Innovations Against Poverty 2
Aktivitets-ID : SE-0-SE-6-5411002807-GGG-32130Innovations Against Poverty är en Challenge Fund med syfte att stödja hållbara innovationer/affärssmodell som gynnar de allra fattigaste, Bottom of the Pyramid (BoP). Grundtanken är att innovationen ska lösa ett problem och bli till gagn för de allra fattigaste eller/och att de allra fattigaste själva är inkluderade i affärsmodellen som anställda, leverantörer, distributörer och konsumenter...
Från
Till
Mer om aktiviteten
Innovations Against Poverty är en Challenge Fund med syfte att stödja hållbara innovationer/affärssmodell som gynnar de allra fattigaste, Bottom of the Pyramid (BoP). Grundtanken är att innovationen ska lösa ett problem och bli till gagn för de allra fattigaste eller/och att de allra fattigaste själva är inkluderade i affärsmodellen som anställda, leverantörer, distributörer och konsumenter. Det finns tydliga bevis på att entreprenörer och deras innovationer har förändrat levnadsvillkoren och livet för en stor mängd människor. Samtidigt ser möjligheterna för entreprenörskap olika ut beroende på vilket marknad entreprenörerna verkar på och mot vilken grupp människor innovationerna riktar sig. Generellt är affärsklimatet och möjligheter för entreprenörskap mer utmanande i utvecklingsländer. En tydlig utmaning är bristen på kapital i tidiga skeden. Det är svårt att få investerare att våga satsa i tidiga skeden och risken är stor att innovationer och idéer som skulle kunna ge stor förändring förbises. IAP2 riktar sig framförallt till småskaliga verksamheter som är i ett tidigt skede av sin verksamhet. Sida är medveten om att risken är hög, samtidigt är det i just dessa tidiga skeden som innovatörer har svårt att hitta annan finansiering och Sidas bidrag ger stor additionalitet. Bidragen kommer att ligga mellan 50 000 Euro upp till max 200 000 Euro. Till skillnad från IAP1 har antalet sektorer och länder begränsats i IAP2. Detta för att kunna arbeta mer aktivt med rådgivning och tekniskt stöd. IAP2 kommer att genomföras i Kambodja, Etiopien, Zambia och Uganda och de sektorer programmet riktar sig till är; livsmedelindustrin (Agri-food), vatten, sanitet och hygien (WASH), energi (Energy) och informations- och kommunikationsteknologi (ICT). IAP2 genomförs av ett konsortium som leds av Netherlands Development Organisation SNV i samarbetet med BoP Innovation Center och Inclusive Business Sweden. SNV och dess partners har gedigen erfarenhet av att jobba med Challenge Funds och inklusiva affärsmodeller (Inclusive Business). Programmet sträcker sig från september 2016 till augusti 2020. Sidas budget för programmet är 73,9 MSEK och därtill bidrar SNV in-kind med 4 MSEK.
Typ (Click to sort Ascending) | Datum (Click to sort Ascending) | Värde (Click to sort Ascending) |
---|---|---|
Avtalat |
9/7/2016
| SEK 20,685,700 |
Utbetalning |
11/28/2022
| SEK 9,020,000 |
Markör (Click to sort Ascending) | Huvudsyfte (Click to sort Ascending) | Delsyfte (Click to sort Ascending) | Inte riktad (Click to sort Ascending) |
---|---|---|---|
Jämställdhet |
-
|
-
| |
Miljö |
-
|
-
| |
Deltagande utvecklingsprocesser och demokrati |
-
|
-
| |
Handelsutveckling |
-
|
-
| |
Biologisk mångfald |
-
|
-
| |
Utsläppsminskning |
-
|
-
| |
Klimatanpassning |
-
|
-
| |
Motverka ökenspridning |
-
|
-
| |
Barnhälsa och mödravård |
-
|
-
|
På den här insatsen finns inga dokument publicerade på Openaid. Kontakta openaid@sida.se för mer information.
