UNCDF LMFTF 2019-2025
På denna webbplats visas öppna data om det svenska biståndet, som visar när, till vem och för vilket ändamål svenskt biståndsmedel betalas ut, samt vad det har gett för resultat. Denna sida innehåller information om en av de insatser som finansieras med svenskt bistånd.
Här visas alla aktiviteter kopplade till insatsen. Klicka på en enskild aktivitet för att se fördjupad information.
Totalt 402 000 000 SEK fördelat på 0 aktiviteter
Här presenteras en lista över alla utbetalda transaktioner för en specifik insats. Varje betalning kan spåras till en särskild aktivitet. Negativa belopp indikerar att det skett en återbetalning.
0 transaktioner
Inga transaktioner tillgängliga för denna insats
0 insatsdokument
Nedladdningslänk |
---|
Inga insatsdokument tillgängliga för denna insats
Resultat
Rapporteringen sker samlat för hela LMFTF till samtliga givare. I praktiken innebär det att Sida separat följer upp de öronmärkta medlen till LoCAL respektive BtCA. Dessa två program redovisas därför mer i detalj nedan. Generellt kan sägas att samarbetet levererar goda resultat vilket framgår av sammanfattande resultatuppdateringar och jämförelser med resultatramverk. I likhet med den diskussion som pågått under lång tid kan dock större fokus läggas på vilka förändringar som resultaten lett fram till, i kontrast till en mer eller mindre renodlad aktivitetsredovisning. Rapporteringen blir på det sättet något kortfattad och det blir lite svårare att tränga ner på djupet. Bilden kompletteras dock till viss del av de utvärderingar som genomförs. UNCDF har också tidigare angivit i vilka olika mognadsfaser som olika program/aktiviteter befinner sig i och önskemålet är att detta återinförs. UNCDF har under en längre tid utvecklats och blivit alltmer erkänd för sina finansieringsmodeller och mekanismer som bidrar till utvecklandet av hållbara finansiella ekosystem och samtidigt verkar för och utveckla tillgången till adekvata finansiella resurser och digitala betalningslösningar riktade till individer, småföretag och lokala myndigheter. UNCDF anses fylla ett finansieringsgap för mellanstora investeringar ("missing middle" dvs affärer som är för stora för mikrofinansiering och för små för kommersiella institutioner) och har bidragit till mobilisering av additionellt kapital som kompletterar gåvobiståndet. Vidare har UNCDF utnyttjat den digitala transformationen, bidragit till digitala innovationer och integrerat digitalisering i sina interventioner. UNCDF har också på ett framgångsrikt sätt stimulerat finansiering och investeringar i lokal infrastruktur för att bidra till att klimatfinansiering når ner till den lokala nivån. Exempel på resultat (utifrån årsrapport men även annan rapportering) med störst fokus på de två programmen som erhåller riktat stöd och där rubrikerna motsvarar Sidas strategimål vilket dock i hög grad motsvarar fondens tematiska inriktning och UNCDFs strategiska ramverk: Digitalisering: UNCDF har själva under lång tid arbetat med att digitaliseringens möjligheter vad gäller ökad ekonomisk egenmakt, systempåverkan och aktiv inkludering för att komma alla till del med det långsiktiga målet att 2025 nå 14 miljoner människor i 25 länder. Under denna rubrik hanteras även merparten av resultat hänförliga till BtCA även om resultaten i praktiken även är relevanta utifrån strategimålen PSD och WEE m fl. I Colombia omfattades 4 miljoner hushåll av regeringens emergency payments scheme (Ingreso Solidario) under pandemin vilket BtCA aktivt bidrog till. Ungefär 1/3 av hushållen var inte tidigare finansiellt inkluderade och 60% av dem var kvinnoledda. I Bangladesh har man tillsammans med regeringen utarbetat en National Digital Payments Roadmap och en Digital Payments Diagnostic. Planen omfattar detaljhandel, konfektionsindustrin, jordbruk, hälsovård och utbildning och utnyttjar bl a könsuppdelad statistik. I Etiopien har motsvarande strategi inneburit 20 miljoner nyöppnade mobila konton. Inom te- och kaffe-sektorerna kan konstateras att användningen av digitala betalningar även bidragit till ökad klimatresiliens. [UNCDF LMFTF 2019-2024, Results Report 2022 (POST-Presentation Versions), s 44, DOX 19/000073-117]; [M9]; [NAT/INST; AKT/MÅL] I Senegal har BtCA bidragit till regeringens uttalade mål att till år 2030 hela befolkningen ska omfattas av hälsoförsäkring. Under 2022 hanterades digitala betalningar för 1 600 000 registrerade användare kopplade till hälsovård. I Rwanda överträffades regeringens mål att nå 2 miljoner användare år 2024 redan 2022 när 2,5 miljoner anslutit sig till Ejo Heza vilket är ett digitalt program som uppmuntrar till långsiktigt sparande