WOS Livelihoods Consortium
Insats-ID : SE-0-SE-6-52030305På denna webbplats visas öppna data om det svenska biståndet, som visar när, till vem och för vilket ändamål svenskt biståndsmedel betalas ut, samt vad det har gett för resultat. Denna sida innehåller information om en av de insatser som finansieras med svenskt bistånd.
Whole of Syria Livelihoods Consortium har inkommit till Sida med en ansökan för en insats med syfte att bygga resiliens i Syrien om totalt 150 000 000 SEK för perioden 2016-2019. Konsortiet består av sex internationella NGOs som redan är verksamma i Syrien och regionen. Medlemmarna representerar tillsammans stor och bred erfarenhet av humanitära och mer lång...
Läs hela beskrivningenFrån
- C01 - Projektstöd
Mer om insatsen
Whole of Syria Livelihoods Consortium har inkommit till Sida med en ansökan för en insats med syfte att bygga resiliens i Syrien om totalt 150 000 000 SEK för perioden 2016-2019. Konsortiet består av sex internationella NGOs som redan är verksamma i Syrien och regionen. Medlemmarna representerar tillsammans stor och bred erfarenhet av humanitära och mer långsiktiga utvecklingsinsatser inne i Syrien och i grannländerna. De är aktiva i den struktur som byggts upp för koordinering av insatser i regionen och följer den s k Strategic Response Plan for Syria (SRP) som tagits fram av UN OCHA. Insatsen fokuserar på att förbättra försörjningsmöjligheterna för internflyktingar och de värdsamhällen de lever i. Genom att erbjuda ett flertal olika åtgärder som t ex korttidsarbete, kapacitetsbyggnad, återuppbyggnad av företag, nyföretagande, lokala system för mikrokrediter, etc kan insatsen bidra till gradvis byggande av resiliens hos särskilt drabbade grupper (individer, familjer, lokalsamhällen). Verksamheten kommer att bedrivas i både regim- och oppositionskontrollerade områden. Enligt Sveriges regionala strategi för Syrienkrisen "ska utgångspunkten vara att samverkan i så stor utsträckning som möjligt ska ske med aktörer, inklusive multilaterala organisationer, som bidrar med stöd till alla på ett jämlikt sätt. Avsikten är att bidra till utveckling för hela Syrien." Eftersom det råder stor brist på statistik och analyser, kommer projektet även att innehålla en komponent för kunskapsuppbyggnad, metodutveckling, och dylikt. En betydande del av hushållen i Syrien leds av kvinnor och andelen funktionshindrade är mycket hög (såväl fysiska funktionshinder som psykosociala). Dessa kategorier prioriteras tydligt i förslaget. Konflikten i Syrien har inte bara lett till att ca 7 miljoner människor blivit internflyktingar utan också uttömt deras reserver och förstört deras försörjningsmöjligheter i flera avseenden. Samhällsservice, infrastruktur, jordbruk, matförsörjning och andra företag, marknader, värdekedjor, utbildningssystem, osv är i spillror i stora områden. Landet är fragmenterat, vilket kräver en behovsanpassad ansats med lokalt fokus - inklusive lokala ekonomier. Förstärkning av utsatta människors och samhällens försörjningsmöjligheter kan också bidra till att minska risker för olika negativa överlevnadsstrategier, som blivit allt vanligare (t ex rekrytering till väpnade grupper, barnäktenskap, kriminalitet). Konsortiets initiativ är det första i sitt slag med denna bredd, såväl geografiskt som tematiskt, det befinner sig ännu i ett uppbyggnadsstadium och ett antal viktiga frågor och instrument behöver klargöras eller utvecklas under den första projektperioden. Det leds av CARE och kommer att ha huvudkontor med ett sekretariat (project management unit) i Amman. Representanter för de sex medlemmarna utgör styrelsen (steering committee). Geografisk samordning och ledning kommer att ske från 4 platser i regionen (s.k. hubs), som redan är fungerande men byggs ut för att stärka kapaciteten och här fördelas ansvar och funktioner mellan konsortiets medlemmar. Även tematiskt finns en struktur för att samordna kunnande och lärande. I förslaget finns allt detta beskrivet och illustrerar att man haft ambitionen att utnyttja synergimöjligheter. Projektets första 8 månader har definierats som en uppstartperiod, då vissa återstående villkor måste uppfyllas innan fullt genomförande påbörjas. Villkoren avser t ex tecknade underavtal mellan konsortiets medlemmar, en ny översyn av CARE Norges system för intern styrning och kontroll, fullt system för riskanalys och -hantering, vissa inledande studier, detaljerade planer och budgets, etc. Sida bedömer att beslut ändå kan fattas för hela perioden då dessa villkor är väl reglerade i avtalet mellan Sida och CARE Norge samt att insatsen är mycket relevant för Sveriges regionala strategi för Syrienkrisen. Efter genomförandet av insatsen under tre år med gott resultat har förslag om finansiering av ytterligare ett år (2020) inkommit och beslut fattats om detta ytterligare stöd.