Förväntade resultat
The purpose of IAP2 is to stimulate the private sector (in the forms of entrepreneurs) to focus their efforts, innovative ability and resources to develop and invest in products, systems and services so they are able to bring about changes to improve the lives of people living in poverty. The intended outcome is to (1) improve growth opportunities and access to markets for inclusive businesses and entrepreneurs and (2) improve delivery of goods and services beneficial for the Base of the Pyramid at scale.
Resultat
Pandemin har slagit hårt mot delar av IAPs portfölj genom minskade inkomster, efterfrågan och köpkraft bland såväl privata som institutionella konsumenter, icke-fungerade leverantörs- och disributionskedjor, minskat intresse och riskaptit bland investerare, reserestriktioner och nedstängningar av samhällen. I vissa länder har pandemin dock inneburit affärsmöjligheter och vissa företag har påverkats positivt av nya affärsmöjligheter och ökad efterfrågan. Exempelvis har IAPs grantees tecknat kontrakt för att uppföra handtvättsanläggningar, leverera näringsberikade livsmedel till sjukhus och flyktingläger samt tillhandahålla vattenfilter. Pandemin kommer troligen fortsatt innebära en risk för portföljen. Portföljen i stort har åstadkommit förbättringar och rapporterat ökningar inom resultatindikatorerna för 2020. Resultat och GLOBECs förändringsteori IAP bidrar främst till resultat för ekonomiska aktörer genom stöd till SMEs samt att stärka privatsektorn samt privatsektorutveckling, hållbart företagande samt ansvarsfulla och hållbara investeringar och innovation. IAP har byggt upp en portfölj av innovationer som visat potential att generera resultat för människor som lever i fattigdom både genom produkter/service till konsumenter och bolagen själva, men även genom leverantörs- och distributionskedjor. IAP har sex nyckelindikatorer baserat på programmets två övergripande outcomes, (1) förbättrade tillväxtmöjligheter och tillgång till marknader för inkluderande företag och entreprenörer och (2) förbättrad och uppskalad leverans av varor och tjänster som gynnar människor som level i fattigdom. Målen som satts inom programmet är inte helt relevanta att jämföra mot, då de beror på portföljsammansättningen (som vid tillfället var okänd för IAP). Dessutom har definitionen av flera indikatorer ändrats för att vara i linje med internationella standarder och system, vilket inte speglades i målen. Konkreta resultat kopplade till GLOBECs förändringsteori handlar främst om direkta effekter för målgruppen ekonomiska aktörer [AKT/MÅL], och sammanfattas i IAPs nyckelindikatorer: • Antal nya jobb: på företagsnivå har 853 nya heltidsjobb skapats där kvinnor utgör 44%. Resultatet drivs främst av tre företag; Sanitation Africa i Uganda och Medeem i Zambia som främst skapat jobb inom sälj samt Ecogroup i Uganda som främst skapat jobb på fabriksnivå för att producera effektiva spisar. [AKT/MÅL] • Inkomstgenerande möjligheter för människor i fattigdom: ackumulerat har 10 597 människor fått tillgång till inkomstgenererande möjligheter (varav 58% kvinnor) genom antingen vara producenter/leverantörer eller distributörer kopplade till IAPs portfölj. [AKT/MÅL] • Tillgång till grundläggande varor och tjänster bland människor i fattigdom: resultatet har ökat mycket över de senaste åren och dubblerades nästan från 807 462 människor i slutet av 2019 till 1 531 499 människor under 2020. 