ITP 305 MENA Kvalitetsinfrastruktur för säkra livsmedel och handel
Insats-ID : SE-0-SE-6-52030185På denna webbplats visas öppna data om det svenska biståndet, som visar när, till vem och för vilket ändamål svenskt biståndsmedel betalas ut, samt vad det har gett för resultat. Denna sida innehåller information om en av de insatser som finansieras med svenskt bistånd.
Swedac har genomfört många International Training Program (ITP) inklusive ett pågående ITP program i inom ramen för den globala samarbetsstrategin för kapacitetsutveckling. Fokusområden för det svenska stödet skall främja säkrare livsmedel för inhemsk konsumption samt bidra till ekonomisk utveckling och tillväxt genom en stärkt konkurrenskraft, anslutning til...
Läs hela beskrivningenFrån
- C01 - Projektstöd
Mer om insatsen
Swedac har genomfört många International Training Program (ITP) inklusive ett pågående ITP program i inom ramen för den globala samarbetsstrategin för kapacitetsutveckling. Fokusområden för det svenska stödet skall främja säkrare livsmedel för inhemsk konsumption samt bidra till ekonomisk utveckling och tillväxt genom en stärkt konkurrenskraft, anslutning till WTO:s Trade Barrier Treaty (TBT) och WTO:s avtal om sanitära och phytosanitära åtgärder (SPS), samt regional ekonomisk integration. Stöd ges i form av kapacitetsutveckling för att kunna utveckla harmoniserade strukturer och regelverk inom handeln med särskilt fokus på internationell standardisering, bland annat inom klimatområdet, ömsesidigt godkännande av produkter, konkurrensfrågor, konsumentskydd och handel med livsmedel. Swedac, Sveriges myndighet med den unika kompetensen på kvalitetsinfrastruktur, tillsammans med Livsmedelverket, skall med sin spetskompetens inom livsmedelkvalitetssäkring ansvara för genomförande av insatsen. Insatsen karakteriseras på så vis till stor del av det svenska systemets öppenhet, transparens, deltagande med tydliga inslag av jämställdhet. Sida bedömer att Swedac och Livsmedelverket har lång erfarenhet att genomföra kapacitetsutvecklingsprogram och deras kompetens inom området har särskilt efterfrågats av flera länder. Nuvarande program har pågått sedan 2013 och utnyttjande av optioner för ytterligare fyra programomgångar planeras; två under 2016 och två under 2017 med avslutning 2018. Samtliga fyra omgångar kommer att genomföras inom MENA. Programmet bygger på tidigare arbete i området och en fortsättning av liknande insats krävs för att nå en kritisk massa av deltagare som har den relevanta kunskapen, och som ska kunna leda reformer i sina respektive länder men även inom regionen. Sidas handels- och marknadsnätverk anser att kapacitetsutveckling inom livsmedelsäkerhet kopplat till WTO-avtal är strategiska och mycket viktiga att stödja. Tjänsteköpsöverenskommelse är mellan Sida och Swedac, medan Swedac kontrakterar Livsmedelsverket för de delar av insatsen som faller utanför Swedacs men innanför Livsmedelsverkets unika kompetens.
Här visas alla aktiviteter kopplade till insatsen. Klicka på en enskild aktivitet för att se fördjupad information.
Totalt 0 SEK fördelat på 0 aktiviteter
Här presenteras en lista över alla utbetalda transaktioner för en specifik insats. Varje betalning kan spåras till en särskild aktivitet. Negativa belopp indikerar att det skett en återbetalning.
