UNDP Climate Change Finance 2017-2022
Insats-ID : SE-0-SE-6-52190014På denna webbplats visas öppna data om det svenska biståndet, som visar när, till vem och för vilket ändamål svenskt biståndsmedel betalas ut, samt vad det har gett för resultat. Denna sida innehåller information om en av de insatser som finansieras med svenskt bistånd.
UNDPs regionala enhet i Bangkok har ansökt om stöd från Sida uppgående till 90 000 000 SEK för genomförande av programmet "Strengthening the Governance of Climate Change Finance to Enhance Gender Equality" (Förbättrad styrning/genomförande av klimat-finansiering för förbättrad jämställdhet) under perioden 2017-2019. Länderna som berörs är Bangladesh, Indonesie...
Läs hela beskrivningenFrån
- B03 - Bidrag till specifika program och fonder genom internationella organisationer (multilaterala, INGO)
Mer om insatsen
UNDPs regionala enhet i Bangkok har ansökt om stöd från Sida uppgående till 90 000 000 SEK för genomförande av programmet "Strengthening the Governance of Climate Change Finance to Enhance Gender Equality" (Förbättrad styrning/genomförande av klimat-finansiering för förbättrad jämställdhet) under perioden 2017-2019. Länderna som berörs är Bangladesh, Indonesien, Kambodja, Thailand, Tonga och Vanuatu. Länderna kommer att samverka och utbyta erfarenheter genom programmet och de regionala organisationerna Pacific Island Forum (PIF) och Association of Southeast Asian Nations (ASEAN) kommer att stärkas. Programmet bygger på en tidigare fas finansierad av Sverige. Programmets syfte är att stärka ländernas kapacitet att genomföra nationell och lokal budgetreform, inklusive att söka internationell klimatfinansiering, samt uveckla planeringsprocesser för att systematiskt integrera effekterna av klimatförändringar i offentliga investeringar. Även jämställdhetsaspekter integreras för positiva effekter för fattigdomsminskning och mänskliga rättigheter. Mer information om programmet finns på https://www.climatefinance-developmenteffectiveness.org/. Det övergripande målet är "En ökning av antalet offentliga investeringar som adresserar klimatförändringar och samtidigt främjar jämställdhet, mänskliga rättigheter och fattigdomsminskning." Resultat som förväntas uppnås är: - Budgetprocesser som i ökande grad innehåller klimatinvesteringar som är jämställdhetsorienterade med positiva resultat för fattigdomsminskning och mänskliga rättigheter. - Ansvarsutkrävande för klimatrelaterade investeringar som integrerar jämställdhet vilka har positiva resultat för fattigdomsminskning och mänskliga rättigheter. - Regionala institutioner har förstärkt roll i ett integrerat arbetssätt för mer jämställdhetsorienterad klimatbudgetering med positiva resultat för fattigdoms minskning och mänskliga rättigheter. - Internationella policyprocesser ger högre prioritet för nationella budgetsystem som levererar mer jämställdhetsorienterade klimatinvesteringar vilka bidrar till positiva resultat för fattigdomsminskning och mänskliga rättigheter. Under beredningen har en intensiv dialog mellan ambassaden och UNDP förts som bland annat resulterat i en bättre integrering av jämställdhet och mänskliga rättigheter i programmet samt utökat samarbete med UN Women och civilsamhället. UNDP har besvarat ambassadens frågor i två matriser som bifogas beslutet. Svaren har också integrerats i beredningstexten. Sverige är tillsvidare ensam finansiär av programmet vilket bedöms vara tillräckligt för genomförandet. DFID finansierar ett parallellt program i Sydasien. Ingen vidareförmedling av medel kommer att ske. De organisationer som ges uppdrag ersätts efter slutfört arbete. Programmet startar med en inledande fas på 6-månader då programdokument, resultatramverk, mm kommer att finslipas. Efter fyra månader av den inledande perioden ska UNDP till ambassaden inkomma med ett rapportutkast. Detta utgör en möjlighet för ambassaden att kommentera och påverka rapportens innehåll. Ambassaden ska godkänna rapporten vid 6-månaders periodens slut. Ytterligar åtgärder kan krävas av ambassaden om så är motiverat. En separat utbetalning kommer att göras för inception perioden. Rätten för ambassaden att godkänna resultaten från den inledande perioden är inte reglerad i avtalet. Den avtalsmall som fastställts mellan Sverige och UNDP kan endast justeras på centralnivå. Ambassaden har vidtagit de riskreducreande åtgärder som mallen tillåter, att dela upp utbetalningarna för 2017 en innan inledande perioden och en efter. Då det i avtalsmallen finns utrymme för att justera utbetalningsplan utifrån projektets utveckling finns en rätt att ändra utbetalningsplan för det fall att förväntningarna på inledande perioden inte infrias. Härutöver finns en rätt för parterna att säga upp avtalet med en månads uppsägningstid.
Här visas alla aktiviteter kopplade till insatsen. Klicka på en enskild aktivitet för att se fördjupad information.
Totalt 0 SEK fördelat på 0 aktiviteter
Här presenteras en lista över alla utbetalda transaktioner för en specifik insats. Varje betalning kan spåras till en särskild aktivitet. Negativa belopp indikerar att det skett en återbetalning.
