Standards and Trade Development Facility STDF
På denna webbplats visas öppna data om det svenska biståndet, som visar när, till vem och för vilket ändamål svenskt biståndsmedel betalas ut, samt vad det har gett för resultat. Denna sida innehåller information om en av de insatser som finansieras med svenskt bistånd.
Här visas alla aktiviteter kopplade till insatsen. Klicka på en enskild aktivitet för att se fördjupad information.
Totalt 60 000 000 SEK fördelat på 0 aktiviteter
Här presenteras en lista över alla utbetalda transaktioner för en specifik insats. Varje betalning kan spåras till en särskild aktivitet. Negativa belopp indikerar att det skett en återbetalning.
0 transaktioner
Inga transaktioner tillgängliga för denna insats
0 insatsdokument
Nedladdningslänk |
---|
Inga insatsdokument tillgängliga för denna insats
Resultat
Sida bedömmer att STDF bidragit till måluppfyllelse i linje med sin förändringsteori. Länder och sektorer som fått stöd av STDF har upplevt starkare tillväxt inom växt-, djur- och livsmedelsexport jämfört med motsvarande länder enligt den externa utvärderingen. Exporten av växter, djur och livsmedel växte med 36% mellan 2019 och 2022 i alla länder som fick STDF-stöd (handelsdatapunkter efter 2022 är ännu inte tillgängliga). Denna tillväxt observerades även i de minst utvecklade länderna (MULs), men i mindre utsträckning, där MULs som fick STDF-projektbidrag såg en 26% tillväxt i relevanta exporter jämfört med 23% för alla MULs. (Project Economics Consulting, External Evaluation of the Standards and Trade Development Facility, jun 2024, DOX 15/000449-295, sid 26-27). Flera av STDFs projekt uppvisar goda resultat utöver det handelsrelaterade i form av t ex ökad livsmedelssäkerhet. Det finns även tydliga kopplingar till digitaliseringsmålet, där STDF:s stöd till ett globalt system för elektroniska certifikat (ePhyto) bidragit till ökad kapacitet, säkrare handel, mindre risk för bedrägeri/felaktiga certifikat och förbättrad marknadstillgänglighet. Därtill visar utvärderingen att ePhyto systemet var en viktig och skalbar innovation, bland annat används erfarenheterna nu för att utveckla ett globalt eVeterinärcertifikat. Sidas övriga partners såsom WBGs Trade Facilitation Support Program och Global Alliance for Trade Facilitation stödjer också utrullningen av systemet. (Project Economics Consulting, External Evaluation of the Standards and Trade Development Facility, jun 2024, DOX 15/000449-295, sid 19,20,22); [M4,M5,M9]; [GLOB/NORM]. På projektnivå visade rapporten ett antal projekt med exporttillväxt. STDF:s utvärderingsdata indikerar att fyra nya exportmarknader nåddes mellan 2020 och 2022 som ett direkt resultat av projektinvesteringar. För tre länder där landbaserade utvärderingar gjordes förekom både ökningar av export och tillväxt på nya marknader. (Project Economics Consulting, External Evaluation of the Standards and Trade Development Facility, jun 2024, DOX 15/000449-295, sid 27). Bevisen för att STDF-projekt direkt bidrar till fattigdomsminskning var mer blandade och länken svagare eftersom utvärderarna fokuserade på perioden från 2020 framåt och därmed ansåg att perioden var för kort för att studera effekter på t ex sysselsättning. Sida har fört dialog med utvärderarna om att utvärderingen inte fullt ut fullföljde det fokus på effekter som Sida verkat för i uppdragsbeskrivningen och som bl a tillät utvärderarna att gå längre bak i tiden för att utvärdera effekter. Utvärderingen påvisade dock t ex förbättrad livsmedelssäkerhet och exportmöjligheter för jordbrukare i Thailand och Moçambique. Effekterna på lokala värdekedjor för inhemsk konsumtion var även blandade, eftersom projekten stödda av STDF främst riktar sig mot exportsektorer. (Project Economics Consulting, External Evaluation of the Standards and Trade Development Facility, jun 2024, DOX 15/000449-295, sid 27); [M4,M5,M9]; [GLOB/NORM; NAT/INST; AKT/MÅL]. Resultat exempel Nedan följer några exempel på resultat på projektnivå som rapporterats 2024 i den externa oberoende utvärderingen av STDF. De illustrerar hur STDF-stöd har bidragit till säker handel och ökat marknadstillträde genom att hantera SPS-frågor på både global, regional och nationell