Diakonia ram 2016-2020
Insats-ID : SE-0-SE-6-54030541På denna webbplats visas öppna data om det svenska biståndet, som visar när, till vem och för vilket ändamål svenskt biståndsmedel betalas ut, samt vad det har gett för resultat. Denna sida innehåller information om en av de insatser som finansieras med svenskt bistånd.
Programmet avser en femårsperiod (vilket beror på att ramorganisationerna i syfte att öka biståndseffektiviteten nu kan söka rambidrag för längre perioder än tidigare) och den baserar sig på Diakonias globala strategi för 2015-2020. Den omfattar 21 landprogram i Afrika, Asien, Latinamerika och Mellanöstern samt sex regionala program och ett globalt program för...
Läs hela beskrivningenFrån
- C01 - Projektstöd ,
- B03 - Bidrag till specifika program och fonder genom internationella organisationer (multilaterala, INGO)
Mer om insatsen
Programmet avser en femårsperiod (vilket beror på att ramorganisationerna i syfte att öka biståndseffektiviteten nu kan söka rambidrag för längre perioder än tidigare) och den baserar sig på Diakonias globala strategi för 2015-2020. Den omfattar 21 landprogram i Afrika, Asien, Latinamerika och Mellanöstern samt sex regionala program och ett globalt program för innovation inom området ”social och ekonomisk rättvisa”. Diakonia arbetar genom lokala civilsamhällesorganisationer för det övergripande målet att förändra politiska, ekonomiska, sociala och kulturella strukturer som skapar fattigdom, förtryck och våld. Totalt 216 samarbetsparter ingår i ansökan. Verksamheten är inriktad på följande sex områden: mänskliga rättigheter (MR), demokrati, jämställdhet, social och ekonomisk rättvisa, konflikt och rättvisa, samt kapacitetsutveckling av samarbetsparter. Det som är nytt jämfört med tidigare är framför allt satsningen på fler regionala program inom olika områden samt det globala innovationsprogrammet. Förväntade resultat: Generella förväntade resultat formuleras för de sex områdena. Dessa är kopplade till förväntade resultat för varje program (dvs. per land/regionalt/globalt program), som i många fall består av ett urval resultat som är identiskt formulerade med de generella. Resultaten på programnivå konkretiseras genom indikatorer. Exempel på förväntade resultat, ett från varje region, inom några vanliga tematiska områden är: "Mali: Kvinnors politiska deltagande har stärkts på lokala och nationella nivåer" (demokrati) "Bolivia: Genderbaserat våld har minskat" (jämställdhet) "Bangladesh: Förutsättningarna för anständigt arbete och rättvis inkomst har förbättrats" (social och ekonomisk rättvisa) "Libanon: Kapaciteten hos Diakonias samarbetsparter att integrera miljö och konfliktkänslighet i sitt arbete (där relevant) har förbättrats." (kapacitetsutveckling) Tidigare resultat: Resultatrapporteringen pekar ofta på resultat i termer av att rättighetsbärare har blivit stärkta och kapacitet hos samarbetsorganisationer har ökat. Exempel på tidigare resultat inom ett par områden: MR: I Thailand har fem samarbetsorganisationer bistått tiotusentals statslösa personer i att uppnå juridisk status. Det innebär bl.a. att de fått rätt att arbeta och studera, samt tillgång till rättighetsbaserade tjänster. Demokrati: I Mali har samarbetsorganisationer utbildats i medborgerlig budgetuppföljning och analys av offentlig politik. Det har lett till ökad budget för hälsa och utbildning i flera kommuner. I en provins publicerade alla kommuner sin ekonomiska redovisning 2014, till skillnad från 2012 då ingen kommun gjorde det. Konflikt och rättvisa: Sju samarbetsorganisationer i Colombia, Honduras och Peru har ökat sin kunskap om det juridiska ramverket och har vidtagit legala åtgärder, som i några fall resulterat i att samhällen återvunnit mark från utvinningsföretag. Grund för Sidas bedömning: Samråd har inhämtats från ansvarig jurist vid Sidas avdelning för juridik och upphandling. Verksamhetscontrollern vid Sidas enhet för det civila samhället (CIVSAM) har konsulterats bl.a. för budgetfrågor. Synpunkter har också begärts in från de svenska utlandsmyndigheter (UM) samt andra enheter på Sida som hanterar bilaterala avtal med Diakonia. Därutöver har granskningar gjorts av integreringen av tvärfrågor i Diakonias verksamhet genom Sidas ramavtal för jämställdhet, helpdesk för miljö och klimat, respektive mänsklig säkerhet. Sidas bedömning av Diakonias ansökan baseras huvudsakligen på följande dokument: - Slutrapport från ramkriteriebedömningen av Diakonia 2013 (Doxnr. 