WWB Women´s World Banking 2023-2027
På denna webbplats visas öppna data om det svenska biståndet, som visar när, till vem och för vilket ändamål svenskt biståndsmedel betalas ut, samt vad det har gett för resultat. Denna sida innehåller information om en av de insatser som finansieras med svenskt bistånd.
Här visas alla aktiviteter kopplade till insatsen. Klicka på en enskild aktivitet för att se fördjupad information.
Totalt 30 154 750 SEK fördelat på 0 aktiviteter
Här presenteras en lista över alla utbetalda transaktioner för en specifik insats. Varje betalning kan spåras till en särskild aktivitet. Negativa belopp indikerar att det skett en återbetalning.
0 transaktioner
Inga transaktioner tillgängliga för denna insats
0 insatsdokument
Nedladdningslänk |
---|
Inga insatsdokument tillgängliga för denna insats
Resultat
Resultaten från årsrapporten är strukturerade utifrån de ovan redovisade strategiska och operativa målen. Strategic Objective 1 Build the evidence base to articulate how women are economically empowered when they access and choose to use financial services that meet their needs. [M2, M3] [GLOB/NORM] Målet är nära kopplat till WWBs forskning och bidrar till deras påverkansarbete och verkar genom förändringskanalen Glob/Norm. Sedan 2018 har 93 olika forskningsinsatser genererat 30 olika forskningsrapporter. Bland de s k outcomes studies är fyra avslutade och 3 pågående. Under 2023 genomfördes 24 insatser, företrädesvis i Indonesien, Indien, Nigeria och Kambodja. Två observerade trender utgörs av ett ökat fokus på kvinnor på fykt (Forcibly displaced women) och kvinnors finansiella inkluderings påverkan på motståndskraft mot klimatförändringar. Sedan 2021 bedrivs arbete dessutom inom ramarna för en handlingsplan (Reaching financial equality for women 10-action plan) i samarbete med BtCA, UNCDF, WB, UN Women samt UN SGSA. WWB 2023 Core funders report, april 2024, sidan 8, doknr 21/001519-30 WWB har formulerat en forskningsagenda (Climate change & women´s financial inclusion: What we need to know) där olika framkomstmöjligheter för att minska kunskapsgapet identifierats och där fokus läggs på relevanta aktörer, finansiella produkter samt kanaler. I Indonesien är visserligen 64% av alla MSMEs kvinnoledda men endast 24% av dessa är engagerade i e-handel. Regeringens mål är att koppla upp 20 millioner MSMEs till år 2030 vilket dock försvåras av en brist på data och en utbredd okunnighet bland beslutsfattare och aktörer. Forskningen pekar på hur plattformar kan anpassas för att motsvara kvinnors efterfrågan. Mentorskap, könsuppdelad statistik och medveten produktdesign utgör viktiga komponenter. Ifall detta gendergap kan slutas beräknas GDP kunna öka med 11 miljarder dollar årligen. WWB 2023 Core funders report, april 2024, sidan 10, doknr 21/001519-30 Av de ovan nämnda avslutade outcome studies omfattades ämnen som lösningsorienterad medvetandehöjning för ökat användande av sparkonton (Indien), fördjupat engagemang med utgångspunkt från befintligt sparande (Indien), digital and financial capability building för kvinnliga fabriksarbetare med mobile wallets (Kambodja) samt utvecklande av systemen kring att agera via agenter i syfte att mobilisera sparande (Indien). En gemensam slutsats från dessa studier, trots olika geografier och segment, var att ökad kunskap ledde till förändrat beteende, inte minst i fråga om självförtroende. I förlängningen ledde detta till ökad finansiell trygghet och ekonomisk egenmakt i form av deltagande i familjens finansiella beslutsfattande. En minskad benägenhet att förvara kontanter hemma kunde också konstateras. WWB 2023 Core funders report, april 2024, sidan 11, doknr 21/001519-30 Strategic Objective 2 Influence governments in priority markets to invest in women leaders and implement policies and initiatives that promote womens financial inclusion. [M2, M3] [GLOB/NORM och NAT/INST] Nyckelord utgörs av Global policy advocacy, LDR (Leadership & Diversity for Regulators) och WDFI (Women´s digital financial inclusion) Advocacy hub och förändringskanalerna är främst Glob/Norm