestinian Hydrology Group (PHG) och Union of Agricultural Work Committees (UAWC). Både programmet och det svenska stödet är nytt. Sida kommer besluta om UAWC's möjliga deltagande i programmet först efter den inledande förberedande fasen (inception phase) som pågår under det första året. Anledningen till den föreslagna insatsen är att stärka civilsamhällets arbete med miljö och klimatfrågor i Palestina. Finansiellt och tekniskt stöd till det palestinska civilsamhället och dess genomförandeorganisationer inom miljöområdet, som i stor utsträckning består av de utvalda PAIC medlemsorganisationerna, antas förbättra möjligheterna till ansvarsutkrävande och påverkansarbete, leda till kapacitetsbyggande och stödja ökad resiliens i lokala samhällen. Programmet har som övergripande mål att "bidra till förbättrad miljö och klimaträttvisa i Palestina". Dess specifika målsättning är att "år 2024 skall civilsamhällesorganisationer och rättighetsbärare ha kapacitet att lyfta och utmana strukturella barriärer för miljö och klimaträttvisa i Palestina". De utvalda medlemsorganisationerna inom PAIC arbetar i hela Palestina, inklusive område C och Gaza. Programmet har tre komponenter: 1) kapacitetsbyggande, 2) ansvarsutkrävande och påverkansarbete, 3) stöd för ökad resiliens i lokala samhällen genom innovativa metoder. Programmets påverkansarbete och ansvarsutkrävande kommer leda till ökad kunskap och mobilisering i lokala samhällen som förväntas leda till förändringar av miljö-, klimat- och jordbrukspolicies på lokal och nationell nivå i Palestina. Programmet kommer förse de lokala samhällena med system och kunskap om hur man kan arbeta tillsammans med miljövänliga jordbruksmetoder och kollektivt anpassa sig till klimatförändringarna. Programmet kommer pröva nya metoder och initiativ för miljövänliga lösningar som motverkar miljöförstöring och klimatförändring. Programmet kommer öka motståndskraften mot klimatförändringar hos de marginaliserade lokala samhällena i Palestina. Sida kommer också se över möjligheten till gränsöverskridande samarbete mellan PAIC och israeliska organisationer efter den förberedande fasen (inception phase), då We Effect och deras partners tagit fram mer utvecklade planer om hur ett sådant eventuellt samarbete skulle kunna se ut. Programmet kompletterar det arbete med miljö- och klimatfrågor som utförs av Världsbanken och den palestinska miljömyndigheten EQA (Environment Quality Authority) vilket erhåller svenskt stöd. Sida följer upp hela programmets resultat, men lägger särskild vikt vid uppföljningen och dialogen vad gäller: 1) att We Effect och dess samarbetspartners skall verka i och nå ut till lokala samhällen, samt att för detta arbeta utifrån ett inkluderande "nedifrån och upp"-perspektiv. 2) ansvarsutkrävande (t.ex. rörande Palestinska myndighetens kapacitet som ansvarstagare dvs "duty bearer"), 3) jämställdhet, miljö, klimat och resiliens, 4) innovation, samt privata sektorns roll för programmet, och 5) multidimensionell fattigdom. Styrdokument: Sida bedömer att programmet är i linje med "Strategin för Sveriges utvecklingssamarbete med Palestina 2020-2024". Inom området miljö och klimat efterfrågar strategin arbete för "Förbättrade möjligheter till hållbar försörjning och hållbart nyttjande av naturresurser" och "Utvecklad kapacitet hos myndigheter och civila samhället att bidra till förbättrad miljö samt till ökad motståndskraft mot klimatförändringar", till vilket programmet i huvudsak bidrar. De insatser som genomförs och planeras inom ramen för programmet är anpassade till Palestinas övergripande planeringsdokument; National Policy Agenda (NPA) 2017-2022. NPA nämner vikten av fungerande energi- och vattensektorer som en förutsättning för en fungerande ekonomi. NPA nämner också vikten av lokal samhällsstyrning och kopplingen till att möta behoven i utsatta områden. NPA beskriver möjliga åtgärder för att minska hoten mot miljö och klimat, genom utbyggnad av avloppsvattenrening och sophantering, energieffektivisering och öka andelen förnybar energi. Även den europeiska gemensamma strategin och resultatramverket för stöd till Palestina (European Joint Strategy in support of Palestine 2017-2020) har tydliga prioriteringar vad gäller lokal samhällsstyrning, sophantering, vatten, sanitet och energi, vilket anknyter till programmets arbetsområden. Programmets administration: We Effect föreslås vara Sidas avtalspart för programmet och ansvarig för dess administration och uppföljning. De