UNAIDS RST ESA AIDS HLM Targets ESA Region 2013-2016
Insats-ID : SE-0-SE-6-51040052På denna webbplats visas öppna data om det svenska biståndet, som visar när, till vem och för vilket ändamål svenskt biståndsmedel betalas ut, samt vad det har gett för resultat. Denna sida innehåller information om en av de insatser som finansieras med svenskt bistånd.
Ambassaden ingick avtal med UNAIDS 2013 med syfte att accelerera och expandera arbetet mot hiv-epidemin i östra och södra Afrika under 2013-16. En viktig del av det samarbetet har varit att stödja integrationsprocessen av hiv och SRHR i regionen genom ett gemensamt UNAIDS/UNFPA-initiativ. Initiativet som startade under 2011 var till en början helt EU-finansier...
Läs hela beskrivningenFrån
- B03 - Bidrag till specifika program och fonder genom internationella organisationer (multilaterala, INGO)
Mer om insatsen
Ambassaden ingick avtal med UNAIDS 2013 med syfte att accelerera och expandera arbetet mot hiv-epidemin i östra och södra Afrika under 2013-16. En viktig del av det samarbetet har varit att stödja integrationsprocessen av hiv och SRHR i regionen genom ett gemensamt UNAIDS/UNFPA-initiativ. Initiativet som startade under 2011 var till en början helt EU-finansierat projekt och Sverige anslöt sig 2013 med målet att identifiera och undanröja hinder för stärkta länkar och integration mellan SRHR och hiv på politisk; system; klinik- och samhällsnivå. Det svenska stödet till det gemensamma initiativet har kanaliserats genom avtalet med UNAIDS RST/ESA, som i sin tur haft ett underavtal (MoU) med UNFPA för att kanalisera och följa upp medel till UNFPA. Den första fasen av denna komponent/gemensamma initiativ avslutas i december 2015 och ambassaden har nu fått ett förslag till stöd till den andra fasen på fyra år, "Strengthening health systems for provision of integrated Sexual and Reproductive Health and Rights (SRHR) and HIV programmes in East and Southern Africa 2016-2019". Syftet med andra fasen är att konsolidera de resultat som uppnåtts och därmed skapa förutsättningar för och stödja nationell expansion av integrerade hälsotjänster för hiv och SRHR. Syftet är helt i linje med den svenska strategin för sexuell och reproduktiv hälsa och rättigheter (SRHR) i Afrika söder om Sahara. Den totala budgeten för fas 2 av integrationsinitiativet är USD33,048,159 (SEK288,362,000). Sida/Sverige har ombetts finansiera 29% av den totala budgeten under 4 år, vilket motsvarar USD9,666,344 (SEK84,343,700). Andra finansiärer förväntas bidra enligt följande uppdelning, EU med 29% dvs USD9,666,344 (SEK 84,343,700), DFID med 16% dvs USD 5,406,130, (SEK 47,171,200), WHO med 7% USD dvs 2,341,143 (SEK 20,427,600) och deltagande lander med 18% USD, dvs 5,968,199 (SEK 52,075,500). DFID har bekräftat sitt stöd och kommer ingå avtal direkt med UNFPA medan förhandlingar pågår med övriga. Genom detta beslut om avtalsförändring avser Sida/Sverige att finansiera programmet under de första två åren av fas 2 för att komma i fas med det övergripande avtalet med UNAIDS. Stödet uppfyller i stort sett det förväntade finansiella bidraget. Möjligheten till fortsatt stöd under de två sista åren av programmet i linje med budgeten kommer bedömas i samband med beredning av förnyat övergripande stöd till UNAIDS. Ambassaden föreslår att finansiella medel om totalt 40 MSEK läggs till nuvarande avtal med UNAIDS under 2016 och 2017 för finansiering av det första två åren av fas 2 av UNAIDS/UNFPA's gemensamma program samt att aktivitetsperioden för alla aktiviteter under avtalet förlängs till December 2017. Giltighetstiden för avtalet förlängs till 31 December 2018. Föreliggande beslut innebär därmed att genomförandet av UNAIDS/UNFPA intergrationsinitiativ fortsätter och kommer i fas med det övergripande avtalet med UNAIDS. Fördelningen över tidsperioden är 20 MSEK för 2016 med utbetalning 2015, och 20 MSEK för 2017 med utbetalning 2016. Den totala budgeten för det övergripande samarbetet mellan ambassaden och UNAIDS för hela perioden 2013-2017, inklusive integrationsprogrammet, uppgår till 169 500 000 SEK.
Här visas alla aktiviteter kopplade till insatsen. Klicka på en enskild aktivitet för att se fördjupad information.
Totalt 0 SEK fördelat på 0 aktiviteter
Här presenteras en lista över alla utbetalda transaktioner för en specifik insats. Varje betalning kan spåras till en särskild aktivitet. Negativa belopp indikerar att det skett en återbetalning.
