Enhanced Integrated Framework Fas 2 2017-2022
Aktivitets-ID : SE-0-SE-6-6105035704-GGG-33110Enhanced Integrated Framework (EIF) är ett program-baserat partnerskap som inkluderar de minst utvecklade länder (MUL), givare och internationella organisationer. Målet är att stödja MUL att vara mer aktiva aktörer inom det globala handelssystemet genom att hjälpa dem att minska deras hinder inom handelssektorn...
Från
Till
Inom
Mer om aktiviteten
Enhanced Integrated Framework (EIF) är ett program-baserat partnerskap som inkluderar de minst utvecklade länder (MUL), givare och internationella organisationer. Målet är att stödja MUL att vara mer aktiva aktörer inom det globala handelssystemet genom att hjälpa dem att minska deras hinder inom handelssektorn. På detta sätt arbetar EIF programmet mot ett övergripande mål för att främja ekonomisk tillväxt och hållbar utveckling. I dagsläget består EIF av 23 givare, 6 multilaterala organisationer (IMF, ITC, WTO, UNCTAD, UNDP, World Bank), 2 observatörer (UNIDO och UNWTO) och 51 länder (48 MUL och 3 länder som nyligen lämnade MUL kategorin). Sida har gett stöd till EIF sedan 2009. Stödet har uppgått till 120 MSEK för implementering av EIF fas 1 som pågår fram tills 2017. Den föreslagna insatsen innebär att stödja EIF:s implementering av fas 2 med 100 MSEK under åren 2017-2021. Hela tidsperioden av EIF fas 2 omfattar åren 2016-2022 och insatsens totala indikativa budget ligger på 274-320 MUSD. EIF:s syfte är oförändrat i fas 2 och syftar till att stödja MUL att: (1) integrera handel i nationella utvecklingsstrategier, (2) upprätta de strukturer som krävs för att samordna leveransen av handelsrelaterat tekniskt bistånd, och (3) bygga upp handelskapacitet, vilket även omfattar att ta itu med kritiska begränsningar på utbudssidan. Fokus inom EIF är kapacitetsuppbyggnad inom handelsfrågor av MUL och framtagande av behovsanalyser, så kallade Diagnostic Trade Integration Studies (DTIS). Därefter tar man fram landspecifika åtgärdsmatriser i syfte att kunna identifiera aktörer och finansiärer som kan genomföra insatserna. I vissa fall implementeras och finansieras prioriterade åtgärder direkt inom ramen för EIF. Exempel på sådana prioriterade åtgärder från fas 1 är "High Value Silk" projektet som syftar till att öka konkurrenskraften hos den kambodjanska silke sektorn för att skapa arbetstillfällen särskilt för kvinnor, stöd för anslutning till WTO och kapacitetsuppbyggnad för handelsinstitutioner, regeringstjänstemän osv. Vidare syftar EIF programmet till att stärka givarnas stöd till landets egen handelsagenda. MUL kan använda EIF som en mekanism för att samordna givarstödet och tillför mer resurser inom deras handelsagenda, medan givarna kan ansluta sig till EIF som en mekanism för att leverera på deras åtaganden inom handelsfrågan. EIF:s aktiviteter finansieras genom en multi-donor trust fund. EIF:s globala förvaltningsstruktur består av EIF styrkommittén, EIF styrelsen, EIF sekretariatet och en fondförvaltare. EIF:s styrkommitté fungerar som ett övergripande ledningsorgan, medan EIF:s styrelse är det beslutande organet för EIF-programmet och ger strategisk tillsyn. Styrelsen består av en representant från varje multilateral organisation (IMF, ITC, WTO, UNCTAD, UNDP, World Bank), tre representanter från de minst utvecklade länderna och tre representanter från givargruppen. EIF:s sekretariat är den genomförandepartner/operativa förvaltaren av EIF-programmet och är en del av WTO:s huvudkontor i Geneve, Schweiz. UNOPS regionala kontor i Geneve fungerar som fond/finansiell förvaltare för EIF fas 2 och är Sidas avtalspartner. På landnivå leder en nationell EIF fokalpunkt själva EIF processen i landet, en EIF donor facilitator arbetar tillsammans med EIF fokalpunkten för att underlätta givarsamordningen och EIF:s nationella styrkommitté är ett forum för beslutsfattande och samordning mellan statliga parter inom handel, den privata sektorn, det civila samhället och givarna i det specifika landet.