men till viss del även Nat/Inst. Sedan 2018 har 23 initiativ sjösatts vilket direkt påverkat 1,5 miljoner kvinnor. Under 2023 utgjorde Indiens ordförandeskap för G20 ett tillfälle att fördjupa dialogen. LDR genomfördes för femte gången (bl a i samarbete med AFI) med 46 deltagare från 18 länder. WDFI (i samarbete med UNCDF) knöt knappt 80 nya medlemmar till sig. WWB 2023 Core funders report, april 2024, sidan 12, doknr 21/001519-30 Ett ramverk för att mäta resultat utifrån policyorienterat stöd sjösattes under året. Indikatorer som mäts utgörs av institutioners engagemang, ifall nya riktlinjer genomförs samt hur många kvinnor som påverkas. WWB 2023 Core funders report, april 2024, sidan 12, doknr 21/001519-30 I Kambodja har man inlett samarbete med Ministry of Women´s Affairs i syfte att accelerera och expandera kvinnors finansiella inkludering. En inledande workshop samlade många intressenter och ministeriet har därefter uttryckt önskemål om att utveckla ett nationellt ramverk tillsammans med centralbanken. Det färdiga ramverket torde bygga på könsuppdelad statistik, anpassade finansiella lösningar, förbättrad digital och finansiell förmåga (literacy) samt robust kundsäkerhet (consumer protection). WWB 2023 Core funders report, april 2024, sidan 12, doknr 21/001519-30 I anslutning till det indiska ordförandeskapet för G20 under 2023 har samarbete med National Bank for Agricultural and Rural Development (NABARD) etablerats vilket syftar till att reducera gendergapet. Kvinnor med låg inkomst stimuleras till att, via digital och finansiell förmåga och sättet på vilket det uppnås, skapa ekonomisk motståndskraft. Lokala banker (Regional rural banks) som inte kan leverera uppmuntras att anamma riktlinjer som motsvarar de finansiella behov kvinnliga entreprenörer på landsbygden behöver för att utvecklas. Potentialen är att nå 50 miljoner kvinnor på detta sätt. WWB 2023 Core funders report, april 2024, sidan 12 och 15, doknr 21/001519-30 Ordförandeskapet innebar ett fortsatt fokus på kvinnors finansiella inkludering och WWB engagerades på ett övergripande plan tillsammans med Global Partnership for Financial Inclusion (GPFI) och bl a ledde man FI & Business Acceleration WG med särskilt fokus på Digital Public Infrastructure (DPI). Bland resultat som uppnåddes kan nämnas att WB inkluderade fallstudier i rapporten kring Advancing FI and productivity gains through DPI som specifikt belyste sparandets roll men även problematiserade kring remitteringar med exempel från Indonesien och domestic migrant workers. Samarbetet med AFI har inkluderat framtagandet av AFIs Regulatory toolkit to enhance digital financial inclusion for MSMEs där aspekter som strukturella skevheter (algorithmic bias), lösöre som säkerhet (movable collateral) samt betydelsen av kvinnliga ombud (agents) belysts. WWB 2023 Core funders report, april 2024, sidan 13, doknr 21/001519-30 LDR hade för första gången sedan pandemin en del med fysiskt deltagande (fyra dagar utav 22 veckor) vilket var mycket uppskattat. I det omfattande programmet bidrog WWB specifikt kring ämnen som emotional intelligence, organizational culture,communicating with confidence, work-life balance, visioning leadership, planning professional development samt inclusive policy implementation. Mentorskap , mini-pitch competition och planering för genomförandet av nya riktlinjer avslutade programmet. 85% av deltagarna har uppgivit mycket hög uppskattning och deltagandet bedöms ha inneburit viktiga steg i deras ledarskapsutveckling. WWB 2023 Core funders report, april 2024, sidan 14, doknr 21/001519-30 WWB har deltagit och adresserat WDFI Advocacy hub vid tillfällen som WEF, CSW, Women Deliver, GSMAs Mobile World Congress samt WWBs egna event Making Finance Work for Women Summit. Genom utbyte av erfarenheter har aspekter som skills and technology, collaborative efforts, barriers and solutions, awareness raising, innovative methodologies for gender-inclusive financial product design har en global kunskapsplattform successivt institutionaliserats. I Indonesien bidrog exempelvis hubben