Pacific- European Union Marine Partnership Programme 2017-2025
Insats-ID : SE-0-SE-6-51020177På denna webbplats visas öppna data om det svenska biståndet, som visar när, till vem och för vilket ändamål svenskt biståndsmedel betalas ut, samt vad det har gett för resultat. Denna sida innehåller information om en av de insatser som finansieras med svenskt bistånd.
Stillahavsområdet är en diversifierad region som karaktäriseras av små ö-nationer omgivna av ett stort hav. Marina resurser är ryggraden i Stillahavsområdets ekonomi. Ett hållbart fiske är centralt utifrån ett socialt- kulturellt och ekonomiskt perspektiv och för att trygga livmedelsförsörjningen i regionen. Stilla havsländerna står inför många svåra gränsö...
Läs hela beskrivningenFrån
- B03 - Bidrag till specifika program och fonder genom internationella organisationer (multilaterala, INGO)
Mer om insatsen
Stillahavsområdet är en diversifierad region som karaktäriseras av små ö-nationer omgivna av ett stort hav. Marina resurser är ryggraden i Stillahavsområdets ekonomi. Ett hållbart fiske är centralt utifrån ett socialt- kulturellt och ekonomiskt perspektiv och för att trygga livmedelsförsörjningen i regionen. Stilla havsländerna står inför många svåra gränsöversridande och gemensamma miljö- och klimatutmaningar som berör det kustnära- och storskaliga fisket. Det är också en region som är enormt utsatt för effekterna av klimatförändringar och naturkatastrofer. Det storskaliga fisket, som till största delen utgörs av tonfisk generar främst inkomster från försäljning av fisketillstånd/rättigheter. Dessa inkomster utgör endast en liten del av de potentiella intäkter som skulle kunna genereras från fisket om Stilla havsländerna kunde öka sin kapacitet att hantera och processa råvaran för export, vilket kan bidra till nya arbetstillfällen. För närvarande är ca 8% av regionens 10,6 miljoner människor sysselsatta inom tonfiskindustrin. Värdet av fiskerätter har tredubblats sedan 2010 och nådde ett värde av 400 miljoner EURO år 2015. Det storskaliga fisket domineras av fiskefartyg från avlägsna fiskenationer. För många ö-nationer i Stilla havet representerar fisket en avgörande inkomstkälla och är en viktig kommersiell förnyelsebar naturresurs. Länderna i Stilla havet samarbetar regionalt för att övervaka fiskeflottorna för att minimera olagligt, icke rapporterat och oreglerat fiske (Ilegal Unreported Unregulated fishing, IUU - EUs fiskeförordning) i syfte att säkra sina nationella intressen och öka förutsättningarna för ett hållbart fiske i regionen. En annan utmaning för regionen är den ökade överexploateringen av det kustnära fisket. Utarmningen utgör ett hot mot såväl livsmedelsäkerhet som bevarandet av den marina biologiska mångfalden. Effekterna av stigande havstemperaturer och klimatförändringar ökar behovet av att höja kunskaps- och utbildningsnivån inom fiskenäringen i den formella och informella ekonomin, i syfte att motverka de negativa effekterna. Det finns starka kopplingar mellan det storskaliga- och kustnära fisket, trots att de är olika till sin karaktär. Det kustnära fisket är småskaligt och majoriteten av fångsten är för lokal konsumtion. En hållbar utveckling av såväl det storskaliga och kustnära fisket är grundläggande och av yttersta vikt för en hållbar utveckling i regionen. Europeiska Unionen (EU) som har lokal närvaro på Fiji, har under många år arbetat för att stärka en hållbar utveckling av fiskeindustrin i Stillahavsregionen. EU har tillsammans med de tre viktigaste regionala mellanstatliga organisationerna för fiskenäringen: Organisationen the Pacific Communities (SPC), Forum Fisheries Agency (FFA) och Secretariat of the Pacific Region Environment Program (SPREP) och andra aktörer utvecklat ” The Pacific – European Union Marine Partnership (PEUMP) Programme”. Programmet omfattar perioden 2017-2023 och har en total budget på om 45 Miljoner EURO, varav Sverige avser bidra med 10 miljoner EURO, vilket motsvarar cirka 100 000 000 SEK. PEUMP är ett program med en multisektoriell ansats som bemöter de gränsöverskridande miljö- och klimatutmaningarna som de kustnära och det storskaliga fisket står inför i Stillahavsregionen. Programmets multisektoriella ansats innebär mer konkret att tre regionala mellanstatliga organisationer tar övergripande ansvar för genomförandet av programmet tillsammans med det regionala universitetet och ett flertal internationella enskilda organisationer i regionen. Programmets övergripande mål är att förbättra förutsättningarna för en hållbar förvaltning och utveckling av fisket för