Civic Space Initiative, 2015-2016
ID
På denna webbplats visas öppna data om det svenska biståndet, som visar när, till vem och för vilket ändamål svenskt biståndsmedel betalas ut, samt vad det har gett för resultat. Denna sida innehåller information om en av de insatser som finansieras med svenskt bistånd.
Utrymmet för det civila samhället att fritt verka är starkt hotat globalt och minskar konstant. Regeringar runt om i världen fortsätter att införa lagstiftning och utomrättsliga hinder för att begränsa det civila samhällets möjlighet att verka. Begränsningar omfattar olika åtgärder såsom inskränkt föreningsfrihet, krav på registrering , inskränkt yttrandefrihe...
Läs hela beskrivningenFrån
Ansvarig aktör
Samarbetsform
- C01 - Projektstöd
Strategi
- Strategi för stöd genom svenska organisationer i det civila samhället 2016–2022-529,81 tkr (-1.49%)
Till
Fördelningen av totalt utbetalat belopp för hela insatsen.
Samarbetsland
- Utvecklingsländer, ospecificerat35,59 mnkr (100%)
Inom
Fördelningen av totalt utbetalat belopp för hela insatsen.
Sektorkategorier och sektorer
- Offentlig förvaltning och civila samhället35,59 mnkr (100%)
Inom
Fördelningen av totalt utbetalat belopp för hela insatsen.
Sektorkategorier och sektorer:
- Offentlig förvaltning och civila samhället35,59 mnkr (100%)Sektorer inom Offentlig förvaltning och civila samhället:
- Mänskliga rättigheter35,59 mnkr (100%)
Avtalsperiod
Status
Finansiell information
Totalt avtalat belopp: 36 124 80036124800 SEK
Totalt utbetalt belopp: 35 594 98835594988 SEK
Globala målen
Information om Globala målen saknas för aktiviteten.
Mer om insatsen
Utrymmet för det civila samhället att fritt verka är starkt hotat globalt och minskar konstant. Regeringar runt om i världen fortsätter att införa lagstiftning och utomrättsliga hinder för att begränsa det civila samhällets möjlighet att verka. Begränsningar omfattar olika åtgärder såsom inskränkt föreningsfrihet, krav på registrering , inskränkt yttrandefrihet, ekonomiska styrmedel – svårigheter att få utländsk finansiering, samt hot och attacker mot enskilda aktivister osv. Sedan 2012 stöder Sida det tre-åriga projektet Civic Space Initiative (CSI), som leds av International Center for Not for Profit Law ICNL. Projektet samlar fyra globala CSOer- ICNL, Article 19, CIVICUS och World Movement for Democracy - i en gemensam insats för att vända trenden mot krympande utrymme för civilsamhället. Insatsens fokus ligger på den rättsliga miljön, och civila samhällets delaktighet med insatser på global, regional och nationell nivå. Verksamheten omfattar utbildningar, rådgivning, forskning, påverkansarbete och opinionsbildning. Särskild vikt läggs vid att koppla samman nationella CSOer med relevanta aktörer och processer, såsom FN:s specialrapportörer, Universal Periodic Review, de regionala MR systemen och globala ”multi-stakeholder”- processer. Den totala budgeten under 2012-2015 var ca 92 miljoner kronor och Sida var ensam finansiär. Samarbetet med ICNL och Civic Space Initiative har påvisat goda resultat och har varit mycket givande för både Sida och de fyra partnerorganisationerna. Exempel på några CSI-resultat är: • CSI har bidragit till att mandatet för FN:s specialrapportör för mötes- och föreningsfrihets stärkts avsevärt genom att bl.a. möjliggöra att minst 1900 CSOer världen över kunnat träffa specialrapportören under globala, regionala och nationella samråd. Dessa diskussioner har bidragit till fördjupad förståelse på FN-nivå för utmaningarna som möter CSOer globalt och detta reflekteras nu i FN:s rapportering. • CSI har analyserat 15 ICT-relaterade lagar och lagförslag, som sedan använts med goda resultat i påverkansarbete gentemot staten i t.ex. Burma och Pakistan. CSI har också utvecklat Europarådets Handbok för mänskliga rättigheter för Internetanvändare. • CSI har engagerat över 900 nationella CSOer i nationella UPR-processer rörande rätten till förenings- och mötesfrihet. ICNL har nu tillsammans med CIVICUS, Article 19 och World Movement for Democracy inkommit till Sida (CIVSAM) med en ettårig förlängningsansökan för Civic Space Initiative på SEK 36 124 800 för verksamhet från 1 juli 2015-30 juni 2016. Det övergripande målet för Civic Space Initiative (CSI) ettårsförlängning är fortsatt att skydda och expandera civila samhällets möjlighet att verka med fokus på ett gynnsamt juridiskt ramverk. (på engelska to “protect and expand civic space by fostering an enabling legal and regulatory environment for CSOs”). Initiativet har fortsatt följande 8 delmål: (1) to ensure meaningful participation of independent civil society actors in the work of the UN Special Rapporteur on the Freedom of Peaceful Assembly (UNSR) and to empower the UNSR to fulfill his mandate as effectively as possible; (2) to promote strategies of cooperation among Special Rapporteurs with related mandates and to facilitate the development of "soft law" norms relating to the freedoms of association, assembly, expression, and human rights defenders, as well as religion; (3) to facilitate civil society engagement in the Universal Periodic Review (UPR) process and at the UN Human Rights Council; (4) to ensure that global, multi-stakeholder processes recognize and enshrine respect for the freedoms of assembly, association, and expression, and the role of civil society; (5) to promote the freedoms of assembly, association and expression, through engagement with the regional human rights systems; (6) to promote enabling environments for civic space at the national level through technical assistance to local reformers; (7) to raise public awareness of civic space issues and the enabling environment; and (8) to deepen the analytical base for law reform affecting civic space through cutting-edge research initiatives. Insatsens förväntade resultat inkluderar: (1) Support for the UN Special Rapporteur: (a) At