UN Women MENA Regionalt Program fas II 2019-2022
Insats-ID : SE-0-SE-6-12266På denna webbplats visas öppna data om det svenska biståndet, som visar när, till vem och för vilket ändamål svenskt biståndsmedel betalas ut, samt vad det har gett för resultat. Denna sida innehåller information om en av de insatser som finansieras med svenskt bistånd.
UN Womens Regionala Arabvärldskontor har inkommit till Sida med förslag om stöd uppgående till totalt 96,3 MSEK för ett regionalt stöd inom jämställdhetsområdet för Mellanöstern och Nordafrika för perioden 2019-2021. MENA-regionen kännetecknas ofta av ojämlika maktförhållanden samt bristande möjligheter till inflytande och tillgång till/kontroll över resurser ...
Läs hela beskrivningenFrån
- B03 - Bidrag till specifika program och fonder genom internationella organisationer (multilaterala, INGO)
Mer om insatsen
UN Womens Regionala Arabvärldskontor har inkommit till Sida med förslag om stöd uppgående till totalt 96,3 MSEK för ett regionalt stöd inom jämställdhetsområdet för Mellanöstern och Nordafrika för perioden 2019-2021. MENA-regionen kännetecknas ofta av ojämlika maktförhållanden samt bristande möjligheter till inflytande och tillgång till/kontroll över resurser mellan kvinnor och män. MENA-regionen rankas lägst både vad gäller politiskt och ekonomiskt deltagande bland kvinnor enligt Global Gender Gap Index för 2017. Diskriminerande sociala normer är vanligt förekommande och leder ofta till utövande av våld och ojämlika förhållanden inom familjen och samhällen vilka ofta förstärks genom sociala institutioner såsom religiösa institutioner, media och utbildningssystemen. Därtill är förekomsten av diskriminerande lagar och policies oftast orsakerna till ojämlikhet. Därtill förvärras situationen av konflikter och migrationsströmmar. Regionen präglas dessutom av nedgång i BNI som lett till ökad fattigdomen och arbetslöshet. Medan både män och kvinnor har drabbats av den makro-ekonomiska utvecklingen är det framförallt kvinnor som drabbas disproportionerligt av ojämlika förhållanden. Trots vissa förbättringar på lagstiftningsområdet för att bannlysa all form av diskriminering och våld mot kvinnor och civilsamhällets ansträngingar att främja jämställdhet på gräsrotsnivån har många ansträngningar haft begränsat fokus på maskulininet och män och pojkars engagemang för att främja jämställdhet. Det finns därför behov av att i MENA-regionen stärka arbetet för att engagera män i kampen för jämställdhet. Det övergripande målet och de förväntade effekterna av programmet är: ATt män och kvinnor i Arabvärlden utövar sina rättigheter och möjligheter som aktiva medborgare i sina samhällen och länder. Insatsen har tre resultatmål som ska uppnås i slutet av verksamhetsperioden: och bidra till följande övergripande mål: 1. Ökad jämlikhet bland lokalsamhällen genom mer jämlika attityder och beteenden. 2. Att nyckelinstitutioner och nätverk integrerar och främjar gender responsive practicies. 3. Att lagar, policies och strategier som främjar jämställdhet utarbetas, revideras och/eller antas. Målgrupperna för programmet är män, kvinnor, pojkar och flickor på lokal nivå, allmänhet med fokus på unga män och unga kvinnor som nås genom medvetandeinsatser och kampanjer, nyckelinstitutioner (regeringar, akademia och privata sektorn) som mobiliseras genom seminarier och andra insatser samt beslutsfattare som nås genom policy- och påverkansdialog genom civilsamhällsaktörer. De direkta målgrupperna varierar något för de olika resultatmålen. Inom Outcome 1 kommer ca 20 000 män, kvinnor, pojkar och flickor i lokalsamhällen engageras för jämställdhetsarbetet. Vidare kommer en regional modell för att engagera pappor för jämställdhet att utvecklas och testas i Egypten, Marocko och Palesitna på basis av det faderskapsprogram och modell som genomförts under fas I i Libanon. Andra målgrupper är statliga aktörer, religiösa samfund, grupper och ledare. UN Women kommer fortsätta och utöka samarbetet från fas I med skolor och utbildningsdepartement i de fyra länderna (Egypten, Marocko, Libanon och Palestina) genom de lokala organisationerna vad gäller aktiviteter för jämställdhet utanför läroplanen. UN Women kommer vara den huvudsakliga genomförararen av insatsen men vissa medel kommer att förmedlas till andra genomförare på nationell och lokal nivå.
