UNCDF Better Than Cash Alliance
På denna webbplats visas öppna data om det svenska biståndet, som visar när, till vem och för vilket ändamål svenskt biståndsmedel betalas ut, samt vad det har gett för resultat. Denna sida innehåller information om en av de insatser som finansieras med svenskt bistånd.
Här visas alla aktiviteter kopplade till insatsen. Klicka på en enskild aktivitet för att se fördjupad information.
Totalt 21 000 000 SEK fördelat på 0 aktiviteter
Här presenteras en lista över alla utbetalda transaktioner för en specifik insats. Varje betalning kan spåras till en särskild aktivitet. Negativa belopp indikerar att det skett en återbetalning.
0 transaktioner
Inga transaktioner tillgängliga för denna insats
0 insatsdokument
Nedladdningslänk |
---|
Inga insatsdokument tillgängliga för denna insats
Resultat
Denna insats avslutas nu i Trac men har i praktiken redan övergått i ett förnyat samarbete och utgör ett öronmärkt stöd till det globala stödet till UNCDF (under benämningen Last Mile Finance Trust Fund). Den senaste utbetalningen under det tidigare stödet gjordes 2018 vilket i praktiken innebär att det refereras till resultat från årsrapporten för såväl 2018 som 2019 givet att avtalet löpte ut under det året. BTCA har varit mycket strategiskt placerad (i praktiken ledande) och drivit frågan varför en övergång till digitala betalningar. Stort avtryck har uppnåtts genom att knytas till nyckelorganisationer, exempelvis G20, där man planenligt bidragit till arbetet kring digitala betalningar men även engagerats inom anti-korruption. B20 (Business 20) och ASEAN är andra sammanslutningar där man haft ett direkt inflytande. Många regeringar har anslutits till organisationen och i flera fall har BTCA varit instrumentella i genomförandet av nödvändiga reformer. * I Ghana ledde BtCAs direkta påverkansarbete till utformandet av en nationell strategi kring digitalisering av betalningar med speciellt fokus på public-private partnerships. * Den filippinska centralbanken har refererat till BtCAs diagnos kring betalningar som grunden för en rad reformer. * I Bangladesh skapade en motsvarande diagnos såväl problemkännedom som nödvändig data och därmed goda förutsättningar men politiska och institutionella utmaningar innebar att resultaten uteblev. Mer direkt stöd till kapacitetsutveckling har resulterat i: * Rwandas pensionssystem har reformerats och digitaliserats. Inom några år kommer 2 miljoner medlemmar att omfattas * I Senegal har flera ministerium genomfört reformer och premiärministern har själv engagerats i detta. Stödet till privata sektorn var vid tidpunkten för utvärderingen ännu i en inledningsfas men uppvisar god potential. Företagen/branschorganisationer stöds och bildar exempelvis allianser med leverantörer och fackförbund som också berörs av övergången till digitala betalningar. Exempel på branschorganisationer som tidigt engageras utgörs av World Cocoa Foundation och Sustainable Apparel Coalition.
BTCAs program goal: The primary outcome of the program is to catalyze a global transition from cash to digital payments, in a way that is more cost-effective, efficient, and transparent than current cash-based approaches, while advancing financial inclusion and empowering women. As a result, a substantial increase in the number and/or value of payments made digitally by members will have taken place and been accelerated. The Intermediate Outcomes by the end of the program will be: •Digitization of payments has been included in global and country policy agendas and there is broad acceptance by governments, international organizations and companies that electronic payment solutions are preferable to cash; •An improved country level environment for digitizing payments is in place •Commitments from a significant number of members, that begin acting on their commitments to implement electronic payment solutions instead of cash; •Knowledge products generated by BTCA demonstrating how to implement digital-payment solutions; delivery of Member Services to governments, international organization and companies and; Digital Payments Acceleration Services to qualified governments have increased the actions of members to deliver end user-focused digital payment technologies. •Ecosystem dialogue has generated solutions to barriers to shift payments e.g. interoperability, new infrastructure, etc. The above outcomes will contribute to the following broader strategic goals: •Millions of low-income and poor people, many that were previously unbanked, have digital payment accounts that will responsibly provide access to other financial services •People reap the benefits of digital payments which translate into inclusive growth and poverty reduction •Benefits of digital payments are realized -increased transparency, reduced costs and inefficiencies, greater financial inclusion and women's economic empowerment - translating into inclusive growth •Digital payment solutions are sustainable for payers - financially, logistically, politically, etc.
Svenskt bistånd i siffror och berättelser
Vill du läsa mer om vilka resultat svenskt bistånd leder till?