Enhanced Integrated Framework Fas 2/Interim Facility 2017-2025
På denna webbplats visas öppna data om det svenska biståndet, som visar när, till vem och för vilket ändamål svenskt biståndsmedel betalas ut, samt vad det har gett för resultat. Denna sida innehåller information om en av de insatser som finansieras med svenskt bistånd.
Här visas alla aktiviteter kopplade till insatsen. Klicka på en enskild aktivitet för att se fördjupad information.
Totalt 177 000 000 SEK fördelat på 0 aktiviteter
Här presenteras en lista över alla utbetalda transaktioner för en specifik insats. Varje betalning kan spåras till en särskild aktivitet. Negativa belopp indikerar att det skett en återbetalning.
0 transaktioner
Inga transaktioner tillgängliga för denna insats
0 insatsdokument
Nedladdningslänk |
---|
Inga insatsdokument tillgängliga för denna insats
Resultat
Enhanced Integrated Framework Trade for LDC Development, riktar sig specifikt till de minst utvecklade länderna (MUL) och redovisar överlag god måluppfyllelse. Trots en svår landkontext och de multipla kriser som drabbat MUL hårt så rapporterar EIF att 90% av målsättningarna för fas 2 mötts eller överträffats. (Enhanced Integrated Framework, EIF Phase 2 & 2023 Annual Report, DOX 16/000658-407, sid 58, 74) Institutionell kapacitet har också utvecklats och merparten av EIFs projekt går nu genom nationella strukturer snarare än de internationella partnerorganisationerna såsom UNCTAD, ITC och Världsbanken. Vid slutet av 2023 var t ex 45 (jämfört med fem stycken 2015) av de så kallade nationella implementeringsenheterna som EIF byggt upp integrerade inom handelsministerierna enligt programmets kriterier. Enheterna spelar en viktig roll nationellt genom att koordinera och attrahera handelsbistånd samt genom tekniskt stöd till handelspolitik, reformer och förhandlingar. Att enheterna är integrerade innebär dock inte en garanti för dess fulla bärkraft t ex avseende finansiering.(Enhanced Integrated Framework, EIF Phase 2 & 2023 Annual Report, DOX 16/000658-407, sid 22-24). Nedan följer några exempel på resultat inom partnerskapets två målområden: 1) Förbättrat handelsklimat för inkluderande och hållbar tillväxt i MUL EIFs stöd till handelsdiagnoser och övriga arbete har bidragit till att i princip samtliga MUL integrerat handel i sina utvecklingsstrategier, utvecklat sektorspecifika handelsstrategier, och etablerat mekanismer för att koordinera handel. 12 nya handelspolicies fomulerades eller uppdaterades under 2023 och över 100 aktiviteter genomfördes för att stärka reglering och deltagande i olika handelsfora. Från baseline 2015 har 109 handels och investerings regleringar/lagar antagits varav 37 under 2023. (Enhanced Integrated Framework, EIF Phase 2 & 2023 Annual Report, DOX 16/000658-407, sid 146) En del av detta kan härledas till EIFs stöd i ansökningsprocesser för WTO-medlemskap, där Komorerna och ÖstTimor välkomnades som de första nya medlemmarna sedan 2016 vid den 13e ministerkonferensen i februari 2024. EIF har stött länderna i att koordinera åtgärdsplaner vad gäller lagstiftning, deltagande i WTOs ansökningsmöten och analys inför förhandlingar och hantering av frågor från WTO's medlemmar. (Enhanced Integrated Framework, EIF Phase 2 & 2023 Annual Report, DOX 16/000658-407, sid 16-17) EIF har även stött regional integration på olika sätt, t ex genom sitt bidrag till införandet av det Afrikanska frihandelsavtalet (AfCFTA) där 26 länder fått stöd och 12 landspecifika strategier utvecklats med bidrag från EIF. (Enhanced Integrated Framework, EIF Phase 2 & 2023 Annual Report, DOX 16/000658-407, sid 19) E-handel och digitalisering har fått ökat fokus inom EIFs diagnostik. Analyser tillsammans med UNCTAD av 9 länders beredskap för e-handel (eTrade Readiness Assessments) har genomförts och e-handels strategier utvecklats för lika många länder. Stöd har också givits för att hantera digitala delar av frihandelsavtal som är ett nytt område för många MUL, t ex i förhandlingarna runt AfCFTAs protokoll om digital handel. (Enhanced Integrated Framework, EIF Phase 2 & 2023 Annual Report, DOX 16/000658407, sid 50) Det finns också många exempel på att EIF bidragit till att mobilisera resurser för de handelsprioriteringar som diagnostik och nationella planer identifierat. Rapporten nämner att totalt USD 2 miljarder mobiliserats från 2015, men metoden bakom är inte transparent redovisad. EIF har dock bekräftat att den inkluderar poster såsom samfinanisering från nationella statsbudgetar eller andra givare av EIFprojekt, men även de volymer av handelsbistånd som de nationella implementeringsenheterna (NIUs) hanterat i stort. Ett lyckat exempel på det senare där EIF fungerat som tänkt