National Resilience Programme
Insats-ID : SE-0-SE-6-11131På denna webbplats visas öppna data om det svenska biståndet, som visar när, till vem och för vilket ändamål svenskt biståndsmedel betalas ut, samt vad det har gett för resultat. Denna sida innehåller information om en av de insatser som finansieras med svenskt bistånd.
Under 2015-2016 efterfrågade Sverige tillsammans med EU och DFID om FN ville medverka till att utveckla ett program för att stödja ytterligare förstärkning av katastrofhanteringssystemen i Bangladesh. Inbjudan till FN innehöll relativt specifika riktlinjer för vilka frågor som bör behandlas och ingå i programmet. Som svar på EU:s, DfID:s och Sveriges inbjudan...
Läs hela beskrivningenFrån
- B03 - Bidrag till specifika program och fonder genom internationella organisationer (multilaterala, INGO)
Mer om insatsen
Under 2015-2016 efterfrågade Sverige tillsammans med EU och DFID om FN ville medverka till att utveckla ett program för att stödja ytterligare förstärkning av katastrofhanteringssystemen i Bangladesh. Inbjudan till FN innehöll relativt specifika riktlinjer för vilka frågor som bör behandlas och ingå i programmet. Som svar på EU:s, DfID:s och Sveriges inbjudan mottogs i 2016 ett konceptförslag från FN (UN-Women/UNDP/UNOPS). I anslutning till aktuellt konceptförslag beslöt ambassaden i april 2016 att bevilja ett sex månaders (april-oktober) så kallat designstöd på ursprungligen 2,75 MSEK till UN-WOMEN (tillsammans med UNOPS och UNDP) med syfte att vidareutveckla aktuellt konceptförslag till ett mer konkret projektförslag för ett nationellt resiliensprogram. Avtalet kopplat till designstödet mellan Sverige och UN-Women utökades sedermera ytterligare till totalt 4,5 MSEK, med en tidsförlängning fram till april 2017 för framtagande av projektförslaget för det nationella resiliensprogrammet. Det aktuella projektförslaget "Nationella Resiliensprogrammet" anses därmed vara en produkt av Sveriges, EU:s och DfID's initiala inbjudan med tillhörande instruktion till FN i Bangladesh (under 2015-2016). Det nationella resiliensprogrammet kommer att fokusera på att uppnå en förbättrad nationell kapacitiet i Bangladesh att hantera risker kopplade till naturkatastrofer, med särskilt fokus på hantering av dessa risker integrerat med en ökad jämställdhet inom katastrofhantering. Ett antal viktiga funktions- och kunskapsglapp kopplade till landets system för katastrofriskhantering har identifierats av projektets implementerande FN-organ (UNOPS/UNDP/UN-WOMEN). Målet med insatsen är bland annat att fokusera på följande utmaningar och svagheter: -Bangladesh står inför växande utmaningar med ökad risk för skador och förluster kopplade till framtida naturkatastrofer. Fram till idag har landets samhällsplanering och samhällsinvesteringar präglats av relativt svaga kopplingar till landets utsatthet för naturkatastrofer och medföljande risker; -Landets beredskap för hantering av katastrofer på nationell nivå bedöms vara relativt svag, i synnerhet beredskapen för stora jordbävningar; -Återkommande naturkatastrofer orsakar ofta betydande skador på viktig infrastruktur i Bangladesh. Landets regering bedöms för närvarande brista i sin förmåga och kapacitet att överblicka vilka behov och krav som föreligger för att säkerställa hållbarheten av landets infrastruktur; -Bristande jämställdhet i Bangladesh medför många gånger att kvinnor och flickor är oproportionerligt sårbara för naturkatastrofer och klimatförändringar. Dessa grupper saknar vanligtvis de nödvändiga förutsättningar som behövs för att lyckas förbättra deras motståndskraft/resiliens; -Bristfällig stads- och landsbygdsplanering kombinerat med ett klimat i förändring medför en ökad sårbarhet för bangladeshiska hushåll, både i städer och på landsbygden. Nationella Resiliensprogrammet planerar att anta ett antal strategiska principer med syfte att bemöta ovan nämnda problem och utmaningar samt för att uppnå uppställda mål. Nationellt ägarskap och samarbete med strategiskt utvalda ministerier kombinerat med ett nära samarbete med de tre FN-organen bedöms vara avgörande för att lyckas tackla dessa utmaningar. Insatsen planeras att genomföras via ett antal interventioner med många olika intressenter inblandade, där merparten av interventionerna präglas av kompetenshöjande insatser i form av bland annat teknisk rådgivning, seminarier, workshoper/kurser och konsultinsatser. Det planeras även att genomföras nätverksbildande insatser i form av exempelvis nya plattformar/mötesforum och högnivåmöten för dialog mellan olika ministerier samt kunskapsinhämtande insatser i form av kartläggning av befintlig infrastruktur som i sin tur kan användas i databaser för framtida planering av samhällsbyggande och/eller återuppbyggande aktiviteter. Aktuellt samarbete mellan UNOPS, UNDP och UN-Women har beskrivits som ett pilotsamarbete mellan de tre FN-organen, ett samarbete som ligger i linje med FN's prioriteringar vilket medför att FN i New York noggrant kommer att följa upp utfallet av samarbetet. De deltagande ministerierna från Bangladesh regering i denna insats är ministeriet för katastrofhantering och beredskap (MoDMR), planministeriet (MoP), ministeriet för kvinno- och barnfrågor (MoWCA) och ministeriet för frågor på lokal nivå (LGD).
