AFI 2018 -2021
Insats-ID : SE-0-SE-6-61050462På denna webbplats visas öppna data om det svenska biståndet, som visar när, till vem och för vilket ändamål svenskt biståndsmedel betalas ut, samt vad det har gett för resultat. Denna sida innehåller information om en av de insatser som finansieras med svenskt bistånd.
Alliance for Financial Inclusion (AFI) är en medlemsägd och medlemsdriven organisation speciellt fokuserad på finansiell inkludering (dvs att utöver aspekten tillgång även fokusera på användande och kvalitet på de finansiella tjänsterna) på policynivå. Med detta avses att medlemmarna (företrädesvis centralbanker och finansinspektioner) driver reformer som syft...
Läs hela beskrivningenFrån
- C01 - Projektstöd ,
- B03 - Bidrag till specifika program och fonder genom internationella organisationer (multilaterala, INGO)
Mer om insatsen
Alliance for Financial Inclusion (AFI) är en medlemsägd och medlemsdriven organisation speciellt fokuserad på finansiell inkludering (dvs att utöver aspekten tillgång även fokusera på användande och kvalitet på de finansiella tjänsterna) på policynivå. Med detta avses att medlemmarna (företrädesvis centralbanker och finansinspektioner) driver reformer som syftar till att göra finansmarknaderna mer tillgängliga och samtidigt att de tar tillvara svaga gruppers intressen. Den nu aktuella insatsen (Advancing Women´s Economic Empowerment through Financial Inclusion 2018-2021) avser att stödja medlemmarnas handlingsplaner som syftar till att stärka kvinnors tillgång till och utnyttjande av finansiella tjänster. Inom ramarna för s k Maya-deklarationer, där länderna åtar sig att sträva mot finansiell inkludering, görs speciella åtaganden i enlighet med en handlingsplan (Denarau) som specifikt adresserar kvinnors situation. Den nu aktuella insatsen syftar till att stödja länderna att uppnå handlingsplanens mål. AFI har ansökt om ett 4-årigt stöd som totalt uppgår till 77 MSEK. De årliga utbetalningarna är tänkta att vara 20 MSEK förutom den sista (17 MSEK). Samarbetet presenteras som ett strategiskt partnerskap till ömsesidig nytta där Sida kan bidra genom att belysa hur kvinnors finansiella inkludering kopplar till bredare utvecklingsmål. Man ser även potential genom att Sida kan bidra med ökad synlighet vilket har ett signalvärde och i förlängningen kan innebära ökat intresse från andra finansiärer. Ett "Donor´s Consultative Council" är tänkt att utgöra basen för detta. Sidas förmåga och kapacitet att leva upp till dessa förväntningar är i dagsläget inte fastställd men kommer att ingå i den fortsatta dialogen. Engagemanget kan variera alltifrån att sitta som observatör i styrelsen till en mer tillbakadragen roll. Någon typ av engagemang inom AFIs högnivåkommitté för kvinnors finansiella inkludering är också ett tänkbart alternativ. Sedan 2016 då handlingsplanen (Denarau action plan) introducerades har 32 länder i dagsläget gjort utfästelser och åtaganden kopplade till att minska könsskillnaderna inom ramarna för sina Maya-deklarationer. I hög grad avser dessa åtaganden att ta fram könsuppdelad statistik, vilket utgör ett naturligt första steg för att kunna generera relevanta beslutsunderlag. Andra områden utgörs av Consumer protection, Financial education samt uppmuntrandet av kvinnligt entreprenörskap. Sju länder (Bangladesh, Tanzania, Zambia, Nigeria, Kambodja, Jordanien och Palestina) har utfärdat specifika policyförändringar inom sina nationella strategier. Några liknande åtaganden har aldrig tidigare utfärdats. 