utvalda PAIC medlemsorganisationerna kommer att vara genomförande organisationer för verksamheten i Palestina. Programmet kommer genomföras under överinseende av en styrkommitté ("Programme Steering Committee") och en teknisk kommittee ("Programme Technical Committee") som leds av We Effect och ARIJ. Det kommer också finnas en rådgivande kommitté ("Programme Advisory Committee") som bidrar till verksamheten. Ca 90 procent av Sveriges medel kommer vidareförmedlas av We Effect till verksamhet som genomförs av utvalda PAIC medlemsorganisationer samt till kostnader för revisioner och utvärderingar. Resterande ca 10 procent av budgeten är We Effect förvaltningskostnader för programmet. Sida bedömer att förvaltningskostnaden är hög men tillräckligt kostnadseffektiv med tanke på att det är ett omfattande och komplext program. Alternativet skulle vara mer kostnadsineffektivt; Sverige skulle ingå bilaterala avtal med ett antal organisationer som dels skulle begära ersättning för vissa administrativa omkostnader, dels ta mer arbetsresurser i anspråk. Sverige är i nuläget den enda givaren till programmet. Sida bedömer att den av We Effect presenterade övergripande budgeten avspeglar det aktuella behovet för att genomföra programmet. Sida bedömer också att finansieringsbehovet och budgeten är berättigad och rimlig. Sida bedömer att We Effect har en förvaltningsstruktur och organisation, resurser och expertis för att leverera planerade resultat med god intern styrning och kontroll. Sida bedömer även att det inom We Effect finns resurser och kapacitet att hantera programmets verksamhet, hantera rapportering till och koordinering med givare, samt kunna bedöma genomförandepartners ledningsstruktur och kompetens. Sidas bedömer också att We Effect kunskap och kapacitet att hantera risker är acceptabel. Som stöd för Sida's bedömningar finns We Effect's programdokument, ett antal av We Effect's styrdokument och systemrevisionen av We Effect (Report on the efficiency audit of We Effect including specific assessments of internal management and control) som genomfördes 2019 av EY. EY presenterade i rapporten också ett antal rekommendationer vilka We Effect är på väg att åtgärda. Sammanfattningsvis bedömer Sida att We Effect är en lämplig avtalspartner för programmet.
Typ (Click to sort Ascending) | Datum (Click to sort Ascending) | Värde (Click to sort Ascending) |
---|---|---|
Avtalat |
12/1/2020
| SEK 55,000,000 |
Utbetalning |
12/28/2020
| SEK 10,000,000 |
Utbetalning |
10/28/2021
| SEK 10,000,000 |
Utbetalning |
6/28/2022
| SEK 15,000,000 |
Markör (Click to sort Ascending) | Huvudsyfte (Click to sort Ascending) | Delsyfte (Click to sort Ascending) | Inte riktad (Click to sort Ascending) |
---|---|---|---|
Jämställdhet |
-
|
-
| |
Miljö |
-
|
-
| |
Deltagande utvecklingsprocesser och demokrati |
-
|
-
| |
Handelsutveckling |
-
|
-
| |
Biologisk mångfald |
-
|
-
| |
Utsläppsminskning |
-
|
-
| |
Klimatanpassning |
-
|
-
| |
Motverka ökenspridning |
-
|
-
| |
Barnhälsa och mödravård |
-
|
-
| |
Katastrofriskreducering |
-
|
-
| |
Funktionsnedsättning |
-
|
-
|
Förväntade resultat
The overarching goal of the programme is to "contribute to improving environmental and climate justice in Palestine". The specific programme objective is "By 2024, civil society organisations and rights holders have the capacity to address and challenge structural barriers to environment and climate justice in Palestine". To achieve the programme goal, the programme will use a bottom up approach to environmental governance by strengthening the capabilities of various stakeholders and marginalized communities to influence policy making and strategic sector policies. The programme will use a human rights based approach, linking the rights of marginalized community members with the obligations and commitments of duty bearers when it comes to environmental governance and rights, access to information and natural resources. The role of civil society in strengthening environmental governance is important which is why the programme will also contribute to capacity building of CSO's to participate in the environmental decision making dialogue, improving rights-based environmental mainstreaming, developing risk-management response plans and community resilience plans as well as ensuring financing for innovative green solutions to environmental development and climate justice. This is a new programme so there are no previous experiences or evaluations from it.