till ett gemensamt åtagande från fyra nyckelministerier i syfte att skapa en grogrund för en inkluderande finanssektor som även adresserar kvinnors intressen. WWB 2023 Core funders report, april 2024, sidan 16, doknr 21/001519-30 Strategic Objective 3 Influence diverse financial service providers to invest in women leaders and financial solutions that are accessible to and used by women. [M2, M3] [NAT/INST och MÅL/AKT] Nyckelord under detta avsnitt utgörs av Regional Client Services, Financial Industry & Network Advocacy (FINA) samt WWB Asset Management (WAM). Den huvudsakliga förändringskanalen utgörs av Nat/Inst men resultaten blir konkreta även för Mål/Akt. Under året har 38 samarbeten med olika Financial Service Providers (FSP) varit aktiva där, utöver kredit och sparande, även försäkring och remitteringar fått en alltmer framträdande position. Målet är att nå 50 miljoner kvinnor 2027 och hittills har man nått 29 miljoner. Nätverket utökades med 13 nya medlemmar och inkluderar nu 74 medlemmar i 34 länder. En ny investering gjordes vilket innebär att sammantaget de 21 investeringarna motsvarar en kundbas på 8,9 miljoner kvinnor. WWB 2023 Core funders report, april 2024, sidan 17, doknr 21/001519-30 De länder där man har lokal representation och där majoriteten av samarbetena genomförs utgörs av Indien, Indonesien, Kambodja, Nigeria och Mexiko. Applicerandet en systemansats, komplettera pågående nationella initiativ (inte minst i Indien) och samarbeta med regulatorer och lokala aktörer har visat sig vara ett användbart koncept i många olika miljöer där fokus på att mobilisera sparande, aktivera konton, användandet av digitala betalningsplattformar, inkludera flödena från remitteringar och säkerställa hävstångseffekter samt bygga motståndskraft via försäkring har utgjort en gemensam nämnare. Användande av AI och sociala medier (exempelvis via marknadsföring av säkra remitteringstjänster) utgör kompletterande kanaler. WWB 2023 Core funders report, april 2024, sidan 17, doknr 21/001519-30 Observationer från Kambodja och Indien var att användandet av välbekanta kvinnliga ombud (peer female agents) förbättrade självförtroendet hos kunderna och avsevärt ökade sannolikheten att tjänsterna verkligen utnyttjades. Ett annat konkret exempel från Indonesien visade hur barnmorskor, som ofta är kraftigt underbetalda, kan, som en pålitlig aktör, komplettera de tjänster som de traditionellt tillhandahåller i rollen som barnmorskor med att introducera de blivande mammorna till användbara och efterfrågade finansiella tjänster. I den inledande fasen har 67 barnmorskor nått ut till 1 340 blivande mödrar. Erfarenheten hittills är att det är en arbetsintensiv uppgift att rekrytera barnmorskorna då det krävs aktiv uppföljning för att utbilda dem och att avsaknaden av digitala färdigheter (digital financial capabilities) kan utgöra en utmaning, men att erfarenheterna hittills är goda. WWB 2023 Core funders report, april 2024, sidan 18, doknr 21/001519-30 Kvinnliga migranter i Thailand använder i högre grad än tidigare formella kanaler för att skicka pengar hem till sina familjer i Kambodja vilket samtidigt innebär en introduktion till att använda digitala finansiella tjänster, för såväl sändare som mottagare. De formella kanalerna är både säkrare och billigare men pris och tjänsternas utformning upplevs ändå som avgörande faktorer. Även i detta exempel uppnås bättre resultat ifall in-person utbildning kan erbjudas vilket blir mer resurskrävande. Målet är att nå 200 000 migranter. WWB 2023 Core funders report, april 2024, sidorna 22-24, doknr 21/001519-30 WWB har under flera år arbetat inom mikroförsäkring kopplat till hälsa. För låginkomstgrupper (exemplet ifråga avser Nigeria) är det extra betydelsefullt att tjänsterna är väl utformade och skräddarsys utefter kundernas behov vad gäller ett fungerande skyddsnät mot sjukdomar och olyckor. Tjänsten erbjuds "inbakad" i låneprodukter (mikrokredit) och erbjuder skydd kopplat till sjukhusvistelse i samband med förlossning och även försäkringsskydd i händelse av att drabbas av