Productive Social Safety Net (PSSN)
Insats-ID : SE-0-SE-6-51170070På denna webbplats visas öppna data om det svenska biståndet, som visar när, till vem och för vilket ändamål svenskt biståndsmedel betalas ut, samt vad det har gett för resultat. Denna sida innehåller information om en av de insatser som finansieras med svenskt bistånd.
Insatsen avser ett utökat stöd till implementering av Tanzanias Productive Social Safety Nets (PSSN) som är ett socialt skyddsnätsprogram för de fattigaste. Den utökade finansieringen och dess utformning motiveras av de goda resultaten, av att samarbetet fungerar väl, av ett existerande finansieringsgap och av önskvärdheten att öka incitamentet för Tanzania at...
Läs hela beskrivningenFrån
- B04 - Poolfinansiering (exklusive bidrag som hanteras av internationella organisationer) ,
- C01 - Projektstöd ,
- D01 - Personal från givarlande...
Mer om insatsen
Insatsen avser ett utökat stöd till implementering av Tanzanias Productive Social Safety Nets (PSSN) som är ett socialt skyddsnätsprogram för de fattigaste. Den utökade finansieringen och dess utformning motiveras av de goda resultaten, av att samarbetet fungerar väl, av ett existerande finansieringsgap och av önskvärdheten att öka incitamentet för Tanzania att i större utsträckning bidra till kostnadstäckningen. Bedömningen som gjordes inför beslut mars 2016 gäller i stora stycken fortfarande. Programmet är rikstäckande och riktas mot drygt en miljon hushåll som har identifierats som extremt fattiga. Varannan månad erhåller hushållen ett fast kontantbidrag som är anpassat efter hushållens storlek. Utöver det fasta bidraget kan hushållen erhålla ytterligare kontantstöd som är villkorat mot att barnen går i skola och mot att små barn gör regelbundna besök hos primärhälsovården. PSSN innehåller också en komponent med subventionerade offentliga jobb. Under jordbrukets lågsäsong, då det är svårt att finna tillfälliga jobb, genomförs arbetsintensiva projekt som på olika sätt bidrar till lokalsamhällets utveckling (t.ex. byggande av klassrum och anläggande av bevattningsdammar). Endast personer som hör till de fattigaste hushållen, d.v.s. samma hushåll som även erhåller de nämnda direkta kontantbidragen, är behöriga att söka anställning i dessa projekt. Insatsen stärker kvinnors roll genom att betalningen av både kontantbidragen och ersättningen från deltagandet i offentliga arbeten görs till en vuxen kvinna i hushållet. Endast i hushåll där det inte finns någon vuxen kvinna betalas pengarna ut till en man. Utöver direkta kontantbidrag och offentliga arbeten innehåller PSSN även en komponent för att hjälpa hushållen att utveckla produktiv verksamhet för att därmed så småningom inte längre vara i behov av kontantbidrag. Insatsen består av tre delar. Först ett femårigt finansiellt bidrag för genomförandet av PSSN med tillhörande dialog i enlighet med ursprungligt avtal. Den andra delen består av tilläggsfinansieringen som i alla avseende är utformad som den ursprungliga finansieringen med det tillägget att tilläggsfinansieringen knyts till Tanzanias bidrag till programmet från den nationella budgeten. Tilläggsfinansieringen kan maximalt uppgå till samma belopp per budgetår som den ursprungliga finansieringen och innebär därmed en potentiell fördubbling av det årliga svenska bidraget. Ett viktigt mål med insatsen är att PSSN skall bli långsiktigt hållbart och leva kvar som en integrerad del av Tanzanias system av sociala skyddsnät även efter det att givarfinansiering upphör. Därför utgör PSSNs institutionella hållbarhet ett viktigt ämne för dialogen. Tanzania genomför under 2017 i samarbete med Världsbanken en fiskal diagnostisk studie av socialskyddssektorns struktur och finansiella hållbarhet. Tanzanias ägarskap kommer att kontinuerligt följas upp. I den ursprungliga insatsen planerades en särskild havtidsöversyn att genomföras under 2018 av resultat och den finansiella hållbarheten. Utfallet av denna översyn skulle komma att informera beslut om utbetalning under andra halvan av avtalsperioden. Den nämnda pågående diagnostiska studien tillsammans med den villkorade utformingen av tilläggsfinansieringen ersätter dessa särskilda villkor i det ursprungliga avtalet. Insatsens tredje del, som också utgör en del av den ursprungliga insatsen, består av en mindre komponent med komplementerande analytiskt arbete och koordinering. Bl.a. avser de större givarna upprätta ett sekretariat som kan stödja givarna i deras inbördes koordinering och i deras interaktion med Tanzania. Sverige har använt en del av dessa resurser för att kontraktera en expert i finansiell styrning för att ge särskilt stöd till givarna vad gäller översyn och uppföljning av programmets genomförande och finansiella styrning. Den tanzaniska staten representerad av Finansministeriet utgör avtalspart. Tanzanias Social Action Fund (TASAF), vilken ligger under President’s Office, är genomförande myndighet. Sveriges bidrag kommer att sättas in på ett programkonto på Bank of Tanzania. Tanzania, representerat av Finansministeriet, är formellt ansvarigt för att Sveriges bidrag används för avsedda ändamål. TASAF använder pengarna på programkontot för att genomföra PSSN i enlighet med beslutade årsplaner och budgetar. PSSNs National Steering Committee, med representanter såväl från offentlig som privat