Resultat
The period covered by this is the month of January to December for year 2021. The following results have been achieved: The agreement between Sweden and We Effect regarding the Environmental and Climate Justice Programme in Palestine was signed on the 14 December 2020. Meetings were held between We Effect and the leading partner implementing agency Applied Research Institute Jerusalem (ARIJ) to discuss the next steps, the agreement articles, contracting mechanisms/procedures and inception phase activities. ARIJ held an internal meeting with the Palestinian Agricultural Institutions Coalition (PAIC) directors for update and next steps discussions on what was agreed on with We Effect. We Effect started preparing for the launching of the programme and kick off meeting with PAIC. During the year 2021, the programme has completed the inception phase activities and moved into the implementation phase. Key Achievements on programme management level include forming a technical committee (TC) and a steering committee (SC) (two steering committee meetings and 18 technical meetings were held in 2021), elaborating a detailed budget and work plan for 2022 and 2023 as well as updating the budget and work plan for the inception and implementation phases for 2021. In addition, PAIC directors and technical coordinators were actively involved in developing and updating the risk management plan. Key achievements on programme level include: 1) carrying out a vulnerability map study in the West Bank and Gaza (the results served as the basis for implementation), 2) developed the Grant Implementation Agreement (GIA), 3) a private sector study, 4) the Palestinian Environmental NGOs Network (PENGON) assessment, 4) a gender power analysis inception report and 5) a capacity building plan for partner organisations for 2022. In addition, important work on programme level was conducted on the ground; grassroot organisations were mapped and selected based on agreed-upon procedures, and three pilot projects in three target communities were completed reaching 2,431 rights holders. In addition, several meetings were held with duty bearers and stakeholders such as the Palestinian Ministry of Agriculture (MoA), Palestinian Water Authority (PWA), Palestinian Ministry of Education (MoE), and Palestinian Environment Quality Authority (EQA) to inform them about the programme and lay the groundwork for collaboration and synergies. We Effect held a training on full Environmental and Social Impact Assessments (ESIA) and afterward all partner organisations prepared simplified ESIAs for their pilot projects.
Ingen fattigdom
Fattigdom omfattar fler dimensioner än den ekonomiska. Fattigdom innebär bland annat även brist på frihet, makt, inflytande, hälsa, utbildning och fysisk säkerhet.
1.5 Bygg motståndskraft mot ekonomiska, sociala och miljökatastrofer
Rent vatten och sanitet för alla
Säkerställa tillgången till och en hållbar förvaltning av vatten och sanitet för alla.
6.3 Förbättra vattenkvalitet och avloppsrening samt öka återanvändning
Hållbara städer och samhällen
Göra städer och bosättningar inkluderande, säkra, motståndskraftiga och hållbara.
11.6 Minska städers miljöpåverkan
Bekämpa klimatförändringarna
Vidta omedelbara åtgärder för att bekämpa klimatförändringarna och dess konsekvenser.
