UNMPTF Fas II
Insats-ID : SE-0-SE-6-11132På denna webbplats visas öppna data om det svenska biståndet, som visar när, till vem och för vilket ändamål svenskt biståndsmedel betalas ut, samt vad det har gett för resultat. Denna sida innehåller information om en av de insatser som finansieras med svenskt bistånd.
Insatsen avser ett fortsatt stöd om 475 MSEK till "UN Multi-Partnership Trust Fund" (MPTF) för Somalia under 2018-2019. I beslut 2015-002435, daterat 30 juni 2015, fattade Sida beslut att stödja MPTF 2015-2017 med ett belopp på 140 MSEK. Ytterligare 33 MSEK tillsköts genom beslut 52/16 från November 2016 , samt ytterligare 55 MSEK genom beslut 14/17, från 24...
Läs hela beskrivningenFrån
- B03 - Bidrag till specifika program och fonder genom internationella organisationer (multilaterala, INGO)
Mer om insatsen
Insatsen avser ett fortsatt stöd om 475 MSEK till "UN Multi-Partnership Trust Fund" (MPTF) för Somalia under 2018-2019. I beslut 2015-002435, daterat 30 juni 2015, fattade Sida beslut att stödja MPTF 2015-2017 med ett belopp på 140 MSEK. Ytterligare 33 MSEK tillsköts genom beslut 52/16 från November 2016 , samt ytterligare 55 MSEK genom beslut 14/17, från 24 april 2017 och slutligen 10 MSEK genom beslut 58/2017 från December 2017. Totalt har Sida utbetalt 238 MSEK under perioden 2015-2017. Sida gör bedömningen att MPTF och de program som Sverige bidrar till trots går tillfredsställande trots vissa utmaningar och levererar resultat i en svår miljö. Somalia är ett av världens fattigaste länder och landet präglas av ojämställdhet och ojämlikhet. Återkommande humanitära kriser och väpnade konflikter utgör svåra utmaningar. Våld mot civilbefolkningen och grova brott mot mänskliga rättigheter är vanligt förekommande. Våldsam extremism utgör också en komplex utmaning för landet och den omgivande regionen. Problemet har också globala implikationer. Vidare påverkas Somalia av klimatförändringar och återkommande perioder av torka. 2,3 miljoner människor har osäker livsmedelsförsörjning och över en miljon är internflyktingar. Av en befolkning på ca 12 miljoner människor uppskattas drygt 70 % vara fattiga och drygt 40 % leva i extrem fattigdom. Ett av sju barn dör före sin första födelsedag; en av arton kvinnor dör under förlossning; och endast en av tre personer har tillgång till säkert dricksvatten. Över 70 % av Somalias befolkning är under trettio år och brist på sysselsättningsmöjligheter lämnar många av dem med få framtidsutsikter, vilket ytterligare bidrar till rekryteringsbasen för al Shabaab. Kvinnor är strukturellt diskriminerade och könsrelaterat våld är utbrett. Somalia har den högsta förekomsten av kvinnlig könsstympning i världen. Kvinnor saknar dessutom tillgång till rättvisa som kan skydda deras rättigheter och tillvarata deras intressen. Bristen på ett formellt och effektivt rättssystem i de flesta delar av landet har lett till omfattande straffrihet. 2017 var Somalia rankat som det mest korrupta landet i världen enligt Transparency International. Samtidigt har en relativt fredlig politisk process för återuppbyggnad av staten och dess institutioner inletts. Ett ökande internationellt stöd de senaste åren har bidragit till flera viktiga framsteg, exempelvis genomförandet av indirekta parlamentsval under hösten 2016, ökad politisk representation av kvinnor och presidentval i februari 2017 som ledde till ett fredligt maktskifte. MPTF etablerades 2015 med Sverige som en av de första givarna. Fonden hanterar idag totalt 200 miljoner USD. De två största givarna är EU och UK. Det svenska bidraget på totalt 238 MSEK under perioden 2015-2017 perioden är det tredje största till fonden. Genom fonden har Sverige stött de centrala politiska processerna (val, konstitution, parlament och den nya federala statsbildningen), utvecklingen av rättsväsendet, jobbskapande för ungdomar, samt förvaltningsstöd. Vidare har Sverige lämnat stöd till FNs centrala funktioner som möjliggör närvaro, implementering och uppföljning i en svår och konfliktfylld kontext som Somalia. Dessutom har pilotstöd till fondens nationella fönster, där medel kanaliserades genom statsapparaten till en återuppbyggnad av ett fängelse i en av medlemsstaterna, vilket kompletter det ovan nämnda rättstödsprogrammet. Det är Sidas bedömning att dessa program sammantaget levererar resultat, trots stora utmaningar. Sida gör även bedömningen att MPTF har etablerats fullt ut och fungerar tillfredställande, med ett betydande engagemang från bidragande givare, även om ett par givare börjar luta sig mot bilateral lösningar på vissa områden. Somalia har tagit