Education Program for Result EPforR II Mainland Tanzania
Insats-ID : SE-0-SE-6-14876På denna webbplats visas öppna data om det svenska biståndet, som visar när, till vem och för vilket ändamål svenskt biståndsmedel betalas ut, samt vad det har gett för resultat. Denna sida innehåller information om en av de insatser som finansieras med svenskt bistånd.
Tanzanias regering har efterfrågat finansiering om 760 miljoner kronor från Sida för att stödja genomförandet av utbildningssektorns utvecklingsplan (ESDP) under de tanzaniska räkenskapsåren 2021/2022 till 2025/2026. Insatsen är ett resultatbaserat utbildningsprogram som syftar till att stärka möjligheten att tanzanska barn fullföljer grundskolan och avslutar...
Läs hela beskrivningenFrån
- A02 - Sektorbudgetstöd ,
- C01 - Projektstöd
Mer om insatsen
Tanzanias regering har efterfrågat finansiering om 760 miljoner kronor från Sida för att stödja genomförandet av utbildningssektorns utvecklingsplan (ESDP) under de tanzaniska räkenskapsåren 2021/2022 till 2025/2026. Insatsen är ett resultatbaserat utbildningsprogram som syftar till att stärka möjligheten att tanzanska barn fullföljer grundskolan och avslutar sin skolgång, samt förbättra lärandet genom att stärka de nationella utbildningssystemen. En resultatbaserad ansats innebär att utbetalningar görs i efterhand mot uppfyllandet av vissa förutbestämda resultat. I vilken utsträckning resultaten, som mäts genom så kallade Disbursement Linked Indicators (DLI), uppnås, avgör storleken på utbetalningarna. De utbetalningsrelaterade indikatorerna har valts utifrån antagandet att vissa faktorer särskilt bidrar till förbättrade utbildningsresultat. Indikatorerna är väl anpassade till de nationella prioriteringar som anges i ESDP. De uppnådda resultaten kommer att verifieras av ett oberoende verifieringsteam (IVT). Ett gemensamt ramverk har utvecklats med regeringen och andra givare till programmet (Världsbanken och FCDO) med tre resultatområden (RA): RA1) Grundskolor över hela landet har de grundläggande förutsättningarna som krävs för att leverera kvalitetsutbildning samt för att minska ojämlikheter i skoltillgång. RA2) Förbättra lärarkompetenser och undervisning. RA3) Stärka styrning och institutionell kapacitet inom utbildningssystemet för att möjliggöra bättre utbildning. Insatsens totala budget är 760 miljoner kronor, vilket motsvarar cirka 2 procent av den totala statsbudgeten för grundutbildning under det femåriga programmet. Sida kommer tillsammans med Foreign, Commonwealth & Development Office (FCDO) och Världsbanken att finansiera cirka 4 procent av de totala kostnaderna för EPforR II. Den största utgiften i utbildningsbudgeten som tillhandahålls av staten är löner till lärare. Programmet förväntas lägga grunden för en systematisk resultatbaserad styrning och ett hållbart system för utbildning i Tanzania. Eftersom utbetalningarna är kopplade till uppfyllandet av konkreta och verifierbara resultat, ger detta tillvägagångssätt regeringen incitament att uppnå viktiga programresultat och överlag förbättra resultaten inom utbildningssektorn.
Här visas alla aktiviteter kopplade till insatsen. Klicka på en enskild aktivitet för att se fördjupad information.
Totalt 0 SEK fördelat på 0 aktiviteter
Här presenteras en lista över alla utbetalda transaktioner för en specifik insats. Varje betalning kan spåras till en särskild aktivitet. Negativa belopp indikerar att det skett en återbetalning.
0 transaktioner
Inga transaktioner tillgängliga för denna insats
0 insatsdokument
Nedladdningslänk |
---|
Inga insatsdokument tillgängliga för denna insats
Resultat
Under the result area Strengthening governance and institutional efficiency, there are positive results connected to the budget allocation DLIs: The reported claim of 18.9% of the government budget for 2021/22 was allocated to the education sector, which is good progress towards the 20% target as compared to the previous two years (2020/21 18.0% and 2019/20 17.9%) (DLI 3.1A: The share of the public budget allocated to the education sector is 20%). Also, overall performance against the four budget lines identified for DLI 3.1B for 2021/22 was 85.67%, which is assessed as fairly good. The monthly payment to schools which includes the capitation grants increased significantly from October 2021, from TZS 20.8 billion (a level at which it had remained fixed for over four years) to TZS 26.0 billion (DLI 3.1B: The budget allocation in support of key programme activities is allocated in accordance with the EPforR II budget framework). Improving school learning environment. Three DLIs cover the allocation of teaching and learning materials to schools (TLM), including for example prioritizing allocation of TLM and establishing a replenishment plan for TLM. The DLIs reported a 100% claim which was verified for payment. The education outcome DLIs cover school progression, assessed by reference to primary survival rate (percentage of students enrolled in the first grade in a given school year expected to finish primary school), and learning achievement, assessed by reference to progress in oral reading fluency and arithmetic (the three Rs). The overall performance at the national level has seen a slight decline in national PSR, from 70.2% to 69.2% between 2020/21 and 2021/22. At the council level, an improvement in PSR is seen in 66 councils (out of 184). In terms of Gender Parity Index (GPI) only nine out of 184 councils have an GPI within the acceptable range (0.97 to 1.03), but it is still a slight improvement from 2020/21, when eight councils had a GPI within the acceptable range.
The program is result based and the identified targets clarifies what is intended to be different by the end of the intervention. The overall objective of the programme is to support improvement of learning achievements at the Pre-Primary and Primary education levels through improved performance focusing on strengthened education delivery systems. Three result areas have been identified to contribute to the overall objective: i) Improve School Learning Environment, ii) Improve Teacher Competencies and Classroom Teaching and iii) Strengthen Governance and Institutional Capacity and Systems. In addition, two outcome indicators have been identified: Improved Gender-equitable Retention and Transition rate and to Improve Learning Outcomes. Sida will not fund all areas but has been part of the negotiations in all areas to ensure alignment between areas and with the GPE program.
Svenskt bistånd i siffror och berättelser
Vill du läsa mer om vilka resultat svenskt bistånd leder till?
Rapporter från Expertgruppen för biståndsanalys och Sidas strategi- och korruptionsrapporter Berättelser om biståndets resultat Sidas årsredovisning