i att samla aktörerna runt prioriteringarna och utveckla nationell kapacitet kommer från Laos där enheten inom handelsministeriet koordinerar en fond om USD 150 miljoner som tillkommit för att stödja åtgärderna. I den övergripande siffran ingår också finansiering som EIF-projekt katalyserat, t ex gick Mastercard Foundation in med över USD 130 miljoner för att skala upp ett klimatsmart och jobbskapande projekt för unga entreprenörer och kvinnor som EIF initialt bidragit till i Etiopien. (Enhanced Integrated Framework, EIF Phase 2 & 2023 Annual Report, DOX 16/000658-407, sid 10, 26, 63, 97) 2) Ökad export och tillgång till internationella marknader för MUL Sedan 2015 har EIF-projekt bidragit till att över 300 nya internationella marknader öppnats (65 under 2023) och över USD 1 miljard i ökad export direkt skapats. (Enhanced Integrated Framework, EIF Phase 2 & 2023 Annual Report, DOX 16/000658407, sid 10, 147-148) Ett intressant exempel på ovan relaterat till cirkulär ekonomi och nexuset handel-miljö är från Rwanda där EIFs stöd ledde till en policy för e-waste och etablerandet av en återvinningscentral. På ett år insamlades 3000 ton av elektroniskt skräp och kretskorten exporterades till Dubai för återvinning av sällsynta metaller. Förutom att öppna en ny marknad och de miljömässiga vinsterna så rapporteras att 400 jobb skapades (Enhanced Integrated Framework, EIF Phase 2 & 2023 Annual Report, DOX 16/000658-407, sid 45) EIF fas 2 tog också viktiga steg i att integrera jämställdhet och har över tid nått mer än 170 000 kvinnor med olika utbildningar och aktiviteter för att stärka deras förmåga att delta i handel. (Enhanced Integrated Framework, EIF Phase 2 & 2023 Annual Report, DOX 16/000658-407, sid 54) Ett särskilt intiativ "Empower Women, Power Trade" (EWPT) stärkte också fokus på WEE och jämställdhet enligt den utvärdering av EWPT som nyligen genomfördes, t ex genom att integrera jämställdhet i diagnostik och särskilt fokusera insatser på sektorer där kvinnor deltar längst ut i värdekedjor under förhållande som karaktäriseras av både fattigdom och ojämlikhet. Utvärderingen noterar behov av att gå längre och mer systematiskt tillväga för att följa upp resultat och integrera jämställdhet, men konstaterar samtidigt att substantiella resultat uppnåddes i linje med resultatramverket. (Charlotte Örnemark, Evaluation of the Empower Women, Power Trade Initiative of EIF, final report March 2024, DOX 16/000658-414, sid 3,5) Sammantaget bedömer Sida det som sannolikt att programmålen uppnås med beaktande av riskbild och riskhantering. Över 90% av målsättningar i resultatramverket för 2023 har mötts eller överträffats och även om det finns utmaningar för MUL och programmet så visade utvärderingen från 2021/22 att EIF har haft ett tydligt bidrag. Den samlade rapportering från EIF fas 2 inklusive landkapitel och separat publicerade impact stories på EIFs hemsida visar på resultat och att EIF bidragit till att integrera MUL i global och regional handel. Förlängningen av EIF över övergångsperioden 2024-2025 i väntan på en ny fas som Sverige tillsammans med Norge, Finland och UK faciliterat och finansierar är också den primära åtgärden för att öka förutsättningarna för att insatsens mål uppnås genom sitt fokus på att säkra bärkraft i de resultat som uppnåtts och ta tillvara momentum och möjligheter i interimsfasen.
Enhanced Integrated Framework (EIF) är ett program-baserat partnerskap som inkluderar de minst utvecklade länder (MUL), givare och internationella organisationer med handelsteknisk kompetens. Målet är att stödja MULs i att vara mer aktiva aktörer inom det globala handelssystemet genom att hjälpa dem att minska deras hinder inom handelssektorn och höja deras kapaciteten. På detta sätt arbetar EIF programmet mot ett övergripande mål att främja hållbar och inkluderande ekonomisk utveckling. EIF har två specifika målsättningar baserat på den senaste strategiska planen från 2019: 1) Förbättrat handelsklimat för inkluderande och hållbar tillväxt i MUL 2) Ökad export och tillgång till internationella marknader för MUL Fokus inom EIF är kapacitetsuppbyggnad inom handelsfrågor och framtagande av behovsanalyser, så kallade Diagnostic Trade Integration Studies (DTIS). Därefter tas landspecifika åtgärdsmatriser fram i syfte att kunna identifiera aktörer och finansiärer som kan genomföra insatserna. I vissa fall implementeras och finansieras prioriterade åtgärder direkt inom ramen för EIF i syfte att bygga kapacitet samt katalysera större investeringar. EIF har också en koordinerande roll för att samordna handelsbistånd i MUL.
Svenskt bistånd i siffror och berättelser
Vill du läsa mer om vilka resultat svenskt bistånd leder till?