en tryggad livsmedelsförsörjning och ekonomisk tillväxt samt öka motståndskraften mot klimatförändringar och skydda den marina miljön och biologiska mångfalden. Programmet har sex resultatområden som är kopplade till ett antal aktiviteter som ska bemöta de gränsöverridande utmaningarna i regionen på regional, nationell och lokal nivå. De förväntade resultaten är följande: 1) Rådgivning inom kvalitativ forskning- och förvaltning av det storskaliga fisket har tagits fram och nyttjats på regional och nationell nivå. 2) Inkluderande ekonomisk tillväxt från ett hållbart tonfiske har ökat, genom stöd till kompententa myndigheter och stärkande av privata sektorns kapacitet att skapa arbetstillfällen. 3) Hållbar förvaltning av kustnära fiskeresurser och ekosystem har förbättrats genom bättre kvalitetssäkrad vetenskapliginformation, juridiskrådgivning, stöd, mentorskap och ökad kapacitet hos lokal befolkningen. 4) Olagligt, orapporterat och oreglerat fiske (IUU) har reducerats genom förbättrad uppföljning, kontroll och övervakning av det storskaliga- och kustnära fisket samt genom förbättrad lagstiftning, tillgång till information, och en effektiviserad marinförvaltning. 5) Hållbart nyttjande av det kustnära- och den marina biologiska mångfalden främjas genom förbättrad planering, ökad motståndskraft mot klimatförändringar, ökade förutsättningar för bevarande - och återställande av ekosystemen. 6) Nyckelgruppers kapacitet har stärkts och utvecklats genom ökad tillgång till relevanta utbildningar och forskning. Deras förmåga att bedriva och förvalta marinaresurser har förbättrats. Resultaten och aktiviteterna är länkade till ett resultatramverk med indikatorer på olika nivåer. Programmet har integrerat en rättighetsbaserad ansats och ett jämställdhetsperspektiv i programmets design i syfte att öka förutsättningar för en transparent och hållbar förvaltning och utveckling av de gränsöverskridande resurserna och därigenom förbättra förutsättningarna för kvinnor och män på lokal nivå att ta del och livnära sig på fisket. Med detta i beaktande avser Sida att ingå ett samarbetsavtal med EU Kommissionen i form av ett s.k. ”Transfer Agreement” om en samfinansiering av det regionala programmet: “the Pacific – European Union Marine Partnership (PEUMP) Programme”, 2017-2023, som totalt har en budget på 45 Miljoner EURO, varav Sverige avser bidra med 10 miljoner EURO, vilket motsvarar 100 miljoner SEK. Samfinansieringen av programmet innebär att EU Kommissionen är Sidas motpart i programmet. EU är fullt ansvarig för hantering och uppföljning av programmet, vilket även inkluderar vidareförmedling av programmets resurser till de samarbetspartners som ingår i programmet. EU kommer att förhandla och ingå avtal med dessa samarbetspartners. Programmets förvaltningsstruktur består av 1) en projektledargrupp på SPC som kommer att ha ansvaret för det dagliga genomförandet av programmet i samarbete med FFA och SPREP, 2) en teknisk projektgrupp kommer att ha ett övergripande ansvar för planering, utveckling, genomförande och inte minst koordinering av partners i programmet. I den tekniska projektgruppen sitter SPC och representanter från varje genomförande organsation samt EU delegationen i Suva och Pacific Islands Forum Secretariat, (PIF). PIF är en regional politisk organisation i vilken 16 Stilla havsländer är representerade. Den tekniska projektgruppen träffas två gånger årligen. Beslutsfattande sker via konsensus. 3) En styrkommitté har etablerats för att bidra med strategisk rådgivning till programmet. PIF Sekretariatet "och EU- delegationen i Suva delar på ordförandeskapet i styrkommitten. Sverige kommer att sitta som observatör i styrkommitten och har möjlighet att delta i den tekniska projektgruppen. Genom sin medverkan i den tekniska projektgruppen har Sverige möjlighet att påverka inriktningen på programmet. I enlighet med "Transfer Agreement" kommer Sverige ha årsmöten med EU- delegationen i Suva för att följa upp utvecklingen av programmet. Dessa kommer ske via videolänk eller i samband med den tekniska projektgruppen och styrgruppens möten. Sverige kommer att ha möjlighet att formellt föra fram sina synpunkter och påverka programmets utveckling på årsmötet och via sin medverkan i den tekniska projektgruppen. EU delegationen i Suva har i samarbete med ett antal aktörer tagit fram ett s.k ”Action Document”( ett programdokument) för Pacific – European Union Marine Partnership Programme, vilket är det dokument som EU Kommissionen och Sida avtalar om i "the Transfer Agreement". Programdokument är i