UNCDF LMF-Booster 2019-2024
Insats-ID : SE-0-SE-6-11675På denna webbplats visas öppna data om det svenska biståndet, som visar när, till vem och för vilket ändamål svenskt biståndsmedel betalas ut, samt vad det har gett för resultat. Denna sida innehåller information om en av de insatser som finansieras med svenskt bistånd.
United Nations Capital Development Fund (UNCDF) är ett FN-organ som i princip uteslutande är verksamt i de minst utvecklade länderna (Least Developed Countries LDCs), vars mandat är att stödja dessa länders ekonomiska utveckling genom att främja inkluderande finansieringssystem och tillgång till kapital för bland annat klimatanpassningsåtgärder. UNCDF har nära...
Läs hela beskrivningenFrån
- B033 - Bidrag till finansieringsmekanismer med endast en givare samt bidrag som öronmärks till ett särskilt fönster eller en geografisk...
Mer om insatsen
United Nations Capital Development Fund (UNCDF) är ett FN-organ som i princip uteslutande är verksamt i de minst utvecklade länderna (Least Developed Countries LDCs), vars mandat är att stödja dessa länders ekonomiska utveckling genom att främja inkluderande finansieringssystem och tillgång till kapital för bland annat klimatanpassningsåtgärder. UNCDF har nära koppling till (affiliated to) UNDP och omfattas av UNDPs administrativa processer, policies och regelverk. Verksamheten bedrivs inom två huvudområden: Inkluderande finanssektor respektive Lokal utvecklingsfinansiering. Ett tredje, metodbaserat, område Investeringsplattformen (LDCIP) har nyligen etablerats (2018) genom att utnyttja det sedan tidigare erhållna mandatet att använda sig av och blanda alternativa (utöver gåvor) finansiella instrument i form av lån och garantier, så kallad blended finance. Utvecklingen av mandatet är signifikant för insatsen och kommer under insatsens genomförande utvecklas ytterligare och växa i omfattning. Som FN-organ bedöms UNCDFs finansiella ekosystemansats, med möjligheten att blanda olika finansieringsformer och samarbetspartners, som unik i sitt slag och UNCDF är därför en strategisk samarbetspartner för Sida inom innovativ finansiering, särskilt då denna kopplar till såväl ekonomisk som miljömässig hållbar utveckling. UNCDFs mål är att verka för hållbar ekonomisk transformering av de minst utvecklade länderna. Målet ska uppnås genom att, med hjälp av instrumentet blended finance, stödja uppbyggnad av en inkluderande finanssektor samt katalysera lokala investeringar till klimatanpassningsåtgärder och resiliensstärkande. Tillvägagångssättet innebär att UNCDF tillsammans med lokala parter identifierar och utvecklar/konsoliderar en finansiell produkt/tjänst, t ex en innovation kopplad till mikrokrediter eller klimatfinansiering. UNCDF bidrar till produktens utveckling genom teknisk rådgivning, gåvomedel, lån eller en garanti eller en kombination. Därefter kan finansieringen tas över av annan aktör, t ex en annan bank eller myndigheter på lokal nivå, och därigenom skalas upp. UNCDFs roll blir därför att ta på sig risk och visa på framgångsrika exempel för att inspirera beteende- och systemförändring. Syftet är att mobilisera både privat och offentligt kapital, genom en hävstångseffekt. Genom denna modell agerar UNCDF "frontrunner" och kan därmed bygga upp en pipeline av investerbara projekt genom att ta risker som andra aktörer (offentliga eller privata) inte är villiga att acceptera. Insatsen består av tre sammankopplade och kompletterande resultatområden som är finansierade från två av Sidas globala hållbarhetsstrategier vilka slås samman under ett avtal för den kommande avtalsperioden. Med en ansökan som kombinerar dessa (tidigare separat finansierade) insatser adresserar UNCDF både ekonomisk utveckling samt miljö- och klimatförändringarna. Detta kommer att medföra effektivitetsvinster i fråga om handläggning, dialog och rapportering. De tre delarna är följande: The Last Mile Finance Trust Fund (LMFTF), vilken inkluderar finansieringsmekanismen The Booster Fund samt ett kanaliserat stöd till programmet Better than Cash Alliance (BtCA) som UNCDF är värd för. Stödet till insatsen utgörs av gåvobistånd och uppgår till totalt 189 MSEK att utbetalas under perioden 2019-2021, inklusive 8 MSEK per år till BtCA. Inom Finansiell inkludering arbetar LMFTF med att stötta aktörer såsom banker, kooperativ, mikrofinansinstitutioner, pengaöverföringsföretag och mobila nätverksoperatörer att utöka de finansiella marknadernas räckvidd och djup för att nå de allra fattigaste. Inom lokal utveckling arbetar man katalytiskt för att frigöra lokalt kapital för resiliens och klimatåtgärder. Detta stöd kan utgöras av gåvor, Technical Assistance (TA), lån och/eller garantier. LMFTFs aktiviteter sker inom