fram en ny nationell utvecklingsplan 2017-2019 (National Development Plan - NDP). Därtill antog en säkerhetspakt vid den internationella Somalia-konferensen maj 2017 i London, vilken fastlägger färdplanen för genomförandet av en omfattande säkerhetsplan (Comprehensive Approach to Security, CAS) på federal och regional nivå. I ljuset av detta har FN tagit fram en strategisk plan (UNSF) som avspeglar NDP och CAS. MPTF är den främsta finansieringsmekanismen för FNs stöd till dess genomförande. Sida bedömer att MPTF är ett fortsatt synnerligen relevant instrument som möjliggör ett flexibelt och ändamålsenlig stöd för att bidra till flera resultatområden i Sveriges strategi för utvecklingssamarbetet med Somalia. Sida föreslår att bidrag öronmärks kring följande tematiska områden och till de fondfinansierade FN program och projekt som beslutas inom ramen för dessa: 1. Inkluderande politik, samhällsstyrning och federal statsbyggnad, samt försoning 2. Mänskliga rättigheter, kvinnor, fred och säkerhet 3. Ekonomisk återuppbyggnad och motståndskraft 4. Reproduktiv-, mödra- och barnhälsa och rättigheter Det finns två finansieringsfönster, ett FN-fönster där FN organisationer utgör implementerande part och ett nationellt fönster där Somalias regering genomför projekt i enlighet med ramverket för användandet av landets nationella system (use of country systems). UNDP är administrativ agent för hela fonden. Det svenska stödet kommer att gå till FN-fönstret av fonden, som sedan finansierar FN gemensamma projekt (UN Joint Programmes) som regleras genom Memorandum of Understanding mellan fonden och de implementerande FN organen. Medel utgår således från Sida, till UNDP som fondadministratör, och vidareförmedlas därefter till respektive ledande FN organ som ansvarar för programmets genomförande och uppföljning. Som fondadministratör, ansvarar UNDP för rapportering till givarna. Avstämningar sker i olika styrkomitteer på flera nivåer (givarsamordning tillsammans med Somalias regering samt på projektnivå) inom ramen för den etablerade samordningstrukturen (Somalia Development and Recontruction Facility- SDRF). Inom området reproduktiv-, mödra- och barnhälsa och rättigheter kommer 140 MSEK öronmärkas till UNFPA:s landprogram för Somalia. (För fördjupad bedömning av UNFPA som strategisk parter i Somalia och av UNFPA:s landprogram 2018-2020, se beslut 28/2017, daterat 2017-06-22.) Dessutom avses 60 MSEK öronmärkas till det så kallade "Enablers programme" som innefattar stöd till FNs riskhandteringsenhet, till avdelningen för säkerhet och trygghet, samt till Resident Coordinator's Office (RCO) vilket bedömds vara avgörande för alla utvecklingsinsatser i Somalia. Avtalsutkastet följer den mellan UNDP och Sida överenskomna mallen för den nu gällande samarbetsformen. Det nya standardavtalet (Standard Administrative Arrangement, SAA) kommer att användas för att reglera Sveriges bidrag till fonden. Avtalet kommer att undertecknas av Sida och av UNDP som administrativ agent. En uppdragsbeskrivningen för MPTF samt ett Memorandum of Understanding mellan alla genomförandeparter är bilagda (utkast). Insatshanteringsregelns krav för avtal för SAA för FNs finansieringsfönster är uppfyllda. Vidare har ett Memorandum of Agreement ingåtts mellan FSG och UNDP som administrativ agent. De juridiska förutsättningarna för att kunna lämna stöd även till det nationella fönstret diskuteras för närvrande mellan Sida/JUR och FN i New York. Om och när dessa diskusioner är avslutade kan ett eventuellt stöd till det nationella fönstret bli föremål för ett separat tilläggsbeslut. MPTF harmoniserar betydande resurser som kanaliseras inom FN i Somalia och bidrar därmed till ett koordinerat internationellt stöd till Somalia. Trots många och allvarliga risker, är det Sidas bedömning att uppsatta mål kommer att nås till en rimlig grad om FN, deltagande givare och somaliska aktörer samarbetar för att minska dessa risker. Sverige och andra givare kommer att spela en viktig roll i detta avseende. Det ska tilläggas att MPTF inte enbart utgör en finansieringsmekanism, utan fungerar även som en plattform för givarkoordinering i bredare bemärkelse och inbegriper de största givarna som EU, UK, USA, NO, DE, och DK. Fonden är därmed ett viktigt och centralt instrument för det internationella givarsamfundet och den somaliska regeringen i deras samarbete för att förverkliga de övergripande målen om fred och utveckling i Somalia. Samtidigt börjar EU och UK delvis initiera nya bilaterala program inom specifika områden, medan andra givare såsom DE kommer att utöka sitt stöd till MPTF.
