Landsbygdselektrifiering TAN
Insats-ID : SE-0-SE-6-51170000På denna webbplats visas öppna data om det svenska biståndet, som visar när, till vem och för vilket ändamål svenskt biståndsmedel betalas ut, samt vad det har gett för resultat. Denna sida innehåller information om en av de insatser som finansieras med svenskt bistånd.
Sveriges ambassad i Tanzania mottog i december 2014 en förfrågan från Tanzanias finansministerie för stöd om 600 000 000 SEK till Rural Energy Agency juli 2015 - juni 2020. Stödet avser landsbygdselektrifiering med ökad andel förnybara energislag. Målet med insatsen är fattigdomsbekämpning på landsbygden genom tillhandahållande av tillförlitlig elektricitet. A...
Läs hela beskrivningenFrån
- C01 - Projektstöd
Mer om insatsen
Sveriges ambassad i Tanzania mottog i december 2014 en förfrågan från Tanzanias finansministerie för stöd om 600 000 000 SEK till Rural Energy Agency juli 2015 - juni 2020. Stödet avser landsbygdselektrifiering med ökad andel förnybara energislag. Målet med insatsen är fattigdomsbekämpning på landsbygden genom tillhandahållande av tillförlitlig elektricitet. Avsaknad av tillgång till elektricitet är allmänt ansett som ett av de största hindren för utveckling. Den statliga myndigheten Rural Energy Agency (REA) inrättades 2007 i syfte att facilitera tillgången till moderna energitjänster på landsbydgen i Tanzania genom tillhandahållande av gåvomedel, subventioner och stöd till utvecklare av rurala energiprojekt. Tanzania har som mål att öka tillgången till elektricitet på landsbygden från 21% (2014) till 50% (2020). REA är en viktig aktör för att uppnå detta mål. Till sitt förfogande har REA en fond, Rural Energy Fund (REF) för att finansiera energiprojekt på landsbygden. Projekten initieras och genomförs av såväl det statliga elbolaget TANESCO som privata aktörer. Med anledning av sin förfrågan om finansiering från Sida och brittiska biståndsmyndigheten DFID har REA tagit fram ett programdokument ”Sida and DfID Financial Support to the Rural Energy Fund (REF), Tanzania” daterat 8 juni 2015 som grundar sig på REAs fyraåriga strategiska plan. I programdokumentet beskrivs REAs och REFs verksamhet och planer för landsbygdselektrifiering. Det efterfrågade stödet avser 600 000 000 SEK från Sverige till REAs fond för landsbygdselektrifiering Rural Energy Fund (REF) samt £ 30 000 000 från DfID. Sida och DFID har överenskommit att Sida ska administrera stödet från DFID, vilket innebär att Sverige kommer ingå avtal med Tanzania om hela beloppet för REF inklusive de brittiska medlen. Av Sveriges bidrag avses 500 000 000 SEK avsättas för utbyggnad och förtätning av existerande kraftnät. Kvarvarande 100 000 000 SEK tillsammans med DFIDs £ 30 000 000 avses avsättas för projekt i områden där det idag inte finns något kraftnät. Det senare ska ske genom privatsektorledda investeringar i förnybar energi, framför allt s.k. Green Mini Grids, GMG. Kriterier för finansiering från REF är angivna i programdokumentet. Formerna för finansering av projekt beror på vem som är genomförare. Vissa av projekten kommer genomföras av TANESCO medan andra genomförs av privata aktörer. Vad gäller finansieringen av TANESCOs projekt kommer två fördefinierade projekt finansieras genom vanlig bidragsfinansiering. Övriga projekt som TANESCO genomför, som ännu inte är exakt geografiskt definierade, kommer tillämpa principen att TANESCO får betalt i efterskott med en viss summa per anslutning. Vad gäller projekten som genomförs av privata aktörer kommer REA gå ut med s.k. call for proposals där de bjuder in företag att inkomma med förslag på genomförande av elektrifieringsprojekt. Projekten värderas bl.a. enligt teknisk standard och företagens kapacitet att genomföra projekten. De förslag som möter uppsatta kriterier kommer