ODI 2021-2025 Ökad kapacitet för statlig budgetering
Insats-ID : SE-0-SE-6-11794På denna webbplats visas öppna data om det svenska biståndet, som visar när, till vem och för vilket ändamål svenskt biståndsmedel betalas ut, samt vad det har gett för resultat. Denna sida innehåller information om en av de insatser som finansieras med svenskt bistånd.
Sedan det politiska kaoset som följt efter statskupperna 2012 och 2020 har Mali gjort mycket för att modernisera sina institutioner så att de blir mer effektiva, transparenta och inkluderande både vad gäller styrning och den samhällsservice de erbjuder. Som en del av detta arbete har Mali genomfört den andra generationens institutionella utvecklingsprogram (PD...
Läs hela beskrivningenFrån
- C01 - Projektstöd
Mer om insatsen
Sedan det politiska kaoset som följt efter statskupperna 2012 och 2020 har Mali gjort mycket för att modernisera sina institutioner så att de blir mer effektiva, transparenta och inkluderande både vad gäller styrning och den samhällsservice de erbjuder. Som en del av detta arbete har Mali genomfört den andra generationens institutionella utvecklingsprogram (PDI 2017-2027) och tredje generationens reform vad gäller hantering av statsfinanserna (PREM 20172021). Det senare utgör det strategiska ramverket för det föreslagna BSI stödet. Genom sina rådgivande erfarenheter utgör BSI ett naturligt val av partner för att hjälpa den Maliska regeringen att utveckla viktiga reformer inom statlig finansiell styrning som är nödvändiga för att stärka dess statliga institutioner. Sida har genom ODI stött en inledande insats och en överbryggningsinsats för att under 2019-2020 hjälpa Mali att utveckla sina budgetprocesser. Projektet har sett över prioriteringar vad gäller reformer och behov av tekniskt stöd till Maliska regeringen genom småskaligt stöd inom områdena statsfinanser och finansiell styrning. I samarbete med Mali har ODI utvecklat en insats på fyra år där man föreslår stöd under inom följande områden: 1. Budgettransparens 1.1 Budget analys och verktyg för budgettransparens 2. Implementering av programbudgetering 2.1 Stärkt styrningsdialog inom två sektorsministerier 2.2. Tematisk budgetanalys och rapportering, inklusive gender-budgeting 2.3 Implementering av Plan för budgetengagemang 3. Bokföringsreformer och stöd till statskassan 3.1 Kontanthantering 3.2 Periodiserad redovisning 4. Fiskal decentralisering och finansiell styrning på lokal nivå 4.1 Nya finansieringsregimer för CT's 5. Mobilisering av intäkter till statskassan 5.1 Internationell beskattning 5.2 Analys av skatteeffekter Som ett tvärgående tema för dessa fem stödområden kommer BSI-programmet att stödja maliska regeringens ansatser för digitalisering och användande av informationsteknologi för att modernisera den statliga förvaltningen. Under de inledande faserna av insatsen har BSI lagt fokus på att engagera statliga nyckelinstitutioner givet deras intresse för att samarbeta och deras efterfrågan av långsiktigt stöd från BSI.. Dessa institutioner är: Ekonomi och finansministeriet (MEF-Ministère de l'Economie et des Finances) och följande därunder lydande institutioner * Enheten för stöd till statliga finansiella reformer (CARFIP-Cellule d'Appui à la Réforme des Finances Publiques) * Myndigheten för Budget (DGB-Direction Générale du Budget) * Skatteverket (DNTCP- Direction Nationale du Trésor et de la Comptabilité Publique) * Skattemyndigheten (DGI- Direction Générale des Impôts) * Enheten för stöd till decentralisering (CADD/MEE - Cellule d'appui à la décentralisation et à la déconcentration) Energi och vattenministeriet (MEE- Ministère de l'energie et de l'eau) och följande därunder lydande institutioner * Direktoratet för finansiering och materiel (DFM- Direction des Finances et du Matériel) * Programansvariga (RPROG) och deras respektive stödenheter * Enheten för stöd till decentralisering (CADD/MA) Jordbruksministeriet och följande därunder lydande institutioner * Direktoratet för finansiering och materiel (DFM- Direction des Finances et du Matériel) * Programansvariga (RPROG) och deras respektive stödenheter * Enheten för stöd till decentralisering (CADD/MA) Ministeriet för decentralisering och landadministration (MDAT- Ministère de la décentralisation et de l'administration territoriale) * Myndigheten för territoriella samhällen (DGCT- Direction Générale des collectivités territoriales) Ambassaden anser att ett långsiktigt upplägg i samarbete med ekonomi och finansministeriet samt utvalda institutioner är lämpligt.