jämförelse med andra programdokument relativt övergripande till sin karaktär, vilket är i enlighet med EU Kommissionens regler för biståndsinsatser. Mot bakgrund av det inleds programmet med en fyra månaders uppstartingsfas i syfte att göra jämställdhet- och behovsanalyser samt vidareutveckla och justera det slutliga programdokument baserat på nationella och lokala behov. Baserat på det reviderade programdokumentet ska resultatramverk och indikatorer vidareutvecklas. Budgeten kommer också att justeras i enlighet med vad som kommer fram under de inledande studierna. Sida gör bedömningen att EU- delegationen i Suva är en relevant partner i regionen och att programmet är utformat i enlighet med den regionala strategin för Asien och Oceanien och kan därmed bidra till att uppnå målen i strategin.
Här visas alla aktiviteter kopplade till insatsen. Klicka på en enskild aktivitet för att se fördjupad information.
Totalt 0 SEK fördelat på 0 aktiviteter
Här presenteras en lista över alla utbetalda transaktioner för en specifik insats. Varje betalning kan spåras till en särskild aktivitet. Negativa belopp indikerar att det skett en återbetalning.
0 transaktioner
Inga transaktioner tillgängliga för denna insats
0 insatsdokument
Nedladdningslänk |
---|
Inga insatsdokument tillgängliga för denna insats
Resultat
PEUMP is the flagship initiative under the EU delegation in the Pacific to promote a healthy Pacific Ocean and a strong governance of marine and coastal resources which will improve Pacific Ocean's contribution to sustainable and inclusive growth within the region. The Programme is jointly financed by the EU and Sweden for a total amount of 45 million euros. The programme was originally planned to be implemented 2018-2022 but because of delays mainly related to covid-19, a no cost-extension has been agreed for two extra years. The programme is now part of the Team Europe Initiative for a green blue alliance for the Pacific. Below are example of results achieved during the fourth year of implementation. Mainstreaming Gender, Social Inclusaion (GSI) and HRBA During the 4th year of implementation the programme has strengthen the integration of gender and social dimensions across all components. This included technical assistance to regional implementing partners, tools development and creating learning exchange, including meeting the increased country requests to provide GSI/RBA mainstreaming support. Example of results; - Building in country capacity on GSI/HRBA in fisheries and connecting national gender and human rights agencies with fisheries agencies through mentoring in Tonga. - Progress has been made to increase GSI/HRBA advice in Community-Based Fisheries Management (CBFM) technical work through the inclusion of GSI/HR experts in the CBFM-Technical Advisory Group, including GSI/HRBA considerations made mandatory as part of the CBFM-Technical Advisory Group terms of reference. - The development of the Secretariat of the Pacific Community GSI and Human Rights Handbook for Pacific Tuna Industries was initiated. A wide range of stakeholders across national agencies, CSOs private sector and development partners were engaged in the consultation process or through input and feedback shared during review of draft versions. The Handbook on GSI in coastal fisheries and aquaculture was used as a model for the GSI/HR tuna handbook on GSI/HR, using similar format and style and including lessons learnt as well as introducing new elements on human rights across all thematic areas, dual responsibility from private and state agents. The final handbook is expected to be finalised and published early 2023. Maritime Boundary Delimitation The focus of this component is to provide technical assistance with delimitation and negotiation of maritime boundaries of some programme countries. There are 48 shared or overlapping boundaries between countries in the Pacific, of which 36 are formalised in agreements. Currently, there are 12 outstanding bilateral maritime boundaries remaining to be declared. Example of results; - Fiji & Solomon Islands signed a maritime boundary agreement. During year three, SPC provided technical advice on the Fiji-Solomon Islands boundary treaty agreement to both countries. - Tonga - Samoa and Samoa-Tokelau maritime boundaries discussions have been initiated. Economic Benefits from Sustainable Tuna Fishing Led by FFA, this component focuses on supporting national Sanitary and Phyto-Sanitary competent authorities and strengthening private sector engagement relating to employment in the