027413/13) - Diakonias slutrapportering till CIVSAM för rambidraget 2012-2014 (Doxnr. 016518/15, 035857/15) - Underlag från 12 UM samt två enheter vid Sida (för Doxnr. se avsnitt 7a i berednings-PM). - Dokument relaterade till revisionsprocessen av Diakonia för 2012 och 2013 (Doxnr. 016523/13, 019056/14, 019049/14, 034408/14) - Stickprovsrevision av Diakonia i Zimbabwe 2013 (Doxnr. 034075/14) samt i DRC 2015 (Doxnr. 044640/15) - Stickprov av Diakonias avvikelsehantering i Guatemala 2015 (Doxnr. 045514/15) - Studie av integrering av jämställdhet (Doxnr. 037480/15) - Studie av integrering av miljö och klimat (Doxnr. 037484/15) - Granskning av integrering av konfliktkänslighet (Doxnr. 038604/15) - Utvärdering av Diakonias jämställdhetsarbete "Walking the Talk" utförd av Gender Links 2014 (Doxnr. 038478/14) Beredningen av Diakonias rambidrag 2016-2020 har genomförts som ett samarbete mellan två programansvariga på enheten CIVSAM på Sida. Föredragande i ärendet, Eva-Lotta Gustafsson, är Sidas fokalpunkt för Diakonia och har tagit ett helhetsansvar för bedömning av insatsen. Den andra programansvariga, Elena Roksmann, har fokuserat på intern styrning och kontroll. De två programansvariga har haft regelbundna avstämningar under beredningens gång i syfte att belysa Diakonias verksamhet och organisation ur olika infallsvinklar och förbättra bedömningarna i sin helhet.
Här visas alla aktiviteter kopplade till insatsen. Klicka på en enskild aktivitet för att se fördjupad information.
Totalt 0 SEK fördelat på 0 aktiviteter
Här presenteras en lista över alla utbetalda transaktioner för en specifik insats. Varje betalning kan spåras till en särskild aktivitet. Negativa belopp indikerar att det skett en återbetalning.
0 transaktioner
Inga transaktioner tillgängliga för denna insats
0 insatsdokument
Nedladdningslänk |
---|
Inga insatsdokument tillgängliga för denna insats
Resultat
Det övergripande målet för Diakonias utvecklingssamarbete 2016-2020 är att förändra orättvisa politiska, ekonomiska, sociala och kulturella strukturer som skapar fattigdom, förtryck och våld. Uppföljning av målet har gjorts genom att bedöma i vilken grad verksamhetsprogrammen inom insatsen har bidragit till effektmål inom sex tematiska områden (kapacitet, mänskliga rättigheter, demokrati, jämställdhet, social/ekonomisk rättvisa och konflikt/rättvisa). Effektmål 1: Strengthening partners capacity Organisationer med en stark administrativ och tematisk kapacitet och med interna demokratiska system är mer resilienta och kan hantera föränderliga geo-politiska agendor från internationella samfundet. Resultat 1.1: Partners administrative and finance capacity has been strengthened. Genom en inledande kapacitetsbedömning av partners år 2016 uppställdes planer för kapacitetssärkande där det sågs att det behövdes. De mest markanta områdena i behov av att stärkas var finansiell och administrativ kapacitet. Exempel på förändringar har varit att partners övergått från manuella redovisningssystem till mjukvara digitalt baserade system och träning - GROOTS i Kenya och Myanmar. Det senare såg en ökning av mjuvara baserade system från 38% till 92% bland partners. Andra förstärkningar har inkluderat formulerande av anti-korruptions policys (ex alla i Uganda). Resultat 1.2: Partners internal democracy has improved Arbete inom detta område har bidragit till att stärka partners trovärdighet i arbetet med demokrati och mänskliga rättigheter då det ses