CHAI - Health Systems for SRHR and UHC in Sub-Saharan Africa: 2022-2026
Insats-ID : SE-0-SE-6-14642På denna webbplats visas öppna data om det svenska biståndet, som visar när, till vem och för vilket ändamål svenskt biståndsmedel betalas ut, samt vad det har gett för resultat. Denna sida innehåller information om en av de insatser som finansieras med svenskt bistånd.
Clinton Health Access Initiative, Inc (CHAI) är en registrerad icke-vinstdrivande organisation som med stöd från Sida, har sedan 2012 arbetat med regeringar i Afrika söder om Sahara för att implementera internationella, regionala och nationella åtaganden för ökad rätt till hälsa. Inledningsvis fokuserade partnerskapet på ekonomisk hållbarhet av hiv-responsen...
Läs hela beskrivningenFrån
- C01 - Projektstöd
Mer om insatsen
Clinton Health Access Initiative, Inc (CHAI) är en registrerad icke-vinstdrivande organisation som med stöd från Sida, har sedan 2012 arbetat med regeringar i Afrika söder om Sahara för att implementera internationella, regionala och nationella åtaganden för ökad rätt till hälsa. Inledningsvis fokuserade partnerskapet på ekonomisk hållbarhet av hiv-responsen. I mars 2017 inledde CHAI och Sida ett nytt regionalt samarbete, Sustainable Health Financing Towards Universal Health Coverage (2017–2022), om totalt 235 500 000 SEK. Majoriteten av afrikanska länder har förbundit sig till målet om Universal Health Coverage (UHC) framför allt genom åtaganden inom Agenda 2030 och FN:s Generalförsamlings Politiska Deklaration om UHC från 2019. Trots dessa åtaganden saknas ofta kapacitet och finansiering inom hälso- och sjukvårdssystemen i regionen vilket bl.a. leder till undermålig tillgänglighet, tillgång och kvalitet på hälso- och sjukvårdstjänster för sexuell och reproduktiv hälsa och rättigheter (SRHR). Som en konsekvens av Covid-19 pandemin har SRHR-tjänster och annan grundläggande sjukvård trängts undan som en direkt följd av de hårda prioritering regeringar i regionen tvingats att göra av redan begränsade hälsofinanseringsresurser. Mot denna bakgrund har Sida beslutat om en ny och utvecklad fas av stödet till CHAI genom insatsen Health Systems for SRHR and UHC in Sub-Saharan Africa: June 2022 – December 2026. Det övergripande målet med insatsen är förbättrade och mer jämlikt hälsoutfall för utsatta grupper med särskild fokus på kvinnor, unga, barn och andra sårbara grupper såsom internt fördrivna, flyktingar och migranter. Insatsen ämnar att skapa förutsättningar för att nå de allra fattigaste människorna i Afrika. CHAI etablerar kontor på inbjudan av regeringar och dess modell för tekniskt stöd bygger på nära samarbete med regeringar. CHAI arbetar därför främst i länder där det finns en etablerad regering som politiskt prioriterar hälsofinansieringsfrågor och hälsosystemsstärkande insatser. Denna insats omfattar sex fallstudieländer: Etiopien, Rwanda, Sydafrika, Malawi, eSwatini och Nigeria. Genom dessa länder demonstreras lokala lösningar som kan användas för lärande och evidens i regionen. Insatsen stöttar även verksamheter i sekundära länder där CHAI har etablerade kontor. Exempel på ett sekundärt land är Uganda. De fem specifika delmålen med programmet är: 1) att i fallstudie-länder och i mer begränsad utsträckning sekundära länder bistå i att definiera prioriteringar inom hälso- och sjukvården inklusive för integrerad primärhälsovård (PHC) och SRHR. Dessa prioriteringar kopplas sedan till processer för resursallokering inom vården för ökad täckning av PHC och SRHR; 2) att bidra till ökad inhemsk resursmobilisering och att hälsobistånd i ökad grad implementeras i linje med de prioriteringar som definierats under mål 1 ovan; 3) att bidra till ökad täckning av hälsoförsäkringslösningar i länderna bland kvinnor, barn och andra fattiga och utsatta grupper; 4) att bidra till förbättrad effektivitet, jämlikhet och ansvarsutkrävande för hur tillgängliga hälsofinansieringsresurser hanteras; 5) att bidra till att identifiera och lösa styrnings- och andra systemproblem inom hälsooch sjukvården som begränsar tillgång till integrerad PHC och SRHR. Insatsens mål uppnås genom två huvudsakliga implementeringsstrategier: (A) Regionalt lärande genom att utveckla regional expertis och evidens för att stärka finansiering och system för hälso- och sjukvård, samtidigt som man främjar lärande och erfarenhetsutbyte mellan regeringar, tekniska intressenter och regionala plattformar; och (B) Stärka statliga system, inklusive institutioner, kapacitet och processer, samtidigt som ansvarsutkrävande, genuskänslighet, användning av evidens och hållbarhet stärks.
Här visas alla aktiviteter kopplade till insatsen. Klicka på en enskild aktivitet för att se fördjupad information.
Totalt 0 SEK fördelat på 0 aktiviteter
Här presenteras en lista över alla utbetalda transaktioner för en specifik insats. Varje betalning kan spåras till en särskild aktivitet. Negativa belopp indikerar att det skett en återbetalning.
