IDLO - Access to Justice Programme - 2018-2023
Insats-ID : SE-0-SE-6-51180098På denna webbplats visas öppna data om det svenska biståndet, som visar när, till vem och för vilket ändamål svenskt biståndsmedel betalas ut, samt vad det har gett för resultat. Denna sida innehåller information om en av de insatser som finansieras med svenskt bistånd.
International Development Law Organization (IDLO) är en multilateral organisation med säte i Rom med huvudsyfte att främja rättssäkerhet. Sverige blev medlem i IDLO 2017. IDLO inkom till Sida med ett programförslag – ”Community Justice in Uganda 2018-2023” – med huvudmålet att förbättra tillgång till rättvisa för kvinnor och män i fattigdom, framförallt på l...
Läs hela beskrivningenFrån
- B03 - Bidrag till specifika program och fonder genom internationella organisationer (multilaterala, INGO)
Mer om insatsen
International Development Law Organization (IDLO) är en multilateral organisation med säte i Rom med huvudsyfte att främja rättssäkerhet. Sverige blev medlem i IDLO 2017. IDLO inkom till Sida med ett programförslag – ”Community Justice in Uganda 2018-2023” – med huvudmålet att förbättra tillgång till rättvisa för kvinnor och män i fattigdom, framförallt på landsbygden i Uganda. Konkret är de förväntade resultaten: (1)Rättshjälp och stärkande av gräsrotsamhällen, (2)Stärka kapaciteten av och länken mellan formella och informella rättssystem, (3)Öka tillgång till rättvisa för kvinnor och flickor, och (4)Förbättra uppföljnings- och ansvarsutkrävandesystem inom rättssektorn (Justice, Law and Order Sector, JLOS) Det föreslagna programmet kommer fokusera på att juridiskt stärka lokalbefolkning (på bynivå) och öka kapaciteten hos aktörer inom rättssektorn (JLOS) på lokal nivå för att förse de mest utsatta och marginaliserade invånarna med juridisk kunskap, rättshjälp och andra rättstjänster av god kvalitet för att upprätthålla deras grundläggande rättigheter, omhänderta deras klagomål på ett rättvist sätt och få till effektiva rättsåtgärder och gottgörelse eller ersättning från både de formella och informella rättssystemen. Programmet grundar sig i förståelsen att tillgång till prisvärda och rättvisa rättstjänster av god kvalité och tillhandahållande av rättshjälp fortfarande är en utmaning på grund av ett antal faktorer, med tvister som inte löses inom det formella rättssystemet på ett rättvist sätt. Programmet är ett resultat av en två-årig process där flera intressenter varit inblandade, för att säkerställa godkännande och stöd från nyckelaktörer; inkluderande regeringen, lokalsamhällen, det civila samhället, akademin och relevanta utvecklingspartners. IDLO:s uppdrag är att stärka människor, regeringar och institutioner för att uppnå rättvisa, fred och hållbar utveckling. IDLO kommer därför att bygga starka samarbetem med myndigheter inom framför allt rättssäktorn (JLOS), mellanstatliga organisationer och civilsamhällesorganisationer genom att tillandahålla tekniskt stöd, stödja kapacitetsutveckling, generera ny kunskap och förespråka policyförändringar i Uganda. Kapacitetsutveckling av IDLO:s partner är en integrerad del av programmet. Kapaciteten hos ansvarsbärare att uppfylla sina skyldigheter och rättighetsbärares förmåga att utkräva ansvar och tillgång till rättvisa är lika viktiga delar i programmet. Finansieringen är på 152,5 MSEK för åren 2018 till 2023 och programmets längd beräknas vara 5 år, med start i December 2018. IDLO ska hålla finansieringen från Sverige på ett icke-räntebärande SEK-konto, eftersom det är en icke-vinstdrivande multilateral organisation. Finansiellt stöd för implementeringen av programaktiviteter kommer ske både genom rättssektorn (JLOS), där IDLO som stödjer ett urval avtalade aktiviteter inom JLOS-institutioner, och genom stöd till icke-statliga institutioner via en vidareförmedlingsstruktur. IDLO kommer stödja upp till 20 vidareförmedlande mottagare finansiellt och tillhandahålla kapacitetsuppbyggnad inom finansiell styrning, redovisning och programimplementering. Antalet implementerande tredje parter till vilka IDLO ska vidareförmedla medel är tänkt att gradvis öka under programmets genomförande. Ett initialt antal på högst 5 vidareförmedlande mottagare kommer väljas för det första implementeringsåret. Urvalet och bedömningen av implementerande partner ska utföras av IDLO i enlighet med deras applicerbara regler, policies och procedurer. IDLO kommer att genomföra programmet i Uganda genom sitt lokala kontor (benämnt "Programme Management Team") som består av personal i Kampala, med stöd av IDLO:s regionala Afrikakontor i Nairobi, liksom IDLO:s huvudkontor i Rom, och IDLO:s filialkontor i Haag, Nederländerna. Sidas fokalpunkt för IDLO har informerat UD FMR om det föreslagna stödet till programmet i Uganda i enlighet med vad som stadgas i regeringens strategi för samarbete med multilaterala organisationer (se ärende 14/000743).
