Urban Health 2019-2023
Insats-ID : SE-0-SE-6-52170025På denna webbplats visas öppna data om det svenska biståndet, som visar när, till vem och för vilket ändamål svenskt biståndsmedel betalas ut, samt vad det har gett för resultat. Denna sida innehåller information om en av de insatser som finansieras med svenskt bistånd.
Projektet syftar till att stärka urbana hälsosystem med fokus på strukturreformer, samordning och partnerskap på nationell nivå. Denna insats som genomförs i samarbete med regeringen i Bangladesh, Sverige och UNICEF, representerar ett steg mot hållbar primärvårdsplanering och service av god kvalitet, särskilt för den fattigaste och mest utsatta delen av befol...
Läs hela beskrivningenFrån
- C01 - Projektstöd
Mer om insatsen
Projektet syftar till att stärka urbana hälsosystem med fokus på strukturreformer, samordning och partnerskap på nationell nivå. Denna insats som genomförs i samarbete med regeringen i Bangladesh, Sverige och UNICEF, representerar ett steg mot hållbar primärvårdsplanering och service av god kvalitet, särskilt för den fattigaste och mest utsatta delen av befolkningen i urbana områden. De föreslagna fyra åren (2019-2023) av stöd från UNICEF kommer att fokusera på följande resultat som ska uppnås före 2023: 1. Hälsosystemen stärks genom institutionell reform för en fungerande institutionell struktur och system för datahantering för att förbättra ansvaret för en effektiv primärhälsovård. 2. En innovativ modell för hållbar service upprättas för att förbättra tillgången till och utnyttjandet av primärhälsovård inklusive standardiserade baspaket för nutrition, särskilt för den fattigaste och mest utsatta befolkningen. 3. Förbättrad täckning av primärhälsovård i tätbebyggelse och för socialt segregerade grupper. 4. Evidens på god praxis och lärdomar finns tillgängliga för politisk dialog och för att påverka beslutsprocesser. Insatsen ska nå 845 000 människor som lever i fattigdom i slumområden eller i andra urbana områden med låg inkomst och som direkt kommer att dra nytta av primärhälsovården. Primärvården avser nå: 1. 45 942 gravida kvinnor för vård vid graviditet och efter förlossning samt förlossningar på vårdinrättning av 32 816 kvinnor 2. 45.942 mödrar till nyfödda får grundläggande vård, 3. 45 492 mödrar får rådgivning om nutrition för mödrar, nyfödda och små barn 4. Vaccinationsprogram till 58 123 barn, genom spårning och kartläggning 5. 20 000 hushåll, ca 100 000 personer, kommer att informeras och uppmuntras att anmäla sig till ett system för grupphälsoförsäkring. 6. 12 000 textilarbetare ska nås av Mother @ Works programmet för att förbättra deras hälso- och näringsstatus samt immunisering. 7. Projektet kommer att bygga upp kapacitet för totalt 540 anställda från nationella till operativa nivåer: (nationella politiska beslutsfattare, hälsovårdsansvariga, leverantörer av hälsovård, sjukvårdspersonal, statsanställda inom vården, kommunala institutioner, icke-statliga organisationer och privat sektor). Detta ska att uppnås genom en kombination och en balans mellan politisk dialog och påverkansarbete samt utformning av och implementering av vårdprogram. Primärhälsovården kommer att stärkas genom införandet av ett system för finansiell riskskydd för förbättrad användning och täckning av hälsovård för kvinnor och barn inom utsatta grupper, särskilt de som bor i slumområden. Detta ska bidra till att förbättra efterfrågan, tillgång och användning av kvalitetsservice av mödra- och neonatalvård i marginaliserade områden, och i slutändan uppfylla deras rättigheter till hälsovård och överlevnad. Detta kommer att leda till att en innovativ modell för hållbar service utformas för att förbättra tillgången till och utnyttjandet av primärhälsovård inklusive standardminimipaket för nutrition, särskilt för den fattigaste och mest marginaliserade befolkningen; En ekonomisk skyddsmekanism genom en grupphälsoförsäkring för låginkomsttagare och socialt segregerade grupper förväntas ge möjlighet till primärhälsovård av kvalitet nära bostaden. I slutändan kommer dessa utsatta och socialt segregerade grupper att ha färre ekonomiska hinder för tillgång till livräddande primärhälsovård; Detta kommer att leda till det förväntade mål 3: Förbättrad täckning av primärhälsovård i tätbebyggelse och för socialt segregerade grupper; En effektiv policydialog baserad på god praxis och lärdomar från projekt, innovationer och följeforskning, förväntas bidra till engagemang och samordning mellan olika sektorer och avdelningar för en urban primärhälsovård i Bangladesh. Ett förbättrat styrsystem för urbana hälsoprogram förväntas bidra till att förbättra samordningen, mäta framsteg och ansvarsskyldighet för urban primärvård av de främsta intressenterna, nämligen ministeriet för kommunala frågor, hälsovårdsministeriet och kommunala institutioner. I slutändan kommer stadsbefolkningen, särskilt från marginaliserad områden, bli medvetna om sina rättigheter till hälsovård och välbefinnande.