Här visas alla aktiviteter kopplade till insatsen. Klicka på en enskild aktivitet för att se fördjupad information.
Totalt 0 SEK fördelat på 0 aktiviteter
Här presenteras en lista över alla utbetalda transaktioner för en specifik insats. Varje betalning kan spåras till en särskild aktivitet. Negativa belopp indikerar att det skett en återbetalning.
0 transaktioner
Inga transaktioner tillgängliga för denna insats
0 insatsdokument
Nedladdningslänk |
---|
Inga insatsdokument tillgängliga för denna insats
Resultat
Highlights of results: - the revision of the Standing Order on Disaster (SOD) from 2010 has been finalised and published. The SOD is one of the key documents in disaster management in Bangladesh, as it lays out the duties and responsibilities regarding disaster management at all levels of Government of Bangladesh. For the first time, a Guideline on Gender responsiveness has been added in the SOD. - the monitoring and reporting guidelines for the Sendai Framework for Disaster Risk Reduction have been customized and government professionals sensitized and trained on the new guidelines. - the National Plan for Disaster Management (NPDM) 2021-2025 was finalised through an intensive consultation process, involving 25 ministries and a wide range of vital stakeholders. The NPDM contains 50 investment areas for risk-informed, gender responsive, and disability inclusive planning for resilience. NPDM has also successfully adopted gender mainstreaming and women empowerment for all the actions. The plan is available at the MoDMR website (https://modmr.gov.bd). - Bangladesh Bureau of Statistics with support from NRP developed the methodological guideline and protocol for integrating Sex, Age and Disability Disaggregated Data (SADDD) in Environment, Climate Change, and Disaster related Statistics. SADDD guideline was launched on 21 December 2020. - Sex, Age and Disability Disaggregated Data provisions were also included in the revised D Form (Damage Form) attached to the SOD. In the aftermath of any disaster, the D Form is used to collect damage information from the affected areas and is the main official source for damage and need information for Bangladesh authorities. - for the first time, the 8th Five Year Plan, the high level national planning document, has set direction focusing on asset management, resilient infrastructure, Build Back Better approach and capacity building as strategic elements for rural infrastructure development and management. This outcome is the result of close collaboration between NRP and the General Economics Division of the Planning Commission. - NRP provided technical support in the preparation of Covid-19 contingency Plans for MoDMR and DDM. The plan was found useful in responding the cyclone Amphan and the monsoon flooding 2020 amid the prevalence of pandemic Covid-19. - three reports on Gender Analysis of Covid-19, Cyclone Amphan, and the 2020 monsoon flooding were produced. All these contributed in making the Cyclone Amphan and Humanitarian Preparedness and Response Plan, a gender responsive one. - to address pandemic issues, Public Health on Emergency has been incorporated in the six training modules on Gender Responsive Disaster Risk Reduction and Resilience. Despite Covid-19, NRP managed to provide training to 331 CPP volunteers (147 female & 184 male), 773 FPP volunteers (258 female & 515 male), and 1273 DMC members (327 female & 946 male) from five districts on gender responsive disaster risk management. - a training on Media Sensitization on Gender Responsive Resilience was provided to 76 journalists (11 female & 65 male). This training helped them in producing news and stories focusing on women's needs, priorities, and issues connected with recent disasters and climatic events. A total of 27 news/stories were broadcast on different TV channels and 51 written reports were published that had gender dimensions - a preparedness package for earthquakes has been developed for four urban cities/towns. Six ward level contingency plans were developed by applying scientific and social analytics tools to support risk informed urban planning. A total of 960 Urban Community Volunteers have been trained on Earthquake and Fire Safety and Search & Rescue techniques. - the development of the Dynamic Flood Risks Model to help community-level preparedness using effective early warning for reducing loss anddamage. The scientific model is now ready with BUET-IWFM for full-fledged testing. A total of 1440 trained community-level volunteers gained substantial experience by engaging themselves as responders during the last flood response with local DMCs.
To sustain the resilience of human and economic development in Bangladesh through inclusive , gender responsive disaster management and risk informed development. This goal will be accomplished through the interventions outputs: Output 1: Improved capacities for gender-responsive risk-informed development planning; Output 2: Strengthened disability inclusive, gender-responsive national capacities to address recurrent and mega disasters; Output 3: Improved capacity of selected public institutions to achieve resilience outcomes through designing and constructing risk-informed and gender-responsive infrastructure system; Output 4: Enhanced women leadership capacities for gender-responsive disaster management decisions, investments and policies at national and local levels; Output 5: Strengthened disability inclusive, gender responsive community preparedness, response and recovery capacities for recurrent and mega disasters.
Svenskt bistånd i siffror och berättelser
Vill du läsa mer om vilka resultat svenskt bistånd leder till?
Rapporter från Expertgruppen för biståndsanalys och Sidas strategi- och korruptionsrapporter Berättelser om biståndets resultat Sidas årsredovisning