Världsbanken - Iraq Reform and Reconstruction Fund
På denna webbplats visas öppna data om det svenska biståndet, som visar när, till vem och för vilket ändamål svenskt biståndsmedel betalas ut, samt vad det har gett för resultat. Denna sida innehåller information om en av de insatser som finansieras med svenskt bistånd.
Här visas alla aktiviteter kopplade till insatsen. Klicka på en enskild aktivitet för att se fördjupad information.
Totalt 40 000 000 SEK fördelat på 0 aktiviteter
Här presenteras en lista över alla utbetalda transaktioner för en specifik insats. Varje betalning kan spåras till en särskild aktivitet. Negativa belopp indikerar att det skett en återbetalning.
0 transaktioner
Inga transaktioner tillgängliga för denna insats
0 insatsdokument
Nedladdningslänk |
---|
Inga insatsdokument tillgängliga för denna insats
Resultat
Årsrapport för 2023 har ännu inte inkommit från Världsbanken. Nedan följer exempel på outputs och outcomes av I3RF under 2022 med fokus på resultat som relaterar till målen för den svenska samarbetsstrategin för Irak. Genom I3RF har Sida bidragit till förbättrad central förvaltning främst genom expertstöd och analytiskt arbete av olika slag. I syfte att stärka Iraks kapacitet leverera en väl koordinerad och konsistent reformagenda efterfrågade finansministeriet och planeringsministeriet särskilt kapacitets stöd från I3RF till regeringens strategiska Reform Management Cell (RMC). Det resulterande kapacitetsstödet befann i slutat av 2022 i sin andra fas. Den första fasen gav stöd till framtagande av regeringens White Paper för reformer. Under 2022 har RMC lyckats etablera fungerade rutiner för återrapportering från de olika linjeministeriernas och har kunnat rapportera om framsteg inom de flesta av White Papers reformprojekt. På övergripande nivå ger I3RF stöd till samhällsstyrning på ett antal områden så som stöd till centralbanken, banksystemet och den finansiella sektorn, skuldhantering, fiskal federalism och digital transformering men det finns inte utrymme här att återrapporter om allt detta. På sektornivå har I3RF hjälpt Ministry of Labor and Social Affairs att bygga IT-kapacitet, stärka IT-säkerhet och tvätta existerande data vilket skapar förutsättningar för ministeriet att mer effektivt administrera sina program. Fem kurser i data-hantering, upprätthållande av data-kvalité, systemutveckling m.m. har genomförts utöver praktiskt on-the-job träning. Dessa aktiviteter ingår i ett I3RF-projekt för jobbskapande och sociala skyddsnät för fattiga och utsatta irakier. Inom projektet har även tre studier genomförts utifrån representativa urval av företag inklusive en särskild studie av förutsättningarna för mikro-företag och informella företag. Dess studier utgör underlag för projekt och åtgärder inklusive en ett pilotprojekt för att ge riktade stöd (startkapital, utbildning och coaching) till 2 200 hushåll i södra Irak för att utveckla sin självförsörjning. Förberedelser i form av marknadsundersökning, urvalskriterier, m.m. genomfördes under året. Genom I3RF har Irakiska myndigheter erhållit stöd för att hantera COVID-epidemin och dess efterdyningar. Under 2022 färdigställdes Health Services Master Plan och en Social Insurance Roadmap och kapacitetsstärkande workshop genomfördes under senhösten och aktiviteter för att förbereda operationalisering av hälsoplanen inleddes. En särskild I3RF-komponent har etablerats för tredjepartsmonitorering av Iraks COVID-vaccineringsprogram is syfte förbättra genomförandet av detta program. Genom I3RF har sida bidragit till att framtagandet av utvecklings- och förbättringsplaner för 65 flyktingrelaterade företag. Utöver detta bidrar I3RF indirekt till att förbättra förutsättningarna för ett drägligt liv i Irak, inklusive för återvändande flyktingar, genom stödet för att förbättra statens styrning och kapacitet att leverera samhällstjänster liksom dess stöd till policys kring privatsektorutveckling. Genom I3RF har Sida bidragit till att anpassa ett undersökningsinstrument (Pro- Womens Empowerment in Agriculture Index) till den irakiska kontexten för att få en bättre bild av kvinnors ekonomiska egenmakt i jordbrukssektorn. Detta instrument har testats under 2022 och personal på jordbruksministeriet och direktoratet för kvinnofrågor har erhållit online-träning i hur instrumentet kan användas för att identifiera områden med bristande egenmakt for att bättre kunna utforma anpassade åtgärder och förbättra kvinnors försörjningsmöjligheter och liv. Tjänstemän på jordbruksministeriet och miljöministeriet, och representanter från privatsektorn och enskilda organisationer erhöll genom I3RF under 2022 on-lineträning för i principerna för klimat jordbruk. Denna komponent resulterade även i att ett koncept för en digital plattform för det irakiska jordbruks/mat-systemet. Genom I3RF har Sida bidragit till att tjänstemän inom Ministry of Health and Environment har tränats i att identifiera miljömässiga riskområden (environmental hotspots) och parallellt med detta har en process inletts för att identifiera hotspots som kräver särskilda åtgärder för att hantera miljöriskerna. Stödet har resulterat i att 81 riskområdet har identifierats som täcker en sammanlagd yta på 25 700 hektar i sju olika governorat och påverkar livet för runt 55 000 människor. I anslutning till projektet har 95 personer på tre olika ministerier erhållit träning.
