Givargemensam fond för produktiv sysselsättning Uganda
Insats-ID : SE-0-SE-6-51180119På denna webbplats visas öppna data om det svenska biståndet, som visar när, till vem och för vilket ändamål svenskt biståndsmedel betalas ut, samt vad det har gett för resultat. Denna sida innehåller information om en av de insatser som finansieras med svenskt bistånd.
Bristen på sysselsättningsaktiviteter i Uganda är särskilt problematisk mot bakgrund av att landets befolkning ökar i snabb takt och enligt FN:s uppskattningar kommer att tredubblas till år 2050. Det stora inflödet av flyktingar gör att befolkningsökningen kan bli än större. Vidare är cirka hälften av befolkningen under 15 år, vilket i sin tur innebär att anta...
Läs hela beskrivningenFrån
- B032 - Bidrag till finansieringsmekanismer med flera givare och endast en implementerande organisation ,
- C01 - Projektstöd
Mer om insatsen
Bristen på sysselsättningsaktiviteter i Uganda är särskilt problematisk mot bakgrund av att landets befolkning ökar i snabb takt och enligt FN:s uppskattningar kommer att tredubblas till år 2050. Det stora inflödet av flyktingar gör att befolkningsökningen kan bli än större. Vidare är cirka hälften av befolkningen under 15 år, vilket i sin tur innebär att antalet unga i arbetsför ålder ökar dramatiskt. Möjligheter till produktiv och anständig sysselsättning kommer att vara avgörande för Ugandas ansträngningar med att minska fattigdomen, vilket i sin tur skapar ett högt tryck för jobbskapande insatser. Analyser visar att Uganda idag präglas av en ekonomisk tillväxt utan jobbskapande och med en alltför långsam eller obefintlig strukturomvandling, både inom sektorer och mellan sektorer. Det är därmed viktigt att Sverige stödjer sektorer med potential att bidra till både ekonomisk tillväxt och ökad sysselsättning. Ökade inkomster möjliggör ökad konsumtion av basvaror och tjänster, och tillsammans med förbättrade arbetsvillkor och rättigheter för både kvinnor och män, är de nyckeln ur den mångdimensionella fattigdomen. Beslut om svenskt stöd till Multi Donor Trust Fund fönster 3 (MDTF) grundas i analysen av utmaningar i den ugandiska kontexten, fokusområden som har hög prioritet för Uganda samt bidrar till implementeringen av den nationella utvecklingsplanen (NDPIII). Vidare inkluderar Sveriges strategi för Uganda (2018-2023) en målsättning om förbättrade förutsättningar för och tillgång till produktiv sysselsättning med anständiga arbetsvillkor, och insatsens fokus på ekonomiska rättigheter svarar mot svenska prioriteringar inom rättighetsområdet. MDTF:en bedöms kunna bidra till Agenda 2030 och de hållbara utvecklingsmålen med främsta fokus på mål 1 (utrota fattigdom) samt mål 8 (anständiga arbetsvillkor och ekonomisk tillväxt). Utöver detta ser vi också att det kommer bidra till mål 9 (hållbar industri, innovationer och infrastruktur). . Sverige har under de senaste åren spelat en roll för att stärka arbetsmarknadsanalyser samt bidragit till dialog om behovet av nya och samlade insatser för att ta itu med begränsningar på arbetsmarknaden. Den föreslagna MDTF:en samlar ansträngningar hos utvecklingspartners (Världsbanken, Storbritannien, Nederländerna och potentiellt andra) och den ugandiska regeringen (genom finansministeriet) för att gemensamt bidra till storskaliga sysselsättningsinsatser och strukturell och ekonomisk omvandling av den ugandiska ekonomin. Sverige avser att bidra med 124 000 000 SEK under en period om 4 år (2022-2025). Storbritannien och Nederländerna har sedan tidigare tillsammans bidragit med totalt 4,2 MUSD. Det är inte uteslutet att befintliga givare eller nya givare bidrar med ytterligare medel i ett senare skede. Världsbanken är Sveriges avtalspart och administrativt ansvarig för programmet. Världsbanken har i sin tur slutit avtal med Ugandas finansministerium, vilka varit nära involverade i planering och utformning av programmet. Finansministeriet kommer att fungera som kontakt till andra statliga myndigheter. Programmet kommer i möjligaste mån att genomföras genom nationella institutioner/myndigheter, forskningsinstitutioner, lokala företagsföreningar etc, i syfte att bygga institutionell kapacitet. Att Ugandas regering är delaktiga i och känner ägarskap för programmet är helt avgörande för att nå resultat i den rådande kontexten. Inga medel kommer kanaliseras direkt från Världsbanken till den ugandiska regeringen. Världsbanken har valt ut Private Sector Foundation Uganda (PSFU) för implementeringen av programmet samt Bank of Uganda (BoU) för hantering av medlen för respektive komponent genom ett s.k. designerat konto avsett endast för MDTF:ens fönster 3. MDTF:en kommer att implementeras tillsammans med projektet Investment for Industrial Transformation and Employment (INVITE), finansierat med stöd från International Development Association (IDA), dvs den del av Världsbanken som hjälper världens allra fattigaste länder. Denna del kommer bestå av en lånkomponent (96 MUSD) och bidragsdel (104 MUSD), om totalt 200 MUSD. MDTF:en ska bidra till en mer effektiv användning av IDA-stödet genom rådgivning till, och kapacitetsutveckling av, implementerande institutioner. MDTF:en och IDA-stödet kommer således