nivå genom engagemang av målgrupper, offentliga institutioner och aktörer inom den privata sektorn. Främjande av säker handel med djur och animaliska produkter i Centralamerika Projektet syftade till att främja säker handel med djur och animaliska produkter genom att förbättra trovärdigheten i uppgifter om djurhälsostatus och öka diagnoslaboratoriernas kapacitet för att hantera gränsöverskridande sjukdomar i Centralamerika under perioden 2016-2022. Nio deltagande laboratorier i åtta länder (Belize, Guatemala, El Salvador, Honduras, Nicaragua, Costa Rica, Panama och Dominikanska republiken) har infört kvalitetsledningssystem och erhållit relevanta ackrediteringar. Projektet förbättrade även dessa laboratoriers diagnostiska kapacitet, vilket gjorde det möjligt för laboratorierna att diagnostisera och begränsa gränsöverskridande sjukdomar hos både land- och vattenlevande djur. Länderna såg till exempel tillväxt på viktiga marknader som räkor och boskap, och internationella marknader har öppnats eller åter-öppnats sedan projektet inleddes. Jämställdhet och miljö integrerades dock inte tillräckligt i projektet. De ackrediterade laboratorierna har kunnat uppfylla de sanitära krav som fastställts av Världsorganisationen för djurhälsa (WOAH) och de som fastställts av destinationsmarknaderna. Ackrediteringarna har i stort sett bibehållits, men förändringar i ledarskap och personal inom laboratorierna har lett till kapacitetsutmaningar, vilket lett till att ackrediteringar har förlorats i vissa länder. Detta har förvärrats av bristande prioriteringar och resurser för att täcka de löpande kostnaderna för nödvändiga revisioner, förbrukningsmaterial och utrustning. Slutligen har projektet bidragit till att skapa ett nätverk av laboratorier med förbättrad kapacitet att diagnostisera och hantera djurhälsofrågor, som tillsammans med omfattande utbildnings- och kapacitetsuppbyggnadseffekter bidrog till ökad sanitär och fytosanitär kapacitet i regionen. (Project Economics Consulting, External Evaluation of the Standards and Trade Development Facility, jun 2024, DOX 15/000449-295, sid 51-52); [M4, M5]; [GLOB/NORM;NAT/INST;AKT/MÅL]. Etablerandet och upprätthållandet av säkra fruktproduktionsodlingar i Sydafrika och Moçambique Projektet syftade till att förbättra marknadstillträde, intäkter och sysselsättning i Sydafrika och Moçambique genom att etablera och upprätthålla fruktproduktionsodlingar fria från eller med låg förekomst av fruktflugor, vilket skulle underlätta fruktexporten. Genom att minska förekomsten av fruktflugor skapade projektet förutsättningar för ökad marknadstillgång för fruktexport från Sydafrika och Moçambique till EU. NPPOs måste dock fortfarande begära erkännande av fruktproduktionsodlingar fria från eller med låg förekomst av fruktflugor av de importerande länderna. Effekterna på marknadstillträdet kommer därför att synas först efter ett officiellt erkännande. Det finns redan tidiga indikationer på bibehållen och ökad handel mellan Moçambique och Sydafrika som ett resultat av samarbetet i projektet, vilket gynnade jordbrukare och intressenter inom både den privata och den offentliga sektorn. Omfattande utbildningsaktiviteter genomfördes för att definiera Pest Free Areas (PFAs) och Areas of Low Pest Prevalence (ALPPs) för nationella växtskyddsorganisationer och andra intressenter, vilket förbättrade deras förmåga att hantera och underhålla PFAs och ALPPs. Exempelvis förekom det i Moçambique en exponentiell ökning av fruktexporten från PFAs/ALPPs, inklusive en ökning av avokadoexporten med nästan 260% från 2020-2023, samt lanseringen av nya exporter som papaya under 2023 (Standards for Trade and Development Facility, STDF 2023 Annual Report, DOX 15/000449-302, sid 46; Project Economics Consulting, External Evaluation of the Standards and Trade Development Facility, jun 2024, DOX 15/000449-295, sid 56). [M4, M5]; [NAT/INST; AKT/MÅL] En regional plan för bekämpning av skadegörare som inkluderar mindre fruktproduktionsodlingar än de stora kommersiella i detta projekt är avgörande för uthållighet, utvärderingen föreslog därmed ett ökat samarbete med Södra Afrikas utvecklingsgemenskap (SADC). Det finns dock förhoppningar att de lärdomar