0 transaktioner
Inga transaktioner tillgängliga för denna insats
0 insatsdokument
Nedladdningslänk |
---|
Inga insatsdokument tillgängliga för denna insats
Resultat
The support to UNAIDS Regional Programme was supplemented with support to the Joint UNAIDS/UNFPA programme on HIV/SRHR ("the Linkages Programme") in December 2015 as a specific component in the Agreement. Separate reports have been submitted for the two programmes supported. The most important achievements are; - UNAIDS and partners have ensured that HIV remains high in the political and development agenda. UNAIDS have advocated for the adoption of Fast-Track approach by, firstly, fifteen high-burden countries, and eventually all ESA countries. Countries were supported to identify their AIDS response priorities and to take a multisectoral approach involving civil society and youth networks in their Fast-Track programme. The ESA ministerial commitment on CSE1 and the CSW Resolution2 were achieved through persistent advocacy with the Regional Economic Communities (RECs), and engagement with countries. UNAIDS convened civil society with the objective of strengthening their coordination platforms and reinforcing their role on monitoring progress for the implementation of HIV commitments at regional and country level. - UNAIDS has promoted that countries’ planning, programming and decision-making is based on high quality strategic information. UNAIDS have provided support to ESA countries on the Global AIDS Monitoring (GAM) reporting. Capacity building initiatives on new models of HIV estimates, key population size estimation, sub-population estimates and age & gender disaggregated data were conducted. The Situation Room, a platform which enhances routine and real-time data collection, analysis and dissemination, has been implemented in Kenya. UNAIDS is supporting six other countries, Lesotho, Namibia, Tanzania, Uganda, Zambia, and Zimbabwe to set-up their Situation Rooms. The Situation Room will be expanded to include SRHR indicators. In response to programmatic needs, UNAIDS has set up a Regional Data Hub for analyses, packaging and publishing of key HIV data and messages. - UNAIDS has contributed to people left behind having equitable access to comprehensive HIV services. UNAIDS established and coordinated the African Think Tank on HIV, Health and Social Justice. The Think Tank engaged in dialogues to prevent and respond to human right crises in the ESA countries e.g. in Malawi and Mauritius. Technical support and advocacy resulted in recognition of HIV as a key element of the humanitarian agenda, and subsequently, HIV indicators were included in the humanitarian assessment tools. UNAIDS has supported community HIV service delivery models – the CATCH programme in Botswana and Rock Leadership ‘90’ project in Zimbabwe. These programmes have expanded HIV services to communities and were recognized as good practices for scale-up in respective countries. Commitments were achieved for Cities Fast-Track initiative across the ESA region. Male engagement agenda has gained momentum, particularly in Uganda, with the involvement of traditional leaders. UNAIDS RST ESA advocated for the adoption of ‘Test and Treat’ and HTS guidelines. Civil society have significant role in the AIDS response, but the space is shrinking, especially for those working with LGBTI, MS and sex workers. - On sustainable resources for HIV, UNAIDS supported SADC and EAC to develop Sustainable Financing Analysis frameworks, and countries to develop investment cases. Investment cases have shaped NSPs and Global Fund Concept Notes in countries. Global Fund Concept Notes were developed through the support provided by the Technical Support Facility (TSF). UNAIDS coordinated and provided management oversight to the TSF. The TSF unlocked about two billion US dollars in 2015 and three billion US dollars in 2017 for the ESA countries through the Global Fund. The regional framework on sustainable financing is yet to be translated into country actions. The constrained fiscal space limit growth of domestic financing of the AIDS response. - The Linkages Projgramme have contributed towards the incorporation of the linkages between SRHR and HIV into 66 policies and strategies across all 10 participating countries and supported SADC and the EAC as regional entities to provide guidance to their member states on integration. A total of 49 guidelines were either revised or developed to include SRHR/HIV integration in Botswana (10), Kenya (7), Lesotho (4), Malawi (5), Namibia (4), South Africa (5), Swaziland (3), Uganda (1), Zambia (5), Zimbabwe (15). Seven of the participating countries in the Linkages Programme (Botswana, Lesotho, Malawi, Namibia, Swaziland, Zambia and Zimbabwe) adopted or adapted promising service models from the Integration Initiative that were suitable to the different levels of health service delivery and country contexts. Evidence from SRHR/HIV integration shows that SRHR/HIV integration has benefits for both clients and services providers; however, evidence on cost efficiency is insufficient and inconclusive.
By 2019, to contribute to universal access for men, women and adolescent boys and girls to a minimum package of integrated SRH and HIV services in 10 ESA countries; and, to make progress in at least 3 countries on inclusion of GBV components within SRH and HIV services integration.
Svenskt bistånd i siffror och berättelser
Vill du läsa mer om vilka resultat svenskt bistånd leder till?
Rapporter från Expertgruppen för biståndsanalys och Sidas strategi- och korruptionsrapporter Berättelser om biståndets resultat Sidas årsredovisning