RFSU Info/kom 2017
På denna webbplats visas öppna data om det svenska biståndet, som visar när, till vem och för vilket ändamål svenskt biståndsmedel betalas ut, samt vad det har gett för resultat. Denna sida innehåller information om en av de insatser som finansieras med svenskt bistånd.
Här visas alla aktiviteter kopplade till insatsen. Klicka på en enskild aktivitet för att se fördjupad information.
Totalt 3 673 718 SEK fördelat på 0 aktiviteter
Här presenteras en lista över alla utbetalda transaktioner för en specifik insats. Varje betalning kan spåras till en särskild aktivitet. Negativa belopp indikerar att det skett en återbetalning.
0 transaktioner
Inga transaktioner tillgängliga för denna insats
0 insatsdokument
Nedladdningslänk |
---|
Inga insatsdokument tillgängliga för denna insats
Resultat
Tre projekt ingår i RFSU:s informations- och kommunikationsinsats: Barnvagnsmarschen, två aborträttskampanjer samt RFSU Dokumentär. a) Barnvagnsmarschen Syftet var att öka kunskap och samhällsdebatt om mödradödligheten samt hur arbete för SRHR bidrar till minskad fattigdom. För att uppnå detta ville RFSU få så många människor som möjligt att arrangera Barnvagnsmarscher och på längre sikt skapa förutsättningar att engagera sig i dessa frågor. Målgruppen var främst småbarnsföräldrar, med fokus på de personer som antingen arrangerade aller deltog i Barnvagnsmarschen. RFSU:s förväntade resultat var att deltagarna fått viss ny förståelse för ämnet, medan arrangörerna förväntades få ny kunskap och fördjupad förståelse. Delprojektet resulterade i att 49 Barnvagnsmarscher hölls på olika platser i Sverige, med ett sammanlagt antal av 35 privatarrangörer och ca 3900 deltagare. Detta var en ökning jämfört med 2016, då 45 marscher anordnades av 33 privatarrangörer, med ca 2800 deltagare. Antalet medieinslag ökade jämfört med 2016, men trots det beräknar Kantar Sifo, som gjort en utvärdering och analys av resultaten, att räckvidden minskade något jämfört med tidigare år. Kopplingen till mödradödlighet och fattigdomsbekämpning bedömdes överlag vara tydlig i medieinslagen. Kantar Sifos undersökning bland arrangörer visar att en majoritet av dem bedömer sig ha ökat sin kunskap om mödradödlighet som ett resultat av sitt engagemang i Barnvagnsmarschen. Motsvarande undersökning bland 334 deltagare visar att en majoritet bedömer att deras kunskap ökat. Vad gäller engagemang, är det enbart 27 % av arrangörerna som är direkt positiva till att delta i ytterligare aktiviteter utöver Barnvagnsmarschen. Samtidigt var nästan nio av tio intresserade av att fortsätta arrangera Barnvagnsmarscher i framtiden. b) Aborträttskampanjer Syftet var att öka kunskap och engagemang om aborträtten i världen och hur den hör samman med fattigdomsbekämpning. På längre sikt hoppades RFSU uppnå förutsättningar för långsiktigt engagemang i SRHR-frågor. Målgruppen var personer i åldern 25 - 40 år, med mediepartners och kommersiella aktörer som sekundär målgrupp. Delprojektet resulterade i två kampanjer: Stå upp för aborträtten samt Make abortions safe again. Den senare kampanjen flyttades efter samråd med Sida till januari 2018, för att sammanfalla med årsdagen av USA:s Global Gag Rule. Kampanjen Stå upp för aborträtten fördes bl.a. på sociala media, där hashtaggen #ståuppföraborträtten syntes i över tusen inlägg under tre dagar. RFSU medverkade även i bl.a. SVT, Metro Kolumner och Aftonbladet Nöje. Andra civilsamhällesorganisationer, såsom Kvinna till Kvinna, medverkade till att sprida kampanjens budskap. Kantar Sifos effektmätning visade att en tredjedel av respondenterna (161 personer) uppmärksammat Stå upp för aborträtten. Det var dock stora skillnader mellan män och kvinnor; män hade i lägre grad noterat kampanjen. Bland samtliga intervjuade var det dock endast 17% som ansåg sig ha fått nya kunskaper och 18% som upplevt att diskussionen om aborträtten intensifierats i media och sociala kanaler. Cirka en tredjedel ansåg att informationen var engagerande, men mer än hälften av samtliga respondenter kunde tänka sig att engagera sig i aktiviteter som rör aborträttsfrågan. Även vad gällde Make abortions safe again använde sig RFSU bl.a. av sociala media, men här var uppmärksamheten lägre än i samband med Stå upp för aborträtten. Inom ramen för kampanjen deltog RFSU i TV4:s Nyhetsmorgon. Endast en fjärdedel av 512 intervjuade. hade uppmärksammat Make abortions safe again. Även här var det avsevärt fler kvinnor än män som noterat kampanjen. Få av 112 respondenter upplevde att de fått ny kunskap eller att debatten om aborträtten intensifierats under kampanjen. Däremot kunde fler än hälften tänka sig att engagera sig i aborträttsfrågan. c) RFSU Dokumentär Syftet var att med hjälp av fyra poddar sprida kunskap och skapa engagemang för internationella SRHR-frågor. Målgruppen var opinionsbildare och politiker, personer i åldern 25 - 40 år samt internationellt engagerade studenter. Delprojektet resulterade i sex poddar, d.v.s. två fler än vad RFSU beräknat. Dessa extra poddar finansierades med medel från aborträttskampanjerna, som kostade mindre än vad som var budgeterat. RFSU beräknar att varje avsnitt nådde ca 10 000 - 20 000 lyssnare, vilket är något över vad RFSU beräknat i sin ansökan. För att få en mer kvalitativ överblick över resultaten av podden valde RFSU att anlita Kantar Sifo för fokusgruppsdiskussion med åtta deltagare (fyra män och fyra kvinnor) i åldern 20 - 43 år. Diskussionen utgick från två av poddarna. Ingen av deltagarna kände till RFSU:s poddar före undersökningen. De uppfattade att poddarna främst vände sig till dem som redan var engagerade, och en deltagare undrade om de var riktade till kvinnor. På en skala från 0 till 7 rankade deltagarna i genomsnitt poddarna till 4,8 respektive 5,4 när det gällde påståendet "Avsnittet fick mig att vilja engagera mig i frågan."
RFSU:s infokom-program syftar till att öka och fördjupa medvetenheten och kunskapen i Sverige om situationen kring SRHR:s betydelse för att minska fattigdom och förtryck.
Svenskt bistånd i siffror och berättelser
Vill du läsa mer om vilka resultat svenskt bistånd leder till?