IM infokom 2019-2023
På denna webbplats visas öppna data om det svenska biståndet, som visar när, till vem och för vilket ändamål svenskt biståndsmedel betalas ut, samt vad det har gett för resultat. Denna sida innehåller information om en av de insatser som finansieras med svenskt bistånd.
Här visas alla aktiviteter kopplade till insatsen. Klicka på en enskild aktivitet för att se fördjupad information.
Totalt 7 130 683 SEK fördelat på 0 aktiviteter
Här presenteras en lista över alla utbetalda transaktioner för en specifik insats. Varje betalning kan spåras till en särskild aktivitet. Negativa belopp indikerar att det skett en återbetalning.
0 transaktioner
Inga transaktioner tillgängliga för denna insats
0 insatsdokument
Nedladdningslänk |
---|
Inga insatsdokument tillgängliga för denna insats
Resultat
Insatsen avslutades i förtid. "Med anledning av Sveriges regerings beslut att anslå minskade maxbelopp för Sida att genomföra Sveriges Strategi för informations och kommunikationsverksamhet har insatsen avslutats i förtid, då Sida inte längre har erforderliga medel att fortsätta finansiera insatsen." Resultaten som beskrivs här är de som uppnåtts och kunnat identifierats till och med att Sida avslutade insatsen i förtid Q1 2023. IMs plan för hur de skulle mäta sina resultat var bland annat att de skulle ha en nollmätning (av extern utvärderare) i början av insatsen och sedan följas upp av en likadan slutmätning i slutet av insatsen. Eftersom slutmätningen inte kunnat genomföras är det svårt att konstatera i vilken utsträckning IMs verksamhet har nått de resultat som de förväntade sig. De "resultat" som presenteras här är alltså framför allt mer på en outputnivå (aktivitetsnära utfall) än outcomenivå (faktiska effekter på medellång sikt) eftersom det är sådant som IM själva kunnat dentifiera under insatsens gång utan den mer omfattande utvärdering som skulle gjorts av konsulterna. Enligt utvärderingsplanen skulle vissa indikatorer för delmålen följas upp mer löpande och därför finns det data för dessa indikatorer även utan slutmätningen. IM redovisar både i slutrapporten och bilagor på hur de har lyckats med att nå ut med sin kommunikation till målgruppen, vilket kan indikera måluppfyllelse för åtminstone delar av målen. Det syns t.ex. genom att de bedömer sig ha ca 5 000 läsare per artikel i tidningen Medmänsklighet (2155 artiklar per år) och har hundratusentals visningar och reaktioner på sociala medier för sina Infokomrelaterade inlägg. Den här statistiken ger som sagt indikationer på potentiella resultat, men räcker i sig inte för att veta om kunskap, attityder och engagemang faktiskt har förändrats i målgruppen enligt målsättningarna. Andra resultat som IM kunnat se är att de fått många visningar (17 000 36 000 visningar per år) på sin sida om de Globala Målen. IM ser det som en effekt av att de använde sig av Google Ad Grants som ger icke vintsdrivande organisationer möjlighet att annonsera kostnadsfritt eller till mycket lägre kostnad. På så sätt kunde de få en mycket större spridning och nå fler (vilket sannolikt ger mer resultat), utan att behöva lägga mer av Sidas medel på annonsering. Sida har uppskattat att IM haft både kvantitativa och kvalitativa indikatorer, samt att de haft en tydlig plan för hur dessa ska mätas och följas upp som både involverat externa utvärderare och intern datainsamling. IM är också generösa med att beskriva sina egna lärdomar under insatsens gång och hur de valt att justera verksamheten för att uppnå bättre resultat (resultatbaserad styrning). Förutom att insatsen avslutats i förtid har genomförandet till största delar gått enligt den övergripande planen, men mycket av verksamheten fick genomföras på ett helt annat sätt än planerat under Covid19pandemin. Dels på grund av restriktioner i Sverige, men kanske framför allt på grund av att IMs egen personal i väldigt begränsad utsträckning kunde resa till deras olika projekt och samarbetspartners för att samla in material till sin kommunikation. IM försökte hantera restriktionerna i Sverige genom att fokusera på digitala aktiviteter och tryckt material, framför fysiska seminarier, föreläsningar och deltagande på event. Materialinhämtningen från samarbetsländerna hanterade IM genom att upphandla lokala kommunikatörer som kunde hämta in materialet åt dem på distans. Det här kom med många utmaningar för att anpassa innehållet till en svensk publik och IM arbetade mycket med att utveckla det här arbetssättet för att kunna fortsätta arbeta trots svåra förhållanden. Sida uppskattar den här pragmatiska ansatsen från IM och det visar på en förmåga att utveckla den kapacitet som behövs för att hantera även större omvärldsförändringar. Sammantaget gör Sida bedömningen att IM haft ett resultatorienterat arbetssätt och planerat insatsen både för att kunna fokusera på de mest relevanta resultaten för deras målsättning och för att kunna följa up om (del)målen uppnåtts. Nu kan däremot varken IM eller Sida tydligt säga att önskade resultat har uppnåtts på grund av den saknade slututvärderingen.
IM vill bidra till en ökad medvetenhet om hur hållbar utveckling stärks genom ett rättighetsbaserat utvecklingssamarbete, hur kampen för mänskliga rättigheter i olika länder ser ut, hur viktigt ett starkt civilsamhälle är och hur oroväckande trenden av minskat demokratiskt utrymme är för uppfyllandet av de globala utvecklingsmålen. IMs övergripande mål för informations- och kommunikationsinsatsen 2019-2023, är att kvinnor och män har ett ökat engagemang för ett starkt civilsamhälle. Genom insatsen vill IM att en del av allmänheten, IMs medlemmar, givare och volontärer, samt skolpedagoger och elever, ska ha fått en ökad kunskap om hur biståndet ser ut idag. Insatsen ska också leda till ökat engagemang för globalt utvecklingssamarbete med en förståelse för utmaningarna i och med minskat demokratiskt utrymme, och vikten av ett starkt civilsamhälle. Därmed syftar insatsen till att verkställa delområde 1 (kunskap om svenskt utvecklingssamarbetes genomförande och resultat) och 2 (kunskapsspridning och opinionsbildning i syfte att bidra till fattigdomsbekämpning och en rättvis och hållbar global utveckling) i strategin för informations- och kommunikationsverksamhet.
Svenskt bistånd i siffror och berättelser
Vill du läsa mer om vilka resultat svenskt bistånd leder till?