Hållbart Företagande- DIHR/GRI samarbete
Insats-ID : SE-0-SE-6-10880På denna webbplats visas öppna data om det svenska biståndet, som visar när, till vem och för vilket ändamål svenskt biståndsmedel betalas ut, samt vad det har gett för resultat. Denna sida innehåller information om en av de insatser som finansieras med svenskt bistånd.
Insatsen baseras på en förändringsteori utformad gemensamt av GRI och DIHR och ger en gemensam ram och mål för både enskilda projektförslag som har lämnats in av de två organisationerna till Sida. Det övergripande målet för GRI- och DIHR-programmets ramverk "Hållbart företagande för hållbar utveckling" är att ett ansvarsfullt företagande stödjer hållbar utve...
Läs hela beskrivningenFrån
- C01 - Projektstöd
Mer om insatsen
Insatsen baseras på en förändringsteori utformad gemensamt av GRI och DIHR och ger en gemensam ram och mål för både enskilda projektförslag som har lämnats in av de två organisationerna till Sida. Det övergripande målet för GRI- och DIHR-programmets ramverk "Hållbart företagande för hållbar utveckling" är att ett ansvarsfullt företagande stödjer hållbar utveckling i dess ekonomiska, sociala och miljömässiga dimensioner. För att uppnå detta kommer programmet att stimulera företag och statliga aktörer att vidta effektiva åtgärder för att uppnå ansvarsfullt företagande på tre nivåer. I en ömsesidigt beroende värld där naturresurser utarmas och ojämlikheten växer är det avgörande att ta hänsyn till miljö-, samhälls- och styrningsaspekterna av den ekonomiska tillväxten. Med andra ord, utveckling som främjas måste vara socialt, miljömässigt och ekonomiskt hållbar och fast förankrad i mänskliga rättigheter. För det första syftar programmet till att öka företagens, små, medelstora och stora företag, öppenhet och transparens genom förbättrad hållbarhetsredovisning i linje med ramarna för hållbar utveckling och mänskliga rättigheter. För det andra är programmets syfte att lyfta fram ansvarsfullt företagande som facilitator för hållbar utveckling genom att möjliggöra evidensbaserad, kritisk dialog och skapa verktyg för att stimulera staten och näringslivets aktörer, inklusive investerare, att fatta beslut som uppmuntrar ansvarsfullt uppförande. För det tredje syftar programmet till att stärka genomförandet av ramverk för ansvarsfullt företagande på nationell nivå i linje med nationella strategier för hållbar utveckling. De viktigaste områden av programmet är: 1) ökat utnyttjande av publika hållbarhetsdata inom ramen för affärsmetoder 2) internationella och nationella hållbarhetspolicies och strategier som baseras på evidensbaserade dialoger 3) handlingsplaner kring ansvarsfullt företagande utvecklas i linje med nationella strategier för hållbar utveckling. Dessutom kommer DIHR att fokusera på ytterligare ett kompletterande projekt som fokuserar på människorättsfrågor som är länkade till frågan om hållbara hav och kommer att ta itu med frågor om mänskliga rättigheter som gäller maritimsektorn och kustområdena i utvalda länder såväl som på regional och global nivå. Arbetet i specifika länder kommer att bidra till att identifiera nyckelfrågor, bygga kapacitet och utveckla metoder och verktyg för att ta itu med dessa frågor på nationell nivå. Samtidigt utgör de en grund för peer learning och politisk dialog inom regionala och internationella fora. Målen för det speciella projektet kring hållbara hav kan sammanfattas enligt följande: (1) mänskliga rättighetseffekterna av fiske och vattenbrukssektorer dokumenteras och åtgärdas i multistakeholder dialoger om hållbar utveckling, ansvarsfullt företagande och mänskliga rättigheter i Bangladesh och Chile (2) god praxis, verktyg och vägledning utvecklas för att identifiera, adressera och övervaka de människorättsliga konsekvenser och effekter av fiskeri- och vattenbrukssektorn för att sedan ligga till grund för dialog mellan viktiga aktörer inom områdena hållbar utveckling, ansvarsfullt företagande och mänskliga rättigheter på en global skala Sida har valt att göra en gemensam bedömning av GRI och DIHR i ett försök att ytterligare förstärka det redan pågående samarbetet mellan de två organisationerna och skapa en plattform för att skapa bättre effektivitet i Sidas insatser inom hållbart företagande. Sida har ett tydligt fokus inom hållbart företagande att fördjupa förståelsen för hållbarhet till att även omfatta frågor direkt kopplade till fattigdom, informalitet och integration av små och medelstora företag i hållbarhetsmetoder. Mänskliga rättigheter är viktiga komponenter i detta synsätt och därför är samarbetet mellan GRI och DIHR viktigt och ansträngningar att bistå båda organisationerna att gå vidare inom respektive område viktigt. Det bör dock betonas att det är främst en fråga om att ge stöd till de enskilda organisationerna och deras egna program och samtidigt fördjupa samarbetet mellan dem för att ytterligare fördjupa strategierna för hållbart företagande och företagens ansvaret som utvecklingsaktörer.