13.1 Stärk motståndskraften mot och anpassningsförmågan till klimatrelaterade katastrofer
Ekosystem och biologisk mångfald
Skydda, återställa och främja ett hållbart nyttjande av landbaserade ekosystem, hållbart bruka skogar, bekämpa ökenspridning, hejda och vrida tillbaka markförstöringen samt hejda förlusten av biologisk mångfald,
15.5 Skydda den biologiska mångfalden och naturliga livsmiljöer
Fullständig beskrivning
Sammanfattning av insatsen: Sida föreslår ett bidrag om 55 miljoner kr till We Effects Environmental and Climate Justice Programme. Programmet är ett samarbete mellan We Effect och Palestinian Agriculture Institutions Coalition (PAIC). De utvalda PAIC medlemsorganisationerna är Applied Research Institute Jerusalem (ARIJ), Land Research Center (LRC), MA’AN Development Center, Agricultural Development Association (PARC), Palestinian Hydrology Group (PHG) och Union of Agricultural Work Committees (UAWC). Både programmet och det svenska stödet är nytt. Sida kommer besluta om UAWC's möjliga deltagande i programmet först efter den inledande förberedande fasen (inception phase) som pågår under det första året. Anledningen till den föreslagna insatsen är att stärka civilsamhällets arbete med miljö och klimatfrågor i Palestina. Finansiellt och tekniskt stöd till det palestinska civilsamhället och dess genomförandeorganisationer inom miljöområdet, som i stor utsträckning består av de utvalda PAIC medlemsorganisationerna, antas förbättra möjligheterna till ansvarsutkrävande och påverkansarbete, leda till kapacitetsbyggande och stödja ökad resiliens i lokala samhällen. Programmet har som övergripande mål att "bidra till förbättrad miljö och klimaträttvisa i Palestina". Dess specifika målsättning är att "år 2024 skall civilsamhällesorganisationer och rättighetsbärare ha kapacitet att lyfta och utmana strukturella barriärer för miljö och klimaträttvisa i Palestina". De utvalda medlemsorganisationerna inom PAIC arbetar i hela Palestina, inklusive område C och Gaza. Programmet har tre komponenter: 1) kapacitetsbyggande, 2) ansvarsutkrävande och påverkansarbete, 3) stöd för ökad resiliens i lokala samhällen genom innovativa metoder. Programmets påverkansarbete och ansvarsutkrävande kommer leda till ökad kunskap och mobilisering i lokala samhällen som förväntas leda till förändringar av miljö-, klimat- och jordbrukspolicies på lokal och nationell nivå i Palestina. Programmet kommer förse de lokala samhällena med system och kunskap om hur man kan arbeta tillsammans med miljövänliga jordbruksmetoder och kollektivt anpassa sig till klimatförändringarna. Programmet kommer pröva nya metoder och initiativ för miljövänliga lösningar som motverkar miljöförstöring och klimatförändring. Programmet kommer öka motståndskraften mot klimatförändringar hos de marginaliserade lokala samhällena i Palestina. Sida kommer också se över möjligheten till gränsöverskridande samarbete mellan PAIC och israeliska organisationer efter den förberedande fasen (inception phase), då We Effect och deras partners tagit fram mer utvecklade planer om hur ett sådant eventuellt samarbete skulle kunna se ut. Programmet kompletterar det arbete med miljö- och klimatfrågor som utförs av Världsbanken och den palestinska miljömyndigheten EQA (Environment Quality Authority) vilket erhåller svenskt stöd. Sida följer upp hela programmets resultat, men lägger särskild vikt vid uppföljningen och dialogen vad gäller: 1) att We Effect och dess samarbetspartners skall verka i och nå ut till lokala samhällen, samt att för detta arbeta utifrån ett inkluderande "nedifrån och upp"-perspektiv. 