2017 enades AFI om målet att halvera gendergapet i samtliga medlemsländer till 2021 och målet är att 16 länder ska införa könsuppdelad statistik, 40 länder ska göra utfästelser inom ramarna för Maya-deklarationerna och 30 länder ska genomföra reformer på policynivå. Verksamheten är alltigenom efterfrågestyrd och baseras på ett nerifrån-och-upp perspektiv vilket har visat sig vara ett framgångsrikt koncept. Medlemmarna bidrar i hög grad med egna resurser (in-kind) vilket bidrar till reformernas uthållighet och ägarskap. AFI uppmuntrar sina medlemmar att öka sina åtaganden och bidrar till processen genom: • Stärkt evidens kring mervärdet av finansiell inkludering för kvinnor och kommunikation av detta • Stöd till de medlemmar som utvecklar och implementerar reformer • Förespråka ämnesområdet på global nivå i strategiska fora Insatsen kommer inledningsvis fokusera mer på evidensbyggande och därefter övergå i implementering. Målen kommer att uppnås genom en kombination av: • cross-regional peer learning • technical capacity building • public-private cooperation • in-country implementation support • peer-to-peer advisory services • joint learning program on gender • communication and advocacy related activities Den sistnämnda punkten innebär också att erfarenheterna kommer att behandlas som "public good" och även göras tillgängligt för icke-medlemmar. Genom att handlingsplanerna (Denarau Action Plan) är överenskommet gemensamt finns ett fungerande ramverk som ger tydlig styrning. Uppföljning har konkretiserats i ett specifikt ramverk (Strategic Implementation Framework) med fastställda mål. Ramverket är närmare beskrivet under Samarbetspartens kapacitet. Insatsen ligger väl i linje med Sidas gällande strategi som specifikt refererar till inhemska finansmarknader och finansiella tjänster med särskilt fokus på kvinnor. Relevansen för sysselsättning, finansiell stabilitet och privatsektorutveckling är likaså tydlig. Strategin har därutöver även ett fokus på digitalisering vilket ligger väl i linje med AFIs prioritering som bl a visar sig i arbetsgruppen för digitala finansiella tjänster. Arbetsgruppen (främst finansierad av BMGF), där en specifik Sida-finansierad fokalpunkt för jämställdhet utgör ett konkret exempel på en kontaktyta, är det tydligaste beviset på ömsesidig och förstärkande nytta, men även andra plattformar och exempelvis regionala initiativ hanterar ICT-frågor och jämställdhet parallellt. Komplementaritet av den sorten utgör en bra grund för genomförandet av aktiviteterna. Sidas globala portfölj med insatser inom finansiell inkludering är fördelad på strategiska insatser som kompletterar varandra genom att angripa grundorsakerna på olika nivåer genom olika typer av aktörer. Detta speglar det faktum att finansiell inkludering inte är ett specifikt SDG-mål men som däremot är definierat som en avgörande "enabler" för många av målen. Det som främst utmärker AFI i detta sammanhang är att de är en medlemsdriven organisation (med kontor i syd) med direkt inflytande på högsta policynivå.
Här visas alla aktiviteter kopplade till insatsen. Klicka på en enskild aktivitet för att se fördjupad information.
Totalt 0 SEK fördelat på 0 aktiviteter
Här presenteras en lista över alla utbetalda transaktioner för en specifik insats. Varje betalning kan spåras till en särskild aktivitet. Negativa belopp indikerar att det skett en återbetalning.