Typ (Click to sort Ascending) | Datum (Click to sort Ascending) | Värde (Click to sort Ascending) |
---|---|---|
Avtalat |
1/1/2017
| SEK 15,000,000 |
Utbetalning |
11/28/2022
| SEK 15,000,000 |
Markör (Click to sort Ascending) | Huvudsyfte (Click to sort Ascending) | Delsyfte (Click to sort Ascending) | Inte riktad (Click to sort Ascending) |
---|---|---|---|
Jämställdhet |
-
|
-
| |
Miljö |
-
|
-
| |
Deltagande utvecklingsprocesser och demokrati |
-
|
-
| |
Handelsutveckling |
-
|
-
| |
Biologisk mångfald |
-
|
-
| |
Utsläppsminskning |
-
|
-
| |
Klimatanpassning |
-
|
-
| |
Motverka ökenspridning |
-
|
-
| |
Barnhälsa och mödravård |
-
|
-
| |
Katastrofriskreducering |
-
|
-
| |
Funktionsnedsättning |
-
|
-
|
På den här insatsen finns inga dokument publicerade på Openaid. Kontakta openaid@sida.se för mer information.
Förväntade resultat
Objectives of the intervention The intended outcome of the EIF is to support the LDCs to use trade as a route to poverty reduction and sustainable development by enabling them to be more active players in, and beneficiaries of, the global trading system through mainstreaming trade. By the end of the intervention, the EIF has created a strong, sustainable and effective results-oriented partnership among all EIF stakeholders and provided a framework for trade capacity-building. Moreover, the EIF has provided support in the design and implementation of trade policy, alongside the necessary regulatory reform so that EIF countries own a trade agenda conducive to sustainable pro-poor growth as well as EIF countries have increased their presence in international markets.
Resultat
Background Despite COVID 19 and other challenges persisting in 2021, least developed country (LDC) exports increased by an estimated 22% for the year. This maintains the share of the LDCs in global non-oil exports at 1% of the global total, though sustainably up from 0.5% in 2010. There has been continued and increasing commitment by the LDCs themselves to take a lead role in improving their economic situation, working handin-hand with EIF partners to build institutional and productive capacities, thereby contributing to strengthening their standing in the global trade market and their resilience to national and global shocks and challenges. The EIF Agencies remain a central pillar for technical assistance to the LDCs (with 20% of all projects implemented directly, and more where EIF Agencies provide specialist services to projects). In total, 75 partners supported EIF Countries globally, including women entrepreneurs, micro-, small- and medium-sized enterprise (MSME) associations and regional development banks. This is aligned with the goal of EIF Phase Two, as well as the global recognition of the importance of cross-sectoral and crossthematic partnerships for effective sustainable development and trade. The case for enhanced integration of the LDCs into global and regional trade markets continues to gain attention. Over 2021, the EIF's communication and advocacy efforts showed an increase of more than 116,500 new website users. EIF Country partners engaged in more than 88 meetings at the ministerial and expert level, again showcasing the interest, importance, and effectiveness of bringing country expertise and examples into the global policy dialogue. Learning and accountability were strengthened through a participatory programme evaluation. Hereunder are some examples of concrete results achieved by 2021. The results are illustrated by the major components of the EIF programme. A) Improved trade environment for inclusive and sustainable growth 1) 15 new trade and investment regulations adopted (59 in total), including the revision of the Investment Code in Comoros and the Decree on Cross-Border Trade in Equatorial Guinea. 