Plan International Sverige Infokom 2019-2024
På denna webbplats visas öppna data om det svenska biståndet, som visar när, till vem och för vilket ändamål svenskt biståndsmedel betalas ut, samt vad det har gett för resultat. Denna sida innehåller information om en av de insatser som finansieras med svenskt bistånd.
Här visas alla aktiviteter kopplade till insatsen. Klicka på en enskild aktivitet för att se fördjupad information.
Totalt 6 741 920 SEK fördelat på 0 aktiviteter
Här presenteras en lista över alla utbetalda transaktioner för en specifik insats. Varje betalning kan spåras till en särskild aktivitet. Negativa belopp indikerar att det skett en återbetalning.
0 transaktioner
Inga transaktioner tillgängliga för denna insats
0 insatsdokument
Nedladdningslänk |
---|
Inga insatsdokument tillgängliga för denna insats
Resultat
Sida bedömer att Plan har rapporterat på ett mycket tillfredställande sätt kring strategisk planering, utformning, utförande och uppföljning av sin insats. Nedan följer ett par exempel på resultat under verksamhetsprogrammet 2019-2023 som Sida väljer att lyfta. Delprojekt 1: Champions of Change Plan planerade att genomföra 4 läger med totalt 140 deltagare detta fick dessvärre ställas in som ett resultat av pandemin, limiterna och nedskärningarna av infokom. Istället genomfördes ett mindre fysiskt läger träff med 30 deltagare. Lägret som genomfördes under det tredje projektåret 2021/2022 har visat på goda resultat och visar på Plans kapacitet att engagera sina målgrupper. Syftet med lägret var att ungdomar skulle träffas, dela erfarenheter och lära sig mer om jämställdhet och bistånd, flickors rättigheter, barnkonventionen, utbildning, representation och opinionsbildning. Under lägret fick ungdomarna öva på hur de skulle kunna engagera sig för flickors rättigheter och de fick exempelvis lära sig att hur man skriver insändare. En månad efter det fysiska lägret i samband med Flickdagen, lyckades deltagare från lägret få till 11 lokala medienedslag. Detta tyder på att lägret skapade engagemang och möjliggjorde så att deltagarna kunde aktivt engagera sig även efter att lägret var slut. Sju deltagare från lägret har även fortsatt engagera sig genom Plan:s ungsdomsråd och genom det det skapat synlighet för flickors situation globalt i såväl lokalradio, -tv och tidningar flera gånger per år - vilket tyder på att Plan kan fortsatt engagera och möjliggöra ett aktivt engagemang hos sina målgrupper. Trots att Plan bara kunde genomföra ett av fyra läger ger exemplet ovan en god indikation på de resultat som Plan hade kunnat uppnå om de fullföljt sitt program. Ännu fler unga skulle ha fått utbildas och agera som ambassadörer för många viktiga sakfrågor som nämnts ovan. Delprojekt 3: Föreläsningar, seminarier och rapportsläpp Plan visar att de är flexibla och innovativa och kan ställa om sin verksamhet under turbulenta tider. Ett exempel på detta var under det första projektåret 2019/2020 dvs under pandemin, många föreläsningar och seminarier ställdes in. De fick istället tänka om och använde sig av sociala medier där de bland annat genomförde ett live-samtal med influcern "HanaPee" och Plan:s expert på ungas sexuella och reproduktiva hälsa och rättigheter. Samtalet handlade om hur första mensen kan förändra livet för flickor. Detta samtal nådde 110 personer istället för 50 personer som man initialt antog om det hade varit ett fysiskt seminarium. I samband med live-samtalet hölls ett quiz vilket återigen visar på Plan:s vilja att säkerställa att kunskaper bestitter och ta vara på det engagemang som deltagarna visar genom att lyssna och stanna kvar för quizet. Däremot är det svårt att mäta just kunskapsförflyttningar kopplat till quizet som Plan själva också påpekar men detta ger Sida en tydlig bild om deras målsättningar. Delar av live-samtalet publicerades i Plan:s sociala medier och 34 500 personer nåddes av klippen. Delprojekt 4: Kampanjer för ökat engagemang Under projektår tre 2021/2022 i samband med internationella dagen mot könsstympning, gjordes en informationsfilm med 4 influencers, en ungdomsmedlem samt en fadder för att väcka engamang och öka kunskapen om den skadliga traditionen. Filmen publicerades på Youtube, Plan:s webb samt i kortare versioner på sociala medier. Influencers delade filmen på deras sociala medier som hade en räckvidd på 308 986. Plans egna delningar av filmen hade en räckvidd på 10 709. 105 personer såg filmen i sin helhet på webben. Kampanjsidan på webben hade 2 570 unika sidvisningar under kampanjperioden 4-12 februari. Den genomsnittliga besökstiden på kampanjsidan var drygt fyra minuter och det kunskapsquiz som togs fram gjordes 95 gånger - vilket enligt Plan visar på att man lyckats nå ut med viktig kunskap om könsstympning. För att nu ut bredare skrev Plan en debattartikel tillsammans med Unizon och Existera, om att använda den svenska lagen mot könsstympning som publicerades i Aftonbladet. Plans ungdomsrådsmedlemmar och Champions of change-deltagre skrev insändare som såldes in till nio lokalmedier och publicerades i sju av dem. Utöver detta intervjuades Plan:s generalsekreterare om könsstympning i TV4 Nyhetsmorgon. Sida ser mycket positivt på Plans engagemang att