ANSÖKANDE ORGANISATION
Olof Palmes Internationella Center, OPC, är en svensk ideell organisation som arbetar för demokrati, mänskliga rättigheter och fred samt utvecklande av det civila samhället. OPC är förankrat i den internationella arbetarrörelsen i de specifika landkontexter där projekten genomförs via lokala partnerorganisationer. Organisationen bildades i sin nuvarande form 1992 som den svenska arbetarrörelsens samarbetsorganisation för internationell verksamhet och opinionsbildning. OPC är en av Sidas strategiska partnerorganisationer (SPO) och har ett pågående samarbete med Sida inom regeringens CSO-strategi 2016 - 2022. OPC har även ett flertal stöd från andra samarbetsstrategier. Det övergripande programmålet är "stärka civila samhället och progressiv utveckling för demokrati, jämlikhet och hållbarhet."
OPC arbetar integrerat med tre huvudområden inom det internationella utvecklingssamarbetet:
- folkligt deltagande
- fackligt samhällsarbete
- partipolitisk organisering (stöds ej inom CSO-strategin.)
OPC samarbetar i sina projekt med 27 olika medlemsorganisationer (MO) tex ABF, LO och Unga Örnar. Ett projekt innefattar oftast även samarbete med en lokal organisation d.v.s. en partnerorganisation (PO).
Sidas bedömning är att OPC har en unik kompetens och lång praktisk erfarenhet av demokratiutveckling och fattigdomsbekämpning i Sverige och internationellt. Med expertis i stärkandet av rättigheter, organisering och fackligt samhällsarbete, utgör OPC en värdefull partner i samarbetet med Sida.
OPC har sju lokalkontor i Asien, Södra Afrika och på Västra Balkan. Kontoren består av 1-3 anställda. OPC arbetar nära sina partnerorganisationer och är uppskattade i dessa partnerskap. OPC bygger sitt arbete kring internationell solidaritet och erbjuder sina samarbetspartner kontakter inom internationella nätverk. OPC genomför kurser om bl.a. kvinnors rättigheter, organisationsfrihet samt stärker marginaliserade grupper om hur de kan utkräva sina rättigheter. De stärker sina partnerorganisationers kapacitet så att dessa i sin tur effektivare ska kunna företräda sina medlemmar. Stödet ska leda till att partnerorganisationerna kan verka som demokratiska förebilder och påverka orättvisa samhällsstrukturer.
OPC OCH SIDAS SAMARBETE
Under tidigare avtalsperioder och under den nu pågående avtalsperioden har Sida konstaterat att OPC vidareutvecklats inom flera områden. Sida har bl.a. noterat att OPC stärkt sina system för intern styrning och kontroll samt att programmen är mer logiskt sammanhängande. Det är framsteg som Sida ser mycket positivt på. Samtidigt har Sida också bedömt en del områden som mindre tillfredsställande, bl.a. bristande förmåga att följa upp avvikelseärenden och långsam omställning från projektstöd till kärnstöd. Vad gäller integreringen av de tematiska perspektiven så har tydliga framsteg gjorts men än återstår mycket arbete, särskilt vad gäller miljö och klimat samt jämställdhet.
ANSÖKAN FÖR 2020-2024
Den här insatsen avses finansieras under "CSO-strategin 2016-2022" samt "Myanmarstrategin 2018-2022." Ansökan inkluderar flera program som ryms inom ett övergripande program kopplat till CSO-strategin samt ett landprogram för Myanmar. Det övergripande målet för programmet är att stärka civila samhället och progressiv utveckling för demokrati, jämlikhet och hållbarhet. Ansökan baserar sig på OPC:s internationella strategi 2020-2025. OPC:s förändringsteori utgår från fyra olika slags aktörer: beslutsfattare, rättighetsbärare, nätverk/allianser och partnerorganisationer. Programmens fokus är hur dessa aktörer kan samverka för att uppnå progressiv utveckling.
Vad OPC menar med "progressiv utveckling" kommer till uttryck i OPC:s fem politiska prioriteringar som är följande:
1. Motverka hot mot demokrati och mänskliga rättigheter
2. Stärka jämlikhet och arbetsvillkor - bygga nya allianser and arbeta för progressiv politik
3. Hållbarhet utifrån rättvis omställning - motverka klimatförändringar
4. Främja fred och dialog - minska väpnad konflikt och social oro
5. Motsätta sig tillbakagången - ökad jämställdhet
Dessa fem prioriteringar är utgångspunkten för programmen. OPC arbetar med beteende- och systemförändring inom de fem politiska prioriteringarna. Enligt OPC leder beteendeförändringarna till att samhällen och system blir mer demokratiska, fredliga, mänskliga rättigheter respekteras i högre grad och social och ekonomisk ojämlikhet mellan människor minskar. Förändringen gagnar de grupper som har minst resurser, sämst möjligheter, lever i störst osäkerhet och har minst makt, d.v.s. de allra fattigaste.