0 transaktioner
Inga transaktioner tillgängliga för denna insats
0 insatsdokument
Nedladdningslänk |
---|
Inga insatsdokument tillgängliga för denna insats
Resultat
Denna resultatsammanfattning bygger på AFIs årsrapport för 2021 men refererar även till en relativt nyligen genomförd halvtidsutvärdering (MTR). Verksamheten under Gender Inclusive Finance (GIF) har nu pågått i drygt tre år och närmar sig slutet för den gällande avtalsperioden. Under denna period har aktiviteterna och strukturen konkretiserats från att under beredningsfasen till viss del ha utgjorts av vaga ambitioner till att nu utgöra en fullt integrerad, och väl fungerande, del av AFIs kärnverksamhet. Under samma tid har antalet åtaganden från medlemmarna stadigt stigit i antal. Samarbetet var tänkt att övergå i en ny fas men som ett resultat av limiterna planeras istället en förlängning/utökning att beslutas i början av 2023. Resultatramverket utgår från de 4 pelarna och nedan redovisas ett axplock bland resultaten som därefter följs av mer utförliga skrivningar och kommentarer. Nya indikatorer har lagts till som ett resultat av pandemin och redovisas i kursivt. Inga indikatorer levererar under förväntan. Inom parentes anges till vilken förändringskanal inom GLOBECs förändringsteori aktiviteterna primärt kan hänföras: 1 - Stärka medlemmarnas kunskap kring kvinnors finansiella inkludering (GLOB/NORM och NAT/INST) Målet var att 6 medlemmar skulle införa policyförändringar för att stärka kvinnors FI men 10 nya har inrapporterats. Målet är att presentera en komplett Gender Gap Mapping vilken kommer att slutföras 2022. Målet var 2 Knowledge products under året men resultatet blev 3. Målet var 6 nya medlemmar per år som rapporterar könsuppdelad statistik och uppgår hittills till 25. Målet var att utveckla 2 Knowledge products under året men resultatet blev 3. Målet var att utveckla en specifik GIF COVID Policy dashboard vilken kommer att slutredovisas under 2022. 3 av 4 indikatorer har redan uppnått de övergripande målen och de ännu ofullständigt inrapporterade indikatorerna fortgår enligt plan. 2 - Stärkt genomförarkapacitet hos medlemmarna (NAT/INST) Målet var att 5 ICI skulle hanteras under året men antalet medlemmar uppgick till 9 och det sammantagna antalet till 16. Målet var att 28 medlemmar skulle ha gjort åtaganden inom DAP men uppgår f n redan till 41. Målet var att 1 program inom Leadership and Diversity for Regulators skulle genomföras vilket har skett. Målet var att 10 deltagare (policymakers/regulators) skulle delta men blev 81. 3 indikatorer har nått målen och 4 "överpresterar". 3 - Bidra till det globala påverkansarbetet kring kvinnors finansiella inkludering (GLOB/NORM) Målet var att 2 policy papers skulle presenteras i globala sammanhang men resultatet blev 3. Målet var att AFI skulle omnämnas i minst ett globalt sammanhang men resultatet blev 4. Målet var att etablera ett nytt partnerskap vilket uppnåddes. 4 indikatorer uppfyller målen och 2 "överpresterar". 4 - Stärka AFIs möjlighet att leverera inom dessa områden Målet var att integrera GIF bland AFIs arbetsgrupper vilket skett på bred front. Målet var att genomföra en MTR vilken presenterades i maj 2021. Kommentarer Målet att halvera jämställdhetsdifferensen var ambitiöst formulerat men är fortfarande i hög grad aktuellt och relevant. Under 2020 och 2021 innebar pandemin ytterligare utmaningar, och viss motvind kunde anas då mer akuta åtgärder prioriterades, men det är tveklöst så att mycket har åstadkommits sedan ambitionen formulerades 2016, vilket såväl framtagna publikationer som konkreta aktiviteter inom AFIs samtliga arbetsgrupper vittnar om. Samtidigt måste man vara medveten om att förändring tar tid. Länder som har kommit långt när det kommer till det övergripande målet att halvera gendergapet inkluderar DRC, Haiti, Jordanien, Fiji, Mexiko, Nigeria, Rwanda och Zambia vilket ligger helt i linje med uttalade ambitioner i s k Member needs assessments. Resultatramverket, vilket framgår ovan, indikerar att samtliga mål kommer, eller redan har, uppnåtts. MTR