2) 6 new trade- and investmentrelated policies with support from the EIF (52 in total), such as the Trade Policy Document in Guinea and an Intellectual Property policy in Rwanda. 3) 2 additional countries with government-donor dialogue mechanisms (45 in total), with the EIF playing a lead role in the coordination of project support towards Timor-Leste's accession to the WTO. 4) 1 country (Vanuatu) now leading regional indicators for digital and sustainable trade facilitation B) Increased exports and access to international markets for the LDCs 1) 52 new international market transactions facilitated through EIF support (211 in total), such as dried fruit from Benin to Switzerland, Coffee from the Central African Republic to Nigeria, Cassava from the Solomon Islands to Australia, and honey from Zambia to Norway. USD 2) 210 Millions USD in new exports with contributions from EIF interventions (USD 680 million in total), including products such as cashew nuts from Togo and shea butter from Burkina Faso. 3) 60% of beneficiaries from EIF productive capacity-building projects are women (up from 56% in 2020), with women-centric projects being implemented in countries such as Bangladesh, Bhutan, Haiti, South Sudan, TimorLeste and Uganda. Around 4,500 new jobs have been created with contributions from EIF projects (36,000 in total), such as horticulture in Lesotho or ecotourism in Comoros. Sida has contributed in the strengthening of the EIF reporting and monitoring system through a call off agreement which has led to a marked improvement in the EIF capacity in monitoring and evaluating its support to LDCs. The results achieved by the EIF are in in line with Sida's objectives in the area of trade. The EIF has contributed at both normative and operational levels. It has constributed to institutional strengthening in a number of LDCs. The EIF programme, phase 2, is planned to be finalised by end of 2024. Sida's last disbursement of 15 MSEK scheduled for 2022 has been postponed to 2023. This postponement will not affect the programme as there are enough cash in UNOPS account which will be carried over to 2023. All the resources are now being used to complete all the ongoing projects, including reporting and evaluation. It is assessed that the objectives of the EIF programme will be met. Important to note that Sida has contributed with additional consultancy support to the EIF in order to strengthen the its RBM system.
Ingen fattigdom
Fattigdom omfattar fler dimensioner än den ekonomiska. Fattigdom innebär bland annat även brist på frihet, makt, inflytande, hälsa, utbildning och fysisk säkerhet.
1.2 Minska fattigdomen med minst 50%
Ingen hunger
Avskaffa hunger, uppnå tryggad livsmedelsförsörjning och förbättrad nutrition samt främja ett hållbart jordbruk.
2.3 Fördubbla småskaliga livsmedelsproducenters produktivitet och intäkter
2.b Förhindra handelsbegränsningar och marknadsstörningar, inklusive genom ett avskaffande av exportsubventioner, för jordbruksprodukter
Jämställdhet
Uppnå jämställdhet och alla kvinnors och flickors egenmakt.
5.5 Säkerställ fullt deltagande för kvinnor i ledarskap och beslutsfattande
Anständiga arbetsvillkor och ekonomisk tillväxt
Verka för varaktig, inkluderande och hållbar ekonomisk tillväxt, full och produktiv sysselsättning med anständiga arbetsvillkor för alla.
8.2 Främja ekonomisk produktivitet genom diversifiering, teknisk innovation och uppgradering
8.3 Främja politik för nya arbetstillfällen och ökad företagsamhet
8.a Öka handelsstödet Aid for Trade för utvecklingsländer
Hållbar industri, innovationer och infrastruktur
Bygga motståndskraftig infrastruktur, verka för en inkluderande och hållbar industrialisering samt främja innovation.
9.3 Underlätta tillgången till finansiella tjänster och marknader
Genomförande och globalt partnerskap
Stärka genomförandemedlen och återvitalisera det globala partnerskapet för hållbar utveckling.