som en förutsättning att organisationer ska leva som de lär ut och kämpar för i samhället. I Asien och Afrika har styrelsemedlemmar genomgått kapacitetsstärkande vilket bl a resulterat i säkerställande av konkurrensutsatta rekryteringar för kompetens bland styrelsemedlemmar och etablerande av stadgar. I Afrika rapporteras att alla partners styrelser nu opererar professionellt (granskar och godkänner budgetar, årsrapporter, revisioner och strategiska planer samt säkerställt att hela personalen i organisationen har arbetsbeskrivningar). Resultat 1.3: Partners thematic and methodological capacity has been strengthened Kapacitetsstärkande inom många tematiska områden har genomförts under programperioden, som ex jämställdhet, konflikt, miljö, integrering och rättighetsansats i programmering. I Afrika uppmanades syd-syd samarbete. Som ett resultat utförde DRK 82 påverkansaktioner varav 53 var lyckade. Ett annat resultat är att partners nu genom ökad kapacitet erhållen genom syd-syd lärande nu inkluderas i landsforum som arbetar med klimatförändringar och resiliens. Mellanöstern rapporterar att tematisk kapacitetsstärkande har lett till att de kunnat genomföra lyckade policy och juridiska förändringar. Exempel på detta är förbättrade rättigheter för kvinnor och förbättrade rättigheter för flyktingar (här skulle det varit intressant att vara lite mer specifik). En ökande andel partners som inkluderar grupper med funktionshinder kan också noteras. Kapacitetsstärkning inom fem tematiska områden (jämställdhet och resiliens, klimaträttvisa, ansvarsskyldighet i gruvindustrin, kvinnors ekonomiska egenmakt, företagsamhet) genom det globala programmet ledde till formandet av växthus projekt där partners fick testa nya metoder. Femton partners har sedan rapporterat att de har återbrukat kunskapen i sin verksamhet vilket lett till ex bättre jämställdhetsanalys och riskresiliens. Resultat 1.4: Partners have mainstreamed gender (and HIV and AIDS when relevant) in their organisations, programmes, and projects Kenya och DRK är exempel på förflyttning från kunskap och könsuppdelad data i rapporter till att etablera ansvarsfördelning över ekonomiska medel vilket gjort att familjer nu tillsammans har kontroll över inkomster från arbete de ex gör på fälten. I Banglades har kapacietet byggts hos alla partners i jämställhetsbudgetering. Alla partners ändrar nu fördelning av deras budgetar för att svara mot gap i jämställdhet bland personal och i implementerande av aktiviteter. Latinamerika rapporterar en ökande andel feministiska rörelser vilket de kopplar till arbete med jämställdhetsintegrering. Detta har ökat kvinnors delaktighet i beslut hos partnerorganisationer (Peru och Colombia). Resultat 1.5: Partners have mainstreamed environment and conflict in their work Kapacietsbyggande i konfliktsensitivitet tog plats 2017-2018 i Afrika och Asien, samt 2019 för partners i några länder i Latinamerika (Colombia, Paraguay) samt för Mellanöstern. Kapacitetsstärkande i miljöintegrering tog plats i Asien 2017 och i Afrika 2019. Interna policies och riktlinjer uppdateras nu successivt bland partners. I Latinamerika har samtliga program någon typ av miljömedvetenhet i programmen. Vad gäller integrering för konflikkänslighet agerar länder i Latinamerika och Mellanöstern redan på ett konfliktkänsligt sätt då detta är en del av deras vardag. Detta dokumenterades bl a genom kapacitetsbedömningar av partners i Lebanon 2017 och 2019 och 2018 i Burkona Faso och Paraguay. Resultat 1.6: Partners external communication capacity has improved Två huvudsakliga resultat rapporters här: Förbättrad kvalitet på rapportering och dokumentering och därmed resursmobilisering ses främst i Afrika och Asien. Ökat nätverkande, extern kommunikation och främjande i kontexter med ett krympande demokratisk utrymme att verka, främst Asien och Latinamerika. Andra resultat är förbättrade förändringsberättelser och fotografering. Förbättringarna är relevanta