54% av dessa var kvinnor. Resultatet drevs huvudsakligen av tre portföljbolag som tillsammans står för 66% av de totala resultaten. Dessa är Tulip som säljer vattenfilter och därmed bidrar till hälsorelaterade kostnadsbesparingar (Etiopien), Shayahone som säljer lagringssäckar till grödor vilket minskar sköreförluster (Etiopien) samt Sanitation Africa som bygger hygieniska toaletter som medför förbättrad hälsa (Uganda). [AKT/MÅL] • Inkomstökningar och/eller kostnadsbesparingar för människor i fattigdom genom användning av produkter eller tjänster som erbjuds av IAPs portfölj: IAP uppskattar att 548 834 konsumenter (varav 54% kvinnor) har dragit nytta av inkomstökningar eller kostnadsbesparingar. Även i detta fall drivs resultatet av de portföljföretag som har störst antal konsumenter (Tulip, Shayashone och Sanitation Africa). [AKT/MÅL] • Minskade växthusgaser tack vare utbytta produkter (ton CO2 avvärjda): antal sålda clean energy-produkter har dubblerats under 2020 och uppgick till 29 089 produkter, bland annat solcellssystem för hemmet och effektiva spisar. Totalt har 27 615 ton koldioxid avvärjts sedan programmets start. Två bolag bidrar främst till detta resultat och står för 76% av totalt antal ton avvärjda; EcoGroup i Uganda som tillverkar rena och effektiva spisar och bränslen och GM i Etiopien som tillverkar biogasspisar och bränslebesparande komposit. [AKT/MÅL] • Ökade försäljningsintäkter: sedan början av 2020 har företagen totalt över portföljen visat ökade försäljningsintäkter på drygt 6 MEUR. Resultatet indikerar kommersiell lönsamhet för produkter och tjänster som släpps på marknaden. Ackumulerat över programmets gång har 14,4 MEUR i totala fölsäljningsintäkter generererats. [AKT/MÅL] IAP är en challenge fund och bidrar även till att engagera nya aktörer, inklusive näringslivet, för att hitta och innovera nya lösningar på utvecklingsutmaningar som saknar definierade lösningar, samt mobilisera kapital för utveckling i linje med Sidas utvecklingsmål. IAPs portfölj har lyckats mobilisera kapital i form av saminvesteringar från portföljbolagen och även säkrat ytterligare investeringar i 13 portföljbolag på drygt 10 MEUR genom en kombination av gåvomedel, lån och equity. [AKT/MÅL] Övriga relevanta resultat Inom programmet har resultat åstadkommits med koppling till GLOBECs förändringsteori och strategimål. Till exempel bidrar IAPs portföljbolag Medeem direkt till flera delmål i GLOBECs strategi. Medeem är aktivt i Zambia och har utvecklat en innovativ privatsektordriven lösning till ett överkomligt pris för att formalisera markrättigheter för världens fattiga. Medeems projekt under IAP fokuserar på två produkter: ägandelicenser som godkänns av lokala myndigheterna och så kallade paketcertifikat som godkänns av byledare. Under stödet från IAP har Medeem utfärdat dokumentation om markrättigheter till totalt 5 459 landsbygdshushåll jämfört med målet på 6 700 hushåll, motsvarande 81%. Utöver stärkta rättigheter till mark ses fördelar som förenklade arvsprocesser vid bortgång, ökade möjligheter till finansiering för att starta företag genom att använda markägarcertifikaten som säkerhet samt frihet att bedriva olika ekonomiska aktiviteter utan rädsla för olika typer av intrång. Medeem ingick i impactstudien genomförd av 60dB och i den uppgav 64% av Medeems kunders att deras liv hade förbättrats från köpet av markrättighetsdokumenten och 90% att de fick tillgång till produkten för första gången. [AKT/MÅL]
Ingen fattigdom
Fattigdom omfattar fler dimensioner än den ekonomiska. Fattigdom innebär bland annat även brist på frihet, makt, inflytande, hälsa, utbildning och fysisk säkerhet.
1.4 Lika rätt till egendom, grundläggande tjänster, teknologi och ekonomiska resurser
Ingen hunger
Avskaffa hunger, uppnå tryggad livsmedelsförsörjning och förbättrad nutrition samt främja ett hållbart jordbruk.
2.3 Fördubbla småskaliga livsmedelsproducenters produktivitet och intäkter
Jämställdhet
Uppnå jämställdhet och alla kvinnors och flickors egenmakt.