drygt 10 program fördelade inom fem tematiska områden (Grön ekonomi, Livsmedelssäkerhet/nutrition, Ekonomisk egenmakt för kvinnor/ungdomar, Infrastruktur samt Inkluderande finanssektor/innovation). Programmen har starka kopplingar till varandra, främst inom de befintliga tematiska områdena, men även mellan dessa. Programmen är i typfallet verksamma i tre till sju länder i kombination med en övergripande normativ överbyggnad. Exempel på program under LMFTF: - CleanStart, som har som mål att genom investeringar ge 500,000 människor hållbara energilösningar (solcellssystem, mini-grids, vattenpumpar, energieffektiva spisar m.m.). - Making Access Possible (MAP), som är ett initiativ för att stödja finansiell inkludering genom analys och road-mapping. - DF+ bygger digitala finansieringsmodeller för innovationer som bidrar till SDG-målen. - MicroLead, som är ett globalt initiativ som utmanar finansiella serviceaktörer att utveckla, testa och skala upp insättningstjänster för låginkomsttagare, särskilt kvinnor på landsbygd. - The Finance for Food Security (F4F), som adresserar lokal livsmedelstrygghet och undernäring genom att uppmuntra lokala och genderkänsliga investeringar för att fylla luckor i det lokala livsmedelssystemet. - IELD, som arbetar med centrala och lokala myndigheter för att bygga kapacitet inom genderresponsiv ekonomisk policy och identifiera hinder för kvinnors deltagande i ekonomiska aktiviteter. - Municipal Investments Finance (MIF), som ger stöd till kommuner att förbättra tillgång till finansiering med fokus på sekundära städer i LDCs. Det andra resultatområdet, The Booster Fund är en finansieringsmekanism inom LMFTF som Sida är den enda givaren till på global nivå i dagsläget. Programmen under The Booster Fund får också finansiering på bilateral nivå av olika givare inklusive genom Sidas bilaterala strategier. The Booster Funds huvudfokus är klimatfinansiering med syfte att ge stöd till lokala samhällen och myndigheter för att stärka kapaciteten att planera, budgetera samt finansiera småskalig infrastruktur som klimatanpassningsåtgärder och därigenom bidra till stärkt resiliens och ökad hållbarhet. Genom the Booster Fund bidrar UNCDF med kapital och tekniskt stöd till både privat och offentlig sektor. Målet är att minska fattigdom genom att "boosta" strukturell transformering av lokala ekonomiska system genom att bygga miljömässig resiliens och hållbarhet. Program under Booster Fund: - Local Climate Adaptive Living Facility (LoCAL) arbetar för att integrera klimatanpassning i lokala myndigheters planering och budgetering och öka tillgängligt kapital. - EcoBonds innebär att obligationer emitteras på kommunal nivå för investeringar som bidrar till resiliens. - Local Finance Initiative LFI har etablerat lokala utvecklingsenheter inom Tanzanias och Ugandas centraladministration som stödjer lokala utvecklingsinvesteringar. - CleanStart, som har som mål att genom investeringar ge 500,000 människor rena energilösningar (solcellssystem, mini-grids, vattenpumpar, rena och effektiva spisar m.m.). Den tredje komponenten, Better than Cash Alliance (BtCA) är ett fristående program i form av en allians verksamt inom digitalisering av betalningsströmmar. Syftet med BtCA är att möjliggöra digitala betalningslösningar framförallt genom rådgivning för att bygga en inkluderande digital ekonomi som bidrar till SDG-målen. Som exempel på hur UNCDF jobbar kan nämnas ett projekt i Bangladesh, där man på bynivå utvecklade modeller för medbestämmande kring investeringar i lokal infrastruktur utifrån klimatanpassning och stärkt resiliens. Framgångsrika piloter ledde till att den nationella regeringen utökade stödet och tillsköt egna resurser, och omfattningen steg i sådan omfattning att fortsatt hemvist hos UNCDF var omöjlig. I den nu pågående tredje fasen omfattas hela landet, där UNCDFs tekniska stöd bibehåller fokus på fattigdom, jämställdhet och revision samt stärker administrativa system för planering och uppföljning. I detta fall blev UNCDFs hävstångseffekt att Världsbanken bidrog med ett stöd som var 72 gånger större än UNCDFs initiala anslag. Detta kan ses som ett exempel på hur UNCDFs arbete leder till systemförändringar på lokal och nationell nivå. Som exempel på BtCAs arbete kan nämnas att den etiopiska regeringen har bett Alliansen att stödja utvecklandet av deras nationella digitala betalningsstrategi för att accelerera digitaliseringen av ekonomin. Det slutgiltiga målet med insatsen är att skapa inkluderande, jämlika och resilienta finansiella marknader och lokala finanssystem som är mer effektiva i sin förmåga att stärka fattiga män och kvinnor, små- och medelstora företag, och lokala myndigheter i de minst utvecklade länderna.
