IFC MSME-facility 2.0 2019-2025
Insats-ID : SE-0-SE-6-13591På denna webbplats visas öppna data om det svenska biståndet, som visar när, till vem och för vilket ändamål svenskt biståndsmedel betalas ut, samt vad det har gett för resultat. Denna sida innehåller information om en av de insatser som finansieras med svenskt bistånd.
International Finance Corporation (IFC) har önskat stöd från Sida med 192 miljoner SEK för genomförandet av det regionala programmet "Financial Inclusion and Jobs for Middle East and North Africa (MENA MSME 2.0)" under 2019-2023. Programmet är en regional multigivarfond vars avsikt är att stödja mikro, små- och medelstora företag (MSME: s) med att förbättra ...
Läs hela beskrivningenFrån
- B032 - Bidrag till finansieringsmekanismer med flera givare och endast en implementerande organisation ,
- C01 - Projektstöd
Mer om insatsen
International Finance Corporation (IFC) har önskat stöd från Sida med 192 miljoner SEK för genomförandet av det regionala programmet "Financial Inclusion and Jobs for Middle East and North Africa (MENA MSME 2.0)" under 2019-2023. Programmet är en regional multigivarfond vars avsikt är att stödja mikro, små- och medelstora företag (MSME: s) med att förbättra tillgången till finansiering och finansiella tjänster, främja hållbar skapande av arbetstillfällen och uppmuntra den privata sektorns tillväxt i regionen. Detta är den andra fasen av faciliteten och programmets föreslagna varaktighet är 2019-2023. Insatsen ligger inom ramen för MENA-strategins ekonomiska sektor "förbättrade möjligheter för regional ekonomisk utveckling som en förutsättning för att fattiga människor ska kunna förbättra sina levnadsvillkor". Programmet genomförs av två av Världsbanksgruppens underorgan, IFC samt Världsbanken (IBRD eller International Bank for Reconstruction and Development är det egentliga namnet, men benämns internt och i programdokumentationen som Världsbanken). IFC har det huvudsakliga ansvaret. Skapandet av anständiga arbetstillfällen är en av de mest kritiska utmaningarna i en MENA (Mellanöstern-Nordafrika) -region som har genomgått en blandning av positiv och negativ demokratisk transition, ekonomisk stagnation, politisk oro och konflikter i nästan ett decennium sedan starten av den arabiska våren 2011. Dessa faktorer i kombination med en hög befolkningstillväxt har gjort att IFC uppskattar att det i den större Arabregionen behöver upp till 300 miljoner nya jobb fram till 2050. Programmets interventionslogik bygger på resultaten från en tidigare fas samt dialog med ett stort antal intressenter. MSME: s är centrala element i alla MENA-ekonomier och utgör ungefär 85-95% av all sysselsättning i formella företag i regionen, och ännu mer om informella företag inkluderas. För att förbättra ekonomierna och skapa arbetstillfällen behövs det ett gynnsamt företagsklimat där företagen har tillgång till finansiering och finansiella tjänster vilket idag saknas i stor utsträckning. Utmaningarna inkluderar svaga regelverk, dålig kapacitet och begränsad förståelse om frågorna bland MSME: er. Den andra fasen av MSME-faciliteten kommer att hantera en rad olika hinder för ekonomisk inkludering och tillgång till finansiering som identifierades i fas ett. Programmet har en väl utvecklad förändringsteori med ett tillhörande resultatramverk. Huvudsakliga effektmål är inkluderande tillväxt, sysselsättningsskapande och minskad ojämlikhet. Aktiviteter för att uppnå dessa mål kommer ske inom tre tematiska områden och ett tvärområde: 1. Stärka lagstiftning och kapacitet hos lagstiftande offentliga aktörer 2. Utveckla och stärka den finansiella infrastrukturen inklusive tekniska lösningar 3. Stöd till finansiella institutioner med fokus på kvinnor 4. Regional koordination, kunskapsdelning och metodutveckling Den totala budgeten för programmet är drygt 48 miljoner dollar och programmet kommer genomföras i Marocko, Algeriet, Tunisien, Egypten, Jordanien, Libanon, Palestina och Irak. Stöden kommer huvudsakligen att ske genom rådgivningsaktiviteter från IFC och Världsbanken och någon vidareförmedling av medel till andra aktörer planeras inte. Förutom Sveriges stöd på 192 miljoner SEK finansieras programmet av Storbritannien och Schweiz. Ett begränsat underskott på 3 MUSD förväntas täckas av andra givare, alt av Världsbanksgruppen själva inom kort. Programmet är öppet för att genomföra avgiftsbelagda insatser som ligger inom dess intresse, men inte direkt inom ramen för resultatramverket. IFC har beräknat att dessa avgifter kan motsvara upp till en fjärdedel av givarnas bidrag.
Här visas alla aktiviteter kopplade till insatsen. Klicka på en enskild aktivitet för att se fördjupad information.
Totalt 0 SEK fördelat på 0 aktiviteter
Här presenteras en lista över alla utbetalda transaktioner för en specifik insats. Varje betalning kan spåras till en särskild aktivitet. Negativa belopp indikerar att det skett en återbetalning.
