Budget Förstärkning Initiativ
Insats-ID : SE-0-SE-6-11394På denna webbplats visas öppna data om det svenska biståndet, som visar när, till vem och för vilket ändamål svenskt biståndsmedel betalas ut, samt vad det har gett för resultat. Denna sida innehåller information om en av de insatser som finansieras med svenskt bistånd.
Det övergripande målet med det fyraåriga projektet är att bygga upp kapaciteten hos regeringen för att stärka omfattningen av statsbudgeten, att skapa en trovärdig statsbudget samtidigt som man strävar efter en rättvis och ansvarsfull fördelning av offentliga tjänster till liberianska medborgare. Projektets huvuduppgift är att bidra till genomförandet av den ...
Läs hela beskrivningenFrån
- C01 - Projektstöd
Mer om insatsen
Det övergripande målet med det fyraåriga projektet är att bygga upp kapaciteten hos regeringen för att stärka omfattningen av statsbudgeten, att skapa en trovärdig statsbudget samtidigt som man strävar efter en rättvis och ansvarsfull fördelning av offentliga tjänster till liberianska medborgare. Projektets huvuduppgift är att bidra till genomförandet av den nationella strategiska strategin och handlingsplanen för 2017 2020, särskilt tematiskt område två i strategin "Förbättrad trovärdighet av Statsbudgeten för att stödja leveranserna av tjänster". Projektet kommer sålunda att bygga kapaciteter av regeringen för att stärka kompetenser i anknytning till Statsbudget-processen och att stärka Statsbudgetens trovärdighet för att stödja serviceleverans, inom följande huvudområden: a) Stärka budgetprocessen genom att skapa en mer sammanhängande koppling mellan strategisk planering och budgetering och stärka sambandet mellan MFDP och serviceleverantörer och därigenom säkerställa att statliga åtaganden omvandlas till tidsbundna resursfördelningar. b) Förstärkning av finansiell rapportering, kontanthantering och redovisningsförfaranden för att bättre utnyttja information för att förbättra budgetgenomförandet. c) Förbättra prognostiseringen av inkomsterna och förbättra de inhemska resurserna för att finansiera statsbudgeten genom att stärka inkomst- och skattepolitiken. d) Införlivande av biståndsprojekt i statsbudgeten och därmed bidra till förbättrad biståndseffektivitet genom en effektivare fördelning av offentliga resurser i Liberia. e) Förbättra genomförandet av kapitalprojekt för att förbättra tjänsteleveransen för liberianska medborgare, och f) Stärka skuldanalys och skuldhantering, vilket bidrar till förbättrad makroekonomisk prognos, budgetering och kontantplanering i Liberia. Det avsedda sättet att strukturera projektarbetet är följande: - Projektaktiviteter som fokuserar t.ex. på utbildning på arbetsplatsen eller införande av nya former och förfaranden i budgetprocessen kommer att mätas genom projektaktiviteter såsom träningstillfällen, införande av nya formulär eller instruktioner etc. - Dessa ouputs kommer så småningom göra det möjligt att få tillgång till mer exakt och omfattande information som är viktig för budgetprocessen. Detta kommer att resultera i resultat som mer exakta prioriteringar i statsbudgeten eller ökad insyn i informationen i statsbudgeten, vilket påverkar kontrollen över offentliga resurser och möjligheter att presentera korrekt budgetinformation för medborgarna. - I kombination med ett tekniskt förbättrat system för budgetgenomförande och fortsatt finanspolitisk decentralisering kommer dessa resultat i slutändan direkt att påverka möjligheterna att minska fattigdomen och stärka fattiga människors rättigheter. De planerade förändringarna efter projektet är: En korrekt strukturerad statsbudget, möjliggjort genom tillgång till korrekt och omfattande information, väl fungerande stödsystem i budgetprocessen, väldefinierade förfaranden och politiskt beslutsfattande på rätt nivå och rätt tidpunkt. Dessa förändringar kommer att göra det möjligt att rikta fler offentliga resurser till faktisk fattigdomsminskning. Med en ny regering på plats sedan Januari 2018, är behovet av kapacitetsuppbyggnad stort i budgetporcessen. Detta stöd levereras i en avgörande tid för regeringen och landet och bygger därmed på det samarbete och förtroende som har upprättats mellan BSI och den liberianska regeringen under de senaste sju åren, vilken syftar till att ta itu med de verkliga behov och problem som identifierats av MFDP.
Här visas alla aktiviteter kopplade till insatsen. Klicka på en enskild aktivitet för att se fördjupad information.
