SAMMANFATTANDE BESLUTSSKÄL
Union to Union (f.d. LO-TCO Biståndsnämnd) ansöker om rambidrag för 2017 på 135,1 MSEK för projekt och programverksamhet i utvecklingsländer och Östeuropa, inklusive administrations- och vidareförmedlingsbidrag där den totala budgeten uppgår till 153,0 MSEK inklusive en egeninsats på 14 %. Ansökan avser en ettårig förlängning av den verksamhet som genomförs under avtalsperioden 2014-2016. Vid en jämförelse av det sökta beloppet för 2017 och anslaget för 2016 på 119,9 MSEK (enligt andra avtalsändring av underavtal daterat 2016-11-21) motsvarar det ansökta beloppet en ökning på knappt 13 %. Union to Union förklarar ökningen främst med hänvisning till ett par gemensamma faktorer inom verksamhetens 11 sektorer. Den första rör valutakurser, där den svenska kronan tappat i förhållande till både CHF (Swiss Franc) och USD. Den andra faktorn är förknippad med att deras samarbetsparter drabbats av att andra givare dragit ner sitt stöd till den fackliga verksamheten medan behoven har kvarstått. Därutöver lyfter man att det krympande utrymmet för civilsamhället att verka innebär större utmaningar än tidigare. I ansökan för 2017 finns också ett par nya initiativ föreslagna i form av ett policyprogram avseende ”Agenda 2030 och den fackliga rörelsen” (1 MSEK) och en s.k. Innovationsfond (0,5 MSEK) med syfte att kunna möta oförutsedda behov under året.
Union to Unions vision för verksamheten är att det i alla länder finns oberoende, demokratiska och jämställda fackliga organisationer som har kapacitet att företräda sina medlemmars intressen. De vill uppnå detta genom att arbeta med erfarenhetsutbyten och utbildning i fackliga och mänskliga rättigheter i arbetslivet, ledarskap inom fackliga organisationer, arbetsmiljö, jämställdhet, social dialog och hiv/aids.
Sida beslutar att bevilja Union to Union 120 MSEK för verksamheten 2017. Skälen är följande:
•Sida bedömer att Union to Union är en viktig aktör inom det fackliga arbetet och stödet till arbetstagarorganisationer i utvecklingsländer genom sitt globala nätverk av fackliga organisationer (Global Union Federations) och sin plattform i Sverige genom de svenska medlemsorganisationernas fackförbund.
•Sida bedömer att den i ansökan 2017 föreslagna verksamheten är relevant under strategin Stöd genom svenska organisationer i det civila samhället 2016-2022 (CSO-strategin) eftersom att den relaterar till strategins övergripande syfte "att arbeta för ett livskraftigt och pluralistiskt civilt samhälle i utvecklingsländer" och till strategins båda övergripande målområden, dvs. 1) Stärkt kapacitet hos det civila samhället i utvecklingsländer och 2) Främjande av ett gynnsamt samhällsklimat för civilsamhället i utvecklingsländer.
•Union to Union har varit ramorganisation till Sida sedan 1977 och Sidas erfarenhet av samarbetet med Union to Union är överlag god.
•Då ansökan avser en ettårig förlängning av den verksamhet som genomförs under avtalsperioden 2014-2016 bedömer Sida att nivån på anslaget för 2017 bör ligga på ungefär samma nivå som anslaget för 2016. Givet den samlade bilden på anslaget bedömer Sida att Union to Unions ansökan om höjt anslag på ca 13 % inte föranleder Sida att höja anslaget för 2017. Sida föreslår att bidrag till den s.k. Innovationsfonden inte beviljas då presenterat underlag inte uppfyller kraven i Sidas insatshanteringsregel.
BEREDNINGEN AV ANSÖKAN
Då ansökan för 2017 avser en förlängning av verksamheten under avtalsperioden 2014-2016 bereds insatsen som ett kompletterande insatsbeslut. Sida har därför i så stor utsträckning som möjligt utgått från den beredning som gjordes av ansökan för avtalsperioden 2014-2016. I den utsträckning som denna bedömts vara fortsatt relevant har bedömningen behållits och endast en kompletterande kommentar gällande 2017 har lagts till. I vissa fall, är bedömningen som gjordes i beredningen av den förra ansökan inte längre relevant, varför en ny bedömning har gjorts. Insatshanteringssystemet Trac har också förändrats sedan 2013 då beredningen av ansökan 2014-2016 gjordes vilket gör att det tillkommit frågor som inte fanns då. I beredningen anges vilka bedömningar som gjorts i beredningen av ansökan 2014-2016 och vilka som tillkommit i beredningen av ansökan 2017. Om inte annat anges är riskbedömningarna i riskregistret uppdaterade utifrån ansökan 2017.