5.5 Säkerställ fullt deltagande för kvinnor i ledarskap och beslutsfattande
Rent vatten och sanitet för alla
Säkerställa tillgången till och en hållbar förvaltning av vatten och sanitet för alla.
6.2 Säkra tillgången till sanitet, hygien och toaletter för alla
Hållbar energi för alla
Säkerställa tillgång till ekonomiskt överkomlig, tillförlitlig, hållbar och modern energi för alla.
7.1 Tillgång till modern energi för alla
Anständiga arbetsvillkor och ekonomisk tillväxt
Verka för varaktig, inkluderande och hållbar ekonomisk tillväxt, full och produktiv sysselsättning med anständiga arbetsvillkor för alla.
8.5 Full sysselsättning och anständiga arbetsvillkor med lika lön för alla
Hållbar industri, innovationer och infrastruktur
Bygga motståndskraftig infrastruktur, verka för en inkluderande och hållbar industrialisering samt främja innovation.
9.3 Underlätta tillgången till finansiella tjänster och marknader
Fullständig beskrivning
Innovations Against Poverty är en Challenge Fund med syfte att stödja hållbara innovationer/affärssmodell som gynnar de allra fattigaste, Bottom of the Pyramid (BoP). Grundtanken är att innovationen ska lösa ett problem och bli till gagn för de allra fattigaste eller/och att de allra fattigaste själva är inkluderade i affärsmodellen som anställda, leverantörer, distributörer och konsumenter. Det finns tydliga bevis på att entreprenörer och deras innovationer har förändrat levnadsvillkoren och livet för en stor mängd människor. Samtidigt ser möjligheterna för entreprenörskap olika ut beroende på vilket marknad entreprenörerna verkar på och mot vilken grupp människor innovationerna riktar sig. Generellt är affärsklimatet och möjligheter för entreprenörskap mer utmanande i utvecklingsländer. En tydlig utmaning är bristen på kapital i tidiga skeden. Det är svårt att få investerare att våga satsa i tidiga skeden och risken är stor att innovationer och idéer som skulle kunna ge stor förändring förbises. IAP2 riktar sig framförallt till småskaliga verksamheter som är i ett tidigt skede av sin verksamhet. Sida är medveten om att risken är hög, samtidigt är det i just dessa tidiga skeden som innovatörer har svårt att hitta annan finansiering och Sidas bidrag ger stor additionalitet. Bidragen kommer att ligga mellan 50 000 Euro upp till max 200 000 Euro. Till skillnad från IAP1 har antalet sektorer och länder begränsats i IAP2. Detta för att kunna arbeta mer aktivt med rådgivning och tekniskt stöd. IAP2 kommer att genomföras i Kambodja, Etiopien, Zambia och Uganda och de sektorer programmet riktar sig till är; livsmedelindustrin (Agri-food), vatten, sanitet och hygien (WASH), energi (Energy) och informations- och kommunikationsteknologi (ICT). IAP2 genomförs av ett konsortium som leds av Netherlands Development Organisation SNV i samarbetet med BoP Innovation Center och Inclusive Business Sweden. SNV och dess partners har gedigen erfarenhet av att jobba med Challenge Funds och inklusiva affärsmodeller (Inclusive Business). Programmet sträcker sig från september 2016 till augusti 2020. Sidas budget för programmet är 73,9 MSEK och därtill bidrar SNV in-kind med 4 MSEK.