Totalt 0 SEK fördelat på 0 aktiviteter
Här presenteras en lista över alla utbetalda transaktioner för en specifik insats. Varje betalning kan spåras till en särskild aktivitet. Negativa belopp indikerar att det skett en återbetalning.
0 transaktioner
Inga transaktioner tillgängliga för denna insats
0 insatsdokument
Nedladdningslänk |
---|
Inga insatsdokument tillgängliga för denna insats
Resultat
The most important achievements for ODI support to the MFDP over the period August 2022 - March 2023: - The DBDP Training Committee is now meeting on a regular basis to oversee the operation of the DBDP's Professional Development Platform. It has completed the second cohort of the three-month Excel training, graduated ten new trainees, and organised for the second set of Training-of-Trainers (ToTs) to begin in April. Trainees have developed essential analytical skills, improved their technical skills and are able to undertake real time budget execution analysis on information directly generated from the Integrated Financial Management Information System (IFMIS). - The production of the Citizen's Guide has successfully been handed over to DBDP. Following training sessions, DBDP staff have managed the production themselves, and have only required minimal support to make specific refinements to the template. This resulted in the 2023 Citizens Guide to the Draft National Budget being published far quicker than previous iterations - indeed it was online even before the actual Draft Budget. - Data management and reporting system established with the support of ODI has been recognized as the standard for data in the MFDP. The Osmosis Room, set up by ODI, continues to improve data integrity standards, coverage, and awareness. Financial statements, fiscal reports, debt reporting, revenue analysis, and reporting to the IMF all rely on data produced by the data management and reporting system. - A regulation introducing the Duty-Free Rebate System was developed to mitigate abusive practices associated with the importation of petroleum products, hard to monitor commodities, and Liberian returnees. An additional regulation was issued to ensure that GoL contracts include tax costs, thereby making them more tax efficient. A Ministerial Circular/Regulation giving effect to these interventions was issued to all ministries, agencies, and commissions (MACs). ODI was instrumental in proposing these measures and drafting the regulations aimed at minimising the abuse of the incentive regime and maximising domestic revenues. - A draft Tax Amendment Act was developed and submitted to the Legislature for enactment into law. The Act included tax provisions/rules aimed at minimising, streamlining, and rationalising Section 16 special investment incentives (SII) related tax expenditures. ODI played a critical role in gathering the necessary data/evidence, conducting tax gap analysis, and formulating tax policy measures with a projected dollar value tax saving of over US$10 million. ODI also supported the RTPD in drafting the various tax rules contained in the draft Tax Amendment Act to give effect to these tax proposals. - Significant improvement was made to the quality of data collected, by gradually transitioning more development partners (DPs) over to providing their data to the Liberia Project Dashboard via the International Aid Transparency Initiative (IATI). This followed extensive validation and advocacy by ODI. Further development and roll-out of functionality were undertaken to shift focus toward using high-quality data to solve development effectiveness issues. Also, a sustainability strategy for the Liberia Project Dashboard has been designed jointly with ODI and MFDP and is currently being implemented. - The ODI advisor proposed debt management reforms to the Management of the MFDP and subsequently initiated the restructuring of the DMU with the objective of developing the DMU into a standard Debt Management Office. The functional restructuring of the DMU has considerably improved the operational efficiency and effectiveness of the Unit. - Liberia became the second country in the West African sub-region to migrate successfully to the Commonwealth Meridian, and the only country to migrate in a record period of 90 days; the technical support provided by the ODI prior to the migration was a catalytic factor in the smooth and short migration period. As a result of the migration to the Meridian debt management system, debt recording and reporting has improved significantly; the debt dashboard, as the main reporting toolkit, has been improved to utilise data from the Meridian as its primary source.
The overarching expected outcomes of ODI-BSI’s support to the MFDP are to strengthen budget comprehensiveness and credibility, and to enhance service delivery. The budget must be robust and consistent with the best possible estimates of available resources, and provide an accurate representation of the real cost of delivering determined government services. Furthermore, the budget must be aligned with the national development plan in order to target public expenditure on priority service needs of citizens and be informed by assessments of the development results achieved by previous budgets in order to achieve value for money. The project also maintains a clear focus on the downstream elements of the budget cycle to ensure that predictable resources aligned with budget priorities are available to service delivery units across government.
Svenskt bistånd i siffror och berättelser
Vill du läsa mer om vilka resultat svenskt bistånd leder till?
Rapporter från Expertgruppen för biståndsanalys och Sidas strategi- och korruptionsrapporter Berättelser om biståndets resultat Sidas årsredovisning