Obligatoriskt samråd har ägt rum med ansvarig jurist på Avdelningen för juridik och upphandling (JUR).
Särskilt fokus i beredningen har legat på att:
•följa upp hur dialogfrågor och avtalsvillkor som gällt under avtalsperioden 2014-2016 tagits om hand;
•bedöma budgeten för 2017 och de två nytillkomna initiativen; samt
•identifiera dialogfrågor och eventuella avtalsvillkor inför kommande avtalsperiod.
ANSÖKANDE ORGANISATION
Union to Union är den svenska fackföreningsrörelsens samarbetsorganisation för fackligt utvecklingssamarbete. Föreningen bildades 1976 och hette tidigare LO-TCO Biståndsnämnd, men bytte namn till Union to Union 2015 då Saco också blev medlem. Medlemmar i föreningen är sedan dess de tre centralorganisationerna LO, TCO och Saco. Tillsammans representerar de 3,44 miljoner fackliga medlemmar i Sverige och har sammanlagt 50 medlemsförbund.
Union to Unions huvuduppgift är att ansvara för det ramstöd som vidareförmedlas från Sidas CSO-anslag respektive Informations- och kommunikationsanslag till fackföreningsrörelsens aktörer för att bedriva utvecklingsinsatser i utvecklingsländer och Östeuropa respektive till informations- och kommunikationsinsatser i Sverige. I detta ingår att stödja och samordna medlemsförbunden i det internationella fackliga utvecklingssamarbetet. Detta görs genom att de säkerställer och utvecklar metoder och processer för genomförandet och kvalitetssäkringen av vidareförmedlingen av biståndsmedel, liksom för utvärdering av resultat och effekter. De kommunicerar och bedriver också informationsinsatser i Sverige med syfte att öka kunskapen om och stärka förtroendet för det internationella fackliga utvecklingssamarbetet, samt öka stödet för detsamma. Information om Union to Unions Sida-stödda insatser finns i Sida´s CSO-database: http://cso.sida.se/
I Union to Unions årsredovisning för 2015 framgår att ca 99 % av dess totala årsomslutning på 138,8 MSEK utgörs av Sida-medel och resterande ca 1 % utgörs av medlemsavgifter och andra medel. Egeninsatsen avseende den Sida-stödda verksamheten finns inte inkluderad i Union to Unions resultatrapport då dessa medel inte hanteras och betalas ut från Union to Union utan redovisas separat på kostnadssidan i CIVSAM:s rapportmall för årlig finansiell rapport på övergripande nivå (för ramorganisation). För de återredovisade medlen för 2015 avseende anslagsramarna inom CSO-anslagen ingick en egeninsats på 16,3 % för Syd respektive 11,9 % för Reformsamarbete Öst i redovisningen av de totala verksamhetskostnaderna.
Union to Unions värderingar och verksamhet grundar sig i FN:s allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna. Grundläggande värden som genomsyrar verksamheten är alla människors lika värde och rätt, jämställdhet, solidaritet, demokrati och hållbar utveckling. Union to Union arbetar utifrån ILO:s Decent Work Agenda, som består av fyra delar: normer och rättigheter i arbetslivet, skapande av sysselsättning och företagsutveckling, social trygghet och social dialog mellan arbetsmarknadens parter. All facklig verksamhet utgår från ILO:s åtta kärnkonventioner som utgör en minimistandard för arbetsvillkor över hela världen.
Union to Unions vision är att deras verksamhet ska bidra till att det i alla länder finns oberoende, demokratiska och jämställda fackliga organisationer som har kapacitet att företräda sina medlemmars intressen och arbetar för demokrati, mänskliga rättigheter, respekt för internationell rätt, rättvis fördelning av resurser och hållbar utveckling. Genom att verka för att alla anställda över hela världen har bra arbets- och levnadsvillkor, skapas förutsättningar för hållbar utveckling och eliminerad fattigdom i världen. Grundtanken är att om människor kan försörja sig och har drägliga villkor på arbetsplatser och i övrigt, kan man förändra sina liv. Fackföreningsrörelsens roll är att stödja människor i olika länder att organisera sig och kräva sina rättigheter. Målet är att verksamheten ska leda till anständiga arbeten med säkra anställningar, rimliga arbetsvillkor och löner människor kan leva på.