0 transaktioner
Inga transaktioner tillgängliga för denna insats
0 insatsdokument
Nedladdningslänk |
---|
Inga insatsdokument tillgängliga för denna insats
Resultat
Examples of results as reported by UNDP: • Contribution for ensuring that climate change is considered to be an integral part of the development agenda - Climate change is included in the 8th Five Year Plan in Bangladesh - Resilient infrastructure one of the six priorities of the new public debt policy in Cambodia - Law on Harmonization of Tax Regulation includes a focus on carbon tax in Indonesia. • Integration of climate change in the governance and Public Financial Management systems - Dedicated section on climate change in budget documents in Bangladesh - Risk informed development approach in planning and budgeting in the Pacific - Sector ministries negotiated increased budgets for climate change in Cambodia. • Contribution to ensuring that climate expenditures remain on track - Climate change public expenditure, as a share of GDP, rose from 1.2% to 2.3% of GDP in Cambodia. The work of UNDP contributed for example to eight investments to climate proof in roads and water infrastructure, in total USD 11.1 million. - Fiscal and system reforms in Bangladesh have influenced climate relevant budgetary allocations through incorporating climate in key performance indicators for 25 ministries/divisions, including in allocations for food security, social protection and health, in total USD 3 billion. • Mainstreaming climate change in planning and budgeting has had wider policy impacts and positive spin offs - Long term strategy for carbon neutrality in Cambodia - Green sukuks (Green Bonds) issued by the government of Indonesia which has mobilized USD 5.8 billion. • Gender equality and social inclusion inform policy and budgeting frameworks and project design - Gender aspects embedded in the Medium Term Budgetary Framework in Bangladesh - Gender and climate tagging mechanism in Indonesia - 150 risk-informed community projects prepared in Fiji. • Stronger uptake of the need to strengthen climate budgeting by the accountability actors - Climate Performance audits initiated in Bangladesh - Engaging Parliaments in Bangladesh, Cambodia, Indonesia and Thailand, e.g. to enhance budget scrutiny, transparency and accountability. - Climate expenditure reporting formalised in Indonesia, Bangladesh and Cambodia. • Capacity of civil society and research entities strengthened for evidence-based climate budgeting - Several CSOs in Bangladesh, Pacific and Indonesia supported research and advocacy - In Cambodia the Cambodia Development Resource Institute reviewed two existing climate change programmes with a focus on vulnerable groups - Collaborative research in Indonesia helped develop technical guidance on gender responsive climate budgeting. • Thought leadership on climate change integrated budgeting and planning - Repository of a wide range of Public Financial Management tools and knowledge on their use for climate related Public Financial Management reform - Engagement with and recognition by other international policy actors such as ADB, IMF, OECD, WB, including e.g. joint development of Public Financial Management tools and methodologies and technical assistance countries' climate budget reforms. - Contributing to the promotion of climate finance reforms in the region and beyond. This has for example led to Indonesia issuing Green Sukuks, Thailand pioneering Sustainability Bonds in 2020, and Bhutan issuing its first ever sovereign bond in 2021. The program in Asia has also inpired the Inclusive Budgeting and Financing for Climate Change in Africa Programme, supported by the Embassy of Sweden in Addis Abeba. • Contributing to the regional/global discourse on climate budgeting and planning - Partnership with UNFCCC, supporting countries on biennial assessments institutional partner to the Coalition of Finance Ministers for Climate Action - Climate Public Expenditure and Financial Accountability, National Baseline Assessments, etc. - Trainings with UNFCCC, Round tables, etc. Additional conclusions from the evaluation shows that the project, despite the challenges posed by the COVID19 pandemic, has contributed to: 1. The targeted countries are now, overall, better positioned to mainstream gender responsive climate change into planning and budgeting. 2. An improved transparency and accountability for change expenditures, budget allocations and overall leveraging of resources. 3. An improved streamlining of gender, diversity and inclusion across aspects of climate financing. 4. Regional knowledge exchange has been promoted throughout the project cycle, positively influencing other countries to pursue climate finance reform, such as the peer-to-peer exchange between Indonesia and Cambodia. 5. A positive influence on the global discourse on climate budgeting and planning. Overall the evaluation summarised that the program has contributed to that public budgets of around 8.7 bn USD in the targeted countries have mainstreamed climate change, 6.8 bn USD of innovative climate finance has been leveraged (e.g though the green bonds in Indonesia) and more than 72,000 beneficiaries have been supported through improved climate resilience.
The overall goal of the contribution is to increase the value and effectiveness of public investments that respond to climate change whilst also promoting gender equality, human rights and poverty reduction. The expected outcome is to have domestic budget systems that enable the delivery of gender responsive climate change related investments that would have positive impacts on poverty reduction and human rights. The programme has four specific outputs: Output 1: Budget processes increasingly formulate gender responsive climate change related investments that will have positive impacts on poverty and human rights. Output 2: Accountability for gender responsive climate change related investments that have impacts on poverty and human rights is enhanced. Output 3: Regional institutions play a role in the integrated approach to gender responsive climate change budgeting that have impacts on poverty and human rights. Output 4: International policy processes give increasing priority to strengthen domestic budget systems that enable delivery of gender responsive climate change investments and have a positive impact on poverty and human rights.
Svenskt bistånd i siffror och berättelser
Vill du läsa mer om vilka resultat svenskt bistånd leder till?
Rapporter från Expertgruppen för biståndsanalys och Sidas strategi- och korruptionsrapporter Berättelser om biståndets resultat Sidas årsredovisning