Legal and Human Rights Centre (LHRC) Kärnstöd 2019-2024
Insats-ID : SE-0-SE-6-12829På denna webbplats visas öppna data om det svenska biståndet, som visar när, till vem och för vilket ändamål svenskt biståndsmedel betalas ut, samt vad det har gett för resultat. Denna sida innehåller information om en av de insatser som finansieras med svenskt bistånd.
Legal and Human Rights Centre (LHRC) har ansökt om 72 miljoner kronor i kärnstöd från Sida till sin femte strategiska plan 2019–2024. LHRC grundades 1995 och är en ledande organisation inom mänskliga rättigheter i Tanzania. Deras vision är ett rättvist och jämställt samhälle där: de tre delarna av staten, samt icke-statliga aktörer, utövar ansvarsutkrävande...
Läs hela beskrivningenFrån
- B01 - Basstöd till NGOs, andra privata organ, PPPs och forskningsinstitutioner ,
- D02 - Annat tekniskt samarbete
Mer om insatsen
Legal and Human Rights Centre (LHRC) har ansökt om 72 miljoner kronor i kärnstöd från Sida till sin femte strategiska plan 2019–2024. LHRC grundades 1995 och är en ledande organisation inom mänskliga rättigheter i Tanzania. Deras vision är ett rättvist och jämställt samhälle där: de tre delarna av staten, samt icke-statliga aktörer, utövar ansvarsutkrävande, transparens och där rättsstatens principer respekteras; där det finns förståelse, respekt och engagemang för de mänskliga rättigheterna och för god samhällsstyrning; och där rättvisa och respekt för mänsklig dignitet är en realitet. Deras uppdrag är att stärka allmänhetens förståelse för, samt främja, förstärka och säkerställa, de mänskliga rättigheterna och god samhällsstyrning i Tanzania. Detta skall göras genom att erbjuda samhället utbildning och information inom juridik och mänskliga rättigheter, genom forskning, genom bevakning och rapportering om situationen för mänskliga rättigheter, genom påverkansarbete för reformer och ändring av policyer, lagstiftning och praxis i enlighet med internationella konventionerna för mänskliga rättigheter. Det övergripande målet för deras strategiska plan 2019–2024 är en förbättrad situation för mänskliga rättigheter i Tanzania. Det målet skall uppnås genom fem strategiska underliggande mål där den första fyra har ett tematiskt fokus och den femte är målet att stärka LHRC som en civilsamhällesorganisation i sin egen rätt. Det första strategiska målet är att öka ansvarsbärares och rättighetshavares förståelse för och respekt av de mänskliga rättigheterna. Den andra målet är att förbättra regelverket och dess effektiva implementering för att därmed motverka det krympande offentliga rummet och pågående avdemokratisering av Tanzania. Tredje målet fokuserar på de sociala, ekonomiska och miljömässiga rättigheterna genom att främja respekten för dessa och utkräva ansvar för och efterlevnad av dessa. Fjärde målet sätter vissa specifikt utsatta grupper i fokus genom att förbättra lagstiftning och policyer som berör situationen för kvinnor, barn och personer som lever med funktionsnedsättning. Femte målet ämnar stärka LHRC som en civilsamhällesorganisation i sin egen rätt. Beredningen av detta stöd avser hela perioden för LHRC:s strategiska plan, dvs. sex år (2019–2024). Det förväntas även att denna tidsperiod sammanfaller med den framtida landstrategi för Tanzania. LHRC delar in sin period för strategisk plan i två treårsperioder för vilka de arbetar fram verksamhetsplaner med budget. Därmed har ambassaden fått in en strategisk plan och en total ansökt summa för sex år, men en detaljerad verksamhetsplan och detaljerad budget för tre år dvs. för LHRC:s första operationella plan 2019–2021. Det ansökta beloppet på 72 miljoner kronor för sex år representerar en ökning av tidigare ungefärliga årliga stöd med cirka 18%. Ambassaden bedömer att en ökning av stödet är relevant baserat på den betydelse som LHRC har, och förväntas fortsätta ha, i den nuvarande svåra situationen för demokrati och mänskliga rättigheter i Tanzania. Sverige, Norge och Irland utgör de tre givare som avser finansiera LHRC:s strategiska plan 2019–2024. Bidraget kommer inte uppgå till den totala summa som LHRC beräknat de behöver för fullständigt genomförande av sin strategiska plan. Dock, så har LHRC presenterat en budget för den första operationella planen 2019–2021 som reflekterar tillgängliga medel. Detta är ett viktigt steg med tanke på tidigare svårigheter som LHRC har haft till följd av att arbeta med en budget som representerar en ideal finansieringssituation snarare än den verkliga. Om LHRC lyckas få in mer finansiering så revideras den nuvarande verksamhetsplan i enlighet med detta. Den underliggande beredningen för detta beslut föreslår ett kärnstöd på 12 MSEK per år under hela Strategiska Planen 2019-2024. Detta är i linje med biståndseffektivitetsagendan vad det gäller att erbjuda känrstöd samt erbjuda långsiktigt stöd till civilsamhällesorganisationer som en del i att ge dem förutsägbarhet i sin verksamhet. Däremot till följd av att den framtida landstrategin för Tanzania ännu inte beslutats av regeringen så hindrar föreliggande regler gällande framtida