Den israeliska ockupationen begränsar möjligheten till utveckling i de ockuperade palestinska områdena. En hållbar ekonomisk tillväxt är beroende av en politisk lösning som möjliggör öppenhet och fri rörlighet för personer och varor.
Denna brist på grundläggande förutsättningar för ekonomisk tillväxt har lett till ett biståndsberoende hos den palestinska myndigheten (Palestinian Authority, PA). För att minska behovet av extern finansiering försöker PA att öka den inhemska skattebasen samt ytterligare begränsa de löpande utgifterna genom bl.a. frysning av löner. Kriget under sommaren 2014 påverkade ytterligare den palestiska ekonomin negativt vilket har lett till att beroendet av utländskt bistånd är ännu större.
Det föreslagna stödet till Palestina via PEGASE under 2014 syftar till att minska PA's budgetunderskott och huvudsyftet med PEGASE's Civil Servants and Pensioners (CSP) programmet är att garantera löne-och pensionsutbetalningar till PA's anställda som arbetar med grundläggande samhällsservice. Medlen täcker löner för PA's tjänstemän (och pensionärer) för att säkerställa funktionen av viktiga offentliga tjänster, såsom skolor och omsorg på Västbanken och i Gaza. Stödet kommer att uppfylla de omedelbara behoven hos mottagarna och bidra till att förbättra PA's övergripande ekonomiska situation. Det direkta stödet till PA gör att viktiga palestinska myndigheter och institutioner kan upprätthållas. Fungerande institutioner bedöms vara en förutsättning för genomförandet av den nationella utvecklingsplanen. PEGASE bedöms vara ett väletablerat instrument för att kanalisera medel till detta specifika resultatområde och stödet ligger i linje med Samarbetstrategin för utvecklingssamarbete med Västbanken och Gaza juli 2008- december 2011, förlängd till december 2014 (det finns ingen formell ansökan från EU om stöd utan Sverige bidrar i linje medsamarbetsstrategin). Det finns utvecklade kontrollmekanismer inom ramen av PEGASE som säkerställer god intern styrning och kontroll.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
KOMPLETTERANDE INSATSBESLUT 2015
Det kompletterande insatsbeslutet baseras på samma bedömning/beredning som gjordes i november 2014. Inför det kompletterande insatsbeslutet för 2015 har beredningen granskats och bedömningen har uppdaterats i relevanta delar, när nödvändigt och framför allt i Steg 3. Beredningen som skrevs 2014 är därmed fortsatt relevant och dessa bedömningar står kvar i Steg 2. En markering är gjord med texten "kompletterande insatsbeslut 2015" vid uppdateringar. Denna markering är placerad sist i den aktuella texten/delen. Avtalstillägget för 2015 som inkluderar ytterligare medel är baserat på behovet hos PA som har uppstått pga att Israel har hållit inne med överföringar av skatte- och tullintäkter samt den inkomna rapporteringen för 2014 (för mer info se steg 3). Av detta skäl återfinns, som tidigare nämnt, de flesta bedömningar inför detta kompletterande insatsbeslut i Steg 3. Ett avtalstillägg skrivs under med PA och ett MoU skrivs under med EU, i linje med tidigare avtals- och MoU processer. Dessa två dokument finns sparade i Steg 3. Plus har uppdaterats med aktuellt belopp under FC och kommer att uppdateras i DAA samt avtalsbilden när avtalstillägget och MoU är påskrivna.