malaria. Erfarenheten från Nigeria visar på utmaningen att marknadsföra en produkt som detta vilket därför kräver stort engagemang. WWB 2023 Core funders report, april 2024, sidorna 24-25, doknr 21/001519-30 Nätverket (FINA) har under året utökats (13 nya) och aktiviteter engagerar i hög grad (86%) medlemmarna i någon form. Nätverksmötet i Mumbai attraherade deltagande från 31 medlemmar från 13 länder och ett flertal av dessa deltog i presentationer av olika slag. Fördelningen av medlemmar (74 stycken) innebär MFIer (30%), Banker (42%) och Fintechs (28%). WWB 2023 Core funders report, april 2024, sidorna 26-27, doknr 21/001519-30 WAM har sammantaget gjort 21 investeringar sedan 2012 via 2 olika fonder. Avvecklingen av innehaven i den ursprungliga fonden har i princip gått enligt plan men förskjutits något som ett resultat av pandemin. I genomsnitt ökade portföljinnehaven antalet kvinnliga kunder med 98% under innehavets löptid. De andra fonden (102 MUSD) erbjuder en specifik TA-facilitet (Gender performance studies) för de företag man investerat i och som syftar till framtagandet av en Gender action plan. WWB 2023 Core funders report, april 2024, sidan 29, doknr 21/001519-30 Strategic Objective 4 Expand credibility as a thought leader by amplifying our unique point of view and leading the conversation on emerging topics in women´s financial inclusion. [M2, M3] [GLOB/NORM] Arbetet med att etablera varumärket och WWB som en central aktör har fortsatt och specifikt för 2023 kan nämnas att antalet följare på sociala medier visserligen ökat med 6 000 (knappt 7%), men att man med nuvarande takt inte uppnår målet att ha 150 000 följare 2027. Man stod värd för 51 event och deltog i 85. Antalet publikationer under året uppgick till 16 vilka sammanlagt nedladdades 2 123 gånger. Ett specifikt tillfälle till vilket man inbjöds var Financial Times´Global Banking Summit. All kommunikation kan insorteras under 5 olika tematiska rubriker: Climate change, Policies & regulation, Technology & digitisation, Women-centered design samt Gender lens investing. WWB 2023 Core funders report, april 2024, sidorna 31-32, doknr 21/001519-30 Operational Objectives Maintain and strengthen organizational health and efficiency. Heighten focus on organizational performance and staff engagement to increase accountability and drive impact. Commit to regional expansion and maintain an agile organizational structure that enables closer connection with clients and partners. Den finansiella situationen är tämligen god och under året breddades givarbasen i enlighet med organisationens strävan. Såväl individuella givare som nya institutionella givare har anslutit samtidigt som nya avtal slöts med de sedan tidigare existerande givarna Sida, Visa Foundation, BMGF samt EIB. En tendens till mer öronmärkning från givarna har dock noterats. WWB 2023 Core funders report, april 2024, sidan 34, doknr 21/001519-30 Resultatramverket anger att 87% av projekten går enligt plan, såväl finansiellt som tidsmässigt. Detta kan tillskrivas investeringar i projektledning, riskhantering och M&E vilket möjliggjorts via kärnstödet. Ökad lokal närvaro ligger helt i linje med ambitionen att kunna interagera på plats med de prioriterade områdena. Förstärkning av de lokala kontoren i Sydasien, Sydostasien och Afrika innebär att 96% av personalen som agerar direkt med partners är baserade i de prioriterade regionerna. WWB 2023 Core funders report, april 2024, sidan 35, doknr 21/001519-30
