UNESCO Our Rights, Our Lives, Our Future (2018 - 2022)
Insats-ID : SE-0-SE-6-10978På denna webbplats visas öppna data om det svenska biståndet, som visar när, till vem och för vilket ändamål svenskt biståndsmedel betalas ut, samt vad det har gett för resultat. Denna sida innehåller information om en av de insatser som finansieras med svenskt bistånd.
UNESCO har inkomit med en ansökan till Sveriges Regionala SRHR Team om stöd på 79 500 000 SEK för insatsen “Our Rights, Our Lives, OUR Future – Making positive sexual and reproductive health and education a reality for adolescents and young people in Sub-Saharan Africa” för perioden 2018-2020. Insatsen syftar till att stödja allsidig sexual undervisning av g...
Läs hela beskrivningenFrån
- C01 - Projektstöd
Mer om insatsen
UNESCO har inkomit med en ansökan till Sveriges Regionala SRHR Team om stöd på 79 500 000 SEK för insatsen “Our Rights, Our Lives, OUR Future – Making positive sexual and reproductive health and education a reality for adolescents and young people in Sub-Saharan Africa” för perioden 2018-2020. Insatsen syftar till att stödja allsidig sexual undervisning av god kvalitet som ger unga och unga vuxna egenmakt (empowerment), bygger deras egen agens samt utvecklar färdigheter, kunskap, attityder och kompetenser som behövs för att förebygga hiv, och minska antalet tidiga och oönskade graviditer samt eliminera könsbaserat våld. Insatsen söker stöd för att arbeta i 10 fokus- och 21 nätverksländer. Fokusländerna från Afrika söder om Sahara regionen inkluderar Kenya, Mocambique, Malawi, South Afrika, Tanzania, Uganda, Cameron, Elfenbenskusten, DRC och Nigeria. Urvalet av nya fokusländer har gjorts genom att prioritera UNAIDS fast-track länder, som har hög hivbörda och en nationell kontext som stödjer implementeringen av allsidig sexualundervisning. Fyra fokusländer från Sveriges regionala SRHR teams finansierade program för allsidig sexualundervisning i östra och södra Afrika är också inkluderade då länderna ännu inte nått målen med antalet elever som tillhandahålls allsidig sexualundervisning av god kvalitet. Instansen kommer att erbjuda intensivt stöd till de 10 fokusländerna för att utföra specifika aktiviteter för att stärka utvecklingen och leveransen av allsidig sexualundervisning baserad på landets specifika behov och situation. De 20 nätverksländerna Benin, Chad, Congo, Gabon, Ghana, Niger, Madagaskar, Mali, Senegal, Togo, Angola, Botswana, Burundi, Etiopien, Namibia, Rwanda, Lesotho, Södra Sudan, Swaziland, Zimbabwe och Zambia kommer att ingå in insatsen och kommer att få uppstartsfinansiering, s.k.seed funding och kommer även att dra nytta av regionala aktiviteter. UNESCO kommer att implementera insatsen tillsammans med utbildnings-, hälso-, ungdoms-, jämställdhets-, - och civildepartement samt departement för traditionella ledare och departement för lokal utveckling samt nyckelorganisationer inom det civila samhället. Insatsen kommer att använda etablerade plattformar för sammarbete och partnerskap med dessa ministerier på landnivå för att utveckla, implementera och utvärdera program för allsidig sexualundervisning. Den Afrikanska Unionen (AU) och Regionala Ekonomiska Gemenskaperna, dvs. East Africa Community (EAC), Economic Community of Central African States (ECCAS), Economic Communities of West African States (ECOWAS) och Southern Africa Development Community (SADC) kommer fortsatt att vara viktiga partners för att säkra politiska åtaganden för en positiv utveckling för unga- och unga vuxnas hälsa.
Här visas alla aktiviteter kopplade till insatsen. Klicka på en enskild aktivitet för att se fördjupad information.
Totalt 0 SEK fördelat på 0 aktiviteter
Här presenteras en lista över alla utbetalda transaktioner för en specifik insats. Varje betalning kan spåras till en särskild aktivitet. Negativa belopp indikerar att det skett en återbetalning.
0 transaktioner
Inga transaktioner tillgängliga för denna insats
0 insatsdokument
Nedladdningslänk |
---|
Inga insatsdokument tillgängliga för denna insats
Resultat
The O3 programme has achieved remarkable milestones, reaching over 34.5 million learners through in-school CSE, 550,194 educators, 61,144 parent teacher associations (PTA), 60.6 million young people, and more than 42 million members of the wider community by June 2023. The research conducted and disseminated, and the introduction of the Regional Learning Platform expanded the knowledge base and encouraged sharing of good practices. Strategic partnerships and collaborations further enriched the O3 programme reach and effectiveness. Politically, the programme was able to mobilise 38 countries in SSA to commit to ASRHR through the ESA and WCA ministerial commitments. The first objective focused on securing and sustaining strong political commitment, leading to endorsement of the renewed Eastern and Southern Africa (ESA) Commitment by 13 countries and of the West and Central Africa (WCA) Commitment by 25 countries. The second objective centred on enhancing CSE delivery in the classroom, training of educators, supporting curriculum, and developing teaching and learning resources. The third objective aimed to create safer, healthier, and inclusive environments, addressing school-related gender-based violence (SRGBV) and engaging communities through innovative approaches (e.g. radio dramas). The fourth objective strengthened the evidence base, initiating numerous research projects and integrating CSE indicators into Educational Management Information Systems (EMIS). The COVID-19 pandemic, well-organised opposition to CSE by right-wing organisations, reluctance of some parents and community members, and teacher discomfort in delivering CSE were notable hurdles. The programme responded with a reframing of the CSE narrative, targeted advocacy, capacity building of key stakeholders, sensitisation campaigns, community dialogues, and reprogramming to continue reaching learners during school closures. The perception of CSE and its status in curricula were addressed through strategic engagements with ministries of education and school management. Challenges related to curriculum enhancement, inclusion of learners with special needs, and adaptation for learners with disabilities were addressed through development of tailored strategies and resources.
The programme Our Rights, Our Lives, Our Future (O3) seeks to improve sexual and reproductive health (SRH), gender, and education outcomes for adolescents and young people (AYP) in sub-Saharan Africa (SSA) through sustained reductions in new HIV and other sexually transmitted infections (STIs), early and unintended pregnancy (EUP), and gender-based violence (GBV). To achieve this, the O3 programme has four objectives: 1. Secure and sustain strong political commitment and support for adolescents and young peoples access to comprehensive sexuality education (CSE) and SRH services across SSA; 2. Deliver accurate, rights-based and good quality CSE programmes that provide the knowledge, attitudes, and skills essential for gender equality, safer behaviours, and reduced adolescent pregnancy; 3. Support delivery of safer, healthier, and inclusive school and community environments for all young people; 4. Strengthen the evidence base on CSE and safer school environments.
Svenskt bistånd i siffror och berättelser
Vill du läsa mer om vilka resultat svenskt bistånd leder till?
Rapporter från Expertgruppen för biståndsanalys och Sidas strategi- och korruptionsrapporter Berättelser om biståndets resultat Sidas årsredovisning