Här visas alla aktiviteter kopplade till insatsen. Klicka på en enskild aktivitet för att se fördjupad information.
Totalt 0 SEK fördelat på 0 aktiviteter
Här presenteras en lista över alla utbetalda transaktioner för en specifik insats. Varje betalning kan spåras till en särskild aktivitet. Negativa belopp indikerar att det skett en återbetalning.
0 transaktioner
Inga transaktioner tillgängliga för denna insats
0 insatsdokument
Nedladdningslänk |
---|
Inga insatsdokument tillgängliga för denna insats
Resultat
Rapporteringen sker samlat för hela LMFTF till samtliga givare. I praktiken innebär det att Sida separat följer upp de öronmärkta medlen till LoCAL respektive BtCA. Dessa två program redovisas därför mer i detalj nedan. Generellt kan sägas att samarbetet levererar goda resultat vilket framgår av sammanfattande resultatuppdateringar. UNCDF har under den senaste strageiperioden utvecklats och blivit alltmer erkänd för sin finansieringsmodell och mekanism som bidrar till utvecklandet av hållbara finansiella ekosystem och samtidigt verkar för och utveckla tillgången till adekvata finansiella resurser och digitala betalningslösningar riktade till individer, småföretag och lokala myndigheter. UNCDF anses fylla ett finansieringsgap för mellanstora investeringar ("missing middle" dvs affärer som är för stora för mikrofinansiering och för små för kommersiella institutioner) och har bidragit till mobilisering av additionellt kapital som kompletterar gåvobiståndet. Vidare har UNCDF utnyttjat den digitala transformationen, bidragit till digitala innovationer och integrerat digitalisering i sina interventioner. UNCDF har också på ett framgångsrikt sätt stimulerat finansiering och investeringar i lokal infrastruktur för att bidra till att klimatfinansiering når den lokala nivån. Exempel på resultat men med störst fokus på de två programmen som erhåller riktat stöd: Digitalisering UNCDF har själva under lång tid arbetat med att digitaliseringens möjligheter vad gäller ökad ekonomisk egenmakt och aktiv inkludering för att komma alla till del. Under 2021, stöttade UNCDF tre regeringar att ta fram nationella digitala strategier (Zambia, Uganda och Tanzania). Ett exempel på lokal nivå är Tanzania där 807 spargrupper (drygt 18 000 medlemmar varav 2/3 kvinnor och knappt hälften flyktingar) fått tillgång till riktad TA (digital-financial-literacy activities) vilket ökade sparandet, motståndskraft och möjlighet att starta eller expandera sin affärsverksamhet och i och med det minskat beroendet av självhushållande jordbruk. Better than Cash Alliance (BtCA) - Resultat som BtCA har rapporterat bedöms visserligen vara relevanta och tämligen jämt fördelade för strategimålen Inkluderande, jämställd och hållbar digitalisering, Förbättrade förutsättningar för hållbar och inkluderande marknads- och privatsektorutveckling samt hållbart företagande samt Stärkt ekonomisk egenmakt för kvinnor men redovisas här under rubriken digitalisering. BtCA har bidragit bland annat till 44 nya policys och åtaganden inom ansvarsfulla digitala betalningar och ett exempel är framtagandet av ett klagomålsförfarande för 4 miljoner textilarbetare i Bangladesh kring hanteringen av deras löneutbetalningar i ljuset av att 2,5 miljoner nya lönekonton öppnades som en del av covid-responsen. BtCA har varit instumentella i etableringen av UN Principles for Responsible Digital Payments och dess 9 vägledande principer. Man har dessutom formulerat ett upprop för regeringar och företag för finansiell jämställdhet genom att fokusera på kvinnor. I Etiopien etablerades landets första nationella strategi för digitala betalningar vilket förväntas leda till effektivitetsvinster, transparens, kvinnors deltagande och finansiell inkludering parallellt med en uthållig och inkluderande tillväxt. Tillsammans med ILO har BtCA startat ett Global Centre on Digital Wages