Introduktion Women´s World Banking (WWB) har erhållit kärnstöd från Sida sedan 2008. Stödet inleddes i mer begränsad omfattning men har successivt ökat i omfattning baserat på goda erfarenheter och uppgår f n till MSEK 12 per år. Stödet har alltid motiverats utifrån den aktuella globala strategin som omfattar ekonomisk utveckling och kunnat hänföras till målet Kvinnors ekonomiska egenmakt (WEE). Den årliga budgeten ligger kring MUSD 20 och Sidas andel utgör därför ca 5-6%. Största finansiär är BMGF respektive Visa men siffrorna varierar från år till år och listan inkluderar många organisationer. Australien är största bilaterala givare och utöver Sida är även Schweiz en betydande finansiär. Insatsens mål Det övergripande målet för WWB är att via finansiell inkludering bidra till financial security and prosperity, primärt avseende kvinnor. Genom att samarbeta med regeringar och andra strategiska partners, inklusive nätverksmedlemmar (banker, mikrofinansinstitutioner och fintechs), är målet att nå 100 miljoner kvinnor inom ramarna för den nu gällande strategin genom att utveckla och genomföra innovativa och hållbara finansieringsrelaterade produkter och lösningar. Ledorden för strategin utgörs av impact and scale. Arbetet genomförs i hög grad utifrån nationella förutsättningar och med aktörer som verkar i en nationell kontext och med direkt påverkan på målgruppen. I något mindre omfattning ger resultaten även utslag i en global kontext givet påverkansarbetet som kan anpassas och appliceras i andra länder. Genomförandekanalerna kan således utgöras av såväl GLOB/NORM, NAT/INST som AKT/MÅL, dock med betoning på de sistnämnda. Nedbrutet innebär insatsens mål (för hela 10-årsperioden varav det nuvarande stödet omfattar den avslutande halvan fram t o m 2027) att utgöras av nedanstående, vilket således är oförändrat i jämförelse men den tidigare beredningen: Strategic Objective 1 Build the evidence base to articulate how women are economically empowered when they access and choose to use financial services that meet their needs. Strategic Objective 2 Influence governments in priority markets to invest in women leaders and implement policies and initiatives that promote womens financial inclusion. Strategic Objective 3 Influence diverse financial service providers to invest in women leaders and financial solutions that are accessible to and used by women. Strategic Objective 4 Expand credibility as a thought leader by amplifying our unique point of view and leading the conversation on emerging topics in women´s financial inclusion. Operational Objective 1 Maintain and strengthen organizational health and efficiency. Operational Objective 2 Heighten focus on organizational performance and staff engagement to increase accountability and drive impact. Operational Objective 3 Commit to regional expansion and maintain an agile organizational structure that enables closer connection with clients and partners. Strategirelevans Samarbetet med WWB utgör en av de insatser som i GLOBECs portfölj i huvudsak klassas som en WEE-insats och därför ofta refereras till i olika sammanhang, såsom årsrapporter. I PlanIT är klassningen 75% WEE och resterande 25% inom PSD då verksamheten i huvudsak är kopplad till finansiell inkludering, vilket utgör ett av benen som PSD-målet vilar på. Denna fördelning är inte resultatet av en strikt uträkning utan en uppskattning som dock tar sin utgångspunkt i det faktum att insatsen har ett mycket starkt fokus på kvinnors ekonomiska egenmakt vilket väl avspeglas i förändringsteorin för det strategimålet. Förändringsteorin för mål 2 anger som delmål 1 att Kvinnor har möjlighet att nyttja finansiella system och verktyg vilket utgör den tydligaste referensen men även andra delmål (främst Kvinnor kan använda digitalisering för stärkt ställning i samhället/marknaden och ökad resiliens) är relevanta I den senaste beredningen (2023) konstaterades: En slutsats från förändringsteorin var att tillgång till finansiella tjänster utgör en viktig aspekt och därmed en prioriterad fråga. Kvinnor utgör inte en homogen grupp, men genom att erbjuda olika typer av finansiella tjänster uppnås förbättrade förutsättningar för företagande och generellt sett ökad ekonomisk egenmakt. Genom att WWB agerar inom de av GLOBEC identifierade förändringskanalerna ökar insatsens uppfyllnad av förändringsteorins intentioner. I resultatexemplen nedan är det svårt att särskilja och motivera vilka resultat som specifikt enbart är kopplade till WEE-målet (och inte PSD) och taggning görs därför genomgående till såväl mål 2 som till mål 3.
Svenskt bistånd i siffror och berättelser
Vill du läsa mer om vilka resultat svenskt bistånd leder till?