Här visas alla aktiviteter kopplade till insatsen. Klicka på en enskild aktivitet för att se fördjupad information.
Totalt 0 SEK fördelat på 0 aktiviteter
Här presenteras en lista över alla utbetalda transaktioner för en specifik insats. Varje betalning kan spåras till en särskild aktivitet. Negativa belopp indikerar att det skett en återbetalning.
0 transaktioner
Inga transaktioner tillgängliga för denna insats
0 insatsdokument
Nedladdningslänk |
---|
Inga insatsdokument tillgängliga för denna insats
Resultat
Hållbart företagande handlar om hur ditt företag påverkar samhället i stort, både på kort och lång sikt utifrån ett ekonomiskt, miljömässigt och socialt perspektiv. Frågan om företagens roll i ett hållbarhetssammanhang har numera en relativt lång historik som går åtminstone tre decennier tillbaka. Idag blir det allt viktigare att jobba på ett hållbart sätt. Såväl konsumenter, affärspartners och investerare ställer högre och högre krav. Antagandet av SDG-målen har också bidragit till ökat ansvar för företagen kring bredare utvecklingsfrågor. Hållbarhetsrapportering utvecklades som ett verktyg för att kunna hålla företagen ansvariga för sina utfästelser kring hållbarhet men är också ett sätt att synliggöra ett företags engagemang kring dessa frågor och som skapar en möjlighet att attrahera konsumenter och investerare och därmed utgöra en möjlighet att skapa konkurrensfördelar och vinst. I den mån hållbarhet kan skapa ekonomiska möjligheter kan delaktighet i hållbarhetsrapportering skapa incitament att vidareutveckla hållbarhet i dess tre dimensioner även i utvecklingsländerna och för företag av olika storlek. Hållbart företagande är huvudsakligen kopplat till strategimål 3 men operationaliseringen av strategin för global hållbar ekonomisk utveckling lyftsett antal relaterade frågor bl a Mål 1 sysselsättning (informalitet/migration, rättigheter i arbetslivet, fattigdom) Mål 6 social trygghet (arbetsrättslig social trygghet, företags ansvar, informalitet) Mål 7 Inhemsk resursmobilisering (BEPS relaterade frågor, hållbar finansiering av sociala utgifter) Global Reporting Initiative Bakgrund GRI är en av pionjärerna när det gäller hållbarhetsrapportering och hade under 2022 sitt 25-års jubileum. GRI standarder är också bland mest använda hållbarhetsrapporteringsstandarderna. Exempelvis har 78% av the världens 250 största företag (G250) antagit GRI Standards; 68% av de 5 800 främsta 100 företagen i vart och ett av 58 länder (N100) använder GRI 96% av G250 rapporterar kring hållbarhet eller ESG; koldioxidminskning tillkännages allmänt (80% av G250 och 71% av N100) - men under hälften (46% av G250, 40% av N100) rapporterar om biologisk mångfald; en reviderad GRI biodiversitetsstandard, som lanseras under 2023, kommer att vara en viktig drivkraft för ökad rapportering om biodiversitet, vilket går hand i hand med insatser för att hantera klimatförändringar. Nästan tre fjärdedelar av de tillfrågade (74 % av G250, 71 % av N100) rapporterar om målen för hållbar utveckling (SDG). GRI erbjuder de enda rapporteringsstandarder som används av en majoritet av de undersökta företagen i alla regioner (75% i Amerika, 68% i Asien-Stillahavsområdet och Europa, 62% i ME & Afrika).[1] Sidas stöd till GRI har fokuserats kring ett antal kärnfrågor Vidareutveckling av frågan att integrera hållbarhet som en väsentlig tillgång för företagen och en central del av företagens affärsplaner men även en avgörande aspekt för investerar- och konsument-beslut. Det inbegriper även delaktighet i harmonisering av rapporteringsstandarder från olika källor (FN, EU, ISO mfl) för att säkerställa att hållbarhetsrapportering oavsett rapporteringsstandardens ursprung utgör ett jämförbart underlag för t ex investerarbeslut. Vidareutveckling av standarder Utveckling av hållbarhetsfrågor och hållbart