Liberian Swedish Feeder Roads Project, phase 3
Insats-ID : SE-0-SE-6-52090074På denna webbplats visas öppna data om det svenska biståndet, som visar när, till vem och för vilket ändamål svenskt biståndsmedel betalas ut, samt vad det har gett för resultat. Denna sida innehåller information om en av de insatser som finansieras med svenskt bistånd.
Vägministeriet i Liberia (Ministry of Public Works, MPW) har sökt finansiering från Sida, med beloppet 197 miljoner SEK för att genomföra projektet ”Liberia Swedish Feeder Road Project (LSFRP) 3” i Liberia under perioden 2017-2021. Insatsen syftar till att förbättra möjligheterna för fattiga människor att förbättra sina levnadsvillkor och inkomster genom att ...
Läs hela beskrivningenFrån
- G01 - Administrativa kostnader som inte inkluderats i övriga kategorier ,
- C01 - Projektstöd
Mer om insatsen
Vägministeriet i Liberia (Ministry of Public Works, MPW) har sökt finansiering från Sida, med beloppet 197 miljoner SEK för att genomföra projektet ”Liberia Swedish Feeder Road Project (LSFRP) 3” i Liberia under perioden 2017-2021. Insatsen syftar till att förbättra möjligheterna för fattiga människor att förbättra sina levnadsvillkor och inkomster genom att bygga landsbygdsvägar som (a) gör det möjligt för småskaliga bönder att marknadsföra sina jordbruksprodukter; (b) underlätta leverans av sociala tjänster särskilt inom hälso- och utbildningssektorerna och (c) att skapa inkomstmöjligheter för unga män och kvinnor på landsbygden. Som en del av insatsen ingår en upphandlad internationell projektimplementering konsult (TA). Enheten för landsbygdsvägar (FRU) på MPW kommer att genomföra projektet med stöd av TA konsulten. Enligt MPWs önskemål kommer upphandlingen av den internationella konsulten att följa Sida Procurement Guidelines (SPG) mest för att undvika förseningar i upphandlingen och för att kunna ta del av Sida kompetenser i både upphandlingar och den tekniska och finansiella utvärderingen av internationella konsulter. Sida bedömer att medverkan i TA upphandlingen kommer att ge Sida större insyn som kan leda till bättre upphandlingsresultat och därmed minska riskerna i denna viktiga upphandling samt implementering av projektet. Däremot kommer upphandlingen av byggkontrakten att följa Liberianska upphandlingsregler som bedöms följa internationella upphandlingsregler. Detta kommer att vara ett led i Liberias ägarskap av projektet, trots risken för förseningar i dessa upphandlingar. Denna risk kommer att åtgärdas genom allokering av upphandlingsstöd från TA konsulten. Projektet bygger på tidigare faser 2009-2016 där projektet rehabiliterade och underhöll 636 km landsbygdsvägar (grus/matarvägar) i Nimba, Lofa och Bong län; utbildade 20 lokala vägentreprenörer; samt förbättrad kapacitet av vägministeriets personal. Tredje fasens förväntade resultat är rehabilitering av 370 km landsbygdsvägar i sydöstra länen Grand Gedeh, Grand Kru, Maryland, och River Gee samt system för underhåll av vägarna som byggts i Nimba, Lofa och Bong och i de sydöstra länen och kapacitetsbyggande av vägentreprenörer, ministeriets personal och system. Insatsens totala budget är ca 275 miljoner kronor, varav Liberias egen finansiering från den liberianska vägfonden är cirka 78 miljoner kronor.
Här visas alla aktiviteter kopplade till insatsen. Klicka på en enskild aktivitet för att se fördjupad information.
Totalt 0 SEK fördelat på 0 aktiviteter
Här presenteras en lista över alla utbetalda transaktioner för en specifik insats. Varje betalning kan spåras till en särskild aktivitet. Negativa belopp indikerar att det skett en återbetalning.
0 transaktioner
Inga transaktioner tillgängliga för denna insats
0 insatsdokument
Nedladdningslänk |
---|
Inga insatsdokument tillgängliga för denna insats
Resultat
- Feeder Road Rehabilitation and Periodic Maintenance works completed according to plan with 278 km rehabilitated in 7 counties, and 172 km Periodic Maintenance. - Routine Maintenance of Feeder Roads in seven counties 800 km completed, providing work and income to app. 1000 villagers. The project experienced some delay in implementation of maintenance at country level, primarily due to low fiscal capacity in the counties. The Periodic Maintenance Contract in Bong County had to be terminated due to poor performance. This work has later been done by CBOs using a system of Enhanced Routine Maintenance whereby the CBO is provided with a mini tricycle/trailer and plate compactor for filling gullies. - Bong Track Pilot finalized (although finalized slightly behind planned schedule, in early 2022). 20 kms tracks constructed. - Village Access Roads (VARs): App. 210 km VARs constructed by 27 CBOs and app. 1,400 workers. App. 57,300 in general population along the VARs has benefitted from the newly created access. Implementation was slower in progress than initially planned, even though the project received a 2 month no-cost extension. - Monitoring, Reserach and Learning: Report on pilots (e.g., Da Vinci bridge) and studies (e.g., agriculture). Also the Do-nou pilot. - Trained 150 young artisans in road works through a collaboration between Sweden and GIZ - Decentralised road management to three central County administrations - Challanges: Shortfall of funds due to currency fluctuation (app. 5 MSEK). Initial progress slow due to procurement issues. Too much engineering focus compared to the social parts of the interventions. Gender balance.
Objective of major amendment: The first two phases of Liberian Swedish Feeder Road Project (LSFRP) improved secondary and feeder roads in the central counties of Bong, Lofa and Nimba. The current phase LSPRP3, extended that to roads in the south-east of Liberia (Grand Gedeh, River Gee, Maryland and Grand Kru Counties). Periodic and routine maintenance on those roads improved in the earlier phases was also carried out, largely through strengthening county administrations in support of decentralisation. The region covered has some of the most inaccessible roads and poorest counties in the country. A pilot was started in April 2021 to upgrade 3 village access tracks in Sanoyea District, Bong County to allow small vehicular access. These tracks will help to enhance the viability of the improved LSFRP roads by enabling low-cost access to a much wider area feeding into these roads. The requested one-year project extension is to continue this work, by expanding the village access track upgrading and providing bicycles and a three-wheeled tractor to each CBO to stimulate basic transport services along the upgraded tracks. The demand for transport is expected to increase so private motorcycles used as taxis will be used, as is common elsewhere in Sub-Saharan Africa. The overall purpose of the project is to: •Improve small-scale farmers access to markets so encouraging more agricultural production and income. •Facilitate year-round access to and delivery of health, educational and social services. •Create new income earning opportunities for young women and men in rural areas. •Increase the capabilities of local authorities and communities to sustain road maintenance. The anticipated overall results are: •An improvement in rural livelihoods especially in remote, previously isolated settlements, and •Regular maintenance of feeder roads and tracks.
Svenskt bistånd i siffror och berättelser
Vill du läsa mer om vilka resultat svenskt bistånd leder till?
Rapporter från Expertgruppen för biståndsanalys och Sidas strategi- och korruptionsrapporter Berättelser om biståndets resultat Sidas årsredovisning