finansiella åtganden ambassaden från att, i detta beslut, fatta beslut om medel för alla sex år inom Strategiska Planen 2019-2020. Därför avser detta beslut enbart medel för de första tre åren av den planen. Ambassaden avser omedelbart tillföra medel för de kvarstående tre åren (2022-2024) när landstragein för Tanzania beslutats. Förlängningen kommer baseras på den beredningen som ligger till grund för detta beslut and därför kommer ingen ny beredning krävas. Istället kommer det resultatbaserade arbetet med denna insats dokumenteras i s.k. Conclusion on Performances (CoP:er). CoP:erna kommer att utgöra basen för det beslutet om tillägg av medel. Ambassadens intention är att stödja LHRC med samma årliga belopp enligt ovan under hela perioden för deras Strategiska Plan 2019-2024, men LHRC förväntas presentera en ny Verksamhetsplan och budget för perioden 2022-2024 i slutet av 2021. Den verksamhetsplanen kommer att hanteras och bedömas av ambassaden som en del av dess bedömning av årsplan och budget för 2022. Den huvudsakliga intentionen att ge samma årliga belopp kan ses över vid den tidpunkten beroende på ambassadens strategiska tänk avseende stödet till LHRC t.ex. om det är strategiskt att gradvis minska stödet till LHRC som en del av en utfasning, eller att gradvis öka stödet till följd av en fortsatt försvårande situation för mänskliga rättigheter i Tanzania och dokumenterad kapacitet hos LHRC att arbeta i linje med en realistisk och transparent budget under åren 2019-2021. Förändringar inom andra givares kärnstöd kan också påverka denna intention av samma årliga summa. Både Norge och Irland förväntas inom kort att fatta beslut om kärnstöd för perioden som första verksamhetsplanen täcker (2019-2021).
Här visas alla aktiviteter kopplade till insatsen. Klicka på en enskild aktivitet för att se fördjupad information.
Totalt 0 SEK fördelat på 0 aktiviteter
Här presenteras en lista över alla utbetalda transaktioner för en specifik insats. Varje betalning kan spåras till en särskild aktivitet. Negativa belopp indikerar att det skett en återbetalning.
0 transaktioner
Inga transaktioner tillgängliga för denna insats
0 insatsdokument
Nedladdningslänk |
---|
Inga insatsdokument tillgängliga för denna insats
Resultat
-- Contributed to increase of access to justice, in 2022, through legal aid programs where a total of 18,190 clients were attended, in which 67% were male and 33% were female. This represents 91% of the targeted number of the clients to be attended in the year 2022. This is a major achievement compared with 2021 where LHRC managed to reach 82% of the target. - In the reporting period, LHRC managed to win 173 cases compared with 219 cases won in the year 2021. Out of 173 cases won, 62% male and 38% female. - LHRCs interventions pushed for the Parliamentary Standing Committee on Legal and constitutional Affairs to declare that any legislation and drafting styles should have gender sensitive eyes and that includes committees to have gender parity and ensure legal gendered language and composition. - LHRC supported 98 local communities on access to remedy case through judicial mechanisms on behalf of residents of Nyakunguru village, Tarime district for land compensation and it was successful in 2022 as ruled by High Court Musoma Registry. The residents have been compensated by North Mara Gold Mine. - LHRCs intervention on the new Wage Order, seeking to safeguard workers right to fair remuneration on minimum wages has been implemented, following the development and adoption of the Wage Order 2022 to replace the Wage Order of 2013. This was one of the key recommendations by LHRC made in the Human Rights and Business Report to the government since 2017. - LHRC participated in the Excellence in Journalism Awards Tanzania by providing awards to recognize initiatives of journalists in Tanzania who continue to raise awareness and amplify voices on issues of legal and human rights. As a result, the journalists successfully investigated how people die in police custody as well as the torture they go through while in the hands of the police which is against the law. Also, they effectively advocated on the effect of water pollution in Mara River which resulted in Members of Parliament not accepting the report of the committee on the matter. Given the increased number of incidences of human rights violations through human rights monitors and media is an indication of the awareness raised and improved access to justices. However, there is still need of strengthening the capacity of officials within these institutions for them to perform their duties effectively and timely to attain justice. - Employees right to contracts of Employment: The Government issued a statement that the government will start searching employers who do not issue contacts to their employee. This was after the Human Rights and Business Report 2021/2022 findings on employment issues where the report stated that most companies do not issue contracts to employees and even if issued, not all terms are fulfilled.