for Decent Work. Digitaliserade löneutbetalningar har visat sig, utöver att vara effektivare och mindre riskabla, innebära ökad användande av finansiella tjänster och finansiell "läskunnighet". I Senegal kopplades rutinerna till tillgången till hälsoförsäkring. BtCA har skapat ett partnerskap med World Cocao Foundation vilket bara i Ghana har omfattat 880 000 småskaliga jordbrukare vilket inneburit en direkt kostnadsbesparing på 21 MUSD. Samarbetet har dessutom inneburit skapandet av en databas vilken underlättat ekonomisk utjämning mellan kvinnor och män. Metoden har bl a inspirerat Elfenbenskusten och Indonesien. Samarbetet med Ethical Tea Partnership innebär ett liknande initiativ inom en annan värdekedja. I Pakistan har digitala pensionsutbetalningar introducerats och i Colombia berörs 2,2 miljoner venezuelanska flyktingar av övergången till digitala lösningar. Klimatanpassning Local Climate Adaptive Living Facility (LoCAL) - Samtliga resultat som LoCAL har rapporterat bedöms vara relevanta för strategimålet Stärkt anpassningsförmåga och motståndskraft mot klimatförändringar och naturkatastrofer och då främst genom att mobilisera kapital samt möjliggöra för en ökad och bättre finansiering för klimatanpassning inklusive på lokal nivå. LoCAL har de senaste åren etablerat en erkänd mekanism som gynnar särskilt de fattigaste länderna, vilken främjar direkt tillgång till klimatfinansiering på lokal nivå. LoCAL har hittills introducerats i 17 länder och har samarbetat med drygt 320 lokala myndigheter och därigenom indirekt nått ut till 12,5 miljoner människor i Sidas målgrupp och därtill mobiliserat 124 MUSD sedan start. Sedan 2014 har LoCAL bidragt till 1 983 klimatanpassningar som 805 000 personer, varav 413 000 kvinnor kunnat dra nytta av direkt och 3,8 miljoner indirekt. Under 2021 har LoCAL stöttat Benins nationella fond för miljö och klimat samt en nationell institution som arbetar med klimat och demokrati i Kambodja i hela processen för att nå ackreditering från Gröna klimatfonden. De har också inlett samarbete med lokala myndigheter i Mali, Niger och Tanzania för att de också ska få ackreditering från Gröna klimatfonden. Lokala myndigheter i Zambia och Somalia har också uttryckt intresse för att starta samarbete med LoCAL för att klimatfinansiering ska nå den lokala nivån. Under 2021 har också 309 lokala myndigheter med stöd från LoCAL arbetat för att samla in, uppdatera klimatdata. LoCALs kapacitetstärkande arbete/aktiviteter inom planering, budgetering och konsultativa processer har nått 2 854 deltagare varav 1 159 var kvinnor. LoCAL har bidragit till att 297 investeringar inom klimatanpassning som identifierades som prioriterade av lokala befolkningen. Totalt investerades 6.74 MUSD och 823 000 människor nåddes. De flesta investeringarna gjordes inom vatten för lokal bevattning och jordbruk, och då främst längs kustzonerna i Bangladesh, Ghana och Mocambique men LoCAL bidrog också till investeringar inom naturbaserade lösningar för att stärka motståndskraft och förebygga risker såsom skyddsvallar kring små vägar på landsbygden och bevarande av våtmarksområden och skogsplantering i Bhutan. LoCALs kunskap och expertis har lyfts fram av UNFCC i olika dokument och plattformar såsom Adaptation Knowledge portal och Biannual Assessment and Overview of Climate Finance Flow (paragrah 304). Under COP 26 i Glasgow lyftes LoCAL fram som en viktig mekanism för att nå Parisavtalets mål. Vidare organiserade LoCAL tillsammans med UNDRR (FNs organ för katastrofriskreducering) ett lärotillfälle kring ökad resiliens och behovet av finansieringsmekanismer samt klimatdata under UNFCCs ledning i samband med COP 26. Niger har tillsammans med LoCAL och NDC-partnership utarbetat klimatriskbedömningar som kopplar ihop länken klimatförändringar och livsmedelstrygghet för att försöka säkerställa jordbruksproduktiviteten hos småskaliga jordbruk som är utsatta för torka. I Mali har LoCAL tillsammans med den lokala civilsamhällsorganisationen YAGT arbetat med 200 representanter från regionerna Mopti och Kaya för att stärka kunskap och utbyta information kring klimatförändringar och konfliktrisker kopplade till naturresursanvändning och vilka verktyg det finns till att motverka detta. 