0 transaktioner
Inga transaktioner tillgängliga för denna insats
0 insatsdokument
Nedladdningslänk |
---|
Inga insatsdokument tillgängliga för denna insats
Resultat
I dagens världsekonomi är de krav som världsmarknaden ställer avgörande för konkurrenskraften. Det nya multilaterala handelssystemet med World Trade Organization (WTO) i spetsen, har införtnya rättsliga grundregler för internationell handel. WTO-avtalen, som förhandlats fram ochundertecknats av en majoritet av världens handelsnationer, och ratificerats av deras parlament är centrala för de globala handelsreglerna. .De nya grundläggande reglerna för handel med livsmedel fastlagda i WTO:s SPS-avtal2 främjar ökad rörlighet av livsmedel och ställer krav på att livsmedelssäkerhet och kvalitet styrks genom transparenta och tillförlitliga system för bedömning av överensstämmelse, och på så sätt undanröja tekniska handelshinder. De nya globala reglerna kräver att nationella myndigheter införstatliga tekniska regler avseende de olika produktområdena samt håller de nationella regeringarna ansvariga för tillsynen. ITP programmet ”Quality Infrastructure for Food Safety” (ITP 305) har sedan 2013 genomförts 12 gånger för deltagare från utvalda länder i MENA regionen. Det övergripande målet med programmen har varit att att geutbildning och stöd för att säkerställa att systemen och strukturerna förkvalitetsinfrastrukturutvecklingen i de deltagande länderna har reformerats i enlighetmed internationella regler och best practice samt att det regionala samarbetet inomkvalitetsinfrastruktur stärks. Programmets mål har med andra ord varit att ge förutsättningar för de nödvändiga förändringarna i länderna. Detta ger effekt genom att ge utbildning och kunskaper till relevanta deltagare som representerar relevanta berörda parter (ministerier,myndigheter, institutioner). Utbildningsprogrammet fokuserar på en kapacitetsbyggande utbildning för individer som representerar institutioner och länder med målsättningen att ge förutsättningar förkapacitetsutveckling och förändringsprocesser på individuell, organisatorisk och institutionell nivåi länderna. Programmet har tagit upp alla de viktigaste ämnena för att ge en övergripande bild avvilken infrastruktur som är nödvändig i ett land för att kunna uppfylla kraven i internationellahandelsavtal, bl a beredning, antagande och tillämpning av tekniska regler samt livsmedel säkerhetssystemutveckling. Programmets ambitionsnivå har krävt ett klart ägarskap och en gagemang från deltagarnas organisationer. Några av de uppnådda resultaten är: - Programmet har haft positiva resultat i alla de deltagande länderna och i regionen i viss utsträckning avseende underlättande av handel med livsmedel. Före detta deltagare deltar i beslutsfattande avseende nödvändiga förändringar i länderna och representerar sina länder i internationellt samarbete och förhandlingar. Ett antal lagar och förordningar har utarbetats, antagits, och genomförts. - Arbete avseende beredning och antagande av nationella regelverk och kvalitetspolicyerhar inletts. Generellt har programmet haft positiv effekt på nationella och regionala beslutsprocesser genom att relevanta individer som deltar i dessa processer har fått utbildning och kunskaper och att man påbörjat nödvändiga förändringsprojekt på nationell och regional nivå. - Enkätundersökningar efter avslutatde kurser visar att deltagarna har varit mycket positiva till kursernas innehåll (mellan 81 % till 91%) samt att deltagarna har ökad kunskap om delarna av en modern kvalitetsinfrastruktur, vilket är en förutsättning för ökad handel av livsmedel mellan länderna på lång sikt. - En viktig utmaning är kopplad till den politiska förmågan att genomföra de lärdomarna. De i programmet ingående projekten är till största delen en del i en nödvändig förändringsprocess som kräver politiska beslut, resursallokering samt engagemang från de som skall implementera förändringarna i institutionerna och länderna. I vissa fall krävs kulturförändringar avseende produktsäkerhet och hur marknaden skall styras.
Kapacitetsutveckling av nyckelpersoner i organisationer/institutioner som har för uppdrag att förändra deras organisationer/institutioner för att bygga hållbara nationella kvalitetssäkringssystem för livsmedel.
Svenskt bistånd i siffror och berättelser
Vill du läsa mer om vilka resultat svenskt bistånd leder till?
Rapporter från Expertgruppen för biståndsanalys och Sidas strategi- och korruptionsrapporter Berättelser om biståndets resultat Sidas årsredovisning