Globalt handlar arbetet om erfarenhetsutbyten och utbildning i fackliga och mänskliga rättigheter i arbetslivet, ledarskap inom fackliga organisationer, arbetsmiljö, jämställdhet, social dialog och hiv/aids.
Union to Union samarbetar med fackliga organisationer över hela världen genom att med stöd från CSO-anslaget vidareförmedla biståndsmedel via de svenska fackförbunden och Global Union Federations (GUF:ar) till fackföreningsaktörer i utvecklingsländer och Östeuropa. Union to Union har inga egna fältkontor utan verksamheten bedrivs från kansliet i Stockholm via svenska fackförbund och internationella GUF:ar. Verksamheten bedrivs huvudsakligen i projektform via samarbetspartners. Därutöver finns tre program som Union to Union själva ansvarar för i form av ett metod- och kapacitetsutvecklingsprogram, samt de i ansökan 2017 nya initiativen ”Policyprogrammet” inom påverkansarbete och den s.k. Innovationsfonden.
Endast svenska förbund inom LO, TCO och Saco kan söka medel för projekt hos Union to Union. De svenska organisationerna är ansvariga för det slutliga urvalet av ansökningar som skickas till Union to Union. För projektstödet finns två modeller för vidareförmedling av bidrag: s.k. bilaterala projekt och multilaterala projekt. Största delen av projektstödet utgörs av multilaterala projekt.
I de bilaterala projekten vidareförmedlar Union to Union bidrag till en svensk facklig organisation som är projektägare och avtalspart. Den svenska organisationen tecknar i sin tur avtal med en lokal samarbetsorganisation och vidareförmedlar medel direkt till denna. Styrkedjan för de bilaterala projekten innehåller tre nivåer enligt följande:
1.Union to Union
2.Svensk facklig organisation
3.Lokal samarbetsorganisation
De multilaterala projekten har en mer komplicerad styrkedja och struktur. I de multilaterala projekten förmedlar Union to Union bidrag direkt till ett globalt fack och tecknar avtal antingen med dess högkvarter i Europa eller med ett regionkontor i utvecklingsländer/Östeuropa. GUF:en i fråga vidareförmedlar i sin tur vanligtvis medel till samarbetsparter regionalt/lokalt och är tillsammans med den svenska samarbetsparten projektägare och samordnare av projektet. De svenska fackliga samarbetsparterna medverkar alltid i de globala fackens samarbetsprojekt. Dessa samarbetsprojekt kan i sin tur vara upplagda som program med en rad ingående projekt, t.ex. de multilaterala projekt som genomförs via bygg- och träinternationalen (BW) inom bygg- och träsektorn.
Styrkedjan i de multilaterala projekten kan variera. Normalt ingår fyra eller fem nivåer, där det utöver medel från Sverige vanligen tillkommer medel på den internationella mellannivån (GUF:arna). I styrkedjan ingår följande nivåer där antalet ingående nivåer på internationella nivån kan variera och styrningen mellan nivå 2 och 5 kan se olika ut beroende på projektets utformning:
1.Union to Union
2.Svensk facklig organisation (Projektägare tillsammans med en GUF/resursbas, ej avtalspart)
3.Internationell organisation – GUF med högkvarter i Europa (Alternativ projektägare tillsammans med en svensk organisation/alternativ avtalspart och samordnare), och/eller
4.Internationell organisation – Regional GUF (Alternativ projektägare tillsammans med en svensk organisation/Alternativ avtalspart och samordnare)
5.Lokal samarbetsorganisation
Union to Union har varit en ramorganisation till Sida sedan 1977. Den 11 april 2014 fattade Sida beslut att förnya Union to Unions status som ramorganisation, i samband med Sidas omfattande bedömning av befintliga och potentiella nya ramorganisationer (beslutsnummer 2014-001226). På uppdrag av Sida genomförde SIPU en utvärdering av Union to Unions verksamhet under 2015 med fokus på kostnadseffektivitet, mervärde, relevans och ägarskap.
ANSÖKAN
Ansökan avser en fortsättning på den verksamhet som genomfördes under avtalsperioden 2014-2016. Merparten av de policyer som legat till grund för verksamheten under 2014-2016 används och ligger fast även för 2017. Ansökan för 2017 innehåller inga större övergripande förändringar eller avvikelser jämfört med verksamheten under avtalet för 2014-2016, utöver Sacos nya medlemskap vilket utgör den största institutionella förändringen och breddar organisationens resursbas såväl som målgrupp. Därutöver finns ett par nya initiativ föreslagna i form av ett policyprogram avseende ”Agenda 2030 och den fackliga rörelsen” (1 MSEK) och en s.k. Innovationsfond (0,5 MSEK).