Här visas alla aktiviteter kopplade till insatsen. Klicka på en enskild aktivitet för att se fördjupad information.
Totalt 0 SEK fördelat på 0 aktiviteter
Här presenteras en lista över alla utbetalda transaktioner för en specifik insats. Varje betalning kan spåras till en särskild aktivitet. Negativa belopp indikerar att det skett en återbetalning.
0 transaktioner
Inga transaktioner tillgängliga för denna insats
0 insatsdokument
Nedladdningslänk |
---|
Inga insatsdokument tillgängliga för denna insats
Resultat
On budget transparency, ODI BSI-Mali team assisted the budget directorate to ownership of the website created during the bridging phase that allows citizens to track government expenses. Although some support is still needed the website is live at www.budget.gouv.ml and has been updated with recent financial data including budget data for 2020, 2021, and 2022, and expenditure data for 2019, 2020 and 2021, as well as various visualisations. The website is recognised as a potential vehicle to communicate about budget performance, as well as a means to strengthen Malis OBI scores.Further reviews are taking place to develop the next phase of the transparency initiative. On programme budgeting, the Programme Managers (Responsable de Programme - RPROGs) in both ministries (Ministry of Rural Development and Ministry of Mining, Energy and Water) now have Mission Letters which explain their new responsibilities and are able to access data extraction reports from the Budget IT tool (PRED) to support their decision-making. BSI Mali is further supporting the RPROGs to make effective use of the Lettres de Mission and the PRED extractions as well as coordination between the RPROGs and their project managers. Both ministries have been involved in discussions and agreed the key objectives and workplan for improving programme budgeting. 2 long-term experts from the BSI Mali team will start providing operational support to the Ministries in 2022. On budget analyses and its impact on cross cutting issues, some marked progress have taken on expenditure classification in Ministry of Education, Ministry of Rural Dev. and Ministry of Mining, Energy and Water in terms of understanding the methodology to identify for each budget line (programme, action, activity) the level of gender sensitivity and following it through an analytical template. Some progress in Ministry of Health and Social Dev. and Ministry of Promotion of Women and children. On the status of government spending, A final version of a quarterly commitment plan (PEB) at the sectorial level has been approved in a formal workshop and disseminated then implemented in the PRED IT tool of the DGB. A Ministers decision was communicated to all DFMs to fill the new format and a process has been enforced in 8 pilot ministries first then in all 25 of them. As of the 1st of Jan. all sectorial ministries (work coordinated with DFMs) have filled their commitment Plans for the first quarter. On treasury and accounts front, BSI has assisted in outlining new treasury plans in line with international standards; this includes commitment plan data and improved integration of Public Companies revenues in the Single Treasury Account (STA). Pilot public companies have been chosen to start implementing the change the new IT cash management module of the Treasury Department is being tested and the team provided guidance on what data to request from the integrator. New asset management and fixed assets procedures are being developed and will be integrated into AICE when the corresponding module is implemented. A note for improving the quality of financial statements in the Balance Sheet and updating the roadmap for data cleansing has been shared with the Accounting Division of the Direction Nationale du Trésor et de la Comptabilité Publique (DNTCP. The opening balance sheet was produced although data reliability still needs improvement. On fiscal decentralisation and local finance management, BSI is developing a training manual for accountants and decision makers which is close to completion. This will support the implementation of the new PFM system for local governments in close coordination with the DNTCP and the Direction Générale des Collectivités Territoriales (DGCT) in cooperation with the World Bank PDREAS Program. Discussions with key stakeholders regarding the dissemination of the manual are taking place. On drevenue mobilisation, following an in-depth stock-take of the legal and regulatory framework regarding the taxation of multi-national corporations, the Direction Générale des Impôts (DGI) has requested BSI Mali support on two audit casefiles with risks of international tax avoidance for 2022 Recommendations on transfer pricing good practices and possible improvements were provided including a list of suitable Transfer Price reference databases. Also for tax impact analysis, an approach and objectives for the diagnostic and capacity assessment have been discussed and agreed with the relevant stakeholders and terms of reference for an expert to conduct this were finalised