0 transaktioner
Inga transaktioner tillgängliga för denna insats
0 insatsdokument
Nedladdningslänk |
---|
Inga insatsdokument tillgängliga för denna insats
Resultat
The activities financed by the Trust Fund are 1. improving the legal and regulatory framework for the financial sector (Pillar I) which includes (i) technical assistance to client countries on best practices on legal and regulatory reforms to improve the MSME business environment, (ii) build capacity of key financial sector institutions and supervisory bodies to implement new laws and regulations and (iii) improve effectiveness and efficiency of public MSME finance institutions by putting in place suitable products and models. These activities are bank-executive (World Bank). IFC-executive activities are 2. improving the financial sector infrastructure (Pillar II) through digital finance with focus on the enabling environment and coordination mechanisms, expansion of access networks and digitalisation of payments. Also working on fintechs access to finance for MSMEs through policy support, pilot relevant fintech models and knowledge sharing. IFC also work to support the development of conducive financial infrastructure for banks and non-bank financial institutions such as credit bureaus, credit registries etc. provide advisory services and capacity building to facilitate greater access to finance for MSMEs by strengthening institutional framework for secured transactions. Advisory services to financial and support institutions (Pillar III) to design and implement innovative products and services. IFC provides technical assistance to banks and MFIs on MSME banking with emphasis on MSMEs and women-led enterprises, young entrepreneurs. Micro Finance Institutions (MFIs) operations in terms of strategy, products, risk and credit management, customer service. Pillar I had a slow start at the outset of the program, due to delays in government approvals. The work is under Pillar I is implemented by the World Bank. To provide some examples in Algeria World Bank worked on a report on development of SME-financing and a report to support the microfinance sector. In Morocco World Bank completed a market study on agri-finance and is currently working with the Central Bank on consumer protection framework and regulations around crypto-assets. In Egypt, the work continued with the Central Bank on a national financial education strategy and to strengthen consumer protection and banking sector competition. In Jordan and Iraq, work is ongoing to develop a national financial inclusion strategy. In Lebanon, the work is progressing slowly with a political economy analysis of the financial crisis (liked to read), and analysis of the current regulatory frameworks in Lebanon´s insurance sector. In Palestine, work is ongoing to provide technical assistance on microfinance and digital payments. Pillar II in Algeria IFC is working with central bank on credit registries. In Morocco, the team is very active working on credit reporting and credit scoring and the Central Bank´s public credit registry (PCR) and credit scoring. Supply chain strategy for Morocco is supported by IFC to the central bank and private and public stakeholders, also work is ongoing on digitization of the insurance market. In Tunisia, work is ongoing on credit reporting and agri-insurance. In Egypt, supply chain finance project has signed agreement to initiate implementation of planned activities. In Jordan initiated work on insolvency framework. Lebanon the supply chain finance project came to an end and inclusive insurance project is ongoing. Pillar III in Algeria discussing with Arab Leasing Corporation on digital diagnostics and strategy. Morocco multiple projects are active such as update of business pan and financial projections for Fondation Banque Populaire to develop non-financial services and with banks to improve business plans etc. New project started with Morocco´s leading MFI on its digital transformation. In Tunisia working with Enda Tamweel MFI on strategy and risk management and with Enda chash, there new payment company. Focus on digital payment strategy with the Central Bank. In Egypt, work on product development with the leading MFI Tanmeyah and Al Tadamun. Also, training on digital growth for women entrepreneurs was held. In Jordan IFC is supporting development of digital lending product and with Capital Bank to enhance risk management. In Palestine IFC also worked on digital financial services study and in Iraq on SME banking study.
The IFC MSME-facility 2.0 has a theory of change that is based on the results and experiences of the first phase as well as extensive consultations with a wide range of stakeholders. The overall impact goals in the results chain are job creation, GDP growth and decreased income inequality. The specific underlying MSME-facility impact goals include increased expansion and investments for MSME:s, increased profitability and productivity, MSME:s that are creating cascading effects for other enterprises in the same value chain. Under this impact objectives there is an outcome objective financial inclusion that include: - reduction of cost for MSME finance - ability to use movable collateral to obtain loans - increased access to financial services for MSMEs - increased access to financial services for women and youth These outcome objectives will be achieved by a number of activities within various priority areas (in the programme documents referred to as "Pillars". These pillars relationship and relevance for the intended impact on access to finance for MSMEs has also been assessed through evidence mappings conducted by the WBG MoE team. These pillars are: Regulatory Framework: - improvements in ease of doing business - MSME finance support regulations operationalized and in place Financial Infrastructure: - financial institutions consulting credit bureaus for credit worthiness - movable assets used as lending collateral - mediation procedures routinely used Financial Institutions: - increase in lending to MSMEs - increase offer of financial products to women, youth, MSMEs - increase lending to women-owned MSMEs - increased access to digital financing solutions
Svenskt bistånd i siffror och berättelser
Vill du läsa mer om vilka resultat svenskt bistånd leder till?
Rapporter från Expertgruppen för biståndsanalys och Sidas strategi- och korruptionsrapporter Berättelser om biståndets resultat Sidas årsredovisning