rekommenderar visserligen att vissa justeringar av ramverket genomförs i syfte att göra det mer användbart men innebär inga avgörande förändringar. Den tidigare rapporterade bristen på mainstreaming av jämställdhetsaspekter i all kapacitetsutveckling som AFI hanterar, som uppvisade oacceptabel låg nivå, har åtgärdats och utgör inte längre en avvikelse som kräver åtgärd. Den omfattande kartläggning som pågått under en längre tid omfattar en mängd olika indikatorer och kommer ytterligare belysa behoven och underlätta önskvärda prioriteringar. I många avseenden kompletterar och fördjupas den bild som helt nyligen presenterats i den senaste FINDEX-rapporten. Outcome 1 (Stärka medlemmarnas kunskap kring kvinnors finansiella inkludering): Trots ovan nämnda "motvind" har fler policyförändringar inrapporterats från fler medlemmar än någonsin tidigare och uppgår nu sammantaget till 21, varav 10 nya inrapporterades under 2021. Som exempel kan nämnas Zimbabwes National Financial Inclusion Strategy (NFIS) som fokuserar på såväl tillgång som användande av finansiella tjänster för kvinnor och kvinnoägda småföretag. Motsvarande strategi för Bangladesh har ett tydligt fokus på kvinnors inkludering. De nämnda exemplen belyser hur best practices alltmer tillämpas och även kan utgöra modeller för andra medlemmar som inte kommit lika långt. Knowledge products som presenterats under året inkluderar en vägledning inom Financial Education Programs Monitoring & Evaluation samt en case-study kring Gender Savings groups: Formalizing Village Savings Groups with a Gender Lens (Egypt). Prognosen talar för att 26 ytterligare publiceringar kommer att ske under 2022. Det momentum som covid-responsen genererat har utnyttjats väl i så måtto att flera publiceringar skett under året, bl a kopplade till utvecklandet av AFIs COVID Policy Response Dashboard. Det kan också konstateras att gränssnittet gentemot Inclusive Green Finance (IGF) i allt högre grad uppmärksammas och prioriteras av medlemmarna. Outcome 2 (Stärkt genomförarkapacitet hos medlemmarna): AFI bedömer att efterfrågan för implementeringsstöd (in-country implementation - ICI) fortsätter att öka, inte minst eftersom genomförandet i flera fall fick pausas under förra året. Trenden med alltmer komplexa frågeställingar inom det efterfrågade stödet fortsätter dessutom. Länder som tog emot stöd under året utgörs av Ecuador, El Salvador, Palestina, Zimbabwe, Mozambique, Surinam, Gambia, Kambodja och Pakistan. I MTR betonades vikten av att AFI lyckas möta efterfrågan för att kunna bibehålla intresset och momentum för GIF. Målsättningen inom medlemmarnas åtaganden inom s k Maya-deklarationer uppnåddes redan 2019 (41 st som kan jämföras med målet på 28) och några nya åtaganden inrapporterades inte under året, men i flera fall har målen uppdaterats. AFI har utvecklat en data-portal där det är möjligt att följa utvecklingen inom de 41 gjorda åtagandena som inkluderar 85 aktiva aktiviteter kopplade till GIF. Deltagare (81 sycken senast) i Leadership & Diversity for Regulators fortsätter vara förändringsagenter i sin hemmaorganisationer. Som ett direkt resultat assisterar AFI i Kambodja utvecklandet av en nationell policy for financial education. Könsuppdelad statistik är ett centralt koncept för AFI och tillämpas numera av 21 medlemmar vilket klart överstiger målet, men under året tillkom inga nya länder. Kapacitetsutveckling fortsätter att utvecklas positivt och kan dra nytta av den medlemsdrivna metodiken. Det virtuella formatet har möjliggjort ett bredare deltagande vilket även omfattar andelen deltagande kvinnor. Under året deltog 683 personer, vilket översteg målet men samtidigt var lägre än året innan. I framtiden kommer troligtvis någon form av hybridform tillämpas då det digitala formatet även medförde vissa nackdelar i form av tidszonsdifferenser och minskade möjligheten till effektivt nätverkande. Outcome 3 (Bidra till det globala påverkansarbetet kring kvinnors finansiella inkludering): Exempel där policy papers presenterats i internationella fora utgörs av en session med AfDB