Union to Unions föreslagna biståndsverksamhet för 2017 följer i stort den strategi som låg till grund för 2014-2016 års ansökan. Verksamheten är fördelad på 11 sektorer (tidigare 12 där man i ansökan 2017 slagit ihop två) som relaterar till olika yrkessegment och en programpost som Union to Union själv hanterar. Union to Unions ansökan avser samarbeten i 82 länder med stöd till ca 1 000 lokala samarbetsparter i förlängningen inom 101 projekt och tre program. En tredjedel av insatserna har en regional/global karaktär där en enda "insats" kan bidra till verksamhet i många länder, från 7 upp till 20 länder i samma insats. Enligt planen ska verksamheten genomföras tillsammans med 42 svenska fackförbund och 12 globala fackförbund (GUF:ar).
Union to Union har i sin ansökan aviserat att de förbereder och planerar inför en ny finansieringsperiod på fem år 2018-2022.
Den indirekta målgruppen för de projekt som Union to Union stödjer, arbetstagarna, finns i de globala fackens befintliga eller potentiella medlemsorganisationer, alltså i systerfack till LO, TCO, Saco och de svenska förbunden. Dessa organisationer utgör den direkta målgruppen för Union to Unions stöd, i det att de ska stärkas i sin egen rätt.
Verksamheten är indelad i följande 11 sektorer samt en programpost som Union to Union själv hanterar:
•Bygg- och träsektorn
•Centralorganisationerna
•Utbildningssektorn (Lärarförbundet)
•Hotell, restaurang, turism, catering, livsmedel och lantbruk
•Hälso- och sjukvårdssektorn
•Industrisektorerna
•Media och kommunikationssektorn
•Musiker, scenartister och underhållningssektorn
•Samhällsservice och offentlig sektor
•Tjänstesektorerna
•Transportsektorn
•Program Union to Union
Under tidigare period drevs kapacitetsutveckling som ett särskilt initiativ men i ansökan för 2017 har det tagits upp som ett ordinarie program för metodstöd och kapacitetsbyggande. I ansökan för 2017 finns också ett par nya initiativ föreslagna i form av ett policyprogram avseende ”Agenda 2030 och den fackliga rörelsen” och en s.k. Innovationsfond för att möta oförutsedda behov under året.
Union to Union lyfter särskilt i sin ansökan Agenda 2030 och hur de relaterar till de nya globala utvecklingsmålen. De har tillsammans med sina medlemmar i Sverige och internationellt medverkat i arbetet att utarbeta tydliga mål, delmål och indikatorer för mätbarhet. Alla Union to Unions samarbetsparter bidrar i sina sektorer, internationellt och i Sverige, till uppfyllandet av målen inom sina områden. Det gäller framför allt mål 8 om inkluderande hållbar tillväxt och anständiga arbeten men också andra mål som mål 1 om fattigdomsbekämpning och sociala skyddsnät, 2 om hållbart jordbruk, 3 om hälsa, 4 om utbildning, 5 om jämställdhet, 9 om hållbar industri, 10 om jämlikhet, 13 om klimatförändringar, 16 om organisationsfrihet och fredliga samhällen samt även de som berör turismens utveckling (delmål 8.9) om hållbar turism som skapar arbetstillfällen samt inom mål 12 och mål 14s delmål.
FÖRVÄNTADE RESULTAT
Union to Unions övergripande strategi bygger på de mål och strategier som beslutas av facken i sina kongresser, vilka sedan kommer till uttryck i deras projekt och program. Union to Union respekterar och stödjer sedan dessa strategier i enlighet med principen om ett stöd till organisationer i sin egen rätt. Varje projekt har tydligt uppställda mål som baseras på kontextanalys och problemanalys. All verksamhet inom de elva sektorerna samt policyprogrammet ”Agenda 2030 och den fackliga rörelsen”, samt den s.k. innovationsfonden ska bidra till Union to Unions övergripande programmål att skapa starka, demokratiska, jämställda och oberoende fackföreningar.
Union to Union avser att under 2017 fortsätta fokusera sitt stöd inom resultatområden på följande grundteman: organisering och rekrytering, utbildning, social dialog och förhandling, påverkan, försvar av medlemmars rättigheter och kapacitetsutveckling för organisationerna.