Här visas alla aktiviteter kopplade till insatsen. Klicka på en enskild aktivitet för att se fördjupad information.
Totalt 0 SEK fördelat på 0 aktiviteter
Här presenteras en lista över alla utbetalda transaktioner för en specifik insats. Varje betalning kan spåras till en särskild aktivitet. Negativa belopp indikerar att det skett en återbetalning.
0 transaktioner
Inga transaktioner tillgängliga för denna insats
0 insatsdokument
Nedladdningslänk |
---|
Inga insatsdokument tillgängliga för denna insats
Resultat
Sedan senaste CoP har inte någon formell rapporerting inkommit. I februari 2023 inkom dock UN Women med sammanställning över viktiga resultat för 2022. Bland dessa kan nämnas: - Förstärkt pappaledighet i tre lagstiftningsprodukter (Egypten, Palestina och Marocko) hänförliga till UN Womens påverkansarbete tillsammans med andra aktörer, - Slutförande av IMAGES studien i den två nya länderna Jordanien och Tunisien jämfört med tidigare fas av programmet, - Policypapper rörande tolkning av islam och ändrade familjerättslig lagstiftning har tagits fram och spridits, - Föräldraprogram utformat och testat av UN Women visade konkreta resultat både vad gäller attityder och beteenden bland både män och kvinnor o Egypten, Marocko och Palestina. - Spelapplikation, WeRise, framtagen som syftar till att förstärka jämställdhet och stärka unga kvinnor och män i regionen, - Det av UN Women koordinerade Youth Gender Innovation Agora Network expanderade till att omfatta 120 unga män och kvinnor. Därutöver slutfördes under 2022 en extern utvärdering av programmet.
This programme, unique to the region, focuses on engaging men and boys to achieve gender equality in partnership with women and girls, while also promoting the rights of women in the family by providing alternative interpretations of religious texts. Research and programme implementation during the first phase for the past four years demonstrated that the region is still in need of the continuation of effective development approaches to address the root causes of gender equality, the creation of new, innovative ones, and continued support of social movements that tackle inequalities and unfavorable social and gender norms. In light of the above and after joint reflections of Sida and UN Women on Phase I, UN Women decided to develop a proposal for a phase II of the programme, aiming to further explore ways to create favourable realities where men and women in the Arab societies will be able to exercise their rights and opportunities equally and to continue the efforts initiated by Phase I. The countries of programme implementation in Phase I -Egypt, Lebanon, Morocco, Palestine- will be expanded with two new additions, Jordan and Tunisia. The programme will work toward the achievement of three main outcomes and intended results to be reached by the end of the intervention: Outcome 1: Communities have more gender-equitable attitudes and behaviours. The intended results under each outcome to be reached by the end of the intervention are: - Approximately 20 000 men, women, boys and girls will report positive changes through up to 20 community based programmes and a model for engaging fathers in gender equality will be developed and replicated. This will be facilitated and supported through capacity building, knowledge mangement and dissemination of good practice. - The most innovative and effective community-based practices on engaging men and boys in gender equality will be replicated and scaled-up. - A network of lead agencies on engaging men and boys will be established, based on a regional capacity-building initiative (implemented by UN Women, Promundo and MenEngage) and an interagency strategy on engaging men and boys in ending child marriage will be developed. - The programme will capture and disseminate lessons learned and establish a pool of experts at community level on engaging men and boys in gender equality (through women knowledge hubs, communities of practice and social media platforms, exchange visits, annual learning meeitngs). - Community based fatherhood programmes will be further rolled out in the four countries. - A regional fatherhood campaign to raise awareness on roles of fathers in child care, violence prevention and gender equality will be rolled out, building on fatherhood programmes, tools and fatherhood exhibitions developed under phase I. Outcome 2: Key institutions (academia, faith-based institutions, media, Governments) and networks integrate/promote gender-responsive practices. - Key institutions will commit to gender-responsive practices as a result of UN Women's regional and national