och resultat som uppnåtts genom detta projekt i Sydafrika och Moçambique ska kunna fungera som fallstudier för grannländer, som även de har betydande fruktproduktionsodlingar. Project Economics Consulting, External Evaluation of the Standards and Trade Development Facility, jun 2024, DOX 15/000449-295, sid 58) Design och genomförandet av rapportering och uppföljning av växtskadegörare i Asien och Stillahavsområdet (p-tracker) Projektet p-tracker var ett regionalt initiativ som genomfördes mellan 2016 och 2023 och syftade till att förbättra standarderna för övervakning och rapportering av skadegörare i Asien och Stillahavsområdet. Projektet fokuserade på att främja identifiering av skadegörare och sjukdomar, datainsamling, hantering, analys och rapportering, i linje med internationella standarder. Aktiviteterna genomfördes i åtta länder: Kambodja, Laos, Malaysia, Myanmar, Papua Nya Guinea, Filippinerna, Thailand och Vietnam. Det australiensiska ministeriet för jordbruk, fiske och livsmedel (DAFF) ledde projektet i nära samarbete med de nationella växtskyddsorganisationerna i de åtta länderna. Projektets utvärdering, som genomfördes mellan november 2023 och februari 2024, lyfte fram att projektet bland annat har stärkt fytosanitära åtgärder och förbättrat marknadstillträde för jordbruksprodukter.(Project Economics Consulting, External Evaluation of the Standards and Trade Development Facility, jun 2024, DOX 15/000449-295, sid 47). Projektet har etablerat förbättrade system för övervakning av skadegörare i de deltagande länderna. Dessa system har förbättrat kapaciteten hos de nationella växtskyddsorganisationerna att identifiera och rapportera skadegörare på ett korrekt och effektivt sätt. Projektet har även underlättat bättre datahantering och analys, vilket har lett till mer tillförlitlig och aktuell rapportering av skadegörare. Detta har bidragit till att skydda nationella växtresurser och säkerställa en säkrare internationell handel med växter och växtprodukter. De största utmaningarna var rapporteringen till internationella informationssystem, kostnader för programvarulicenser, tekniska driftsproblem, covid-19-restriktioner och brist på personal. Dessutom varierade kvaliteten på M&E-data och rapporteringen.(Project Economics Consulting, External Evaluation of the Standards and Trade Development Facility, jun 2024, DOX 15/000449-295, sid 48). Enkätsvar inom utvärderingen lyfte även fram utvecklingsutmaningar som pågående resursbehov, personalomsättning och politiska förändringar, vilket kan påverka hållbarheten av resultaten. Detta observerades till exempel i Sydostasien där kapaciteten för skadedjursrapportering som utvecklats inom ramen för p-tracker projektet minskade över tid efter projektets slut.(Project Economics Consulting, External Evaluation of the Standards and Trade Development Facility, jun 2024, DOX 15/000449-295, sid 48); [M4, M5, M9];[GLOB/NORM;NAT/INST].
The overall objective of the intervention is to contribute to strengthen the SPS (sanitary and phyto sanitary) capacity of developing countries to meet international standards for food safety, animal and plant health and helps farmers, processors, traders and governments to access markets for food and agricultural goods. The intervention will contribute in generating employment, increasing incomes in poor areas, protect the environment and securing people's livelihoods. SPS gaps remain one of the major challenges to agricultural trade, limiting opportunities for small-scale farmers, producers and traders and others to benefit. The intervention creates opportunities to add value across supply chains and promotes growth. By the end of the intervention, more synergies and collaboration driving SPS catalytic improvements are expected in a number of developing countries, as well as greater access to and use of good practices and knowledge products at global, regional and national level. It is expected that this will strengthen SPS capacity in developing countries, and their ability to trade safely in food and agriculture products, based on international standards.
Svenskt bistånd i siffror och berättelser
Vill du läsa mer om vilka resultat svenskt bistånd leder till?