Här visas alla aktiviteter kopplade till insatsen. Klicka på en enskild aktivitet för att se fördjupad information.
Totalt 0 SEK fördelat på 0 aktiviteter
Här presenteras en lista över alla utbetalda transaktioner för en specifik insats. Varje betalning kan spåras till en särskild aktivitet. Negativa belopp indikerar att det skett en återbetalning.
0 transaktioner
Inga transaktioner tillgängliga för denna insats
0 insatsdokument
Nedladdningslänk |
---|
Inga insatsdokument tillgängliga för denna insats
Resultat
Annual Narrative Report for the SIDA-funded project Strengthening Urban Health Systems for Comprehensive Primary Health Care (PHC) for the Most Deprived Women and Children for the period August 2021 July 2022. Some of the achievements during the reporting period include: Six urban model PHC clinics, also known as Aalo clinics, in four CCs were established. These model clinics targets low-income communities, and vulnerable people. Since inception, the utilization of the clinic has been increasing. Every month more than 9000 people visits the clinics. A training course on Strategic Leadership and Management was developed, and one training of trainers (ToT) and two batches of trainings were conducted. A total of 48 health managers have been trained where 12 of them were Zonal Health Officers from different city corporations (CCs). Another five-day training on maternal, neonatal, child, adolescent health and nutrition (MNCAH&N) was organized for urban health service providers working in Dhaka North and South City Corporations. A total of 61 participants attended the two training courses. Health Mangers and data entry operators of 190 Non-government Organizations (NGOs) in four CCs and two municipalities have been trained to report on the essential MNCAH&N services in the national Health Portal, District Health Information System 2 (DHIS2). Among them, 178 NGOs are reporting routinely. The Urban Health and Demographic Surveillance System (UHDSS) was continuously supported to monitor the health service delivery of urban slums and PHC indicators. Currently, there are about 41,389 households covering about 158,514 population according to the UHDSS. According to the latest round (round# 24, January May 2022) of surveillance, the trend analysis shows that of the percentage of 1-3 ANC visits increased from 42.0 per cent to 46.9 per cent from 2019 to 2022.
The overall vision of success for this project is that by 2023, sustainable improvement in the health status of the Bangladeshi population in urban areas is achieved, particularly for the poorest and most vulnerable groups. This will encompass strengthening institutional governance for sustainable delivery of Primary Health Care for women and children amongst the vulnerable population in underserved areas, particularly in urban slums and newly included wards in city corporations and municipalities. The four expected outcomes are: 1. Health systems are strengthened through institutional reform with a functioning institutional structure and data management systems to improve accountability for delivery of efficient Primary Health Care (PHC);2. Innovative model of sustainable service delivery system is established to improve access to and utilization of PHC services especially by the poorest and vulnerable/segregated population ;3. Coverage of primary health care is improved in urban slum settlements and for socially segregated groups4. Evidence based on good practices and lessons learned is available for policy dialogue and advocacy to influence decision making processes.
Svenskt bistånd i siffror och berättelser
Vill du läsa mer om vilka resultat svenskt bistånd leder till?
Rapporter från Expertgruppen för biståndsanalys och Sidas strategi- och korruptionsrapporter Berättelser om biståndets resultat Sidas årsredovisning