företagande i utvecklingsländerna fr a har Sida arbetet mycket med frågor kopplade till förtagens ansvar för hållbarhet utanför företagens primära domäner (företaget och dess värdekedja) och dess roll som utvecklingsaktör. Detta inkluderar frågor som ansvar för fattigdomsfrågor, bredare frågor kring MR som inkluderar den informella ekonomin (M2/M6) samt företags ansvar när det gäller skattefrågor, inklusive BEPS åtaganden (M7) . Sida har därför i hög grad prioriterat utvecklingen av GRI som en normativ plattform och skapandet av incitament för företag att gå bortom minimi-nivåer av hållbarhet för att undvika kritik mot att vara en delaktig utvecklingsaktör. Integrering av företag oavsett storlek (SME/MSME) i ett hållbarhetssammanhang inom ramen för globala värdekedjor men även för lokala marknader i utvecklingsländerna Harmonisering av hållbarhetsstandarder Under 2022 har GRI fortsatt att utveckla, uppdatera och översätta standarder, praktiska guider och länkdokument som kopplar samman GRI-standarder med internationella och nationella regler på global nivå. GRI har aktivt engagerat sig i utvecklingen av europeiska standarderna för hållbarhetsrapportering (ESRS) och tillhandahöll i juni 2022 teknisk kartläggningsfeedback som föreslog förbättringar för att fördjupa integrationen mellan ESRS och GRI-standarderna.[2] GRI och International Financial Reporting Standards (IFRS) Sustainability Standards har etablerat ett samarbetsavtal för att säkerställa kompatibilitet och sammankoppling av investerarfokuserad grundläggande hållbarhetsinformation som uppfyller kapitalmarknadernas behov enligt IFRS Sustainability Disclosure Standards, med information avsedd att tillgodose behoven hos ett bredare spektrum av intressenter som omfattas av GRI:s krav på hållbarhetsrapportering. GRI har fortsatt att samarbeta med viktiga partners, som det Danska Institutet för Mänskliga Rättigheter och gjort betydande framsteg i sitt samarbete med internationella organisationer, regeringar och tillsynsorgan, vilket främjar en kollektiv insats för hållbar utveckling. GRI som plattform för normativ förändring (Mål 1, 3, 6) . GRI har en stark sammankallande kraft. Vid utarbetande/uppdatering av standarder sammanförs viktiga internationella aktörer inom respektive område. Fortsatt samarbete med partners och ytterligare formalisering av samarbetet mellan GRI och partners/organisationer. Att dra slutsatser kring företagen syn på vilken inverkan hållbarhetsrapportering har haft och kan ha på företagens organisation är av vikt i utvecklandet av standarder och GRIs påverkansarbete. En slutsats GRI har dragit är att även om GRI har samlat många informella berättelser om denna inverkan, bör GRI vidareutveckla både insamlandet av dessa narrativ och effektivare använda dessa dem i sin kommunikation. Globala leveranskedjor (Mål 1, (2) 3 (4) ) Med den nya EU-lagstiftningen står det klart att globala värdekedjor inte kan ignoreras i hållbarhetsrapporteringen. Det finns ett behov av att öka förståelse och kunskap kring värdekedjornas kontext och hur rapporteringslandskapet måste förändras för att bättre den problematiken och passa regionerna och länderna som i högre grad påverkas. GRI planer att genomföra forskning / policy briefs och rundabordssamtal kring denna problematik.[3] Fokus på investerarnas roll (Mål 3) En fråga som har varit av stor vikt för Sida är utvecklandet av hållbarhet som en väsentlig tillgång för företagen. Det skulle påverka värderingen av företagens verksamhet och därmed i högre grad kanalisera investeringar till företag som är mer hållbara. Det förutsätter dels jämförbara rapporteringsstandarder och dels mer fokusering på investerarnas roll och åtaganden. GRI har nyligen producerad en Impact-studie som belyser vikten av investerarnas roll när det gäller att definiera business case för företag att rapportera och att fokusera på hållbarhetsfrågor. GRI kommer fortsatt att fokusera mer på investerarnas roll samt att lära sig mer om hur de fattar beslut. En möjlighet skulle vara att inleda en studie som enbart är inriktad på investerarnas roll.