därefter ingå kontrakt med REA där företagen åtar sig att ansluta ett visst antal hushåll medan REA åtar sig att utbetala till företagen en viss summa pengar per anslutning. Dessa pengar betalas ut efter det att anslutningarna verifierats av oberoende part. Projektförslagen kommer inte ha något prismässigt konkurrenselement. Snarare kommer kontrakt tecknas allteftersom förslag kommer in (”först till kvarn”). Det ska noteras att omkring 80% av finansieringen av REFs verksamhet beräknas komma från Tanzanias statsbudget genom bl.a. en särskild skatt i eltariffen. Resterande 20% utgörs av externa finansiärer. Det övergripande effektmålet med insatsen är att bidra till Tanzanias mål att uppnå ambitionen i FN-initiativet Sustainable Energy for All (SE4ALL) om universell tillgång till elektricitet senast år 2030. Föreslagna resultat genom insatsen är att uppnå: • Tillgång till elektricitet för minst 1 675 000 personer (335 000 hushåll) • Genom tillämpning av olika finansieringsinstrument öka antalet privatsektorinvesteringar i förnybar energi i områden där det idag inte finns kraftnät Insatsen bidrar till att moderna energitjänster ersätter de traditonella på landsbygden. Detta bidrar till hållbarhet främst genom att minska energianvändningens påverkan på människors hälsa och på miljön inklusive det globala klimatet. Ökad tillgång på moderna energitjänster stimulerar även den ekonomiska utvecklingen, höjer levnadsstandarden samt ökar den sociala tryggheten på landsbygden. Hälsoproblemen i hemmen minskar till följd av minskad förbränning av fotogen inomhus, vilket förbättrar främst kvinnors och barns hälsa. I viss mån kan insatsen även bidra till minskat behov av avskogning. För att ytterligare förstärka den finansiella hållbarheten för privata investerare samt för att medverka till ekonomisk utveckling på landsbygden avser insatsen även bidra till en produktiv, tillväxtskapande användning av tillhandahållen energi med fokus på kvinnors företagande. Insatsen ger särskilda incitament för tillhandahållande av elektricitet till de fattigaste hushållen. Detta kan bidra till ökad jämställdhet då hushåll med kvinnor som huvudansvariga är jämförelsevis vanligare i de fattigaste hushållen. Stödet från Sverige och DfID avses indelas i två huvudsakliga områden: - Utbyggnad och förtätning av existerande kraftnät (on-grid) - Privatsektorledda projekt bortom existerande kraftnät (off-grid) Det förstnämnda består dels av två byelektrifieringsprogram som redan är färdigplanerade och redo att påbörjas och dels av två pilotprojekt. I dessa pilotprojekt avses en resultatbaserad finansering tillämpas för förtätning av anslutningar till kraftnätet för att nå fattigare hushåll som ännu inte är nätanslutna. I denna första del av insatsen ingår även medel för utbyggnad av existerande kraftnät genom resultatbaserad finansering. Denna senare del har ännu inte detaljplanerats utan kommer vara del av kommande årlig planeringsprocess. Del av medlen avsatta för utbyggnad och förtätning av existerande kraftnät avser användas för tekniskt stöd och för dialog och planering tillsammans med berörda samhällen. Delen som avser elektrifiering bortom existerande kraftnät ska i huvudsak attrahera och befrämja privatsektorinvesteringar genom att tillhandahålla olika finansiella instrument som ska: • Öka tillgången till förnybar energi i rurala områden som ännu inte är nätanslutna • Utöka marknaden för tillhandahållande av förnybar energi i rurala områden • Uppnå anslutning av de fattigaste hushållen i områden som redan har lokala kraftnät REA har idag inte den finansiella expertisen som behövs för utforma och hantera de finansiella instrumenten som avses användas för tilltänkta privatsektorinvesteringar i rurala områden. REA har därför upphandlat en s.k. Trust Agent som