sektor, är ansvarig för den strategiska styrningen av programmet och fattar beslut om årsplaner och budgetar. TASAF och dess direktör svarar inför National Steering Committee och har ett övergripande ansvar för programmets genomförande och uppföljning. TASAF arbetar genom myndigheter på regional och lokal nivå för att nå ut med programmet till byar och stadsdelar. TASAF utgör en del av den tanzaniska staten och sorterar organisatoriskt under President's Office. Sveriges samlade andel av den totala beräknade kostnaden för programmet utgör 21 procent under budgetåren 2017/2018-2019/2020, dvs den period som tillägget avser. Världsbanken, DFID och Sverige bidrar alla med omfattande belopp. Det råder osäkerhet kring finansieringen under perioden för den svenska tilläggsfinansieringen. Världsbanken förväntas ta beslut om ytterligare finansiering och kommer därmed att vara den största finansiären av PSSN under perioden. Sverige kommer sannolikt vara den näst största finansiären. Detta kommer att öka Sveriges möjlighet att påverka. Övriga givare är FN, USAID, Irish Aid och Bill & Melinda Gates Fundation. Givarna har tillsammans med Tanzania etablerat en koorderingsstruktur genom vilken dialog och uppföljning genomförs. Två gånger per år genomförs gemensamma uppföljnings- och planerings-missioner inklusive fältbesök.
Här visas alla aktiviteter kopplade till insatsen. Klicka på en enskild aktivitet för att se fördjupad information.
Totalt 0 SEK fördelat på 0 aktiviteter
Här presenteras en lista över alla utbetalda transaktioner för en specifik insats. Varje betalning kan spåras till en särskild aktivitet. Negativa belopp indikerar att det skett en återbetalning.
0 transaktioner
Inga transaktioner tillgängliga för denna insats
0 insatsdokument
Nedladdningslänk |
---|
Inga insatsdokument tillgängliga för denna insats
Resultat
This contribution covered PSSN I which was implemented from 2016 to 2019. However due to delays in finalising an agreement for the follow up program PSSN II wich started in 2019/2020, the PSSN I agreement was exteneded to cover one disbursement of 100 MSEK to PSSN II in 2021. This contribution was supposed to close in 2022 but as the component of rolling audit support from the PWC is linked to the PSSN I agreement, the agreement needed to be extended until 30 June 2023. The PWC agreement ends 15 June, 2023. One of the pending last assignments is to submit documentation confirming that all the Swedish funding to PSSN I, including the 100 MUSD disbursed to PSSN II in 2021, have been exhausted by TASAF. A key activity in 2023 linked to PSSN I is publication of the NAOT performance audit on PSSN I which was carried out through the Swedish support to the NAOT. For more details consult the audit statement. To conclude, this PSSN I contribution only remains open for administrative reasons, no results have been financed under the budget year 2022/2023 through this contibution. For results of PSSN II please consult the CoP for the main PSSN II contribution number 14350. The NAOT performance audit for PSSN I highlights that most of the objectives of the PSSN I program has been reached. Some concerns were raised on targetted infrastructure projects, the MIS data system and the revised indicators. Below follows a few highlights from the report. Highlights from the performance audit: - TASAF implemented PSSN I intervention to increase income through cash transfers and public works whereby cash transfers to beneficiaries involved both basic and conditional cash transfers. The Audit noted that, livelihood of PSSN beneficiaries changed compared to their initial livelihood status - Cash Transfer to Beneficiaries Timely Complied with the respective Payment Windows by 96% in the visited Regions - The Abandonment of Public works Projects due to Incompleteness During site visit to 36 PAA, it was noted that, in the sampled villages, there were 69 abandoned projects out of 657 PWP which were implemented by PSSN I in all the villages visited. - 75% of Performance Indicators were revised during the Implementation of PSSN-I. During processing of an Additional Financing from the World Bank in 2016, the indicators were reviewed in order to improve their clarity, simplicity, relevance and measurability.
The overall objective of the program has changed in formulation between phase one and two. Phase one: To reduce poverty and vulnerability for girls, boys, women and men of poor households. In phase two it now reads: To improve access to income-earning opportunities and socio-economic services for targeted poor households while enhancing and protecting the human capital of their children. The program consists of cash transfers to families in extreme poverty, public works and livelihoods activities. Public works and livelihood is planned to be scaled up in phase two which is one of the larger differences from phase one, but which does not divert from the original plan. The program is also planned to be scaled up in total from 1.1 million households to 1.3 million households, covering the whole of Tanzania.
Svenskt bistånd i siffror och berättelser
Vill du läsa mer om vilka resultat svenskt bistånd leder till?
Rapporter från Expertgruppen för biståndsanalys och Sidas strategi- och korruptionsrapporter Berättelser om biståndets resultat Sidas årsredovisning