i ljuset av ökande anklagelser om falska nyheter. Effektmål 2: Human Rights defenders have been empowered. Samtliga regioner som Diakonia verkar i rapporterar en försämring i upprätthållande av mänskliga rättigheter. Ökande klyftor (makt, ekonomiska, jämställhet) leder till minskande dialog och tilltro mellan grupper och istället en ökande risk för våldsamma konflikter. Däremot ses en ökande medvetenhet om rättigheter och egenmakt bland befolkningsgrupper och civilsamhället mobiliserar sig kring detta med bl a stöd i SDG som ett redskap för påverkansarbete. Resultat 2.1: Human rights defenders (HRDs) have been empowered Överlag syns framgångar i rättighetsbärares krav på uppfyllandet av deras rättigheter. Från Asien rapporteras ökande spontant deltagande av rättighetsbärare i olika demonstrationer och möten där målet är att kräva rättvisa och tillgång till resurser. Ett annat exempel är CEJUDHCANs (partner till Diakonia i Latinamerika) fleråriga investering av kapacitetsbyggande av ledare från urbefolkning vilket ledde till inbjudan och deltagande i Interamerikanska kommissionen för mänskliga rättigheter (IACHR) uppföljning av efterlevnad av mänskliga rättigheter i landet. Lottie Cunningham, CEUDHCANs chef, erhöll år 2020 the s.k. Right Livelihood priset. Ökande verksamhet har fokuserats på arbete för att frige människorättskämpar och flera fall med lyckade resultat som i Guatemala och Cambodia. Resultat 2.2: Womens rights have been strengthened Backlash i kvinnors rättigheter ledde till en ökad kamp i Latinamerika för kvinnors rättigheter, bl a översatt i kampen att avkriminalisera abort och arbete mot våld mot kvinnor och kvinnomord. Detta ledde bl a till införande av rätt till säker abort i Colombia. Flera länder i Afrika förbjuder att kvinnor äger mark. I Mali har kvinnogrupper tränats i påverkansarbete och förhandling och ledde till att 38 hektar mark avsattes av flera kommuner för kvinnors bruk. Liknande utveckling kan också återfinnas i Uganda där kvinnor nu kan ärva sin mans mark om mannen går bort. I Thailand har påverkansarbete genomförts för flyktingkvinnors juridiska status och kvinnor kan därigenom kräva högre löner och bättre arbetsvillkor. I Bangladesh togs det sk två-fingerstestet bort som ett tidigare sätt att bekräfta våldtäkt. Resultat 2.3: The fulfilment of human rights commitments has been strengthened En fokus i detta arbete är partners uppföljning för att säkra staters implementering av olika åtaganden som de skriver under på. Ett sådant exempel är partners rättigheter att skriva skuggrapporter till större officiella sammanhang. Exempelvis så skrev DRK en skuggrapport till AU om kvinnors politiska deltagande som därmed spreds regional. I Latinamerika ses exempel på arbete för att stater skulle efterleva domar från IACHR som ex i Guatemala och Paraguay. Effektmål 3: The enabling environment for Civil Society has improved. Ett ökande inflytande av ultrakonservativa och nationalistiska agendor utvecklas i världen dokumenterar Diakonia. Detta uttrycks i ökade direkta attacker mot statliga och icke-statliga aktörer, missbruk av juridiska system och fängslande av kritiska röster som kräver rättvisa. Resultat 3.1: Democratic culture has been strengthened Partners har fortsatt att främja medvetandegörande och mobilisering främst på lokal nivå. Flera plattformar för social uppföljning (social audit) har bildats i t ex Mali (medborgarplattform), Zimbabwe (plattform för kvinnor och ungdomar) och DRK (gemensam påverkan). I Mali har det byggts ett förtroende mellan rättighetsbärare och folkvalda som resulterat i en 14% ökning av skatter år 2017 i alla kommuner där Diakonias partner är verksam. Ett oplanerat resultat blev att Svenska ambassaden startade Democratic Governance and Accountability in the Management of Local Affairs Programme i 88 kommuner. Även Thailand, Honduras och Bangladesh rapporterar att sådana sociala uppföljningsplattfomar har bildats. Resultat 3.2: Womens