Här visas alla aktiviteter kopplade till insatsen. Klicka på en enskild aktivitet för att se fördjupad information.
Totalt 0 SEK fördelat på 0 aktiviteter
Här presenteras en lista över alla utbetalda transaktioner för en specifik insats. Varje betalning kan spåras till en särskild aktivitet. Negativa belopp indikerar att det skett en återbetalning.
0 transaktioner
Inga transaktioner tillgängliga för denna insats
0 insatsdokument
Nedladdningslänk |
---|
Inga insatsdokument tillgängliga för denna insats
Resultat
Example of what have been achieved In 2021 the consortium were able to reach a total of 74,189 unique beneficiaries (the report for 2022 is due end of August 2023). The consortium reached the results despite several challenges: i) the drought, especially in NES (Northeast) which also lead to public health concerns, the wheat production only reached 33% compared to 2020, ii) economic turbulence and the devaluation of the Syrian Pound, iv) lock down due to the pandemic has caused further economic shocks in 2020 and 2021 and v) volatile security environment in most parts of Syria which impacted the supply chains, access as well as the physical risks. The reporting covering Outcome 1, that involves infrastructure rehabilitation, includes income generating activities, 4,198 participated in skill building training and 92,419 beneficiaries accessed restored infrastructure. In NES 17 new Farmer Field schools (FFS) were established to improve innovative farming practising. FFS is also a way to make the local Department of Agriculture's capacity stronger and more sustainable. In NWS (Northwest) the smart agriculture concept was introduced and water conservation practises and irrigation canals included. In regime controlled areas rehabilitation of water projects including boreholes, solar pumps and irrigation canals. This improved te irrigation of arable land considerably. Business skills and start-up grants were provided. 315 women for dairy products training in Deir ez Zor and in regime controlled areas 181 persons participated in business training. In NWS 35 entrepreneurs were selected to develop business plans and budgets. Business activities are important but a question mark about the sustainability of a new business and what can survive. Vocational training in NES for 60 participants, 83% female, sewing and hairdressing but also green house management and mobile phone maintenance. In NWS both apprenticeships and class-based vocational training were offered to 252 participants. "Village Savings and Loan Associations (VSLA)" were established in NES. 14 VSLA groups with 393 members and in NWS 20 groups with 347 members. VSLA has only been running for a year but has been very successful. Cash-for-work has also been implemented. Outcome 2: Training in mediation and youth groups dialogue on peace building. Also awareness around risks of explosives. more than 11.000 persons were reached through awareness activities. Outcome 3: A range of activities to build social cohesion and foster supportive attitudes towards vulnerable groups were undertaken during 2021.Outcome 4: ca 2,400 people received mental health and psychosocial assistance and 3,270 people accessing safe spaces, counselling and referrals. It includes violence in relationships, protection assistance, social networks, including Gender-Based-Violence.
Overall objective: Contribute to enhancing the resilience of the affected population in Syria (displaced persons and host communities). Specific objective: Households, civic actors and communities across Syria have increased livelihoods protection and support opportunities and are better able to adapt to and cope with shocks. Outcome 1: People have safe and equal access to and the appropriate skills for participation in markets, income generation and employment. Outcome 2: People's sense of safety is increased; at home and in communities Outcome 3: Opportunities for inclusive decision-making on issues of importance to the communities are available. Outcome 4: People are able to psychologically cope with and recover from stress.
Svenskt bistånd i siffror och berättelser
Vill du läsa mer om vilka resultat svenskt bistånd leder till?
Rapporter från Expertgruppen för biståndsanalys och Sidas strategi- och korruptionsrapporter Berättelser om biståndets resultat Sidas årsredovisning