17.11 Öka utvecklingsländers export
Fullständig beskrivning
Enhanced Integrated Framework (EIF) är ett program-baserat partnerskap som inkluderar de minst utvecklade länder (MUL), givare och internationella organisationer. Målet är att stödja MUL att vara mer aktiva aktörer inom det globala handelssystemet genom att hjälpa dem att minska deras hinder inom handelssektorn. På detta sätt arbetar EIF programmet mot ett övergripande mål för att främja ekonomisk tillväxt och hållbar utveckling. I dagsläget består EIF av 23 givare, 6 multilaterala organisationer (IMF, ITC, WTO, UNCTAD, UNDP, World Bank), 2 observatörer (UNIDO och UNWTO) och 51 länder (48 MUL och 3 länder som nyligen lämnade MUL kategorin). Sida har gett stöd till EIF sedan 2009. Stödet har uppgått till 120 MSEK för implementering av EIF fas 1 som pågår fram tills 2017. Den föreslagna insatsen innebär att stödja EIF:s implementering av fas 2 med 100 MSEK under åren 2017-2021. Hela tidsperioden av EIF fas 2 omfattar åren 2016-2022 och insatsens totala indikativa budget ligger på 274-320 MUSD. EIF:s syfte är oförändrat i fas 2 och syftar till att stödja MUL att: (1) integrera handel i nationella utvecklingsstrategier, (2) upprätta de strukturer som krävs för att samordna leveransen av handelsrelaterat tekniskt bistånd, och (3) bygga upp handelskapacitet, vilket även omfattar att ta itu med kritiska begränsningar på utbudssidan. Fokus inom EIF är kapacitetsuppbyggnad inom handelsfrågor av MUL och framtagande av behovsanalyser, så kallade Diagnostic Trade Integration Studies (DTIS). Därefter tar man fram landspecifika åtgärdsmatriser i syfte att kunna identifiera aktörer och finansiärer som kan genomföra insatserna. I vissa fall implementeras och finansieras prioriterade åtgärder direkt inom ramen för EIF. Exempel på sådana prioriterade åtgärder från fas 1 är "High Value Silk" projektet som syftar till att öka konkurrenskraften hos den kambodjanska silke sektorn för att skapa arbetstillfällen särskilt för kvinnor, stöd för anslutning till WTO och kapacitetsuppbyggnad för handelsinstitutioner, regeringstjänstemän osv. Vidare syftar EIF programmet till att stärka givarnas stöd till landets egen handelsagenda. MUL kan använda EIF som en mekanism för att samordna givarstödet och tillför mer resurser inom deras handelsagenda, medan givarna kan ansluta sig till EIF som en mekanism för att leverera på deras åtaganden inom handelsfrågan. EIF:s aktiviteter finansieras genom en multi-donor trust fund. EIF:s globala förvaltningsstruktur består av EIF styrkommittén, EIF styrelsen, EIF sekretariatet och en fondförvaltare. EIF:s styrkommitté fungerar som ett övergripande ledningsorgan, medan EIF:s styrelse är det beslutande organet för EIF-programmet och ger strategisk tillsyn. Styrelsen består av en representant från varje multilateral organisation (IMF, ITC, WTO, UNCTAD, UNDP, World Bank), tre representanter från de minst utvecklade länderna och tre representanter från givargruppen. EIF:s sekretariat är den genomförandepartner/operativa förvaltaren av EIF-programmet och är en del av WTO:s huvudkontor i Geneve, Schweiz. UNOPS regionala kontor i Geneve fungerar som fond/finansiell förvaltare för EIF fas 2 och är Sidas avtalspartner. På landnivå leder en nationell EIF fokalpunkt själva EIF processen i landet, en EIF donor facilitator arbetar tillsammans med EIF fokalpunkten för att underlätta givarsamordningen och EIF:s nationella styrkommitté är ett forum för beslutsfattande och samordning mellan statliga parter inom handel, den privata sektorn, det civila samhället och givarna i det specifika landet.
Transaktioner
Typ (Click to sort Ascending) | Datum (Click to sort Ascending) | Värde (Click to sort Ascending) |
---|---|---|
Avtalat |
1/1/2017
| SEK 15,000,000 |
Utbetalning |
11/28/2022
| SEK 15,000,000 |
Policymarkörer
Markör (Click to sort Ascending) | Huvudsyfte (Click to sort Ascending) | Delsyfte (Click to sort Ascending) | Inte riktad (Click to sort Ascending) |
---|---|---|---|
Jämställdhet |
-
|
-
| |
Miljö |
-
|
-
| |
Deltagande utvecklingsprocesser och demokrati |
-
|
-
| |
Handelsutveckling |
-
|
-
| |
Biologisk mångfald |
-
|
-
| |
Utsläppsminskning |
-
|
-
| |
Klimatanpassning |
-
|
-
| |
Motverka ökenspridning |
-
|
-
| |
Barnhälsa och mödravård |
-
|
-
| |
Katastrofriskreducering |
-
|
-
| |
Funktionsnedsättning |
-
|
-
|
Dokument
På den här insatsen finns inga dokument publicerade på Openaid. Kontakta openaid@sida.se för mer information.
