Unesco utbildning 2022-2025
På denna webbplats visas öppna data om det svenska biståndet, som visar när, till vem och för vilket ändamål svenskt biståndsmedel betalas ut, samt vad det har gett för resultat. Denna sida innehåller information om en av de insatser som finansieras med svenskt bistånd.
Här visas alla aktiviteter kopplade till insatsen. Klicka på en enskild aktivitet för att se fördjupad information.
Totalt 270 000 000 SEK fördelat på 0 aktiviteter
Här presenteras en lista över alla utbetalda transaktioner för en specifik insats. Varje betalning kan spåras till en särskild aktivitet. Negativa belopp indikerar att det skett en återbetalning.
0 transaktioner
Inga transaktioner tillgängliga för denna insats
0 insatsdokument
Nedladdningslänk |
---|
Inga insatsdokument tillgängliga för denna insats
Resultat
2023 var andra året i Unescos tvååriga program och budget, kallat 41 C/5. Årsrapporten för 2023 redovisar resultat av Unescos verksamhet för hela bienniet 2022-2023 (dvs två år): -177 länder har fått tekniskt stöd för att stärka mationella utbildningssystem. Detta omfattade 133 länder som präglas av kris och konflikt och/eller risk för katastrofer. Totalt har 320 särskilda Education in Emergencies initiativ (EiE) genomförts som har nått 42,5 miljoner människor. Programländerna har omfattat bl.a. Afghanistan, Kuba, Haiti, Iran, Madagascar, Tajikistan, Jemen, Libya, Palestine och Ukraina. -100 länder (34 i Afrika söder om Sahara) fått stöd för att integrera miljö och klimatfrågor som en huvudkomponent i läroplanen - 58 länder (38 i Afrika söder om Sahara) har fått stöd för att utveckla och stärka policies kring lärare och lärarutbildning. - Närmare 850 000 lärare har genomgått grundutbildning och/eller vidarutbildning (training) . -859 000 ungdomar har fått teknisk yrkesutbildning och ökad digital kompetens genom Global Skills Academy (GSA) som är ett samarbete mellan Unesco och 230 yrkesutbildningsskolor /institutioner i 150 länder. -500 evidensbaserade rapporter kring utbildning och lärande har producerats för användning av beslutsfattare och rådgivare. -86 länder och 1200 organisationer är nu medlemmar i "Greening Education Partnership" som är ett partnerskap som syftar till att stärka utbildningssektorns och tillhörande institutioners kapacitet och förmåga att adressera klimatutmaningar. Partnerskapet leds av Unesco. -13 500 personer inom utbildningssektorn har utbildats i planering och uppföljning. - 21,2 miljoner barn och ungdomar har fått sexualundervisning genom Unescos program (antalet har nedjusterats pga ändring i metodologin, se nedan) - - Antagande av en ny, reviderad UNESCO Rekommendation "Utbildning för fred, mänskliga rättigheter och hållbar utveckling" som innehåller referens till begreppet "Comprehensive Sexuality Education". Detta är första gången begreppet finns med i sin helhet i ett FN-överenskommet dokument. - 700 000 lärare utbildats i olika teman kopplat till Eduction for Health and wellbeing -28 länder fått stöd för att utveckla eller genomföra evidensbaserade ansatser som skapar säkrare lärandemiljöer och bidrar till att motverka våld i skolan -36 kunskapsunderlag har tagits fram för att stödja medlemsländer för att adressera våld i skolan och sexualundervisning -Unesco uppmärksammar i årsrapporten 2023 särskilt betydelsen av Sidas och Norges flexibla stöd. Med start 2019 har det flexibla stödet inneburit att Unesco har kunnat stärka kompetens och operativa program i det sk. trippel nexus humanitärt, långsiktigt och fredsbyggande. En relativt liten seed funding för Education in Emergencies (totalt ca. 1 miljon USD) till Unescos landkontor har möjliggjort för 22 länder att förbereda för och starta upp utbildningsprogram i situationer av kris. I april 2023 när konflikten i Sudan eskalerade utsågs Unesco till ordförande i Local Education Group och koordinerande aktör för Global Partnership for Education. Tack vare den seed funding som fanns från Unesco kunde de tillsammans med andra utvecklings och humanitära aktörer påbörja arbetet och stödet till Sudans "Transitional Education Plan" som ska vägleda utbildningsaktörernas insatser i Sudan under kommande år.
För utbildning och lärande är de nio övergripande målen (outputs) till vilka Sida bidrar: ED1 Utbildningssystemen är rustade för att främja inkludering, tar itu med marginalisering och främjar rättigheter, även i kontexter drabbade av kris. ED2 Genustransformerande utbildningssystem stärker eleverna, garanterar säkra lärandemiljöer och tacklar utbildningshinder, särskilt för flickor och kvinnor, som har förvärrats av inlärningskrisen ED4 Eleverna har relevanta färdigheter för att möta de krav som finns på individuell, arbetsmarknads- och samhällelig nivå genom läskunnighet, TVET, STEM och högre utbildning ED5 Lärare har fått utbildning och stöd för att hantera de förändringar som följde av covid-19 krisen och för att förbättra inlärningsresultaten ED6 Utbildningssystemens motståndskraft, kvalitet och rättvisa har stärkts för att vara flexibla och utvecklande lärmiljöer och för att bättre svara upp mot SDG4-åtaganden ED7 Utbildningspolitik och finansieringsbeslut för att uppnå SDG 4 är informerade av starkare samordning, data och övervakning, kunskap och innovativa partnerskap ED9 Förnyad syn på utbildning och lärande genom tvärvetenskaplig forskning, framtidsspaning och samhällspolitisk debatt ED3 Elever har stärkts för att kunna leva hälsosamma liv, främja hållbar utveckling och engagera sig i världen som kreativa och ansvarsfulla globala medborgare ED8 Teknologier och digitala innovationer används för att säkerställa mer inkluderande, effektivt och relevant lärande.
Svenskt bistånd i siffror och berättelser
Vill du läsa mer om vilka resultat svenskt bistånd leder till?
Rapporter från Expertgruppen för biståndsanalys och Sidas strategi- och korruptionsrapporterBerättelser om biståndets resultatSidas årsredovisning