I ansökan för 2017 finns särskilda mål specificerade inom var och en av de elva sektorerna. För exempelvis SAMHÄLLSSERVICE OCH OFFENTLIG SEKTOR är det övergripande målet att säkra offentliga sektorer av god kvalitet. I de projekt som svenska förbund och Public Services International (PSI) planerar att genomföra finns t.ex. mål definierade med avseende på följande:
• Påverkan för offentliganställdas rätt till organisering, kollektiv förhandling och strejk.
• Organisationsutveckling och utbildning av fackliga strukturer.
• Ökat deltagande av medlemsförbund i social dialog.
• Ökad jämställdhet i fackförbunden.
• Ökad rekrytering och engagemang av unga i facket.
• Organisering av arbetstagare i otrygga anställningsförhållanden.
• Motverkande av korruption inom den offentliga sektorn.
• Hälsa och säkerhet på arbetsplatsen.
• Ökad tillgång för offentlig service till flyktingar utan rädsla för diskriminering.
• Förbättra arbetsvillkoren och därmed levnadsstandarden för anställda i nordiska elföretag i syd.
Ett långsiktigt mål för en annan sektor, UTBILDNINGSSEKTORN, är att Lärarförbundets samarbetsorganisationer, i sina respektive länder/regionala kontexter, har ökad förmåga att försvara och främja sina medlemmars rättigheter, och att konstruktivt verka som social part för att påverka arbetsförhållanden och utbildningsfrågor. För denna sektor finns följande delmål uttalade:
•Samarbetsorganisationerna har ökat antalet medlemmar och förbättrat förutsättningarna för att tillhandahålla service för sina medlemmar och försvara deras rättigheter.
•Organisationerna är till högre grad deltagande, transparenta, ansvariga och icke-diskriminerande.
•Organisationerna har förbättrat sin ställning vad gäller dialog om, och påverkan av arbetsförhållanden och utbildningsfrågor.
•Organisationerna arbetar tillsammans på ett mer effektivt sätt när de försvarar och främjar lärares rättigheter.
Inom det nya policyprogrammet ”AGENDA 2030 OCH DEN FACKLIGA RÖRELSEN” är målet att Union to Union effektivt kan reagera och agera i relation till svenska och internationella processer som dess arbete påverkas av, och där facken i deras samarbetsländer idag ännu har en röst som Union to Unions medverkan kan bidra till att stärka. Detta ska även bidra till att Union to Union får bättre insikt i hur de olika processerna påverkar den egna verksamheten och förbättrar förutsättningarna att planera utifrån de utmaningar och möjligheter som uppkommer. Följande tre delmål har formulerats för programmet:
•Följa och påverka svenska prioriteringar och initiativ, däribland Global Deal for Decent Work and Inclusive Growth, samt High Level Group on the 2030 Agenda.
•Följa och påverka existerande internationella plattformar, såsom The Global Partnership for Effective Development Co-operation, High-Level Meeting (HLM), och High-Level Political Forum on Sustainable Development (HLPF).
•Utveckla teman som Union to Union redan arbetar med och utreda relevanta plattformar där vi kan bidra mest effektivt samt hitta synergier med andra existerande plattformar, inom frågor som mänskliga rättigheter och företagande samt sociala normer inom värdekedjor.
Union to Union söker inför 2017 även medel för en s.k. INNOVATIONSFOND med syfte att t.ex. snabbare kunna administrera nyuppkomna projektidéer med mindre krav på PME-kapacitet i ansökan. För denna s.k. Innovationsfond finns inga särskilda mål definierade utöver att Union to Union menar att en fond skulle göra det möjligt för dem att snabbt kunna handlägga projektidéer som uppkommer enligt deras grundläggande principer för rättighetsbaserad ansats och kopplat till CSO-strategins målsättningar och innebära minskade kostnader för administration och därmed ökad kostnadseffektivitet genom att kedjan från analys, planering, genomförande och lärande förkortas.
TIDIGARE RESULTATUPPFYLLELSE
Sida kommer att ta emot resultatrapportering för perioden 2014-2016 först under våren 2017, men i den utvärdering som Sida låtit SIPU genomföra av Union to Union 2015 finns en sammanställning av generiska resultat i verksamheten (baserat på olika projektrapporter 2010-2012, Union to Unions årliga rapport 2014, etc.). Studien visade att resultaten hade direkt inverkan på individuella arbetares liv, genom förändringar i termer av höjda löner, säkrare anställningsförhållanden, bättre hälsa och säkerhet på arbetsplatser. Dessutom var resultaten betydande i termer av bidrag till starkare organisationer med förbättrad kapacitet att representera sina medlemmar och arbeta kollektivt gentemot arbetsgivare, multinationella företag och regeringar i syfte att förbättra levnadsförhållanden för arbetstagare och deras familjer.