political participation has improved Framsteg i kvinnors deltagande i politiken dokumenteras av Diakonia. Partners har utbildat kvinnor för att kandidera i valprocesser. Där kvinnor har blivit folkvalda kan det ses ett ökat fokus på sociala tjänster i samhället och främjande av nationella budgetar som är jämställdhetssensitiva, ex Zimbabwe. I Palestina har kvinnors kooperativ resulterat i ökande andel kvinnligt deltagande i politiken och beslutsfattande processer. På Sri Lanka ledde jämställdhetsfrämjande till ett införande av 25 % kvot för kvinnor i de lokala valen. Kapacitetsstärkande av kvinnliga ledare, samt medvetandegörande bland lokala samhällen ledde till att kvinnor som tillsattes på offentliga poster ökade från 3 % till 23 % också på Sri Lanka. Bland dessa ingick arbetarkvinnor från plantagesektorn, muslimska kvinnor och kvinnor med funktionshinder. Resultat 3.3: Good governance has been strengthened I Honduras protesterade stora mängder av befolkningen när icke-konstitutionella val hölls. Även om protesterna inte var lyckade, var själva rörelsen av protesterande medborgare ett resultat av mångårig medvetandegörande av befolkningen. I både DRK och Zimbabwe vände partners trenden av passiva medborgare till aktiva väljare och en ökning av 75 % av ungdomar registrerade sig och röstade i Zimbabwe. Diakonias medverkan i nätverket EurAc bidrog till att EU införde sanktioner mot korrupta högt uppsatta personer i DRK. På Sri Lanka antogs lagen om Right to Information (RTI) som ett resultat av partners aktiva främjande. Resultat 3.4: The enabling environment for civil society has improved Detta målområde påverkar alla andra tematiska områden i detta globala program och är svårt att redogöra för med separata resultat. Resultat från arbetet inbegriper nya arbetsmetoder där ex partners ändrar språkbruk för att fortsätta och nå fram med sin verksamhet. Arbetet har också inkluderat ett stärkande av gräsrotsrörelse, formande av nya allianser och nätverk, användande av social media, stöd till inkomstgenererande aktiviteter, mindre konfrontatoriska ansatser och ökat partnerskap med kyrkorelaterade organisationer. Effektmål 4: Gender based violence has decreased. Flera feministiska revolutioner har varit framträdande under perioden 2016-2020, som i sin tur har inspirerat feministiska rörelser runtom i världen. Ett exempel på en sådan inspirationskälla var den feministiska kampen i Argentina som ledde till avskaffande av kriminalisering av abort. Andra har varit utnämningar av kvinnliga ledare i olika länder i världen (Myanmar, Finland, Danmark, Norge, Togo, Sudan, Gabon). Resultat 4.1: Gender-based violence has decreased Deltagande processer har använts för att öka medvetenhet om offer för kvinnovåld, underliggande orsaker till detta våld, kompetensbyggande av personer som arbetar inom rättsväsendet, lagförändringar och nätverkande med andra organisationer. I Zimbabwe finns nu strukturer på samhällsnivå som består av samhällsterapeuter, fredsklubbar, skyddat boende för offer, och tydlig remittering av personer som utsatts för könsvåld. I Uganda har media varit ett viktigt instrument för att höja medvetenhet bland befolkningen. I Burkina Faso ökade rapporterade fall av könsvåld från 546 år 2018 till 918 år 2020 i de kommuner där Diakonias partners varit verksamma. Advokatfullmäktige som utbildats av partners i Mali spelade en nyckelroll för att driva igenom totalt 56 fall av könsbrott genom hela rättsprocessen och i Somonobougouni (Segou-regionen) har inga flera fall av kvinnlig könsstympning rapporterats sedan 2020. En partner i Libanon (ABAAD) genomförde lobbyverksamhet och nätverkande inklusive en kampanj med titeln "En vit klänning döljer inte våldtäkten" som satte en av de mest uppenbara formerna av laglig diskriminering av kvinnor och flickor på dagordningen och i slutändan avskaffandet av artikel 522 av det libanesiska parlamentet. Resultat 4.2: Sexual and Reproductive Health and rights