[4] Ökad fokusering på skattetransparens (mål 3, 6, 7) Stora framsteg har observerats i den växande acceptansen att skattetransparens är en hållbarhetsfråga. Medvetenheten om GRI 207: Skatt 2019 har också ökat markant. Positivt är att förväntningarna på skattetransparens och för antagande av GRI 207 är spridda över flera nivåer, såsom beslutsfattare, investerare, civilsamhället och organ som FN:s principer för ansvarsfulla investeringar: Under 2022 har ett antal aktieägarbeslut som kräver rapporter upprättade mot GRI 207 gjorts, vilket visar att information om skatt och hur den hanteras anses vara avgörande för att fastställa finansiell risk och möjligheter. I synnerhet har dessa aktieägarresolutioner fått stor uppmärksamhet i media, vilket gör detta mer känt för det civila samhället, såsom konsumenterna. Vidare antogs skattestandarden av det civila samhället i utkastet till FN:s skattekonvention, som har anpassat den landsspecifika rapporteringskomponenten till GRI 207. Betecknande nog blev det australiska finansdepartementet världens första nationella regering att föreslå rapportering om skattehantering och landsspecifik rapportering med hjälp av GRI 207. Vidare införde International Council of Mining and Metals ytterligare krav på medlemsföretagen att rapportera antingen med GRI 207 eller med OECD:s BEPS-ramverk. [5] Hållbart företagande och SDG åtaganden (1, 2, 3, 6) I maj 2022 publicerade GRI det uppdaterade kartläggningsdokumentet 'Linking the SDGs and the GRI Standards', som innehåller kopplingar till de reviderade universella standarderna. En annan värdefull resurs som publicerades i juli 2022 är "Business Reporting on the SDGs: Integrating the SDGs into Corporate Reporting: A Practical Guide". I juli 2022 säkrade GRI två officiella sidosessioner som en del av High-Level Policy Forum (HLPF), samt arrangerade ytterligare en inofficiell sidosession. De två officiella sidosessionerna var: "Addressing the SDG environmental data gap for biodiversity and nature", som genomfördes i samarbete med CDP, och även "Implementing and interlinking environmental and human rights due diligence" i samarbetade med det danska institutet för mänskliga rättigheter (DIHR). Båda de officiella sidosessionerna var extremt framgångsrika och fick totalt 413 deltagare. Regionalt (Mål 3) Afrika[6] GRI Africa fortsatte att delta i forum och bidra till diskussioner i syfte att skapa möjliggörande policymiljöer i regionen mot en effektivare hållbarhetsrapportering. Vidare fortsatte GRI sitt samarbete med att integrera hållbarhet och informationsgivning på afrikanska kapitalmarknader. Den afrikanska regionens samarbete med African Securities Exchanges Association (ASEA) har resulterade i utvecklingen av ESG Disclosures Guidance manualer för Nairobi, Securities Exchange, Eswatini Stock Exchange (ESE) och Ghana Stock Exchange (GSE). Akademiska institutioner svarar positivt på uppmaningar att utveckla företagsledare som är medvetna om hållbarhetskrav för att driva sina organisationer mot större syfte. Genom att utnyttja den positiva responsen samarbetade GRI med Lagos Business School (LBS) för att stödja LBS Sustainability Center att införliva innehåll om ESG-information och hållbarhetsrapportering med hjälp av GRI-standarderna i sina verkställande program. Under 2022 resulterade detta samarbete i att hållbarhetsrapportering integrerades i läroplanen för social konsekvensbedömning, ett professionellt utbildningsprogram riktat till hållbarhetsproffs. GRI etablerade samverkan med Strathmore Business School (SBS) i