Transaktioner
Typ (Click to sort Ascending) | Datum (Click to sort Ascending) | Värde (Click to sort Ascending) |
---|---|---|
Avtalat |
9/7/2016
| SEK 20,685,700 |
Utbetalning |
11/28/2022
| SEK 9,020,000 |
Policymarkörer
Markör (Click to sort Ascending) | Huvudsyfte (Click to sort Ascending) | Delsyfte (Click to sort Ascending) | Inte riktad (Click to sort Ascending) |
---|---|---|---|
Jämställdhet |
-
|
-
| |
Miljö |
-
|
-
| |
Deltagande utvecklingsprocesser och demokrati |
-
|
-
| |
Handelsutveckling |
-
|
-
| |
Biologisk mångfald |
-
|
-
| |
Utsläppsminskning |
-
|
-
| |
Klimatanpassning |
-
|
-
| |
Motverka ökenspridning |
-
|
-
| |
Barnhälsa och mödravård |
-
|
-
|
Dokument
På den här insatsen finns inga dokument publicerade på Openaid. Kontakta openaid@sida.se för mer information.
Resultat
Förväntade resultat
The purpose of IAP2 is to stimulate the private sector (in the forms of entrepreneurs) to focus their efforts, innovative ability and resources to develop and invest in products, systems and services so they are able to bring about changes to improve the lives of people living in poverty. The intended outcome is to (1) improve growth opportunities and access to markets for inclusive businesses and entrepreneurs and (2) improve delivery of goods and services beneficial for the Base of the Pyramid at scale.
Resultat
Pandemin har slagit hårt mot delar av IAPs portfölj genom minskade inkomster, efterfrågan och köpkraft bland såväl privata som institutionella konsumenter, icke-fungerade leverantörs- och disributionskedjor, minskat intresse och riskaptit bland investerare, reserestriktioner och nedstängningar av samhällen. I vissa länder har pandemin dock inneburit affärsmöjligheter och vissa företag har påverkats positivt av nya affärsmöjligheter och ökad efterfrågan. Exempelvis har IAPs grantees tecknat kontrakt för att uppföra handtvättsanläggningar, leverera näringsberikade livsmedel till sjukhus och flyktingläger samt tillhandahålla vattenfilter. Pandemin kommer troligen fortsatt innebära en risk för portföljen. Portföljen i stort har åstadkommit förbättringar och rapporterat ökningar inom resultatindikatorerna för 2020. Resultat och GLOBECs förändringsteori IAP bidrar främst till resultat för ekonomiska aktörer genom stöd till SMEs samt att stärka privatsektorn samt privatsektorutveckling, hållbart företagande samt ansvarsfulla och hållbara investeringar och innovation. IAP har byggt upp en portfölj av innovationer som visat potential att generera resultat för människor som lever i fattigdom både genom produkter/service till konsumenter och bolagen själva, men även genom leverantörs- och distributionskedjor. IAP har sex nyckelindikatorer baserat på programmets två övergripande outcomes, (1) förbättrade tillväxtmöjligheter och tillgång till marknader för inkluderande företag och entreprenörer och (2) förbättrad och uppskalad leverans av varor och tjänster som gynnar människor som level i fattigdom. Målen som satts inom programmet är inte helt relevanta att jämföra mot, då de beror på portföljsammansättningen (som vid tillfället var okänd för IAP). Dessutom har definitionen av flera indikatorer ändrats för att vara i linje med internationella standarder och system, vilket inte speglades i målen. Konkreta resultat kopplade till GLOBECs förändringsteori handlar främst om direkta effekter för målgruppen ekonomiska aktörer [AKT/MÅL], och sammanfattas i IAPs nyckelindikatorer: • Antal nya jobb: på företagsnivå har 853 nya heltidsjobb skapats där kvinnor utgör 44%. Resultatet drivs främst av tre företag; Sanitation Africa i Uganda och Medeem i Zambia som främst skapat jobb inom sälj samt Ecogroup i Uganda som främst skapat jobb på fabriksnivå för att producera effektiva spisar. [AKT/MÅL] • Inkomstgenerande möjligheter för människor i fattigdom: ackumulerat har 10 597 människor fått tillgång till inkomstgenererande möjligheter (varav 58% kvinnor) genom antingen vara producenter/leverantörer eller distributörer kopplade till IAPs portfölj. [AKT/MÅL] • Tillgång till grundläggande varor och tjänster bland människor i fattigdom: resultatet har ökat mycket över de senaste åren och dubblerades nästan från 807 462 människor i slutet av 2019 till 1 531 499 människor under 2020. 