Här visas alla aktiviteter kopplade till insatsen. Klicka på en enskild aktivitet för att se fördjupad information.
Totalt 0 SEK fördelat på 0 aktiviteter
Här presenteras en lista över alla utbetalda transaktioner för en specifik insats. Varje betalning kan spåras till en särskild aktivitet. Negativa belopp indikerar att det skett en återbetalning.
0 transaktioner
Inga transaktioner tillgängliga för denna insats
0 insatsdokument
Nedladdningslänk |
---|
Inga insatsdokument tillgängliga för denna insats
Resultat
OUTCOME 1: Grass root Communities Empowered to claim and uphold their rights. Through the Community Justice Programme (CJP) 23,866 (F:12,047; M: 11,819) persons received legal aid and information services in the formal justice syatem. Of the 23,866 beneficiaries, 956 (F: 236; M: 720) secured timely remedies through mediation (221 - F: 116; M: 105), plea bargain (379 - F: 14; M: 365), police bond (35 - F: 7; M: 28), bail (66 - F: 7; M: 59) and quick win (77 - F: 8; M: 69).Overall, 50% of the legal aid beneficiaries were women. 154 acres of land were recovered for 34 vulnerable persons (F: 14; M: 20) and UGX 19,480,800 for 10 (F: 5; M: 5) beneficiaries. 15 criminal cases and civil cases of 163 (F: 82; M: 81) were also concluded through litigation during the course of 2022 while 3,349 (F: 2,252; M: 1,097) cases were successfully concluded through ADR by Community Informal Justice systems. The programme enhanced the capacity of 93 women offenders in three female prisons in Central and Western Uganda to secure non-custodial alternatives through self-representation. Of these, 79 secured their release through community service, bail, and bond orders. 1,976 inmates (F: 291; M: 1,685) were reached with information on criminal trial processes such as plea bargain and bail applications. Through the Uganda Law Society prison outreach sessions, 490 inmates (F: 19; M: 471) enrolled for plea bargain and of these, 379 (F: 14; M: 365) had their cases concluded. In relation to legislative reform, IDLO supported the Judiciary to revise court rules and guidelines to improve efficiency in service delivery and address persistent case backlog. These revised rules aim at reducing the time within which a criminal case is concluded from the current average of 2,190 days (about 6 years) to 365 days or less, enhanced transparency and legal certainty on key ingredients for issuance of bail and bond, adoption of Amicus Curiae briefs by Courts. These rules include: the Judicature (Court Bailiffs) Rules 2022; The Judicature (Amicus Curiae) Rules 2022; and The Constitution (Bail (Guidelines for Courts of Judicature) (Practice) Directions 2022. The legal aid service providers continued to push for enactment of the National Legal Aid law. The National Legal Aid Bill seeks to merge, update, and reform the law on legal aid in Uganda and to put into law Governments obligation to provide legal aid to indigent or vulnerable persons. The bill was presented for the first reading before parliament and is currently before the Legal and Parliamentary Affairs Committee for further scrutiny. The programme contributed to the review and development of advocacy strategies towards the passing of the Marriage and Divorce Bill. The Marriage and Divorce Bill provides for the protection of vulnerable women during and after the dissolution of marriage. OUTCOME 2: Strengthened capacities of and linkages between formal and informal justice systems supporting effective redress mechanisms. With support from the CJP, 9,46638 (F: 5,483; M: 3,983) persons with civil cases accessed timely justice interventions and of these 6,824 (F: 4,394; M: 2,430) were handled through ADR at court, legal aid clinics and in the community. Overall, 4,062 cases (F: 2,662;M: 1,400) were concluded through ADR in a timely and cost-effective manner within 1-3 months of reporting, compared to the average 810 days it takes to resolve a similar matter in