2) ansvarsutkrävande (t.ex. rörande Palestinska myndighetens kapacitet som ansvarstagare dvs "duty bearer"), 3) jämställdhet, miljö, klimat och resiliens, 4) innovation, samt privata sektorns roll för programmet, och 5) multidimensionell fattigdom. Styrdokument: Sida bedömer att programmet är i linje med "Strategin för Sveriges utvecklingssamarbete med Palestina 2020-2024". Inom området miljö och klimat efterfrågar strategin arbete för "Förbättrade möjligheter till hållbar försörjning och hållbart nyttjande av naturresurser" och "Utvecklad kapacitet hos myndigheter och civila samhället att bidra till förbättrad miljö samt till ökad motståndskraft mot klimatförändringar", till vilket programmet i huvudsak bidrar. De insatser som genomförs och planeras inom ramen för programmet är anpassade till Palestinas övergripande planeringsdokument; National Policy Agenda (NPA) 2017-2022. NPA nämner vikten av fungerande energi- och vattensektorer som en förutsättning för en fungerande ekonomi. NPA nämner också vikten av lokal samhällsstyrning och kopplingen till att möta behoven i utsatta områden. NPA beskriver möjliga åtgärder för att minska hoten mot miljö och klimat, genom utbyggnad av avloppsvattenrening och sophantering, energieffektivisering och öka andelen förnybar energi. Även den europeiska gemensamma strategin och resultatramverket för stöd till Palestina (European Joint Strategy in support of Palestine 2017-2020) har tydliga prioriteringar vad gäller lokal samhällsstyrning, sophantering, vatten, sanitet och energi, vilket anknyter till programmets arbetsområden. Programmets administration: We Effect föreslås vara Sidas avtalspart för programmet och ansvarig för dess administration och uppföljning. De utvalda PAIC medlemsorganisationerna kommer att vara genomförande organisationer för verksamheten i Palestina. Programmet kommer genomföras under överinseende av en styrkommitté ("Programme Steering Committee") och en teknisk kommittee ("Programme Technical Committee") som leds av We Effect och ARIJ. Det kommer också finnas en rådgivande kommitté ("Programme Advisory Committee") som bidrar till verksamheten. Ca 90 procent av Sveriges medel kommer vidareförmedlas av We Effect till verksamhet som genomförs av utvalda PAIC medlemsorganisationer samt till kostnader för revisioner och utvärderingar. Resterande ca 10 procent av budgeten är We Effect förvaltningskostnader för programmet. Sida bedömer att förvaltningskostnaden är hög men tillräckligt kostnadseffektiv med tanke på att det är ett omfattande och komplext program. Alternativet skulle vara mer kostnadsineffektivt; Sverige skulle ingå bilaterala avtal med ett antal organisationer som dels skulle begära ersättning för vissa administrativa omkostnader, dels ta mer arbetsresurser i anspråk. Sverige är i nuläget den enda givaren till programmet. Sida bedömer att den av We Effect presenterade övergripande budgeten avspeglar det aktuella behovet för att genomföra programmet. Sida bedömer också att finansieringsbehovet och budgeten är berättigad och rimlig. Sida bedömer att We Effect har en förvaltningsstruktur och organisation, resurser och expertis för att leverera planerade resultat med god intern styrning och kontroll. Sida bedömer även att det inom We Effect finns resurser och kapacitet att hantera programmets verksamhet, hantera rapportering till och koordinering med givare, samt kunna bedöma genomförandepartners ledningsstruktur och kompetens. Sidas bedömer också att We Effect kunskap och kapacitet att hantera risker är acceptabel. Som stöd för Sida's bedömningar finns We Effect's programdokument, ett antal av We Effect's styrdokument och systemrevisionen av We Effect (Report on the efficiency audit of We Effect including specific assessments of internal management and control) som genomfördes 2019 av EY. EY presenterade i rapporten också ett antal rekommendationer vilka We Effect är på väg att åtgärda. Sammanfattningsvis bedömer Sida att We Effect är en lämplig avtalspartner för programmet.