talks/debates to promote gender equality and male engagement (universities/schools/Governments/ministries). In total 2-3 universities, 10 schools, 5 journalists/film makers will be targeted in each country, in addition to 2 religious institutes (Al Ashar and Rabita Mohammedia) and individual faith-based leaders in each country. - UN Women will approach the Ministry of Health and the Ministry of Social Welfare in Egypt, Lebanon, Morocco and Palestine to explore potential replication of the Fatherhood Programme and the Ministry of Youth for replication of some of the youth and gender equality programmes. - Ministries of State for Women's Affairs/the National council for women, will continue to be key partners for promoting the research findings and UN Women's programmes. - The regional Youth Gender Innovation Agora (GIA) network will engage in regional campaigns and continue to use and disseminate relevant tools and materials produced under the programme. The GIA network will also be linked to other regional networks, such as UNFPA-led Y-PEER youth network and the UNDP youth leadership programme in order to promote a stronger gender focus in these networks. - Innovative technological tools for promoting gender will also be developed by youth. - Community-based networks established under the programme will continue to promote gender equality, and replicate materials and programme practices. Outcome 3: Laws, policies and strategies promoting gender equality are drafted, revised and/or approved. - A minimum of two laws in the region-, and parental/paternal leave policies will be adopted in a minimum of two countries. National strategies to promote gender equality will include the engagement of men and boys in a minimum of two countries. This will be facilitated through capacity building of civil society for effective advocacy, increased data availability and the facilitation of dialogues with decision makers. - Advocacy towards legal reform will also be initiated in Jordan and Tunisia. - UN Women will continue to strenghten the skills of community based and other organisations to advocate for legal and policy changes. The capacity-building will have a two-pronged approach, i.e. a) by supporting NGOs on CEDAW reporting and national-level advocacy, and b) community-based organisations on advocating with local governments. - The IMAGES MENA will be conducted in Jordan and Tunisia and knowledge products will be produced and disseminated. - Governments and civil society actors will gather for a series of regional and national policy conferences/dialogues to promote legal and policy change and the adoption of gender-sensitive strategies. This will include preparations for the Commission on the Status of Women, CEDAW reporting and the achivement of Agenda 2030 and the SDGs. These conferences will be held in collaboration with national and regional partners, such a the Leage of Arab States and other reigonal networks. In achieving the above expected results, UN Women will replicate and scale up innovative and effective community-based practices on engaging men and boys in gender equality based on evidence. Furthermore, a regional fatherhood programme and campaign will raise awareness on the critical roles of fathers in child care, violence prevention and gender equality. Research, programme materials and tools will be produced for the use of key institutions – including faith-based organizations, media, academia and Governments - to promote gender equality. UN Women will support the regional network of women’s rights activists established under the programme to challenge interpretations of religious texts and to engage faith-based leaders in gender equality. The intervention aims to contribute to legislative and policy change by partnering with civil society to advocate for the revision of discriminatory laws, and the drafting of new laws and policies. This will include targeting legislation to end violence against women, paternal leave policies and the inclusion of “engaging men and boys” in national strategies to promote gender equality. The programme will build experiences from phase I on the promotion of alternative interpretations of women’s rights in Islam, which can be used to advocate for the abolition of reservations under CEDAW and promote a more gender equal implementation of the Agenda 2030 on Sustainable Development.
Svenskt bistånd i siffror och berättelser
Vill du läsa mer om vilka resultat svenskt bistånd leder till?
Rapporter från Expertgruppen för biståndsanalys och Sidas strategi- och korruptionsrapporter Berättelser om biståndets resultat Sidas årsredovisning