ILO Partnerskapsprogram 5, 2022-2025
Insats-ID : SE-0-SE-6-14789På denna webbplats visas öppna data om det svenska biståndet, som visar när, till vem och för vilket ändamål svenskt biståndsmedel betalas ut, samt vad det har gett för resultat. Denna sida innehåller information om en av de insatser som finansieras med svenskt bistånd.
Totalt stöd på 200 000 000 SEK för perioden 2022-2025, uppdelat enligt följande: - Icke-öronmärkt stöd till ILOs flexibla finansieringsmekanism (RBSA) 70 000 000 SEK - Lätt öronmärkt stöd till fyra tvärgående perspektiv i enlighet med Svenska prioriteringar 130 000 000 SEK - Jämställdhet och icke-diskriminering - Rättvis omställning och miljömässig hållbar...
Läs hela beskrivningenFrån
- B033 - Bidrag till finansieringsmekanismer med endast en givare samt bidrag som öronmärks till ett särskilt fönster eller en geografisk...
Mer om insatsen
Totalt stöd på 200 000 000 SEK för perioden 2022-2025, uppdelat enligt följande: - Icke-öronmärkt stöd till ILOs flexibla finansieringsmekanism (RBSA) 70 000 000 SEK - Lätt öronmärkt stöd till fyra tvärgående perspektiv i enlighet med Svenska prioriteringar 130 000 000 SEK - Jämställdhet och icke-diskriminering - Rättvis omställning och miljömässig hållbarhet - Konflikt och Humanitärt-Fred-Utvecklings nexus - Systemförändring för hållbar utveckling Stödet bidrar till ILO:s övergripande Strategiska Plan, Resultatramverk, och Program & Budget.
Här visas alla aktiviteter kopplade till insatsen. Klicka på en enskild aktivitet för att se fördjupad information.
Totalt 0 SEK fördelat på 0 aktiviteter
Här presenteras en lista över alla utbetalda transaktioner för en specifik insats. Varje betalning kan spåras till en särskild aktivitet. Negativa belopp indikerar att det skett en återbetalning.
0 transaktioner
Inga transaktioner tillgängliga för denna insats
0 insatsdokument
Nedladdningslänk |
---|
Inga insatsdokument tillgängliga för denna insats
Resultat
På global nivå har ILO under det första året bl.a. fokuserat på att utveckla vägledande material, verktyg och utbildningsmoduler för att stärka integreringen av de mjukt öronmärkta perspektiven i ILOs arbete. Exempelvis: - Ett 'Just Transition Financing Tool on Banking and Investments' för praktisk vägledning för finansiella institutioner och investeringar som motverkar klimatförändringar och bidrar till en rättvis och inkluderande grön omställning. Verktyget lanserades vid COP27. - En guide för "Gender and Just Transition" - En guide för "Gender equality and womens empowerment in the world of work in fragile, conflict and disaster settings". - Ett vägledande verktyg för att se över och definiera ILOs roll i att främja sociala trygghetssystem i arbetet i skärningspunkten mellan humanitärt arbete, långsiktigt utvecklingsarbete och fredsbyggande. Verktyget avser vägleda ILO i arbetet med sociala trygghetssystem i fragila kontexter som är ett centralt fokus på FN och även Världsbanken i till exempel återuppbyggnadsstrategierna för Ukraina. ILO har även utvecklat och/eller vidareutvecklat globala produkter samt främjat genomförande på regional- eller landnivå. Exempelvis: - Som en följd av ILO-konvention (190) mot våld och trakasserier i arbetslivet och påföljande rekommendation (206) som antogs 2019 med Sidas stöd under föregående avtalsperiod, har ILO under denna avtalsperiod med Sidas stöd genomfört en första global undersökning tillsammans med Lloyds Register Foundation och Gallup om erfarenheter av våld och trakasserier på arbetsplatsen för att stärka kunskapen om komplexiteten av detta samt hur det härrör från bredare ekonomiska, sociala och kulturella kontexter, inklusive könsroller i arbetslivet. Arbetet är en grund för fortsatta undersökningar och analys av grundorsakerna till våld och trakasserier i arbetslivet. ILO har även tagit fram en vägledning för arbetsgivare för att motverka våld och trakasserier på arbetsplatsen med referens till konvention 190 och rekommendation 206, i samarbete med ACT/EMP, som är den specialiserade byrån för arbetsgivares aktiviteter inom ILO (motsvarande byrå för arbetstagare heter ACT/TRAV). Därutöver genomförs arbete på landnivå för implementering av konventionen och rekommendationen i Malawi, Nordmakedonien och Jordanien. I Malawi har ett arbete inletts för att öka kunskapen om konvention 190 och rekommendation 206, med fokus på sexuella trakasserier i jordbrukssektorn och särkilt på teplantage. ILOs expertkommitté för tillämpning av konventioner och rekommendationer har givit rekommendationer till regeringen i konsultation med de sociala parterna om åtgärder som bör vidtas. ILO har även gett stöd till Malawi Congress of Trade Union (arbetstagarorganisation) för att öka kunskapen om konventionen och lobba för ratificering av densamma. Detta arbete har även genererat ytterligare stöd från Norge. - Med utgångspunkt i ILOs globala publikation "Care at work: Investing in care leave and services for a more gender equal world of work" som tagits fram med hjälp av Sidas globala stöd under den föregående avtalsperioden, har ILO stöttat de sociala parterna i ett antal länder med teknisk expertis kring policyer och tjänster som är