least 120 civil society actors empowered to participate in and contribute meaningfully to the work of the UNSR, through 3-4 consultations at the global, regional and national levels; and (b) The UNSR on the freedom of peaceful assembly and of association empowered to implement his mandate more effectively through the support of a full-time research fellow and program assistant, and through a community/outreach officer and administrative support. (2) Enhancing Synergies among UN Mandate Holders: The development and launch of the Joint declaration (JD) of four special mandates on freedom of expression (UNHRC, OAS, AU, and OSCE). (3) Promoting Civil Society Engagement with the UPR and UN Human Rights Council: (a) The organization of at least eight in-country stakeholder consultations to enable greater engagement with the UPR mechanism by local partners and to support strong UPR submissions that reflects the views of civil society on the ground; (b) The submission of at least six comprehensive country reviews outlining key concerns and progress made since the last UPR with strong, clear and specific recommendations; (c) Through support provided to the UNHRC/OHCHR, a stronger normative framework is established for the responsibilities of states and other relevant stakeholders to ensure the effective promotion and protection of an enabling environment for civil society. (4) Promoting Respect for the Freedoms of Assembly, Association and Expression in Global Multi-Stakeholder Development Initiatives: (a) At least 200 civil society actors empowered to participate in and contribute meaningfully to the post-Busan process focused on the CSO enabling environment; (b) The inclusion of commitments on the protection of civic space and transparency in the post-2015 negotiations currently underway and due to be completed in September 2015, as well as new mechanisms for accountability to ensure those commitments in the form of indicators and accountability mechanisms at the UN and regional level; (c) The inclusion of language in a new binding Economic Commission for Latin America & the Caribbean (ECLAC) convention on the transparency, public participation, and protection of HRDs and mechanisms for enforcement of that language through new national laws and regional mechanisms. (5) Strengthening the Freedoms of Association and Expression at the Regional Level: (a) African CSOs empowered to develop guidelines on the freedoms of peaceful assembly and association as a practical guide for African States within the ACHPR; (b) An improved context for the work of human rights defenders in Latin America through enhanced coordination of OAS Special Rapporteurs and increased networking among human rights defenders. (6) Promoting Enabling Environments at National Level: (a) Supportive interventions provided on rapid-response basis to help address civil society law reform in a total of 20 countries; (b) Sustained engagement in six countries to promote civil society law reform; and (c) Supportive interventions to protect journalists and human rights defenders in 15 countries. (7) Developing Public Awareness: At least 10,000 individuals and/or organizations with heightened awareness of civic space and enabling environment issues, through at least five national video and music competitions, ten community-level screening activities, and the International Day of Citizen Action. (8) Employing Cutting-edge Research: (a) The publication of two issues of online papers synthesizing global trends relating to civil society law; (b) The maintenance of the freedom of assembly monitor, making available information on international standards relating to the freedom of peaceful assembly; (c) Through 2-3 regional gatherings of key representatives of civil society and other sectors, enhanced discussion on possible new roles, models, partnerships between civil society and other actors; (d) Enhanced protection for bloggers and online activists in Bangladesh. CSI kommer även i fortsättningen ledas av International Center for Not for Profit Law (ICNL) och genomföras i samarbete med Artikel 19, CIVICUS, och World Movement for Democracy. ICNL fungerar som vidareförmedlar till övriga CSI–partner. Därefter vidareförmedlas även medel till partner i Syd av samtliga av de fyra involverande organisationerna. De internationella organisationerna kan med sin erfarenhet och sin globalt etablerade ställning möjliggöra och förse insatsen med de nödvändiga ingångar som krävs för att genomföra de föreslagna aktiviteterna som i flera fall är direkt kopplade till FN systemet, regionala beslutsfattande organ, och till ”multi-stakeholder” processer som post-Busan. Samtidigt säkerställs ett lokalt ägarskap genom att lokala civilsamhällesorganisationer är delaktiga i planeringen och genomförandet av de aktiviteter som planeras, samt utgör de huvudsakliga mottagarna av stödet. Handläggaren har valt att skriva beredningen på engelska då insatsen har stark relevens för Sidas samarbete med USAID och Sida behöver kunna dela beredningen av Civic Space Initiative med de internationella samarbetspartnerna inom Sida & USAID-stödda Civil Society Innovation Initiative (CSII).
Här visas alla aktiviteter kopplade till insatsen. Klicka på en enskild aktivitet för att se fördjupad information.
Totalt 35 594 988 SEK fördelat på 0 aktiviteter
Här presenteras en lista över alla utbetalda transaktioner för en specifik insats. Varje betalning kan spåras till en särskild aktivitet. Negativa belopp indikerar att det skett en återbetalning.
0 transaktioner
Inga transaktioner tillgängliga för denna insats
0 insatsdokument
Nedladdningslänk |
---|
Inga insatsdokument tillgängliga för denna insats
Resultat
Resultatinformation är ej tillgänglig för denna insats
Svenskt bistånd i siffror och berättelser
Vill du läsa mer om vilka resultat svenskt bistånd leder till?