ska tillhandahålla den finansiella expertisen åt REA. Trust Agent är den kommersiella banken Cooperative Rural Development Bank, CRDB. I syfte att möjliggöra investeringar i förnybar energi i rurala områden kommer medlen inom denna del av insatsen användas för: - Resultatbaserad finansiering för privatsektorinvesteringar (nivån på incitamenten beror på investeringskostnaden och den tekniska omfattningen) - Tekniskt stöd för att stärka kapaciteten hos REA, Trust Agent och affärsutvecklare - Projektutvecklingsstöd till lovande affärsförslag inom förnybar energi i rurala områden - Tillhandahållande av affärsmässig expertis för att sluta affärsuppgörelser - Dialog och planering tillsammans med berörda samhällen för spridning av teknik för förnybar energi Trust Agent kommer ombesörja utbetalningarna till företagen för genomförande av landsbygdselektrifieringsprojekt efter det att REA har gett klartecken om sådan utbetalning. Utbetalningarna kommer årligen revideras och rapporteras till Sida. Sida kommer även ha kontroll över revisionsprocessen då Sida ska godkänna revisorns uppdragsbeskrivning. Utbetalningarna till TANESCO kommer årligen revideras av rutinerna för revision av TANESCOs finanser. Flera andra givare genomför också insatser i Tanzania för förnybar energi i rurala områden, t.ex. Världsbanken, USAID, IFC, EU och Norge. Den nu aktuella insatsen med finansiering från Sverige och DFID kommer koordineras med dessa och Sverige avser utöka samarbetet för ökad koordinering, gemensam planering, samordning av tekniskt stöd, gemensam övervakning och utvärdering samt ökad komplementaritet. En viktig del av detta är Sidas ledarskap av den informella givargruppen kring rural energiförsörjning. Den föreslagna insatsen med delvis öronmärkta medel till fonden innebär att REA kan ge en tydlig signal till den privata sektorn avseende vilka resurser som finns för finansiering av REAs mål och prioriteringar. Målen och prioriteringarna är beslutade och finns redovisade i REAs femåriga strategiska plan 2012/2013 – 2016/2017. Denna plan är en viktig beståndsdel i Tanzanias nationella femåriga utvecklingsplan samt även Tanzanias andra strategi för fattigdomsbekämpning (MKUKUTA II). Resultatbaserad finansering (RBF) kommer tillämpas av REA inom deras kontrakt med privata investerare för projekt för elektrifiering. Sidas utbetalning kommer inte tillämpa RBF-principer utan kommer baseras på godkända års-planer och budgetar. Dessa utbetalningar kommer förvisso endast göras i mån av behov. Orsaken till att Sida inte tillämpar resultatbaserad finansiering vid utbetalningarna är den höga risken för att medel transfereras alltför långsamt inom det tanzaniska systemet. Om Sida endast betalade ut efter att anslutningar verifierats så finns risk att en investerare inte får betalt förrän långt senare (inom andra Sida-finansierade energiprogram i Tanzania har fördröjningar på upp till ett år förekommit) vilket skulle vara förödande för investerares vilja att delta i programmet. Sida kommer trots detta undersöka möjligheterna att övergå till resultatbaserade utbetalningar under programmets implementering. Avtalet Sida kommer underteckna med tanzaniska finansministeriet utgörs av Sidas mallavtal för dessa samarbeten. Överenskommelsen Sida kommer underteckna med DFID följer den s.k. Nordic Plus-mallen för delegerat samarbete som har förhandlats fram mellan Sida och ett antal likasinnade givare, däribland DFID.
Här visas alla aktiviteter kopplade till insatsen. Klicka på en enskild aktivitet för att se fördjupad information.
Totalt 0 SEK fördelat på 0 aktiviteter
Här presenteras en lista över alla utbetalda transaktioner för en specifik insats. Varje betalning kan spåras till en särskild aktivitet. Negativa belopp indikerar att det skett en återbetalning.