the formal justice system. The Judiciarys capacity to address persistent backlog of both civil and criminal cases was enhanced through support towards implementation of initiatives aimed at reducing the time within which a case is concluded to 365 days or less. These included development of case clearance plans, use of the online case management system, daily case hearing at the Criminal Division at Kampala, weeding out of non-starter civil cases, revision of ineffective court rules and guidelines, holding regular internal case management meetings, peer reviews, setting targets and monthly progress reporting by circuits and divisions. OUTCOME 3: Strengthened Capacities to seek and deliver justice services for Women and Girls In 2022, the CJP empowered 5,588 women and girls to receive legal assistance through legal aid service providers while 2,994 women and girls were assisted by CJP community Informal Justice Actors. It is worth noting that in 2022, the number of vulnerable women and girls who accessed legal assistance doubled from 7,108 women and girls that received similar services in 2021. These figures contribute to the overall figure of 23,866 beneficiaries mentioned under outcome 1. The CJP programme supported the development of tools for formal justice actors to promote gender equality. These include, the guidelines on Child-friendly Standards and Procedures in Courts 2022, the Gender Justice Adjudication Training and Resource Manual for judicial officers and a gender-sensitive sentencing assessment tool for community service officers. Outcome 4: Comprehensive Oversight and Monitoring framework developed to measure functionality and impact of justice delivered at community level The programme supported periodic District Chain link Committee meetings which bring together formal and informal justice actors in several districts in Eastern Uganda. As a result of these discussions, several changes have happened at district level including two districts developing ordinances to strengthen SGBV prevention and response and embarked on profiling SGBV serial offenders with guidance from the DCC. Additionally, juvenile offenders in detention in Eastern Uganda were separated from adult female offenders in custody. To date, cases of juveniles are closely monitored and fast tracked The CJP supported the development of a human rights complaint form a simplified tool that is used by Community Advocacy Groups (CAGs) and community members to report cases under the HREA. The tool was developed to minimize the time used by magistrates to deduce oral complaints (as provided for under the Human Rights Enforcement Act) into writing. IDLO also developed a web-based Integrated Management system for the Directorate of Community services, Ministry of Internal Affairs to manage community service orders, to promote adoption of non-custodial sentences and enhancing efficiency of the management of data on existing community service orders.
The objective of the programme is to enhance the accessibility, quality and sustainability of justice services delivered for rural, vulnerable and marginalised communities in Uganda. In concrete terms, the expected outcomes are to: (i) empower grassroots communities to better claim and uphold their rights; (ii) achieve strengthened linkages between formal and informal justice systems by supporting effective redress mechanisms; (iii) strengthen the capacities of women and girls at the community level to seek and get access to effective justice services; and (iv) develop a comprehensive oversight and monitoring framework to measure the functionality and impact of justice services delivered at the community level.
Svenskt bistånd i siffror och berättelser
Vill du läsa mer om vilka resultat svenskt bistånd leder till?
Rapporter från Expertgruppen för biståndsanalys och Sidas strategi- och korruptionsrapporter Berättelser om biståndets resultat Sidas årsredovisning