offshore fisheries sector, thereby increasing economic benefits from sustainable tuna fishing. At the end of the fourth year of the programme, 4 countries (Fiji, PNG, Kiribati and Solomon Islands), still have access to the EU markets for fish and fisheries product exports. Examples of results; The development process for a National Fisheries and Aquaculture Policy for Samoa which begun in year three, led to the submission of the Samoa National Fisheries and Aquaculture Policy draft to the National Policy Coordination Committee during year four for consideration and approval. Sustainable Management of Coastal Fisheries The coastal fisheries component is led by the SPC Coastal Fisheries Programme and supported by the LMMA Network. It focuses on improving the sustainable management of coastal fisheries resources and ecosystems through better scientific information, the provision of technical support and the empowerment of communities. Example of result: - The development of the Pacific Framework for Action on Scaling-up Community Based Fisheries Management 2021-2025 has involved national and sub-national fisheries agencies, local communities (traditional leaders, women, youth), local non-governmental organisation and civil society organisation, regional and international organisations and institutions. It was approved by the 13th Heads of Fisheries and endorsed by the 2nd Regional Fisheries Ministerial Meeting in 2021. This was a significant achievement, as the Framework for Action is a regional commitment that supports, empowers and values the coastal communities in sustaining coastal fisheries in the Pacific. The CBFM Framework for Action will be the main guiding document in the development of national strategies. Consultations commenced in 2022 with the Tonga Ministry of Fisheries, Nauru Marine Resources Authority and Tuvalu Fisheries Department on the development of their specific national level CBFM scaling up strategies. Illegal, Unreported and Unregulated (IUU) Fishing Led by FFA, this component focuses on enhancing monitoring, control and surveillance (MCS) efforts of both oceanic and coastal fisheries, improving legislation, access to information and effective marine management. Example of results; A regional template for FFA Member countries National Plan of Action to prevent, deter and eliminate Illegal, Unreported and Unregulated fishing (NPOA-IUU) was developed and presented to FFA Members during year 4. The template was then utilised to develop NPOA-IUUs for Nauru & Tuvalu. Sustainable Utilisation of Coastal and Marine Biodiversity Led by SPREP, this component focuses on promoting sustainable utilisation of coastal and marine biodiversity through improving marine spatial planning, increasing climate change resilience, and enhancing conservation and management. Example of results; SPREP published the A Review of the Status of Sea Turtles in the Pacific Ocean Being the most comprehensive literature review undertaken for the Pacific region to date, it presents a summary of the relevant publications and knowledge about sea turtle reproductive biology, movements, and connectivity, and presents these alongside relevant threats that, in combination, are pertinent to understanding the status of sea turtle populations in the Pacific Ocean. The review has not only informed the development of the extinction risk assessment model for sea turtle regional management units in the Pacific, but also the development and regional endorsement of the Pacific regional Turtle Action Plan as part of SPREPs Pacific Islands Regional Marine Species Programme 2022-2026. Having created the extinction risk model, the results published in Year 5 will create a baseline against which to monitor the effectiveness of regional conservation efforts over time. Capacity built through education, training and research and development The University of the South Pacific (USP) is responsible for this results area. Example of results: A total of ninety-six Pacific Island professionals (44 males; 52 females) were scholarship recipients from 8 Pacific Island countries as part of up-skilling and continuing professional development initiatives of the programme. In addition, 14 students completed the post-graduate course in Gender and Environment, the development of which was funded under PEUMP. Synergies The multi- sectoral approach leading to stronger collaboration amongst Council of Regional Organisations in the Pacific (CROPs) has triggered new synergies between organisations and its added value has also been proved