Resultat
Förväntade resultat
Objectives of the intervention The intended outcome of the EIF is to support the LDCs to use trade as a route to poverty reduction and sustainable development by enabling them to be more active players in, and beneficiaries of, the global trading system through mainstreaming trade. By the end of the intervention, the EIF has created a strong, sustainable and effective results-oriented partnership among all EIF stakeholders and provided a framework for trade capacity-building. Moreover, the EIF has provided support in the design and implementation of trade policy, alongside the necessary regulatory reform so that EIF countries own a trade agenda conducive to sustainable pro-poor growth as well as EIF countries have increased their presence in international markets.
Resultat
Background Despite COVID 19 and other challenges persisting in 2021, least developed country (LDC) exports increased by an estimated 22% for the year. This maintains the share of the LDCs in global non-oil exports at 1% of the global total, though sustainably up from 0.5% in 2010. There has been continued and increasing commitment by the LDCs themselves to take a lead role in improving their economic situation, working handin-hand with EIF partners to build institutional and productive capacities, thereby contributing to strengthening their standing in the global trade market and their resilience to national and global shocks and challenges. The EIF Agencies remain a central pillar for technical assistance to the LDCs (with 20% of all projects implemented directly, and more where EIF Agencies provide specialist services to projects). In total, 75 partners supported EIF Countries globally, including women entrepreneurs, micro-, small- and medium-sized enterprise (MSME) associations and regional development banks. This is aligned with the goal of EIF Phase Two, as well as the global recognition of the importance of cross-sectoral and crossthematic partnerships for effective sustainable development and trade. The case for enhanced integration of the LDCs into global and regional trade markets continues to gain attention. Over 2021, the EIF's communication and advocacy efforts showed an increase of more than 116,500 new website users. EIF Country partners engaged in more than 88 meetings at the ministerial and expert level, again showcasing the interest, importance, and effectiveness of bringing country expertise and examples into the global policy dialogue. Learning and accountability were strengthened through a participatory programme evaluation. Hereunder are some examples of concrete results achieved by 2021. The results are illustrated by the major components of the EIF programme. A) Improved trade environment for inclusive and sustainable growth 1) 15 new trade and investment regulations adopted (59 in total), including the revision of the Investment Code in Comoros and the Decree on Cross-Border Trade in Equatorial Guinea. 2) 6 new trade- and investmentrelated policies with support from the EIF (52 in total), such as the Trade Policy Document in Guinea and an Intellectual Property policy in Rwanda. 3) 2 additional countries with government-donor dialogue mechanisms (45 in total), with the EIF playing a lead role in the coordination of project support towards Timor-Leste's accession to the WTO. 4) 1 country (Vanuatu) now leading regional indicators for digital and sustainable trade facilitation B) Increased exports and access to international markets for the LDCs 1) 52 new international market transactions facilitated through EIF support (211 in total), such as dried fruit from Benin to Switzerland, Coffee from the Central African Republic to Nigeria, Cassava from the Solomon Islands to Australia, and honey from Zambia to Norway. USD 2) 210 Millions USD in new exports with contributions from EIF interventions (USD 680 million in total), including products such as cashew nuts from Togo and shea butter from Burkina Faso. 3) 60% of beneficiaries from EIF productive capacity-building projects are women (up from 56% in 2020), with women-centric projects being implemented in countries such as Bangladesh, Bhutan, Haiti, South Sudan, TimorLeste and Uganda. Around 4,500 new jobs have been created with contributions from EIF projects (36,000 in total), such as horticulture in Lesotho or ecotourism in Comoros. Sida has contributed in the strengthening of the EIF reporting and monitoring system through a call off agreement which has led to a marked improvement in the EIF capacity in monitoring and evaluating its support to LDCs. The results achieved by the EIF are in in line with Sida's objectives in the area of trade. The EIF has contributed at both normative and operational levels. It has constributed to institutional strengthening in a number of LDCs. The EIF programme, phase 2, is planned to be finalised by end of 2024. Sida's last disbursement of 15 MSEK scheduled for 2022 has been postponed to 2023. This postponement will not affect the programme as there are enough cash in UNOPS account which will be carried over to 2023. All the resources are now being used to complete all the ongoing projects, including reporting and evaluation. It is assessed that the objectives of the EIF programme will be met. Important to note that Sida has contributed with additional consultancy support to the EIF in order to strengthen the its RBM system.