att verka ömsesidigt förstärkande, vilket är av stor vikt för programmets resultat och de katalytiska effekter man hoppas uppnå. Sida bedömer att MDTF:en, tillsammans med IDA-stödet, har stor potential att bidra till ekonomisk strukturomvandling och ökad produktiv sysselsättning. MDTF:ens mål är att skapa formella arbetstillfällen inom i sektorer med tillväxtpotential. Den ska bidra till minskad fattigdom genom att möjliggöra ökad sysselsättning och inkomster för fattiga hushåll. De primära målgrupperna är undersysselsatta, arbetslösa, oavlönade arbetstagare, egenföretagare, kvinnor och flyktingar med begränsad tillgång till produktiv sysselsättning. Övergången från låg produktivitet till högre produktivitet i dessa målgrupper kommer att bidra till högre disponibla inkomster och förbättrat humankapital över tid. Programmet kommer samarbeta med små och medelstora företag men också större företag som är verksamma inom exportorienterade sektorer med tillväxtpotential. Det är således potentiell tillväxt och sysselsättningsmöjligheter som kommer att vara ledande för investeringar. Jordbrukssektorn (och jordbruksindustrin) kommer dock att prioriteras med hänsyn till mängden fattiga människor som arbetar i jordbruket, liksom jordbrukets betydelse för inkluderande ekonomisk utveckling, fattigdomsminskning och ekonomisk omvandling. Fokus kommer också att läggas på kvinnors roll i näringslivet och kvinnoledda företag. Totalt beräknas 140 000 små och medelstora företag, av vilka 40 000 förväntas vara kvinnoledda mikroföretag, 120 000 flyktingar samt institutioner och statliga myndigheter att få stöd. Genom multiplikatoreffekter beräknar Världsbanken att programmet kommer säkra 530 000 jobb och skapa flera än 200 000 nya jobb. Geografiskt kommer programmet att söka sprida utvecklingen från den existerande södra tillväxtkorridoren till två nya regionala korridorer. Strategin för tillväxtkorridorer återspeglas också i den ugandiska regeringens budgetstrategi för 2021/22 som ett sätt att stödja regional rättvisa och fattigdomsbekämpning. MDTF:ens förändringsteori identifierar 6 kontextuella utmaningar samt relaterade områden för engagemang, inkl. förväntad ”output” och ”outcomes”. Aktiviteterna kommer att inriktas till följande: Intervention 1 & 2: Tekniskt stöd för ökad tillgång till industriella tjänster i nya tillväxtkorridorer och möjliggörande av effektiva logistiktjänster. Intervention 3: Finansmarknader som stödjer företag med hög tillväxt. Intervention 4: Förmåga på företagsnivå för hållbar tillväxt inom sysselsättningsområdet. Intervention 5 & 6: Arbets- och regleringsinstitutioner för hög tillväxt och ekonomisk omvandling.
Här visas alla aktiviteter kopplade till insatsen. Klicka på en enskild aktivitet för att se fördjupad information.
Totalt 0 SEK fördelat på 0 aktiviteter
Här presenteras en lista över alla utbetalda transaktioner för en specifik insats. Varje betalning kan spåras till en särskild aktivitet. Negativa belopp indikerar att det skett en återbetalning.
0 transaktioner
Inga transaktioner tillgängliga för denna insats
0 insatsdokument
Nedladdningslänk |
---|
Inga insatsdokument tillgängliga för denna insats
Resultat
The objective of the MDTF is to create formal jobs in sectors with growth potential. It will contribute to poverty reduction by enabling increased employment and income for poor households. The primary target groups are underemployed, unemployed, unpaid workers, self-employed, women and refugees with limited access to productive employment. The transition from low productivity to higher productivity in these target groups will contribute to higher disposable income and improved human capital over time. The program will collaborate with small and medium-sized companies but also larger companies operating in export-oriented sectors with growth potential. It is thus potential growth and employment opportunities that will lead to investments. However, the agricultural sector (and the agricultural industry) will be given priority due to the number of poor people working in agriculture, as well as the importance of agriculture for inclusive economic development, poverty reduction and economic transformation. Particular attention will also be paid to women's role in business and women led businesses. The direct beneficiaries of the program are: 140,000 small and medium-sized enterprises, of which 40,000 are expected to be women-led micro-enterprises, 120,000 refugees and institutions and government agencies. Through multiplier effects, the WB estimates that the program will secure 530,000 jobs and create more than 200,000 new jobs. Georaphically, the program will seek to spread the development from the existing southern growth corridor to two new regional corridors. The strategy for growth corridors is also reflected in the Ugandan Government's budgetary strategy for 2021/22 as a way of supporting regional justice and poverty reduction.
Svenskt bistånd i siffror och berättelser
Vill du läsa mer om vilka resultat svenskt bistånd leder till?
Rapporter från Expertgruppen för biståndsanalys och Sidas strategi- och korruptionsrapporter Berättelser om biståndets resultat Sidas årsredovisning