have been strengthened I Burkina Faso engagerades regeringen för att uppmärksamma tidiga graviditeter bland studenter varpå åtgärder vidtogs. När Burkina Faso-programmet startade så rapporterades 233 graviditeter 2015-2016 från 15 skolor. Under 2019-2020 rapporterades 111 fall. Vidare arbete med flickor, skolledningskommittéer och lärare resulterade i att 11 skolor tillhandahöll sanitetsbindor för menstruation och byggde separata toaletter för flickor i Bangladesh. I Paraguay utmanades partnerna av ett regeringsbyte under programperioden som tog bort sexuell och reproduktiv hälsa från läroplanen. Anpassning skedde och arbete överfördes till online för omfattande sexualkunskapsutbildning. Resultat 4.3: Men and boys involvement in the work for gender equality has increased and improved En strategi inom detta arbete har varit att arbeta med rollmodeller. I Zimbabwe har manliga medlemmar i församlingar gått in som förebilder i sina församlingsområden och arbetat med att främja jämställdhet och SRHR i deras möte med andra män. Förändringar inkluderar unga manliga hantverkare som ändrar sig från att ha förbjudit till att stötta sina partners för att få tillgång till SRHR-tjänster från kliniker. Egypten-programmet arbetade med lokala ledare inklusive lärare, religiösa och samhällsledares förmåga att bekämpa könsstympning, tidiga äktenskap och sexuella trakasserier i deras institutioner/samhällen. Uganda arbetade enligt rollmodeller för män för att införliva män som nyckelaktörer för att minska GBV. Partners i Libanon har engagerat män och pojkar i medvetenhetsåtgärder mot GBV i de palestinska och syriska flyktinglägren i Libanon, för att mobilisera och delta i stödgruppen för att bekämpa GBV Resultat 4.4: LGBTQI peoples rights have been strengthened Effekter i rättighetshavarnas liv kan inte dokumenteras men några viktiga resultat från perioden 2016-2020 är att framtagande av ett statistiskt verktyg i Latinamerika (SinViolencia - inget våld på spanska) år 2019, som räknar antalet attacker och våld mot HBTQI-befolkningen i regionen. Inom ramen för den universella periodiska granskningen av mänskliga rättigheter (leds av FN), samordnade en partner i Kambodja ett gemensamt CSO-inlägg om HBTQI-rättigheter, vilket resulterade i rekommendationer till regeringen. I Perú ledde främjandearbete till att ministerier för kvinnofrågor inrättade en officiell arbetsgrupp för lesbisk verksamhet som genomförde en studie om den lesbiska befolkningen i landet. Effektmål 5: The fair distribution of wealth and access to natural resources has improved. Resultat 5.1: The fair distribution of wealth and access to natural resources has improved Respekt för mänskliga rättigheter och miljö är fortfarande en utmaning där människor i fattigdom och/eller marginalisering betalar det högsta priset. Resultat uppnåddes genom att stödja samhällsorganisationer och medagerande, samt genom lobby och främjandeverksamhet. I många länder rapporteras att samhällen gick samman för att bekämpa negativa effekter av gruvdrift och jordbruksverksamhet, kränkningar av mänskliga rättigheterna och miljöförstöring. I den centrala Kongo provinsen mobiliserade partners lokala kommittéer för att skydda gemensamma intressen. Dessa kommittéer bidrog till att lösa markfrågor i en kontext som färgas av korruption. I Burkina Faso bidrog partners till inrättandet av samhällskommittéer som samarbetade med gruvföretag och myndigheter om deras skyldigheter att skydda rättighetshavare från negativa konsekvenser från gruvdriften. Ett särskilt resultat uppnåddes av kvinnliga gruvarbetare, som genom att organisera sig motsatte sig nedflyttning av kvinnor till arbete med lägre inkomst. Resultat 5.2: The conditions for decent work and fair income have improved I Somalia arbetade partners med att genomföra en anständig arbetspolitik tillsammans med ministeriet för arbete, ungdom och idrott. Detta var ett område som ministeriet inte tidigare tagit tag i. Resultatet