relevanta för att addressera strukturella barriärer som begränsar kvinnors möjligheter att delta på arbetsmarknaden, och samtidigt visat hur investeringar i omsorgsekonomin kan bidra till landets kollektiva nytta genom jobbskapande och ökad BNP. Sådant arbete pågår i Colombia, Indonesien och Moldavien. I Moldavien har ILO inom ramen för pilotprojektet fokuserat på barnomsorg. Regeringen i Moldavien antog en ny lag om barnomsorg i december 2022, och Ministeriet för sysselsättning och social trygghet har upprättat arbetsgrupper för att se över behovet av justerade regelverk i linje med den nya lagen. ILO är en del av dessa arbetsgrupper tillsammans med bland annat UN Women och UNFPA, och har genomfört en marknadssystemsanalys av barnomsorgssektorn och stöttat regeringen i att ta fram ett beslut för reglering av alternativ barnomsorgsverksamhet. ILO anordnade även en workshop med fokus på det uppdaterade regelverket för registrering, organisering och genomförande av olika former av barnomsorg för aktörer i sektorn. UM i Moldavien involverades för Sida-medverkan vid ett event inom ramen för projektet och har därefter följt arbetet nära och även faciliterat tätare kontakter mellan ILO och UN Women som har stöd direkt från UM Moldavien. UM Moldavien är nu intresserade av ett fortsatt samarbete med ILO i någon form baserat på pilotprojektet från det globala stödet. Dialog pågår om hur detta skulle kunna se ut. Källa: Updates on the project: Child care in Moldova: a systemic approach and provision and strengthen formalisation - ILOs har i skärningspunkten mellan miljömässig hållbarhet, en rättvis grön omställning och produktiva och anständiga sysselsättningsmöjligheter för särskilt sårbara grupper, utvecklat sina verktyg och metoder för sysselsättningsdiagnostik så att de också addresserar miljömässighållbarhet och bidrar med en evidensbas för policyutformning där båda perspektiven tas i beaktan. Både Ghana och Colombia har uttryckt åtaganden för en integrerad ansats när det kommer till att främja både produktiv och anständig sysselsättning och miljömässig hållbarhet. I Colombia har ILO arbetet med att stötta de sociala parterna och öka dess kapacitet i arbetet med att implementera landets åtaganden i National Determined Contributions (NDCs) till Parisavtalet. Analyser har genomförts för att identifiera ingångar och möjligheter för den specifika landkontexten. En överenskommelse har träffats mellan Ministry of Labour, Ministry of Environment and Sustainable Development och Ministry of Mines and Energy där prioriteringarna från NDCs reflekteras, och det finns ett konkret åtagande att utforma en plan för gröna jobb med ett särskilt jämställdhetsfokus. ILO har utbildat de sociala parterna i landet om en rättvis omställning till gröna jobb, och stöttat framtagandet av en nationell strategi och ett pilotprogram i gruvsektorn. - ILO har i partnerskap med International Trade Centre (ITC) utvecklat ett programkoncept kallat Trade4Jobs. Konceptet kombinerar ITCs mandat att arbeta med inkludering av MSMEs i regionala värdekedjor för regional handel, och ILOs mandat att arbeta med produktiv sysselsättning och anständiga arbetsvillkor för dessa ekonomiska aktörer. Detta partnerskap har utvecklats med hjälp av det mjukt öronmärkta stöd Sida ger till både ILO och ITC för marknadssystemansatsen och Sidas uppmuntran till organisationerna att samarbete ytterligare. Programkonceptet har presenterats och dialog förs mellan ILO och både Sidas Afrika-avdelning och UM i Amman som genomför Sidas regionala MENA-strategi, för att se om det finns möjlighet för stöd på regional eller bilateral nivå för implementering av programmet. Källa: 2022 Annual Report Sida-ILO Partnership 2022-2025 Genom stödet till ILOs flexibla finansieringsmekanism (RBSA) har Sida stöttat ILOs arbete Bangladesh, Cox's Bazar med fokus på ekonomisk inkludering och sysselsättningsmöjligheter för Rohingya-flyktingar och värdbefolkning, genom bland annat analys av arbetsmarknadsbehov och affärsmöjligheter, samt processer för stärkta färdigheter i linje med det nationella kvalifikationsramverket. Källa: RBSA Donor's Meeting, 22 June 2023, Power Point Presentation
Den övergripande målsättningen med stödet är att bidra till förbättrade förutsättningar för produktiv sysselsättning och anständiga arbetsvillkor för fattiga och sårbara män och kvinnor, som en hållbar och motståndskraftig väg ur fattigdom och mot fred och social rättvisa. Stödet som uppgår till 200 MSEK 2022-2025 är uppdelat enligt följande: Icke-öronmärkt stöd till ILOs flexibla finansieringsmekanism (RBSA) (70 MSEK) Mjuk öronmärkning för integrering av följande perspektiv: (130 MSEK) - Jämställdhet och icke-diskriminering - Miljömässig hållbarhet och rättvis omställning - Konfliktkänslighet och HDP-nexus - Systemansats (MSD) ILOs arbete under dessa komponenter sker i linje med organisationens övergripande program och budget.
Svenskt bistånd i siffror och berättelser
Vill du läsa mer om vilka resultat svenskt bistånd leder till?
Rapporter från Expertgruppen för biståndsanalys och Sidas strategi- och korruptionsrapporter Berättelser om biståndets resultat Sidas årsredovisning