70% av deltagarna var kvinnor och unga. LoCAL har också inlett ett samarbete med African Development Bank för gemensamma aktiviteter som kommer att utföras i Burkina Faso, Elfenbenskusten, Mali och Niger. Afrikanska utvecklingsbanken och deras fond Africa Climate Change Fund har under 2021 blivit en ny finansiell partner till LoCAL för Afrika. WEE Jämställdhetsaspekter är inarbetade och återfinns genomgående under samtliga tematiker inom LMFTF, men utgör även ett specifikt fönster, och bedöms därför motsvara en tämligen hög andel (25%). Exemplen nedan visar att resultaten oftast sker i skärningspunkten mellan olika tematiker. I Nepal upplever kvinnor stora hinder att få tillgång till marknader men via digitala produkter fick knappt 700 MSMEs (varav ca hälften kvinnoägda) tillgång till efterfrågade tjänster, inklusive en plattform för e-handel. Ett annat initiativ försåg 15 000 kvinnliga risodlare med tillgång till indexbaserad försäkring mot klimat- och sjukdomsbaserade händelser till överkomliga priser. På temat försäkring utvecklades i Senegal ett interaktivt spel som fick 600 kvinnliga småjordbrukare att intressera sig för mikroförsäkringar. Initiativet IncluCity syftar till att skapa städer med jämlika ekonomiska förutsättningar för samtliga grupper vilket bl a innebär att kritisk infrastruktur, såsom transport, boende samt vatten/sanitet, identifierats. För en fiskmarknad utanför Dakar (Senegal) har det inneburit ökade inkomster (inklusive mindre spill) för de kvinnliga fiskhandlarna men samtidigt även en bättre arbetsmiljö med sanitetslösningar. Tillgång till barnpassning och kylmöjligheter utgör andra viktiga komponenter. UNCDFs arbete inom IncluCity är relevant för strategimålet Fler miljömässigt hållbara och inkluderande städer och samhällen och då främst uppgradering av slumområden och ökad tillgång till samhällstjänster. PSD Privatsektorutveckling utifrån ett finansieringsperspektiv utgör den gemensamma nämnaren för hela insatsen (45%) och i likhet med WEE-avsnittet ovan kan resultaten i princip alltid härledas till flera tematiska fönster. I Bangladesh integrerades småhandlare (micro merchants) vertikalt inom sina värdekedjor och horisontellt med digitala tjänster. Man nådde 3,3 miljoner handlare och bland tjänsterna återfinns digitala betalningar, kreditbedömningar, mikroförsäkring, bokföring, lagerhållning, bolagsregister samt mobila handelsplattformar. I 14 länder bidrog UNCDF (genom programmet MAP - Making Access Possible) till nationella planer för finansiell inkludering. Verksamheten accelererar kraftigt och förmågan att möta efterfrågan har successivt förbättrats, inte minst i ljuset av pandemin. Aktiviteterna har i förlängningen inneburit att konkreta partnerskap med externa parter som WB har kunnat etableras men dialog förs även exempelvis med ILO, IMF och IFC. Inom FN bidrar man med teknisk input till bl a UNDP, UNFPA, UNHCR och UN Women och inom den privata sektorn till Standard Bank och Rabobank. I Myanmar kunde 180 000 kvinnor och flickor dra nytta av tillgång till nya finansiella produkter, inklusive förmågan att hantera dessa. I Bangladesh nåddes 100 000 småföretagare (varav 25% kvinnor) av Digital Financial Literacy genom ett samarbete med Visa efter en kartläggning. UNCDF har utvecklat ett verktyg (The Inclusive Digital Economies Scorecard IDES) och inledningsvis har det utnyttjats i samarbetet med Bangladesh, Malawi och Etiopien. Verktyget hjälper till att identifiera flaskhalsar vilket underlättar