ITP 301 Sustainable Urban Water and Sanitation - Integrated Processes
På denna webbplats visas öppna data om det svenska biståndet, som visar när, till vem och för vilket ändamål svenskt biståndsmedel betalas ut, samt vad det har gett för resultat. Denna sida innehåller information om en av de insatser som finansieras med svenskt bistånd.
Här visas alla aktiviteter kopplade till insatsen. Klicka på en enskild aktivitet för att se fördjupad information.
Totalt 94 684 631 SEK fördelat på 0 aktiviteter
Här presenteras en lista över alla utbetalda transaktioner för en specifik insats. Varje betalning kan spåras till en särskild aktivitet. Negativa belopp indikerar att det skett en återbetalning.
0 transaktioner
Inga transaktioner tillgängliga för denna insats
0 insatsdokument
Nedladdningslänk |
---|
Inga insatsdokument tillgängliga för denna insats
Resultat
Resultat som bidrog till det övergripande målet följdes upp på ett kvalitativt sätt enligt de så kallade "SUWAS key principles". Dessa principer genomsyrade hela programmet såväl inom kunskapsöverföring som i tillämpning i praktiken: - Equity and inclusion (in governance and infrastructure) - Sustainability (in technology and practices) - Integration (across sectors) dvs. inkluderande förvaltningsstrukturer där de fattigas perspektiv och jämställdhetsperspektivet lyfts, hållbara system samt sektorsövergripande samarbete. Uppföljningen av förändringsprojekten skedde enligt dessa principer och de av konsulten framtagna indikatorerna möjliggjorde en analys av huruvida man har kunnat flytta fram positionerna gentemot det övergripande målet på lokal nivå över tid. Själva upplägget och metodiken i denna insats främjade principen för sektorsövergripande samarbete utifrån ett systemtänk genom att erbjuda en plattform för dessa samarbeten som behövs för att stärka de institutionella strukturerna kopplat till samhällsfunktioner inom vatten och sanitet. Sida bedömer att insatsen har bidragit till att uppnå det övergripande målet genom stöd till olika initiativ som kan definieras som särskild relevanta för att kunna uppnå en fungerande institutionell kapacitet inom vatten och sanitet. I många fall har deltagare/deltagande organisationer från olika sektorer under flera år samarbetat kring samma problemställning genom sina initiativ/förändringsprojekt, byggt på varandras prestationer och uppnått hållbarhet i sina resultat. I det följande lyfts exempel på resultat som bedöms ha haft en effekt på lokal nivå och bidragit till att uppnå utvecklingsmålet: I Kenya har Department of Health, Nakuru County Government stärkt sin metodik för datahantering, uppföljning och förbättrat inkludering vad gäller tillhandahållande av sanitetstjänster. T.ex. har pålitlig data tagits fram för planering, uppföljning och beslutsfattande på county nivå och en strategi för menshygien och WASH i skolor har arbetats fram utifrån rättvise- och inkluderingsprincipen. Narok County Government har förbättrad planering, tillhandahållande och tillsyn av vatten- och sanitetstjänster. T.ex. har Health Department förbättrat sitt ramverk för regelverk och tillsyn inom sanitet och hygien, skapat strategiska mål för att möjliggöra investeringar och inom sektorn och förbättrat delaktighet i samhället i planeringsprocesser. Inom department of water and environment har man arbetat med framtagning av en avfalls policy. Vad gäller vattendistribution så har antalet anslutna hushåll ökat, ca. 2000 konsumenter är därtill anslutna till en social media platform för en fungerande tjänst. I Rwanda har Rwanda Environmental Management Authority (REMA) skapat ett nytt angreppssätt för övervakning av avloppsvattenrening. Rwanda Water Resources Board har tagit fram en ny modell för översvämningsscenarier och hantering av dessa. I Tanzania har koordination och samarbete mellan avdelningar i Temeke Municipal Office, Dar es Salaam effektiviserats. Tillsynsmyndigheten för energi och vatten (EWURA) har utvecklat nationella guidlines för hantering av