OPC stöttar sina partnerorganisationer i deras ambition att åstadkomma samhällsförändring. Vissa av partnerorganisationerna arbetar direkt med de allra fattigaste t.ex. i Myanmar, Sydafrika och Palestina, medan andra arbetar mot målgrupper inom sektorer som inte tillhör de allra fattigaste t.ex. arbetare . Gemensamt för dessa insatser är arbetssättet; de samarbetar genom att erbjuda organisering. Även de partnerorganisationer som inte arbetar direkt med de allra fattigaste arbetar för förändring som gynnar de allra fattigaste. De grupper OPC framförallt fokuserar på är kvinnor, marginaliserade grupper samt arbetare.
Sidas bedömning är att OPC har en relevant och logisk bredd av aktiviteter, från stärkande av rättigheter, utkrävande av rättigheter och organisering, till strategiskt påverkansarbete för att förändra lagstiftning och andra samhällsstrukturer.
I ansökan planerar OPC verksamhet i ca 20 länder, inom fem regionala program och ett tematiskt program samt tre program som fokuserar på metodutveckling och kvalitetssäkring. Verksamheten fördelas på ca 120 partnerorganisationer, varav ca 1/3 bedrivs helt eller delvis av medlemsorganisationerna. OPC har budgetansvar för de resterande stöden till partnerorganisationer. Några av partnerorganisationerna kommer fasas ut medan andra nya organisationer fasas in under den kommande avtalsperioden. Omfattningen av verksamheten, både i form av innehåll och storlek, är i huvudsak en fortsättning av pågående verksamhet. De planerade förändringarna presenteras under stycke "Förändringar från pågående program."
Målen är formulerade på en övergripande nivå eftersom de ska inkludera verksamheten i 20 länder med sina specifika kontexter. Målen är också formulerade mer som önskade riktningar och tillstånd än som specifika situationer vid programmets slut. Detta beror främst på att målen syftar till att ändra beteenden och attityder. Alla programmen kommer inte att fokusera på samma politiska prioriterade frågor men tillsammans bidrar alla programmen till de fem politiska prioriteringarna. Målformuleringarna och indikatorer för verksamheten har formulerats av partnerorganisationerna och medlemsorganisationerna tillsammans med OPC, i workshops i respektive region.
Miljö och klimat, jämställdhet, konfliktkänslighet samt anti-korruption är perspektiv som kommer att integreras i alla program. Med bl.a. personalförstärkning avser OPC att arbeta med kompetenshöjande insatser, och med metodutveckling för bättre verktyg och strategier inom perspektiven.
Ett av OPC:s huvudsyften är att stötta medlemsorganisationernas utvecklingssamarbete. För att ta vara på medlemsorganisationernas intresse och engagemang erbjuder OPC medlemmarna olika möjligheter att delta i samarbetet med partnerorganisationer. OPC har tre olika projektstrukturer:
- Fullt ansvar för ett projekt; medlemsorganisation har ansvar för alla delar av ett projekt, från planering till utvärdering. OPC vidareförmedlar medel till medlemsorganisationen samt kvalitetssäkrar projektet.
- Deltagande i projekt; OPC hanterar budgetansvaret. I de här projekten kan medlemsorganisationernas specialkunskaper i folkligt deltagande, fackligt samhällsarbete och partipolitisk organisering komma verksamheten till del även i de fall då den svenska organisationen saknar kapacitet att hantera budgetansvaret.
- Fadder för ett projekt; medlemsorganisationen är fadder för projektet och bidrar finansiellt till det. Den deltar i projektaktiviteter medan OPC ansvarar för projektets alla delar.
Sida anser att ett av OPC:s mervärden är att partnerorganisationerna kan dra nytta av medlemsorganisationernas erfarenheter, kunskap och nätverk.
BUDGET OCH ANSÖKT BELOPP
Ansökan, inklusive medel från både CSO-strategin, Myanmarstrategin samt OPC:s egeninsats, har en total budget på 613 208 006 SEK. Beloppet inkluderar även 2 000 000 SEK för verksamhet år 2020 i Nordmakedonien. Under beredningen beslöts det att insatsen i Nordmakedonien hanteras separat av den bilaterala strategin. Ansökans reviderade total budget är därför 611 208 006. Från Sida söker OPC därmed ett bidrag på totalt 568 290 850 SEK för 2020-2024, varav det beloppet från CSO-strategin är 486 132 334 SEK. Egeninsatsen är 10%. OPC ansöker om en stor budgetökning, 21% av årlig genomsnittlig budget under nuvarande avtalsperiod. För att visa på ett scenario med lägre budget, inkom OPC i november med ett underlag där ansökt belopp från CSO-strategin var 471 157 666 SEK. Underlaget indikerar minskade ambitioner inom flera av de presenterade omställningarna i ansökan.