I3RF:s övergripande mål är att skapa en plattform for samordnad finansiering och dialog för återuppbyggnad och utveckling av Irak med ett fokus att förbättra effektiviteten av offentliga investeringar i socio-ekonomisk återhämtning, återuppbyggnad, stötta vissa nationella riktade reform-strävanden för ekonomisk diversifiering och privatsektortillväxt. Under detta mål syftar fonden att: 1. Socio-ekonomisk återhämtning, med fokus på återuppbyggnad av urbana områden; institutionsuppbyggnad; utveckling av socialt kapital; rehabilitering av kulturarv; förbättring av tjänster till människor i fattigdom och utsatthet; och skapande av arbetsmöjligheter för utsatta grupper. 2. Ekonomisk diversifiering och privatsektorutveckling, innefattande bland annat teknisk rådgivning och dialog i handels- och investerings-policyreformer; stöd till finanssektor och bankreform; förbättring av miljö för små och medelstora företag och nystartade företag genom att öka tillgängligheten för belåningsmöjligheter. 3. Samordning och programstöd, involverande stöd till stärkt kapacitet hos irakiska regeringen att planera, koordinera och följa upp rekonstruktionsprogram; regeringens inhämtande av socio-ekonomisk och fattigdomsdata; offentlig förvaltning; integrering av fredsbyggande och populations-engagerande dimensioner inom rekonstruktionsprogram för att förbättra hållbarheten och inkludering av utsatta grupper. I I3RF:s "Project Initiation Note" beskrivs det att I3RF ska stödja det strategiska målet för Country Partnership Framework (CPF) Iraq (FY20-FY25) vilket ska stötta irakiska regeringen att förbättra grundläggande samhällstjänster och skapa en miljö för ekonomisk tillväxt. Vidare skrivs det att I3RF ska stötta de tre fokusområden som CPF prioriterat: -Förbättra humankapitalet för hållbar och inkluderande tillväxt för alla. -Stärka den ekonomiska styrningen och förbättra den privata sektorns tillväxt. -Investera i hållbar infrastruktur och förbättrade grundläggande tjänster. Detta genom att "öka den mänskliga potentialen i landet, öka den privata sektorns kapacitet, tillhandahålla infrastruktur för tillträde i alla väder, och möjliggöra tillgång till grundläggande tjänster (marknad, utbildning, hälsa etc.)" Det folkliga stödet för genomgripande reformarbete i Irak är stort. I3RF är för närvarande det prioriterade initiativ som ser ut att kunna möta detta reformkrav enligt Sidas bedömning. Genom Sidas och andra givares stöd till fonden är det sannolikt att förbättringar kan ske inom en rad områden som ingår i projektportföljen förutsatt att ett massivt åtagande från den irakiska regeringen sker inom angivna målområden. Det resultatramverk som presenterats har tagits fram för att följa upp resultat inom portföljen och inom själva fonden och kommer ses över efter hand med utvecklingen av fondens portfölj. Det är för närvarade svårt att få en uppfattning om de förväntade resultaten utifrån de "targets" som identifierats och framförallt hur man planerar att följa upp resultaten mer kvalitativt och hur de olika perspektiven tas om hand, t ex hur man säkerställer att marginaliserade grupper inkluderas. Det är också svårt att göra sig en uppfattning över ambitionsnivån under några av resultaten och deras mål. Det är därför Sidas bedömning att detta bör vara en del av en kontinuerlig dialog med VB för att säkerställa att de olika perspektiven inkluderas både i planering och uppföljning av de olika projekten som finansieras av fonden, samt hur fonden tar ett helhetsgrepp över frågor som rör jämställdhet, fattigdoms- och rättighetsperspektivet och hur de relaterar till olika marginaliserade grupper i Irak.
Svenskt bistånd i siffror och berättelser
Vill du läsa mer om vilka resultat svenskt bistånd leder till?