54% av dessa var kvinnor. Resultatet drevs huvudsakligen av tre portföljbolag som tillsammans står för 66% av de totala resultaten. Dessa är Tulip som säljer vattenfilter och därmed bidrar till hälsorelaterade kostnadsbesparingar (Etiopien), Shayahone som säljer lagringssäckar till grödor vilket minskar sköreförluster (Etiopien) samt Sanitation Africa som bygger hygieniska toaletter som medför förbättrad hälsa (Uganda). [AKT/MÅL] • Inkomstökningar och/eller kostnadsbesparingar för människor i fattigdom genom användning av produkter eller tjänster som erbjuds av IAPs portfölj: IAP uppskattar att 548 834 konsumenter (varav 54% kvinnor) har dragit nytta av inkomstökningar eller kostnadsbesparingar. Även i detta fall drivs resultatet av de portföljföretag som har störst antal konsumenter (Tulip, Shayashone och Sanitation Africa). [AKT/MÅL] • Minskade växthusgaser tack vare utbytta produkter (ton CO2 avvärjda): antal sålda clean energy-produkter har dubblerats under 2020 och uppgick till 29 089 produkter, bland annat solcellssystem för hemmet och effektiva spisar. Totalt har 27 615 ton koldioxid avvärjts sedan programmets start. Två bolag bidrar främst till detta resultat och står för 76% av totalt antal ton avvärjda; EcoGroup i Uganda som tillverkar rena och effektiva spisar och bränslen och GM i Etiopien som tillverkar biogasspisar och bränslebesparande komposit. [AKT/MÅL] • Ökade försäljningsintäkter: sedan början av 2020 har företagen totalt över portföljen visat ökade försäljningsintäkter på drygt 6 MEUR. Resultatet indikerar kommersiell lönsamhet för produkter och tjänster som släpps på marknaden. Ackumulerat över programmets gång har 14,4 MEUR i totala fölsäljningsintäkter generererats. [AKT/MÅL] IAP är en challenge fund och bidrar även till att engagera nya aktörer, inklusive näringslivet, för att hitta och innovera nya lösningar på utvecklingsutmaningar som saknar definierade lösningar, samt mobilisera kapital för utveckling i linje med Sidas utvecklingsmål. IAPs portfölj har lyckats mobilisera kapital i form av saminvesteringar från portföljbolagen och även säkrat ytterligare investeringar i 13 portföljbolag på drygt 10 MEUR genom en kombination av gåvomedel, lån och equity. [AKT/MÅL] Övriga relevanta resultat Inom programmet har resultat åstadkommits med koppling till GLOBECs förändringsteori och strategimål. Till exempel bidrar IAPs portföljbolag Medeem direkt till flera delmål i GLOBECs strategi. Medeem är aktivt i Zambia och har utvecklat en innovativ privatsektordriven lösning till ett överkomligt pris för att formalisera markrättigheter för världens fattiga. Medeems projekt under IAP fokuserar på två produkter: ägandelicenser som godkänns av lokala myndigheterna och så kallade paketcertifikat som godkänns av byledare. Under stödet från IAP har Medeem utfärdat dokumentation om markrättigheter till totalt 5 459 landsbygdshushåll jämfört med målet på 6 700 hushåll, motsvarande 81%. Utöver stärkta rättigheter till mark ses fördelar som förenklade arvsprocesser vid bortgång, ökade möjligheter till finansiering för att starta företag genom att använda markägarcertifikaten som säkerhet samt frihet att bedriva olika ekonomiska aktiviteter utan rädsla för olika typer av intrång. Medeem ingick i impactstudien genomförd av 60dB och i den uppgav 64% av Medeems kunders att deras liv hade förbättrats från köpet av markrättighetsdokumenten och 90% att de fick tillgång till produkten för första gången. [AKT/MÅL]