nå fler och en bredare publik genom att genomföra olika aktiviteter och packetera sitt budskap utefter olika målgrupper och i olika kanaler. Att deltagre från Champions of Change lägret också har varit med och bidragt till detta visar ännu tydligare på Plan:s förmåga att bibehålla engagemang. Plan:s initiala mål vara att nå ut till 660 000 personer genom kampanjer, denna siffra reviderades senare upp till en miljon. Totalt nåddes 3,5 miljoner i sociala medier. I media nåddes uppskattningsvis 4 miljoner personer. Rapporten lyftes även återkommande av ett antal opionsbildare och makthavare i debattartiklar och krönikor, vilket Plan menar på att kunskapen nåddes ut, fastnade och kunde återanvändas. Delprojekt 5: Digitala satsningar Filmen "Fångad - en kärlekshistoria" är en digital satsning som togs fram under det andra projektåret 2020/2021 tillsammans med animationsbyrån Soja. Filmen ger tittarna möjlighet att göra vardagliga val för att plötsligt byta inriktning och sätta fokus på alla flickor som inte har möjlighet att göra egna val och istället behöver gifta sig mot sin vilja. Till filmen togs ett utbildningsmaterial och ett quiz fram med ändamålet att ge en ökad förståelse och kunskap om barnäktenskap. Utvärderingen som gjordes med konsulten och som står beskrivet ovan visar att utbildningsmaterialet har bidragit till en ökad förståelse för bland annat barnäktenskap. Quizet som togs fram kartlägger vilken typ av aktivist man är och man får möjlighet att lära sig mer om sin aktivisttyp och blir erbjuden mer information om det. Hösten 2021 nominerades filmen till Svenska designpriset i kategorin rörlig bild/film. Sammantaget under projektåren har ca 9000 personer sett filmen. Denna satsning har en mer bekräftat Plan:s lärdom om att interaktiva material och insatser skapar ett större intresse och engagemang.
Plan Sveriges övergripande målsättning (outcome) med kommunikationsprogrammet är "Ökad kunskap och ökat engagemang för barns och ungas rättigheter, flickors lika villkor samt vikten av att arbeta med jämställdhet från tidig ålder i utvecklingssamarbetet för att bidra till en rättvis och hållbar global utveckling." Detta övergripande programmål förväntas på lång sikt bidra till ett bredare engagemang för barns och ungas rättigheter och att flickors lika villkor prioriteras. (Impact) När programmet går mot sitt slut vill Plan se följande förändringar bland målgrupperna: - Bland barn och unga som nås med utbildningsaktiviteter intresserar sig fler för barns och ungas rättigheter och flickors lika villkor i världen. Barn och unga kämpar för jämställdhet i en hållbar global utveckling som en del av det intresset. De har metoder och verktyg för att engagera sig och agera som förändringsaktörer för flickors rättigheter. - Fler inom intresserad allmänhet har fått en ökad medvetenhet om varför jämställdhet från tidig ålder är en förutsättning för en hållbar global utveckling. Fler har en positiv syn på vikten av ett flickperspektiv i utvecklingssamarbete. - Relevanta och strategiskt utvalda beslutsfattare och myndighetspersoner i Sverige förstår bättre de strukturer och hinder som står i vägen för flickors lika villkor samt vilka lösningar som krävs, hur detta kopplas till biståndspolitiken och en hållbar global utveckling. Frågan kommer på så sätt högre upp på agendan och prioriteras. Delmål/förväntade resultat har formulerats som ska bidra till det övergripande målet och den förväntade förändringen på effektnivå: 1. Målgrupperna har ökad kunskap om rättigheter och utmaningar för barn och unga i våra programländer och flickors särskilda utsatthet, behov och kapacitet. 2. Målgrupperna har ökad förståelse för hur det avgörande för en rättvis och hållbar global utveckling att arbeta med jämställdhet från tidig ålder. 3. Målgrupperna har förbättrade förutsättningar och möjligheter att engagera sig för barns och ungas rättigheter, flickors lika villkor och en mer jämställd värld. De olika delprojekten bidrar till ett eller flera av delmålen. Exempelvis delprojektet Champions of change, en utbildningssatsning med fysiska träffar, läger och nätverksträffar som bidrar till delmål 2 och 3. Plans resonemang utgår från att ökad förståelse definieras som att förstå olika samband vilket antas ske först när en viss kunskapsnivå finns kring en fråga. Detta kan uppnås när Plan arbetar nära målgrupperna under en längre tid, som i utbildningssatsningen Champions of change, en årlig satsning för unga med ett redan starkt samhällsengagemang. I utbildningssatsningen fördjupas kunskaper och specifika engagemangspaket utvecklas för att de medverkande sedan exempelvis kan skriva lokala debattinlägg, uppvakta politiker, hålla föreläsningar på skolor och ordna egna seminarium. På grund av pandemin och nedskärningar av infokom (limiter samt infokom-avslut) kunde Plan exempelvis bara genomföra ett fysiskt läger och många aktiviteter inom de andra delområden fick ställs in eller ställas om. De önskvärda målen och effekterna har alltså inte kunnat uppfyllas fullt ut. Trots detta har Plan visat på många goda resultat under programverksamheten.
Svenskt bistånd i siffror och berättelser
Vill du läsa mer om vilka resultat svenskt bistånd leder till?