fekal slam. I Uganda har Kampala capital city authority (KCCA) i olika samarbeten och med extern finansiering skapat en gynnsam miljö för säker hantering av fekal slam, avloppsvatten samt förbättrat sanitet och hygien längs hela sanitetskedjan. T.ex. har man arbetat med licensiering och reglering av transportörer av fekalt slam samt rättsliga ramar för ökat säkerhet på arbetsplatsen. På ministerienivå bidrog programmet till förbättrade system och samarbeten internt för en effektivare hantering av vattenförsörjningen i Östra regionen. I Zambia utvecklade NWASCO, som är tillsynsorgan för vattensektorn i Zambia, guidlines för förvaltning av Infrastrukturtillgångar. I Ndola utvecklade Kafubu Water and Sanitation Company en mer hållbar hantering av infrastruktur och ett mer inkluderande tillvägagångssätt i tillhandahållandet av tjänster som ledde till ett ökat antal anslutna kunder i peri-urbana områden. I Bangladesh har ett SUWAS nätverk etablerats i Khulna med stark stöd av Khulna University för stärkt samarbete och kunskapsutbyte. Dhaka Water Supply and Sewerage Authority (DWASA) har i samarbete med ett antal organisationer på plats så som NGOs, universitet och kommunala föreningar utvecklat mer inkluderande strukturer för vattendistribution till fattiga bostadsområden. I Cambodia har utbildning och forksning inom WASH vidareutvecklats av Institute of Technology of Cambodia (ITC) bl.a. genom införande av ett master program och närmare samarbete med relevant ministerium och NGOs. Siem Reap Water Supply Authority (SRWSA) har utvidgad vattenförsörjningen till informella bosättningar och arbetat med en pro-poor policy inklusive långsiktig finansieringsplan för att säkerställa genomförbarhet och hållbarhet i initiativet. I Laos handlade ett initiativ om att motverka vattenföroreningar genom förbättringar i den decentraliserade avloppsvattenhanteringen i Vientian genom Department of Public Works and Transport som i samarbete med många partners såväl utvecklade de tekniska lösningar med nya standardiserade septiska tanks som förutsättningarna för en hållbar etablering, användning och uppföljning genom manualer, juridiska dokument, utbildning inom organisationen och information till hushållen. I Nepal har ett starkt SUWAS nätverk etablerats och samarbeten handlade t.ex. om utbyggnad av offentliga toaletter inklusive utvecklade standards och guidelines för inkluderande och hållbara lösningar i Kathmandu Valley.
Att insatsen bidrar till att planering och implementering av urbant vatten och sanitet i deltagande länder förbättras så att en mer hållbar service åstadkoms, där särskilt fattiga människors rättigheter, behov och efterfrågan beaktas. Utvecklingsmålet är långsiktigt, 5-10 år, och insatsen skall ses som ett av många bidrag i ett större sammanhang. Insatsens bidrag säkerställs genom att resultatkedjan definierar tydliga bryggor mellan aktiviteter, resultat och effekter och att indikatorerna för resultat (output) och effektmål (outcome på insatsnivå) tillsammans speglar viktiga aspekter av utvecklingsmålet. Insatsen anses uppfylla utvecklingsmålet när strategiskt viktiga organisationer tillämpar den teoretiska och praktiska kunskap som förmedlas av programmet. Detta innebär att de arbetar på ett mer hållbart och integrerat sätt med urbant vatten och sanitet, med en ökad hänsyn till fattiga människors rättigheter, behov och efterfrågan av tjänster. Utvecklingsmålet är: Att en organisatorisk förändring skall påbörjas där deltagarna aktivt använder de kunskaper och verktyg de får inom programmet som i förlängningen bidrar till att organisatoriska och institutionella förändringar sker, genom att deltagarna skapar ökad medvetenhet om behovet av integrerade tillvägagångssätt och en förstärkt grund för långsiktigt hållbara system för urbant vatten och sanitet, under särskilt beaktande av fattiga människors rättigheter, behov och efterfrågan.
Svenskt bistånd i siffror och berättelser
Vill du läsa mer om vilka resultat svenskt bistånd leder till?