I ansökan för 2017 rapporterar Union to Union under sektorsammanfattning flera uppnådda verksamhetsresultat inom de olika sektorerna. Under 2015/2016 genomfördes till exempel en extern utvärdering av Lärarförbundets tioåriga stöd till ett nätverk mellan lärarförbund i Latinamerika. Utvärderingen visade att nätverket bidragit till genomförandet av kampanjer på skolor, och till viss del påverkat nationella regeringars jämställdhets- och utbildningspolitik. Det hade också bidragit till förändringar i förbundens interna regelverk och policys samt i kollektivavtalens innehåll. En annan utvärdering som genomfördes 2016 av det globala facket PSI:s stöd inom post-, försäkrings- och offentlig-sektor i Indien visade på flera goda resultat gällande kunskapsökning om fackliga rättigheter och stärkande av fackens roll att försvara både sina medlemmars rättigheter men också fattiga medborgares rättigheter gentemot staten. Sjuksköterskornas globala yrkes- och fackförbund ICN har genom ett projekt i Palestina lyckats nå ett stort antal sjuksköterskor och barnmorskor där resultaten börjat synas, dels genom att många unga kvinnor fått förtroendepositioner i de fackliga styrelserna, dels att facken uppmärksammats nationellt som en viktig part inom hälsosektorn i Palestina.
Sidas samlade bedömning är att det finns belägg och tidigare erfarenhet som talar för att resultat kommer att uppfyllas, men i hur hög grad kan variera beroende på utmaningar i den lokala kontexten.
DIALOGFRÅGOR UNDER INNEVARANDE AVTALSPERIOD 2014-2016
1. Uppföljning av LO TCO Biståndsnämnds Management Response avseende Stickprovsrevision.
2. LO TCO Biståndsnämnds kapacitet att stärka partnerorganisationernas kapacitet vad gäller mer organisatoriska, finansiella och programmatiska områden inom alla sektorer har ökat.
3. Ökad kostnadseffektivitet och lokalt ägarskap i verksamheten, genom dialog med LO TCO Biståndsnämnd, samt genom en utvärdering på uppdrag av Sida.
AVTALSVILLKOR UNDER INNEVARANDE AVTALSPERIOD 2014-2016
1. För den verksamhet LO-TCO Biståndsnämnd bedriver där särskilda omständigheter råder godtar Sida att, vid behov i särskilda insatser, avsteg görs rörande krav på revision av Samarbetspart, och annan finansiell granskning tillåts. Den alternativa finansiella granskningen utförs av en av LO-TCO Biståndsnämnd godkänd revisor i annat land än samarbetslandet. Granskningen sker på basis av originalkvitton i första hand, men även av alternativa underlag som exempelvis scannade versioner av originalkvitton med standard motsvarande ISRS 4400. Sida tillåter att originalkvitton förstörs efter att dessa scannats.
2. LO-TCO Biståndsnämnd ska senast den 31 mars år 2014 inkomma till Sida med en specifikation över de tjänster som hel- eller delfinansieras av Sida-medel på olika nivåer i styrkedjan. Sammanställningen ska tydligt specificera vilken nivå och insats som avses.
3. LO-TCO Biståndsnämnd ska under avtalsperioden sträva efter att öka andelen medel som överförs till partnerorganisationer i mottagarländerna. LO-TCO Biståndsnämnds ska i sin slutrapport för avtalsperioden rapportera andelen medel som överförs till partnerorganisationer i mottagarländerna, och tillse att den överstiger 60 %, eller den procentandel som parterna kommit överens om efter den utvärdering som nämns i Artikel 5 genomförts.
UNDERLAG FÖR SIDAS BEDÖMNING AV INSATSEN
Sidas bedömning baserar sig främst på Union to Unions ramansökan för 2017 och Sidas beredningsunderlag för ramansökan 2014-2016 inklusive SIPUs Ramkriteriebedömning 2013. Därutöver SIPUs utvärdering av Union to Union 2015, samt reserapporter från uppföljningsresor, Sidas interna ställningstaganden till finansiella och narrativa rapporter, sammanfattande resultatuppdateringar under pågående avtal, samt t.ex. protokoll från årsgenomgången 2016 mellan Sida och Union to Union.