från arbetet ledde till formulering av ramverk för anständigt arbete och rättvis inkomst år 2020, med vägledning av ILO-konventioner. I Bangladesh har partnern Safety and Rights Society arbetat för att stärka säkerheten för fattiga arbetare som arbetar i farliga arbetsmiljöer, som textilsektorn och stenkrossning. De byggde också kapaciteten hos fackföreningen Lenda, en nationell fackförening för kvinnor, vilket resulterade i att kompensation till skadade arbetstagare inkluderades i Bangladeshs arbetslag. Resultat 5.3: The economic empowerment of women has been strengthened Den palestinska partnern WATC arbetade med kooperativ i projektet Economic Empowerment for Political Action. De tillhandahöll utbildning och mikrofinansiering, vilket bidrog till kvinnors självförsörjning och självbestämmande genom att öka och ta kontroll över deras utgifter på jobbet och hushållet. Partners i Demokratiska republiken Kongo och Uganda rapporterar att genusutbildning gjorde det möjligt för familjer att arbeta tillsammans inte bara för att öka förmånerna utan också för att minska kvinnors dubbla arbetsbelastning. I Honduras rapporterar partners att kvinnor nu kan påverka ekonomiska beslut i familjen. På Kuba förbättrade kvinnor livsmedelssäkerheten när de kunde organisera sig själva och dela kunskap om familjens jordbruk. Slutligen redogör partner i alla regioner för att kvinnor får självkänsla, status och ledarpositioner, där kvinnor är ekonomiskt bemyndigade och deras socioekonomiska status har ökat. Resultat 5.4: Sustainable development and climate justice have improved Mycket av arbetet under detta resultatområde är kopplat till resultat från anpassning till nya omständigheter pga klimatförändringar. Partner CEJ i Sri Lanka inledde en offentlig diskussion om de negativa effekterna från palmoljeplantager. Detta bidrog till att regeringen tog ett beslut om att sluta främja den verksamheten i landet. I Peru har de Andinska höglandssamhällena integrerat klimatförändringar i analysen av de utmaningar de står inför och började anpassa sig till den. Exempelvis förutsågs det att tillgång till vatten skulle bli ett framtida problem och strategier har därmed utvecklats för att bemöta det. Genom CASM, en partner i Honduras har samhällsmedlemmar börjat övervaka effekterna av klimatförändringar. CASM har också stött användningen av klimatsmart jordbruk. Resultat 5.5: Resilience to disaster risks has been strengthened Arbete inom detta område har ökat rättighetsbärares motståndskraft mot effekter från katastrofer genom att förbättra riskmedvetenhet och tillgång till information, kopplingar till myndigheter och inkluderandet av marginaliserade grupper i katastrofriskreducerande handlingsplaner. När orkanerna Eta och Iota slog till i Nicaragua år 2020 så utgjorde kunskapen och beredskapsplanerna som utvecklats inom ramen för programmet basen för samhällets nödåtgärder. I Kenya har fokus skiftats från humanitär respons (2012-2014) till att nu bygga motståndskraft och livsmedelssäkerhet för pastoralistsamhällena och livsmedelssäkerhet har ökat bland befolkningen. Exempelvis så bidrog programmet till att alternativa försörjningsmetoder fanns på plats under torkan 2017. Ett oplanerat resultat var när ett borrhål borrades för samhället av ett privat företag, vilket gör det möjligt för pastoralisterna att börja odla grönsaker. Med tillräckligt med vatten för hushållsbruk och för djur inledde partnern en skola för barnen och mötte därmed rätten till utbildning. Regeringen blev också aktiv och utstationerade lärare till skolan. Effektmål 6: Peacebuilding has been strengthened Resultat 6.1: Protection in armed conflict has improved I Libanon har partners arbetat med att stärka människors egna skyddsstrategier för att undgå våld och exploatering. Arbete med flyktingars säkerhet har kompletterats med sociala och psykosociala interventioner. Påverkansarbete har bidragit till att synliggöra problem med människohandel bland flyktingar