där AFIs Guideline Note on Sex-Disaggregated Data Templates presenterades och APECs Policy Dialogue där AFIs COVID-19 Policy Respponse Dashboard presenterades. AFI åtmjuter gott anseende och refereras ofta till av externa parter, exempelvis IMF, men även UNCDF och GIZ. Ett samarbete som pågått med EBRD under en tid kulminerade under året genom ett MoU med EBRD kring ett samarbete i Östeuropa och Centralasien. Medlemmarna har uttryckt starka önskemål om ökat samarbete med BIS (Bank for International Settlements) och SSBs (Standard Setting Bodies) vilket i allt högre grad kommer att konkretiseras. Outcome 4 (Stärka AFIs möjlighet att leverera inom dessa områden): MTR bekräftade goda resultat, i hög grad som en följd av en effektiv och "befrämjande" miljö. Rapporten kom också med rekommendationer som kommer att följas upp, exempelvis vad gäller utformningen av förändringsteorin. AFI har tagit ytterligare steg internt vad gäller jämn könsfördelning med många kvinnor på ledande positioner, inkluderande styrelsen och som ordförande i de olika arbetsgrupperna. Det av Sida finansierade stödet inom RBM fortsätter att genomföras och rapporteras varit mycket uppskattat. Införandet av en Gender focal point inom samtliga arbetsgrupper har också haft positiv påverkan. Referens till GLOBECs förändringsteori Insatsens övergripande mål, att halvera det globala underskottet vad gäller kvinnors tillgång till finansiell inkludering, har en tydlig koppling till den direkta målgruppen. Vägen dit, dvs insatsens aktiviteter, fokuserar dock på teorins 2 övriga ringar. En grov skattning är att 25% kan hänföras till den globala normativa dialogen, via publicerade rapporter och deltagande i event, och att de återstående 75% innebär stöd och reformer inom nationella institutioner. Denna fördelning känns fortfarande rimlig, även om det inte är möjligt att göra distinkta åtskillnader mellan ringarna, genom att en mindre del av budgeten faktiskt spenderas på framtagandet av mer generella dokument och deltagandet i internationella event, vilket i detta sammanhang skulle motsvara den globala normativa nivån. Samtidigt utgör dock grunden för idén bakom AFI att medlemmar delar med sig av sina kunskaper (peer learning) och därigenom sprider och förstärker globalt samlade erfarenheter. Betydelsen av nationell institutionsutveckling förstärks i sin tur av det faktum att efterfrågan på landanpassat genomförande (In-country Implementation - ICI) efterfrågas alltmer. Bedömningen är att genomförandet sker enligt plan och i enlighet med beredningens/beslutets förändringsteori.
Insatsen syftar till att fram till år 2021 halvera det "gender-gap" vad gäller kvinnors tillgång till och utnyttjande av finansiella tjänster som har identifierats utifrån data från den s k Findex-rapporten. Detta övergripande mål ska uppnås genom AFIs verksamhet som i princip sker på tre olika plan. Dessa utgörs av fördjupad kunskapshantering kring kvinnors finansiella inkludering bland AFIs medlemmar, fördjupad implementeringskapacitet inom medlemskretsen samt global opinionsbildning. En av punkterna inom DAP uppmanar medlemmarna att sätta mål inom ramarna för sina Maya-deklarationer och nationella handlingsplaner. Sedan 2016 har 32 medlemmar gjort åtminstone ett åtagande. Dessa har företrädesvis handlat om könsuppdelad statistik men även omfattat konsumentskydd, finansiell utbildning, ansvarsfull utlåning, transparens och entreprenörskap. Även områden såsom kvinnors rätt till att äga tillgångar har omfattats i vissa fall. Hittills har 7 länder (Bangladesh, Tanzania, Zambia, Nigeria, Kambodja, Jordanien och Palestina) introducerat reformer på policynivå i enlighet med sina nationella handlingsplaner. Ett resultatramverk har utarbetas med mål och indikatorer inom de tre områdena med tillhörande aktiviteter/outputs.
Svenskt bistånd i siffror och berättelser
Vill du läsa mer om vilka resultat svenskt bistånd leder till?
Rapporter från Expertgruppen för biståndsanalys och Sidas strategi- och korruptionsrapporter Berättelser om biståndets resultat Sidas årsredovisning