The overarching objective of the four-year project is to build capacities of the Malian government in strengthening budget comprehensiveness, establishing a credible state budget while striving for a fair, transparant and accountable distribution of public services to Malian citizens. 1.Support to budget transparency: Support area objective: The transparency of governmental action through the budget is strengthened allowing non-state actors to constructively engage with and hold the government accountable. 1.1 Workstream objective: The Direction Générale du Budget (DGB) is able to effectively communicate information on public finances to citizens increasing their awareness on budget and spending decisions. 2. Support to the implementation of programme budgeting: Support area objective: The efficiency of public spending in a resource-scarce environment is improved, optimising expenditure in line with national priorities. 2.1 Workstream objective: The two sector ministries (Ministère de l´Agriculture and Ministère de l´Energie et de l´Eau) apply a greater result and performance orientation in the implementation of their mandate achieving a more efficient and effective delivery of services to the population. 2.2 Workstream objective: The Government of Mali analyses the impact of its budget decisions on important cross-cutting issues, e.g. gender, enabling it to take appropriate policy measures to improve them. 2.3 Workstream objective: Government spending forecasts and comprehensiveness within and across service sectors is improved strengthening budget execution. 3.Support to treasury and accounting reforms: Support area objective: The Malian State has a more comprehensive and accurate view of its fiscal and financial position, strengthening good financial governance. 3.1 Workstream objective: The use of available resources is improved, and timely payments of public commitments are strengthened, safeguarding public investment budgets and reinforcing the efficiency of public spending in the budget execution process. 3.2 Workstream objective: The Direction Nationale du Trésor et de la Comptabilité Publique (DNTCP) produces new and improved financial statements, providing a better understanding of the financial position and improving forecasting capacity. 4. Support to fiscal decentralisation and local public financial management: Support area objective: The public financial management (PFM) capacities, competences and resources available to Collectivités territoriales (CTs) are reinforced strengthening their ability to deliver services. 4.1 Workstream objective: The capacity of Collectivités territoriales (CTs) to manage their public finances in an effective and accountable manner is strengthened. 5. Support to domestic revenue mobilisation: Support area objective: The Government of Malis domestic revenue mobilisation is strengthened, gradually raising its tax-to-GDP ratio. 5.1 Workstream objective: The ability of the Direction Générale des Impôts (DGI) to effectively tax and audit multinational companies is reinforced, increasing domestic revenue from this taxpayer segment. 5.2 Workstream objective: The capacity of the Malian Government to conduct tax impact analysis is strengthened, informing sustainable policies for mobilising domestic revenue. Support the digitalization of public financial management processes: Cross-cutting objective: Public financial management processes relating to the support areas are automated using appropriate information technologies, strengthening the efficiency and accountability of public service delivery.
Svenskt bistånd i siffror och berättelser
Vill du läsa mer om vilka resultat svenskt bistånd leder till?
Rapporter från Expertgruppen för biståndsanalys och Sidas strategi- och korruptionsrapporter Berättelser om biståndets resultat Sidas årsredovisning