by the collaborations initiated with the support of the Programme, such as the maritime boundaries, exchanges between the Pacific Community (SPC) and the Forum Fisheries Agency (FFA). Similarly, the collaboration between SPC and FFA has allowed for carrying on certain activities related to monitoring, control and surveillance in coastal fisheries and the collaboration between USP and FFA has allowed for the development and implementation of training courses on the fight against IUU fishing or crimes. Mid-term evaluation (MTE) The MTE was planned to be commissioned between June to September 2022 but was just recently approved by the EU-delegation. The embassy has also been involved in providing feedback to the ToR and the draft reports. The overall conclusion of the MTE is that PEUMP is a valuable intervention for the pacific countries and the CROP agencies (SPC, SPREP, USP & FFA) involved in its implementation and would merit an extension of two years. It has been seriously affected by the pandemic between March 2020 to August 2022 when international travel and also to some extent, national travel have been restricted. Due to the Year 1 delays related to difficulties recruiting and the Covid pandemic the expenditure has been seriously affected downwards. Overall, the budget expenditure at the end of the Year 4 is 36% of the total budget.
The regional Pacific European Union Marine Partnership Programme (PEUMP) overall objective is to "improve the economic, social and environmental benefits for 15 pacific island countries, arising from stronger regional integration and the sustainable management of natural resources and the environment". The programme´s purpose is to support improved sustainable management and development of fisheries for food security and economic growth, while addressing climate change, and conservation of marine biodiversity. The programme combines a regional and national approach focusing specific attention to action and services delivered at national- and local- level in order to promote direct and positive changes on peoples livelihoods, in particular women, youth and the most vulnerable groups. In comparison to previous EDF programmes within the fishery sector, this programme has a stronger emphasis on the coastal areas to enhance men and women´s resilience. PEUMP has six key results areas: 1) High quality scientific and management advice for oceanic fisheries provided and utilized at regional and national level. 2) Inclusive economic benefits from sustainable tuna fishing increased through supporting competent authorities, strengthening private sector capacities to create employment. 3) Sustainable management of coastal fisheries resources and ecosystems improved through better quality scientific information, legal advice, support, mentoring and empowerment at community level, 4) Illegal, Unreported and Unregulated fishing, IUU is reduced through enhanced monitoring control and surveillance of both oceanic and coastal fisheries, improved legislation, access to information, and effective marine area management. 5) Sustainable utilization of the coastal and marine biodiversity promoted through improving marine special planning, increasing climate change resilience , enhancing conservation/ mitigation and rehabilitation measures. 6) Capacity is built through education training and research and development for key stakeholder groups in fisheries and marine resources management. The main regional organizations involved in the multi-sectoral set-up are the Pacific Islands Forum Fisheries Agency (FFA), the Secretariat for the Pacific Community (SPC), The Secretariat of the Pacific Regional Environment Programme (SPREP) and the University of South Pacific (USP), which are all members of the Council of Regional Organisations in the Pacific (CROP). In addition to the regional organisations, key governmental and non-governmental partners have been taken on board as implementing partners, to deliver on the integrated and multi-sectoral approach at regional, national and local level in the region. The organisations are: Locally Managed Marine Areas Network (LMMA), the World Wildlife Fund for Nature (WWF), International Union for the Conservation of Nature (IUCN) and the Pacific Islands Tuna Industry Association (PITIA).
Svenskt bistånd i siffror och berättelser
Vill du läsa mer om vilka resultat svenskt bistånd leder till?
Rapporter från Expertgruppen för biståndsanalys och Sidas strategi- och korruptionsrapporter Berättelser om biståndets resultat Sidas årsredovisning