att bättre prioriteringar kan göras. Livsmedel och hållbara livsmedelssystem Via LMFTF har en Transformative Food System Finance approach etablerats som via TA och riktad finansiering bidrar till en hävstångseffekt som även frigör lokalt kapital. Det skapades bl a sysselsättning för 5 000 jordbrukare i Bangladesh genom ett upplägg (Blended finance) där risken reducerades och lokalt kapital frigjordes och där resultatet blev inkomstökning med 25%, minskade post-harvest förluster i kombination med förbättrad nutrition för barn, gravida och ammande mödrar. I förlängningen ökar skattebasen och lagringskapaciteten. Ett avsättningsområde för produkterna är skolmåltider för elever. Resultatet är relevant för strategimålet Hållbara produktions- och konsumtionsmönster, inklusive omställningen till hållbara livsmedelssystem, minskade föroreningar och hållbar kemikalie- och avfallshantering med fokuset att främja miljömässigt hållbara livsmedelssystem. UNCDF blir alltmer uppmärksammade för sitt bidrag till utvecklingen på området och under Food System Summit ledde man "klustret" Enhancing local production for local consumption tillsammans med WFP och EU vilket utgör ett exempel på aktiviteter på normativ nivå. Förnybar energi Under 2021 bidrog UNCDF till att 245 000 produkter för clean cooking och 28 000 produkter inom solenergi såldes. Denna typ av produkter inom hållbar energi har sedan projektets start gynnat mer än 4,9 millioner människor och har bidragit till betydande utsläppsminskning av växthusgaser vilket är relevant för strategimålet Begränsad klimatpåverkan inklusive ökad tillgång till förnybar energi och ökad energieffektivisering, främst genom spridning av innovativ och effektiv modern matlagningsteknik. Investment Platform 2021 utgjorde det dittills mest aktiva året för LDCIP med 9 genomförda transaktioner inom ramarna för Bridge-facility men piplinan av möjliga projekt som ännu inte genomgått full kvaliltetssäkring är betydligt längre. 5 av de första lånen som ställdes ut 2016 har för övrigt återbetalats. Sektorerna är tämligen jämt fördelade mellan Finansiell inkludering, Grön ekonomi och Livsmedelstrygghet. Största mottagarlandet är Uganda (20%) följt av Tanzania (15%). I Afrika har 4 investeringsrådgivare anställts vilket underlättar integreringen med övriga FN.
Stödet till UNCDFs Last Mile Finance Trust Fund (LMFTF) finansieras via GLOBEN och GLOBEC utifrån respektive strategi och utgör en mix av oöronmärkt kärnstöd till fonden och öronmärkta medel till två program. Från GLOBEN finansieras LoCAL inom lokal klimatanpassningsfinansiering och från GLOBEC finansieras Better than Cash Alliance (BtCA) som stöder övergången till digitala betalningslösningar Utvecklingsinsatsens övergripande syfte är att bidra till en inkluderande och uthållig tillväxt i de fattigaste länderna samt stärkt motståndskraft mot effekterna av klimatförändringarna för de mest sårbara, både på en mer övergripande normativ nivå men framför allt på den lokala nivån. Detta ska uppnås genom att med UNCDFs unika modell bidra till utvecklandet av hållbara finansiella ekosystem och samtidigt verka för och utveckla tillgången till adekvata finansiella resurser och digitala betalningslösningar riktade till individer, småföretag och lokala myndigheter. Interventionslogiken innebär att UNCDF tillsammans med lokala partners identifierar och utvecklar/konsoliderar en finansiell produkt/tjänst, t ex en innovation, mikrokrediter eller klimatfinansiering innan den kan tas över av annan aktör och därigenom kan skalas upp. Genom denna modell är man med tidigt i processerna och agerar "frontrunner". På så sätt kan man lyfta av risker som andra aktörer (offentliga eller privata) inte är villiga att acceptera och genom att arbeta innovativt i svåra miljöer agerar man därmed i enlighet med principen om "leave no-one behind". UNCDFs strategi