LHRC's overall goal for their strategic plan 2019-2024 is an improved state of human rights in Tanzania. That goal will be achieved by working towards five interrelated strategic objectives (SOs), where the first four have a thematic human rights focus and the fifth is the goal of strengthening LHRC as a civil society organisation (CSO) in its own right. The first SO (SO1) aims to enhance rights holders' and duty-bearers' understanding and respect for human rights. The second (SO2) aims to improve the legal framework, the effective implementation of such and, thereby, counteract the current shrinking civic space and the de-democratisation of Tanzania. The third (SO3) focuses on the social, economic and environmental rights by promoting the respect for and demanding accountability and compliance vis-à-vis these rights. The fourth (SO4) puts special vulnerable groups in focus by aiming to improve laws and policies that concern the situation of women, children and people living with disabilities (PWDs). The fifth (SO5) aims to strengthen LHRC as one of the main human rights organisation in Tanzania. The above SOs will be achieved through four main strategies: i) capacity building of rights holders to understand and assert their rights, as well as of duty bearers to ensure the realisation of citizens' rights; ii) monitor, research and, thereafter, report on the human rights situation in the country; iii) utilise research and findings for evidence based advocacy for human rights policy reforms; and iv) service provision, specifically, the provision of legal aid to vulnerable populations. Additionally, LHRC mentions partnership building, networking and coalition building with others e.g. other CSOs, media, both in Tanzania, regionally and internationally. Another strategy mentioned under the four thematic human rights SOs is strategic litigation. LHRC escalate some of its basic legal aid cases for strategic litigation in order to push for necessary changes in law, policies and practices. Strategic litigation involves preparation of pleadings, filing in courts and representing or attending such cases in both national and regional courts. LHRC's theory of change entails raising the public awareness about its rights so that they can claim their rights vis-à-vis the rights holders when the rights are not respected. This is e.g. done through LHRC's continuous monitoring of and reporting about the human rights situation. When rights holders are made more aware and more knowledgeable they increase their pressure on duty bearers to ensure their rights. Hence, duty bearers start being held to account for not ensuring the citizens' rights and, consequently, start working on improving the human rights situation. Moreover, through the provision of legal aid, where LHRC partly fills the gap of vulnerable peoples' limited access to justice, LHRC gathers data about the current human rights trends and abuses, that they can utilise as evidence based information in their engagements with: 1) governmental duty bearers so that they can ensure improved access to justice for the population through the formal government justice structures and, hence, also strengthen the rule of law AND reform necessary legislation and policies; 2) corporate duty bearers so that they can ensure greater respect for their activities' negative impact on labour rights and on environmental degradation that affects peoples social and economic rights; and 3) the communities themselves in LHRC efforts to mobilise their engagement for claiming their rights and, hence, put more pressure on the realisation of such. All of this in turn, will lead to: an increased understanding for and respect of human rights; good governance and the rule of law; and free civic space and strengthened democracy in Tanzania. Ultimately, LHRC's mission is: a just and equitable society.
Svenskt bistånd i siffror och berättelser
Vill du läsa mer om vilka resultat svenskt bistånd leder till?
Rapporter från Expertgruppen för biståndsanalys och Sidas strategi- och korruptionsrapporter Berättelser om biståndets resultat Sidas årsredovisning