och ledde till politiska rekommendationer om förebyggande och kriminalisering av alla former av människohandel. Partners i Paraguay fokuserade på ursprungsbefolkningars säkerhet i det militariserade norr, där de utsattes för fara från en statsledd kvasi-militär grupp, icke-statliga väpnade aktörer, organiserad brottslighet, privata företags säkerhetsagenter, korruption och ett dysfunktionellt rättsväsende. Trots faran fortsatte marginaliserade urbefolkningar sin politiska och ekonomiska kamp för rätten till mark och territorium, kulturell identitet, grundläggande tjänster och tillgång till rättslig prövning. Partnern gav rättshjälp och stöd för att utveckla skyddsstrategier, förespråkande och nätverkande, men engagerade också personer från rättsväsendet i utbildningar om det som hände. Som ett resultat organiserade och förespråkade en grupp domare behovet av att stärka rättsväsendets oberoende. Andra resultat inkluderar öppnandet av två rättsmål i den konstitutionella domstolen som ifrågasätter den nationella försvarslagen samt öppnandet av nya röstlokaler som underlättar för inhemska befolkningar att rösta och därmed bryta trenden av att hållas utanför dessa processer. Resultat 6.2: Peacebuilding has been strengthened Sri Lanka, Myanmar och Mali rapporterar alla betydande fredsbyggande prestationer trots försämrade situationer under programperioden. Medan få vinster har uppnåtts genom det formella rättsväsendet, har initiativ på lokal nivå som stöds av det civila samhället hjälpt till att lösa tvister, etablerat dialoger för att förebygga och hantera konflikter, stöttat offer för brott mot mänskliga rättigheter för att söka rättvisa och engagerat kvinnor och ungdomar i arbetet för fred och rättvisa. Resultat från verksamheten på Sri Lanka inkluderar etablerandet av interreligiösa och interetniska koalitioner och nätverk som fungerar som varningssystem och förhindrar att spänningar och konflikter förblir olösta och utvecklas i våldsamheter. I Myanmar bidrog partners till gruppdiskussioner och dialog mellan demokrater och ultranationalistiska munkar i samband med konflikten 2020. Detta ledde till förändringar i de ultrakonservativa gruppernas åsikter och handlingar. Förutom att det förändrade innehållet i vad munkarna lärde ut, rapporteras det att vissa munkar nu är med och löser tvister och bidrar till förändring från konflikt till fred i sina samhällen tack var sina nya kunskaper. I Mali har partners fortsatt att stödja freds- och försoningsprocessen i samband med krisen 2012. Programmet stödde 1051 män och 2370 kvinnor med rättshjälp för att bereda och lämna in klagomål till rättsväsendet. Som svar på konflikter på kommunal nivå användes så kallade dialogramar som bygger på lokala traditionella resolutionsmekanismer framgångsrikt för att lösa och söka rättvisa i totalt 10 fall av konflikter på gemenskapsnivå.
Det generella målet för Diakonias utvecklingssamarbete är att förändra orättvisa politiska, ekonomiska, sociala och kulturella strukturer som skapar fattigdom, förtryck och våld. Uppföljning av målet har gjorts genom att bedöma i vilken grad programmen inom insatsen har bidragit till sex verksamhetsområden, med delmål, som formar programmet. De sex verksamhetsområdena med deras delmål är: Strengthening partners capacity: Partners administrative and finance capacity has been strengthened. Human Rights: Human Rights defenders have been empowered. Democracy: The enabling environment for Civil Society has improved. Gender Equality: Gender based violence has decreased. Social and Economic Justice: The fair distribution of wealth and access to natural resources has improved. Conflict and Justice: Peacebuilding has been strengthened.
Svenskt bistånd i siffror och berättelser
Vill du läsa mer om vilka resultat svenskt bistånd leder till?
Rapporter från Expertgruppen för biståndsanalys och Sidas strategi- och korruptionsrapporter Berättelser om biståndets resultat Sidas årsredovisning