Cirka 70 % av världens flyktingar befinner sig idag i utdragna flyktingsituationer som varar i snitt 17 år. Internationellt bistånd räcker inte längre till för att livnära dessa människor, och innovativa tillvägagångssätt sökes för att kunna hjälpa flyktingarna att säkra sitt eget uppehälle. En lösning skulle kunna vara att öka flyktingars tillgång till finansiella tjänster och formella krediter. Avsaknaden av denna typ av åtkomst kan agera hinder av en individs möjlighet att förbättra sin ekonomiska självförsörjning och självständighet, speciellt i fall där individen redan har otillräckliga finansiella möjligheter eller på annat sätt är sårbar.
Entreprenörsmikrokrediter har funnits tillgängliga för marginaliserade och sårbara grupper under en längre tid, men de har inte ännu blivit introducerade i flyktingsituationer i någon större utsträckning.
Sida planerar tillsammans med stiftelsen Grameen Credit Agricole Foundation (GCAF) och FNs flyktingorgan, UNHCR, att sätta upp ett projekt för att öka finansiell inkludering av flyktingar genom en partiell kreditgaranti. Projektet kommer att ha som syfte att förbättra flyktingars och deras värdsamhällens tillgång till krediter för inkomstgenereraden aktiviteter och eventuellt utjämning av konsumtionsutgifter i Jordanien och Uganda.
Projektet kommer att följa ett marknadsanpassat tillvägagångssätt vilket involverar ett partnerskap med GCAF, vilken kommer att bistå tre eller fyra leverantörer av finansiella tjänster (Financial Service Providers) med lånefinansiering. Dessa leverantörer kommer sedan att erbjuda sina kredittjänster till flyktingar och värdsamhällen.
Som ett första steg i etablering av projektet har GCAF och UNHCR lanserat en markandsundersökningsstudie som dels avser undersöka behoven, potentialen och utrymmet på marknaden för krediter för flyktingarna, samt finna vägar att stärka flyktingars och värdsamhällens försörjningsmöjligheter och öka deras motståndskraft.
GCAF och UNHCR önskar finna en kvalificerad konsult som kan utföra undersökningen, vilken kommer att innefatta en djupgående analys av behovet och efterfrågan av såväl finansiella som icke-finansiella produkter och tjänster hos flyktingar och värdsamhällen i de geografiska områden projektet riktar sig mot. Syftet är att få en gedigen förståelse för flyktingarnas icke tillgodosedda finansiella behov och leverantörernas möjligheter att möta dem. Undersökningen kommer också gå igenom potentiella hinder och utmaningar kopplade till att erbjuda flyktingar mikrokrediter, bland annat att genom en kassaflödesanalys se över låntagares finansiella utrymme för skuldsättning samt kreditvärdighet. Analysen kommer att ta i beaktande konfliktkänslighets- och så kallade ’do no harm’ aspekter för att försäkra att de risker projektet medför för berörda individer är kända och kan behandlas i insatsens utformning.
De huvudsakliga slutsatserna kommer att offentliggöras med syfte att sprida kunskapen om det affärsmässiga mervärdet som finns i att tillgängliggöra finansiella tjänster till flyktingar. Detta med förhoppningen om att fler kommer att erbjuda flyktingar krediter, och på så sätt stärka deras försörjningsmöjligheter på längre sikt.
Denna insats är av förberedande karaktär till den huvudsakliga garantiinsatsen och slutsatser från undersökningen kommer att föda in med relevant information till dess utformning.
Huvudinsatsen har utretts utifrån gällande statsstödsregler och bedöms inte innehålla statsstöd.
För att klassas som statsstöd skall en insats uppvisa samtliga följande fyra karakteristika förutsättningar: 1) stöd ges av en medlemsstat och med statliga medel; 2) stödet snedvrider eller riskerar att snedvrida konkurrensen; 3) stödet innebär ekonomisk fördel för vissa företag eller viss
produktion och 4) stödet påverkar handeln mellan medlemsstaterna (samhandelskriteriet).