0 transaktioner
Inga transaktioner tillgängliga för denna insats
0 insatsdokument
Nedladdningslänk |
---|
Inga insatsdokument tillgängliga för denna insats
Resultat
During the period under review, the Agency received a total of TZS 247.99 billion from Development Partners which was used to finance rural energy projects. As of the reporting period, a total of 10,435 villages out of 12,318 villages (GN of 2018), equivalent to 84.7% are connected to electricity by extending the infrastructure to the village headquarters. During the period under review 1,796 villages were electrified. It should be noted during the reporting period Sweden did not disburse to REA, but REA was using funds for ongoing project activities which was disbursed during the previous year. The report covers progress of projects implemented under the support of Development Partners (DPs) and the performance of the Rural Energy Fund (REF) in provision of modern energy services in the rural areas of Mainland Tanzania. Some of the key milestones achieved during the period include electrification of 45 villages out planned 65 under the Turnkey Phase III Round I project, electrification of 1,751 villages out of 2,157 planned for 2022/23 under Turnkey Phase III Round II, completion of structural works of 1x 20MVA, 220/33 kV Substation in Ifakara and extension of distribution line in Kilombero and Ulanga Districts. Under Result Based Financing, 399 households were connected which lead to connection of 17,302 out of 20,020 initial customers which is equivalent to 86.42%. The RBF is 100% funded by Sweden. Further, through the DPs initiatives, the BTIP VEI achieved connection of 8,617 cumulatively a total of 32,628 out of 35,391 initial customers were connected equivalent to 92%. The project electrified 115 electrified and six (6) hamlets. Initiatives are ongoing to electrify rural health and water facilities to prevent spread of infectious diseases including COVID19 whereby 229 out of 403 facilities equivalents to 50% were electrified. Contractors for Densification IIB have completed site mobilization, detailed survey and design & drawings have been completed, funded by Sweden and Norway. Furthermore, 200 hamlets were electrified through REDP 2A during the period under review and 71,639 customers were connected. Cumulatively, a total of 1,065 out of 1,265 have been electrified and 73,557 customers have been connected equivalent to 71.3% increase, funded by Sweden, Norway and EU. Initiatives under the Peri Urban are also going on to ensure those areas are electrified according. A total of 127 villages electrified equivalent to increase of 76.97 percent. Cumulatively a total of 165 villages electrified, which is 100% and 11,860 customers connected, cumulatively makes a total of 13,418 out of 16,707 initial customers equivalent to 80.3% were connected. The Agency received UNQUALIFIED OPINION for fiscal year 2022/23 from the audited conducted by Controller and Auditor General. According to the Annual Progress Report, the Agency will continue to perform its obligations to ensure there is a good value for money and the intended results is achieved.
The objective with this rural elecrification programme is to electrify large areas of rural Tanzania that have to date not been electrified. This will be achieved both with grid extension projects and with offgrid electrification, e.g. isolated so called minigrids. There will also be densification projects, adding more customers to already electrified rural areas. Electrification is just a means to an end. It will enable e.g. households to light up for children to study better, for charging of phones, watching TV etc. It will also enable smallscale businesses to develop, rural schools to light up, medical clinics to store medicine and provide safer birth deliveries. Generelly, electrification is one of the key enablers for development. The development objective of Tanzania's Rural Energy Agency (REA) and its Rural Energy Fund (REF) is socio-economic development and poverty alleviation in rural Tanzania through the provision of increased access to modern energy services. The overall objective of the Swedish support to REA and the REF is to contribute to reliable and sustainable energy access for poor people with low climate impact, as well as increased procurement transparency and regulatory improvements that strengthens private sector investments in renewable energy.
Svenskt bistånd i siffror och berättelser
Vill du läsa mer om vilka resultat svenskt bistånd leder till?
Rapporter från Expertgruppen för biståndsanalys och Sidas strategi- och korruptionsrapporter Berättelser om biståndets resultat Sidas årsredovisning