Kenya. Latinamerika[7] I Latinamerika markerade inrättandet av ett nätverk av professorer i regionen en betydelsefull prestation för GRI inom den akademiska sfären. Det omvandlades till en samarbetsplattform som främjar partnerskap med universitet och utbildningsinstitutioner. Dessutom spelade detta nätverk en avgörande roll för att främja det professionella certifieringsprogrammet för hållbarhetspersonal som leder rapporteringsinitiativen i sina respektive organisationer. Under 2022 lanserade GRI Latam det första GRI-programmet Descubriendo med deltagande av 130 organisationer från Chile och Mexiko. Detta initiativ av GRI Latam syftar till att utöka kapaciteten hos företag - inklusive små och medelstora företag - att offentliggöra hållbarhetsinformation och därigenom främja hållbarhet och transparens i rapporteringen. År 2022 tilldelades SDG Corporate Tracker som ett av de tre bästa nationella initiativen vid International Standards of Accounting and Reporting (ISAR) Honors. SDG Corporate Tracker har belyst vikten av å ena sidan flerpartspartnerskap för att utveckla verktyg för att mäta den privata sektorns bidrag till Agenda 2030 och till stöd för den frivilliga nationella rapporten som presenteras av länderna och den nyckelroll som GRI spelar för att främja praxis för hållbarhetsrapportering i Latam. Initiativet har väckt andra länders intresse för ett eventuellt lokalt genomförande. GRI samarbetade också med andra beslutsfattare och tillsynsmyndigheter i regionen för att bidra till anpassningen av nationell politik till agendan för hållbar utveckling. [1] Big shifts, small steps Survey of Sustainability Reporting 2022 KPMG International October 2022 p23-26 [2] GRI RBSD Program - Annual Report 2022 (Final) s6 dnr 17/001087-245 [3] ibid [4] ibid [5] Ibid p 9-10 [6] Ibid p 12-15 [7] Ibid p16-20
Programmets ramverk "Hållbart företagande för hållbar utveckling" är att ett ansvarsfullt företagande stödjer hållbar utveckling i dess ekonomiska, sociala och miljömässiga dimensioner. För att uppnå detta kommer programmet att stimulera företag och statliga aktörer att vidta effektiva åtgärder för att uppnå ansvarsfullt företagande på tre nivåer. I en ömsesidigt beroende värld där naturresurser utarmas och ojämlikheten växer är det avgörande att ta hänsyn till miljö-, samhälls- och styrningsaspekterna av den ekonomiska tillväxten. Med andra ord, utveckling som främjas måste vara socialt, miljömässigt och ekonomiskt hållbar och fast förankrad i mänskliga rättigheter. För det första syftar programmet till att öka företagens, små, medelstora och stora företag, öppenhet och transparens genom förbättrad hållbarhetsredovisning i linje med ramarna för hållbar utveckling och mänskliga rättigheter. För det andra är programmets syfte att lyfta fram ansvarsfullt företagande som facilitator för hållbar utveckling genom att möjliggöra evidensbaserad, kritisk dialog och skapa verktyg för att stimulera staten och näringslivets aktörer, inklusive investerare, att fatta beslut som uppmuntrar ansvarsfullt uppförande. För det tredje syftar programmet till att stärka genomförandet av ramverk för ansvarsfullt företagande på nationell nivå i linje med nationella strategier för hållbar utveckling. De viktigaste områden av programmet är: 1) ökat utnyttjande av publika hållbarhetsdata inom ramen för affärsmetoder 2) internationella och nationella hållbarhetspolicies och strategier som baseras på evidensbaserade dialoger 3) handlingsplaner kring ansvarsfullt företagande utvecklas i linje med nationella strategier för hållbar utveckling.
Svenskt bistånd i siffror och berättelser
Vill du läsa mer om vilka resultat svenskt bistånd leder till?
Rapporter från Expertgruppen för biståndsanalys och Sidas strategi- och korruptionsrapporter Berättelser om biståndets resultat Sidas årsredovisning