Sida bedömer det rimligt att OPC ansöker om en högre budget i och med de föreslagna förändringarna inom framförallt metodutveckling och intern kontroll. Sida bedömer dock att den nuvarande verksamheten och de planerade förändringarna kan hanteras med en mindre anslagsvolym, än vad OPC ansökt om. En del av de förändringar som planeras har varit föremål för mångårig dialog mellan Sida och OPC och Sida bedömer att OPC hittills inte har gjort de framsteg som förväntats. Sida anser att det är av stor betydelse att OPC fortsätter att prioritera de presenterade omställningarna, även om den ansökta budgeten inte beviljas i sin helhet.
FÖRÄNDRINGAR FRÅN PÅGÅENDE PROGRAM
Det föreslagna programmet är i stort en förlängning av det pågående programmet avseende partnerorganisationer och verksamhetsländer. Flera av programmen är omstrukturerade. OPC planerar följande förändringar inom programperioden:
- ökade personalkostnader med 10%; för att vara bättre rustad att bedriva verksamhet i svåra kontexter, stärka kapaciteten för internkontroll, metodstöd, och säkerhetsfrågor samt stöd till medlemsorganisationer i sitt samarbete med partnerorganisationer. Dessutom krävs ökade resurser för arbetet med miljö- och klimatomställning. Dessa förändringar leder till att OPC stärker sin förmåga att hantera sidamedel, bättre kan möta behov hos partner- och medlemsorganisationer samt stärka sin förmåga att anpassa sig till nya globala förutsättningar.
- ökad lokal närvaro i samarbetsländerna; antalet anställda vid lokalkontoren ökar för ge ett mer kvalitativt, och kostnadseffektivt stöd till partner- och medlemsorganisationer tex ska fler lokala kontor än idag ha en controller.
- ökat finansiellt stöd till partnerorganisationer.
- förändrad resultathantering; från traditionell redovisning med förutbestämda resultat och indikatorer till adaptiv management, där indikatorer ska vägleda uppföljningen av verksamheten. Metoden kräver mer personella resurser men väntas också inhämta oväntade förändringar och resultat.
- omställning av stöd till partnerorganisationer; från finansiering av projekt inom partnerorganisationer till finansiering av hela organisationer, vilket leder till ett mer biståndseffektivt stöd.
Sida bedömer att dessa förändringar kommer att stärka verksamheten och de förväntade resultaten, och välkomnar därför de presenterade förändringarna.
ANDRA SIDA-STÖD
OPC får stöd för sin verksamhet från olika avdelningar på Sida. Sedan flera år tillbaka har Sida uppmuntrat OPC att söka medel från andra finansiärer. OPC:s beroende av sidafinansiering är fortsatt mycket stor. För närvarande motsvarar det 84% av OPC:s totala inkomst för 2019. De övriga avtalen är knutna till följande strategier:
- Strategy for Democracy Support through Swedish Party Affiliated Organisations
2016-2020, 70 MSEK
- Strategy for Eastern Europe (Albania), 2019-2022, 15 MSEK
- Strategy for Eastern Europe (Kosovo), 2015-2021, 36 MSEK
- Strategy for Eastern Europe (Serbia), 2016-2021, 34 MSEK
- Strategy for Russia, 2017-2020, 3 MSEK
- Strategy for Myanmar, 2015-2020, 45 MSEK
- Strategi för informations- och kommunikationsverksamhet, inklusive genom
organisationer i det civila samhället, 2016-2020, 10,4 MSEK, 2018-2020, 6,8 MSEK.
Andra inkomstkällor 2019 är EU, 11 MSEK, mindre stöd från Folke Bernadotte Akademin 1,5 MSEK, insamling 5,8 MSEK samt medlemsavgifter 3,3 MSEK.
BEREDNING OCH UNDERLAG
Tidigt i beredningsprocessen beslöts det att uppföljningar skulle utföras på de analyser som gjordes 2015 av hur OPC integrerade tre perspektiv i sin verksamhet. Dessa var: jämställdhet, miljö och klimat samt konflikt. Uppföljningarna genomfördes av sidarådgivare och Sidas help desks.
OPC:s ansökan har beretts av en beredningsgrupp i en samberedning. Följande rådgivare och/eller funktioner har ingått i gruppen: handläggare med ansvar för stöd till OPC, controller, resultatstyrning, jämställdhet, handläggare med fokus på biståndseffektivitet och jurist. Beredningsgruppen har haft regelbundna avstämningar i syfte att belysa OPC:s verksamhet och organisation utifrån olika infallsvinklar och förbättra bedömningen i sin helhet. Under beredningsprocessen har Sida haft flera möten med OPC, både i grupp och bilaterala mellan rådgivare. Synpunkter har efterfrågats från relevanta svenska utlandsmyndigheter samt andra enheter på Sida som hanterar avtal med OPC.