0 transaktioner
Inga transaktioner tillgängliga för denna insats
0 insatsdokument
Nedladdningslänk |
---|
Inga insatsdokument tillgängliga för denna insats
Resultat
1. In the current context of growing health needs and resource constraints, CHAI supported Ministries of Health to engage Ministries of Finance and to mobilize and align development assistance for health with national plans. In South Africa, for example, CHAI supported the Ministry of Health to secure a provisional agreement with National Treasury to restore R8 Billion (~USD $440M) in planned cuts to the national health budget in the next financial year. In Eswatini, CHAI worked with the Planning Office in the Ministry of Health to engage more regularly with the Ministry of Finance, and these engagements facilitated the on-time disbursement for >90% of approved budgets in Manzini and Lubombo regions, improving service availability and readiness at primary health care levels. 2. In Nigeria, CHAI is working with Kano and Kaduna States to extend financial protection to pregnant women and children through operationalizing a national reform to deliver basic health services. This included supporting the set-up and management of insurance schemes that now cover 91,773 people in Kano State and 50,648 in Kaduna State, with an explicit focus on pregnant women and full subsidies for antenatal care, postnatal care, and delivery services. In Kano State, CHAI supported the Insurance Agency to secure 47M Naira (~USD $100,000) from a State Basket Fund that pools donor and government funding, to enroll an additional 4,400 vulnerable citizens in 2022. 3. Across Africa, an estimated 15% of budgets go unspent while districts and providers lack the funds they need to deliver care. CHAI is working to improve visibility on budget disbursements and execution, including in Nigeria where delayed release of funds has disrupted service provision. In Kano State, in the North, CHAI helped develop tools to identify low disbursement rates (6% in Q3 and 42% in Q4) and is now working with State policymakers to address these delays, including by analyzing the causes of these delays with government institutions, technical working groups, and civil society organizations to develop action plans and increase multi-sectoral accountability. 4. The work to increase visibility on budgets, disbursements, and spending has helped to identify key inefficiencies. In South Africa, for example, CHAI developed tools to improve financial management and yield efficiency savings in key areas of procurement, budgeting, workforce management, and laboratory systems. This included supporting National Health Laboratory Service to reduce wastage in the ordering of tests, generating financial savings of R67 million per year (US$4.7 million) from 8 of the largest hospitals in Eastern Cape province. These savings can be used elsewhere in the health system at a time when the country is facing steep budget cuts. 5. In Rwanda, managing increased demand for the Community Based Health Insurance (CBHI, which now covers 86% of the population) has become financially and operationally challenging, causing large deficits that can impede service continuity. While the CBHI scheme has a defined benefits package that includes most SRH services , there is a need for additional specificity around the extent of coverage considering these constrained resources, as well as clearer communication of entitlements to patients and providers. CHAI has supported the Ministry of Health and Social Security Board to establish a participatory and multisectoral governance structure for Health benefits packages (HBP) revisions (including civil societies and beneficiaries). It helped to conduct the revision for oncology services, which led to prioritization of screening and early detection for cervical and breast cancer (among other reproductive cancers). This work was shared across the region, spurring further work in Ethiopia. Rwandas success to-date in institutionalizing priority setting mechanisms has generated significant interest from the Ethiopian Health Insurance Services (EHIS). CHAIs support on benefits package design in Ethiopia in 2022 helped the EHIS to arrive at a final list of interventions to be recommended as part of the Health Insurance Benefits Package for CBHI schemes that currently cover almost 10 million households (66% of the population in CBHI woredas), including the most vulnerable.
CHAIs goal for the proposed engagement (2022-2026) is to accelerate regional progress towards UHC and SRHR, by strengthening health systems to sustainable increase of equitable access to quality, integrated PHC and SRH services. The overall impact result of the intervention is improved and more equitable health outcomes for women, adolescents, children and other vulnerable groups including internally displaced persons, migrants, and refugees, and the poor. This will be done through increased financial risk protection and increased and more equitable effective coverage of PHC and SRHR. Taken together it is expected that the programme will contribute to reduced maternal mortality, reduced neonatal mortality and reduced adolescent fertility rate which are included as key impact indicators in the results framework. Specifically, CHAI will support governments in the following objectives: Objective 1: Define priorities, inclusive of integrated PHC and SRHR, through an evidence-based, participatory process; linking these priorities to how resources are allocated. Objective 2: Mobilize external and domestic resources for these priorities. This includes working with Ministries of Health to engage Ministries of Finance and donors to mobilize and release funds, increasingly channeled through government systems, as well as development and implementation of long-term health financing strategies. Objective 3: Extend financial protection through pooling and pre-payment systems responsive to vulnerable groups including women, adolescents, children, and especially the poor. This ranges from development of policies and strengthening new institutions, such as government insurance agencies, to efficient implementation and management of systems towards increased and more equitable coverage. Objective 4: Improve efficiency, equity, and accountability in how available funds are managed and used to pay for these priority areas, including through changing how providers are contracted and paid and strengthening public financial management systems from national to sub-national level. Objective 5: Identify and address management challenges and other systems constraints to integrated, gender responsive, quality PHC and SRHR. This includes supporting identification of systems constraints or bottlenecks and using routine data to inform operational planning, performance management and changes in how services are delivered through work at sub-national level that is scaled and sustained by governments.
Svenskt bistånd i siffror och berättelser
Vill du läsa mer om vilka resultat svenskt bistånd leder till?
Rapporter från Expertgruppen för biståndsanalys och Sidas strategi- och korruptionsrapporter Berättelser om biståndets resultat Sidas årsredovisning