har tidigare haft som målsättning att utifrån Istanbul Program of Action bidra till att ungefär hälften av de idag minst utvecklade länderna (LDC) uppgraderas från LDC-kategorin. Den relativt nyligen genomförda konferensen LDC5 innebar att man nu övergripande arbetar utifrån Doha Program of Action och de riktlinjer och partnerskap som där fastslagits som färdplan för att i möjligaste mån uppnå SDG-målen till 2030. BtCAs specifika mål är att katalysera en global rörelse att gå från kontanta till digitala betalningar för att uppnå målen i Agenda 2030. Det huvudsakliga mandatet för LoCAL är att bidra till att klimatfinansiering når den lokala nivån och det genom att öka lokala myndigheters tillgång till klimatfinansiering för att genomföra klimatanpassningsinvesteringar i de minst utvecklade länderna. I det kommande avtalet kommer Sidas stöd också inkludera omställning till hållbara livsmedelssystem, lösningar för hållbar energi samt biologisk mångfald, vilket delvis utgör nya fokusområden: - Inom biologisk mångfald ska UNCDF stötta innovativa finansieringslösningar som integrerar biologisk mångfald, naturbaserade lösningar och bevarande (conservation). UNCDF ska också arbeta nära UNDP med att identifiera, testa och skala upp finansiella lösningar på området och arbeta nära FN-organisationerna för att tillhandahålla expertis kring finansiering och innovationer som integrerar miljö, klimat och biologisk mångfald enligt den gemensamma agendan "Our Common Agenda. - För hållbara livsmedelssystem ska UNCDF stötta finansiella lösningar och innovation på främst lokal nivå, exempelvis genom ökade tillgång till investeringar i livsmedelstrygghet som görs av kommuner och små och medelstora företag för att minska risken för framtida chocker. Detta inkluderar stöd till exempelvis stärkt infrastruktur och tjänster inom livsmedelssystemen (t ex bevattning, vägar och energi), lokala livsmedelsvärdekedjor, klimatsmart jordbruk och livsmedelssystem i urbana miljöer. - Inom förnybar energi ämnar UNCDF att nå sex miljoner människor i minst 10 länder att få tillgång till och dra nytta av förnybar energi. UNCDF ska bland annat främja tillgången till finansiering för hållbara energilösningar i hela kedjan - från konsument till företag och större investeringar för att driva grön ekonomisk utveckling och netto-noll utsläpp. UNCDF fyller ett gap för finansiering till små och medelstora företag och stödjer finansiella lösningar för ren matlagning och förnybar energi i form av solceller. Det slutgiltiga målet är att skapa inkluderande, jämlika och resilienta finansiella marknader och lokala finanssystem som är mer effektiva i sin förmåga att stärka fattiga män och kvinnor, SMEs, och lokala myndigheter i de minst utvecklade länderna samt stärkt klimatresiliens. Insatsen bedöms övergripande bidra till följande mål baserat på de två aktuella strategierna: GLOBEC (sammanvägt för de 2 komponenterna) - PSD 45% - Digi 25% - WEE 25% - Livsmedelsystem 5% GLOBEN - Anpassning 70% - Energi 15% - Prod/kons 15% Insatsen bedöms verka genom samtliga förändringskanaler. Det rent normativa bedöms hanteras i något lägre omfattning men är ändå tydligt genom att vunna erfarenheter medvetet sprids till andra länder och i kombination med ett aktivt deltagande i relevanta fora. Ett stort fokus ligger annars på det nationellt institutionella då programmen har en tydlig lokal förankring där man arbetar tillsammans med identifierade nyckelaktörer på nationell nivå. I takt med att utnyttjandet av och investeringar via Investment Platform konsoliderats blir påverkan på den direkta målgruppen alltmer tydlig.
Svenskt bistånd i siffror och berättelser
Vill du läsa mer om vilka resultat svenskt bistånd leder till?
Rapporter från Expertgruppen för biståndsanalys och Sidas strategi- och korruptionsrapporter Berättelser om biståndets resultat Sidas årsredovisning