Transaktioner
Typ (Click to sort Ascending) | Datum (Click to sort Ascending) | Värde (Click to sort Ascending) |
---|---|---|
Avtalat |
12/1/2020
| SEK 55,000,000 |
Utbetalning |
12/28/2020
| SEK 10,000,000 |
Utbetalning |
10/28/2021
| SEK 10,000,000 |
Utbetalning |
6/28/2022
| SEK 15,000,000 |
Policymarkörer
Markör (Click to sort Ascending) | Huvudsyfte (Click to sort Ascending) | Delsyfte (Click to sort Ascending) | Inte riktad (Click to sort Ascending) |
---|---|---|---|
Jämställdhet |
-
|
-
| |
Miljö |
-
|
-
| |
Deltagande utvecklingsprocesser och demokrati |
-
|
-
| |
Handelsutveckling |
-
|
-
| |
Biologisk mångfald |
-
|
-
| |
Utsläppsminskning |
-
|
-
| |
Klimatanpassning |
-
|
-
| |
Motverka ökenspridning |
-
|
-
| |
Barnhälsa och mödravård |
-
|
-
| |
Katastrofriskreducering |
-
|
-
| |
Funktionsnedsättning |
-
|
-
|
Dokument
- Decision on contribution regarding We Effect Environmental and Climate Justice Program Palestine 2020-2023 - pdf
- Grant Agreement regarding We Effect Environmental and Climate Justice Program Palestine 2020-2023 - pdf
Resultat
Förväntade resultat
The overarching goal of the programme is to "contribute to improving environmental and climate justice in Palestine". The specific programme objective is "By 2024, civil society organisations and rights holders have the capacity to address and challenge structural barriers to environment and climate justice in Palestine". To achieve the programme goal, the programme will use a bottom up approach to environmental governance by strengthening the capabilities of various stakeholders and marginalized communities to influence policy making and strategic sector policies. The programme will use a human rights based approach, linking the rights of marginalized community members with the obligations and commitments of duty bearers when it comes to environmental governance and rights, access to information and natural resources. The role of civil society in strengthening environmental governance is important which is why the programme will also contribute to capacity building of CSO's to participate in the environmental decision making dialogue, improving rights-based environmental mainstreaming, developing risk-management response plans and community resilience plans as well as ensuring financing for innovative green solutions to environmental development and climate justice. This is a new programme so there are no previous experiences or evaluations from it.
Resultat
The period covered by this is the month of January to December for year 2021. The following results have been achieved: The agreement between Sweden and We Effect regarding the Environmental and Climate Justice Programme in Palestine was signed on the 14 December 2020. Meetings were held between We Effect and the leading partner implementing agency Applied Research Institute Jerusalem (ARIJ) to discuss the next steps, the agreement articles, contracting mechanisms/procedures and inception phase activities. ARIJ held an internal meeting with the Palestinian Agricultural Institutions Coalition (PAIC) directors for update and next steps discussions on what was agreed on with We Effect. We Effect started preparing for the launching of the programme and kick off meeting with PAIC. During the year 2021, the programme has completed the inception phase activities and moved into the implementation phase. Key Achievements on programme management level include forming a technical committee (TC) and a steering committee (SC) (two steering committee meetings and 18 technical meetings were held in 2021), elaborating a detailed budget and work plan for 2022 and 2023 as well as updating the budget and work plan for the inception and implementation phases for 2021. In addition, PAIC directors and technical coordinators were actively involved in developing and updating the risk management plan. Key achievements on programme level include: 1) carrying out a vulnerability map study in the West Bank and Gaza (the results served as the basis for implementation), 2) developed the Grant Implementation Agreement (GIA), 3) a private sector study, 4) the Palestinian Environmental NGOs Network (PENGON) assessment, 4) a gender power analysis inception report and 5) a capacity building plan for partner organisations for 2022. In addition, important work on programme level was conducted on the ground; grassroot organisations were mapped and selected based on agreed-upon procedures, and three pilot projects in three target communities were completed reaching 2,431 rights holders. In addition, several meetings were held with duty bearers and stakeholders such as the Palestinian Ministry of Agriculture (MoA), Palestinian Water Authority (PWA), Palestinian Ministry of Education (MoE), and Palestinian Environment Quality Authority (EQA) to inform them about the programme and lay the groundwork for collaboration and synergies. We Effect held a training on full Environmental and Social Impact Assessments (ESIA) and afterward all partner organisations prepared simplified ESIAs for their pilot projects.