Här visas alla aktiviteter kopplade till insatsen. Klicka på en enskild aktivitet för att se fördjupad information.
Totalt 0 SEK fördelat på 0 aktiviteter
Här presenteras en lista över alla utbetalda transaktioner för en specifik insats. Varje betalning kan spåras till en särskild aktivitet. Negativa belopp indikerar att det skett en återbetalning.
0 transaktioner
Inga transaktioner tillgängliga för denna insats
0 insatsdokument
Nedladdningslänk |
---|
Inga insatsdokument tillgängliga för denna insats
Resultat
Since this contribution consists of supporting a joint UN administered fund the examples of the results provided relates to that fact. The joint efforts of the UN MPTF (now changed name to UN SJF) achieved the following overarching results: - From the beginning, the UN MPTF was one out of three joint funds (the other two being World Bank and African Development bank) that was established under the Somalia Development and Reconstruction Facility (SDRF). The three funds served from 2017/2018 as both a coordination framework and a financing architecture for implementing the Somalia National Development Plan (NDP), in line with the principles of the New Partnership for Somalia for Peace, Stability and Prosperity. This aid architecture was subsequently eroded to a point in 2021 where Somalia began a process to develop a new aid architecture. In the beginning of 2023 that new aid architecture is still to be launched. Nevertheless, it is assessed that in the beginning the UN MPTF played a key and positive role in the coordination with the Federal Government of Somalia and also, but to some lesser extent, with the Federal Member states. - The support provided through the UN MPTF enabled the UN system to strengthening the Resident Coordinator and set-up a Risk Management Unit. This has been very positive for the UN system overall, and enabled them to deliver better, more coordinated and with a more robust Risk Management systems and capacity in place. - The UN MPTF has enabled the UN System to deliver as "ONE" in close collaboration with the Somali government. Better internal coordination in the UN system is key to be able to deliver on the priorities established in the Somali National Development Plan.
The overall objective of the UN MPTF is to contribute to State Building in Somalia and the implementation of the National Development Plan (NDP 9), which reflects the Federal Government of Somalia commitment to the multi dimensional root causes of poverty and contribute to reducing the impacts of poverty experienced by households and individuals. Analysis indicates that poverty in Somalia is driven by political fragility, conflict, insecurity and lawlessness, and exacerbated by climate emergencies. Political stability, security and the rule of law must improve to create the conditions in which efforts to support and climate proof economic growth can succeed. Social development is needed to fuel and sustain economic growth, through human capital development, social protection and disaster risk management. The Joint Programmes within the UN MPTF will specifically, contribute to improved inclusive and accountable politics, stabilisation, improved security and the Rule of Law; and enhanced social development through specific programming on reproductive and maternal health care. Strengthened gender and human rights; building resilience; improved management of environment and natural resources; providing durable solutions to long term displacement and improved governance within all pillars, will be mainstreamed in all programmes.
Svenskt bistånd i siffror och berättelser
Vill du läsa mer om vilka resultat svenskt bistånd leder till?
Rapporter från Expertgruppen för biståndsanalys och Sidas strategi- och korruptionsrapporter Berättelser om biståndets resultat Sidas årsredovisning