och som även knyter an till finansiell inkludering och mer specifikt aspekter kring pension och social trygghet. [UNCDF LMFTF 2019-2024, Results Report 2022 (POST-Presentation Versions), s 44, DOX 19/000073-117]; [M9]; [NAT/INST; AKT/MÅL] BtCA arbetar tillsammans med African Continental Free Trade Area (AfCFTA) kring digitalisering av handel och hanteringen av gränskorsande betalningar vilket, inte minst för kvinnor som är aktiva inom handel vid gränsövergångar. [UNCDF LMFTF 2019-2024, Results Report 2022 (POST-Presentation Versions), s 45, DOX 19/000073-117]; [M9]; [NAT/INST; AKT/MÅL] Via koppling till programmet Making Access Possible (MAP) har en mängd reformer på policynivå genomförts, exempelvis 14 National Financial Inclusion Strategies (NFIS), som ett led i att kunna utnyttja den digitala transformationen inom den reala ekonomin som även inkluderar kvinnor, ungdomar, informella arbetare och flyktingar. Tillgång till basala tjänster och entreprenörskap utgör viktiga beståndsdelar i dessa komplexa sammanhang som involverar en rad olika typer av aktörer (regeringar, FSPs, FN-organ, multilateraler samt akademia). [UNCDF LMFTF 2019-2024, Results Report 2022 (POST-Presentation Versions), s 11-16, DOX 19/000073-117]; [M9]; [NAT/INST; AKT/MÅL] Inom ramarna för MAP kan konstateras att samarbetet med IFCs Sustainable Finance Banking Network förstärker länkarna mellan FI och Sustainable Finance och genom samarbetet med IMF och G20 tydliggörs betydelsen av FI inom INFFs. Tillsammans med UNHCR har man utarbetat ett FI-verktyg (diagnostic methodology) för flyktingar och IDPs i Mozambique. Ur ett investeringsperspektiv har man utvecklat nya verktyg (MSME Investor Toolkit respektive Clean Energy Investor Toolkit). [UNCDF LMFTF 2019-2024, Results Report 2022 (POST-Presentation Versions), s 13-14, DOX 19/000073-117]; [M9]; [NAT/INST; AKT/MÅL] 25 länder har introducerat the Inclusive Digital Economy Scorecard (IDES) vars syfte är att identifiera flaskhalsar som hindrar framväxten av en inkluderande digital ekonomi och som hjälper regeringarna att göra nödvändiga prioriteringar. Ett exempel utgörs av Zambia som har inlett framtagandet av sin första Digital Economy Strategy och uppdaterat sin ICT-policy. Ghana och Bangladesh är andra länder där stora framsteg har noterats. [UNCDF LMFTF 2019-2024, Results Report 2022 (POST-Presentation Versions), s 15, DOX 19/000073-117]; [M9]; [NAT/INST; AKT/MÅL] UNCDF har samlat många aktörer och drivit agendan kring migranters finansiella motståndskraft. Via policyskapande, reglering/övervakning och ansträngningar att påverka privata sektorns aktörer angrips ekosystemet, och inte minst frågor kopplade till försäkring. Klimatanpassning: Sida bedömer nedanstående resultat är i linje med Strategin miljö, klimat och biologisk mångfald 2022-2026 och strategimålet Stärkt anpassningsförmåga och motståndskraft mot klimatförändringar och naturkatastrofer samt dimensionen bättre förutsättningar för människor i fattiga och sköra länder att hantera miljö/klimatförändringens konsekvenser i förändringsteorin: LoCAL har som huvudsyfte att främja direkt tillgång till klimatfinansiering på lokal nivå och har sedan start haft samarbete med 350 lokala myndigheter i 17 länder och nått cirka 16, 2 miljoner människor (Bangladesh, Benin, Bhutan, Burkina Faso, Gambia, Ghana, Laos, Lesotho, Kambodja, Mali, Malawi, Mocambique, Nepal, Niger, Tanzania, Tuvalu, Uganda). De har sedan 2014 mobiliserat drygt 156 MUSD för lokal klimatfinansiering. Under 2022 har LoCALs arbete medfört att 308 lokala klimatanpassningsplaner har finansierats i fem länder utifrån en resultatbaserad ansats (Bangladesh, Gambia, Mocambique, Niger and Lesotho). Källa: LoCAL Final Report on second period of global expansion 2019-2022, 2023, sid 15, 19, Dox 19/00073 dok.nr 116. Under 2022 har LoCAL gett tekniskt stöd till lokala myndigheter i Burkina Faso, Elfenbenskusten, Mali och Niger för att de ska kunna bli ackrediterade av Gröna klimatfonden. LoCAL har också arbetat med lokala myndigheter i Bhutan och Kambodja för att de ska kunna ansöka om klimatfinansiering från Anpassningsfonden. De största investeringsområdena är vatten och sanitet, jordbruk, förvaring/lagringsmöjligheter och social infrastruktur. Källa: LoCAL Final Report on second period of global expansion 2019-2022, 2023, sid. 62, 19, 37. Dox 19/000073 dok.nr 116. I slutet av 2022 beslutade regeringen i Mocambique att LoCALs arbete med lokal klimatfinansiering (planering och tillvägagångssätt) på lokal nivå (de piloter som genomförts) skulle skalas upp i hela landet och att ansvaret för att kanalisera klimatfinansiering från den nationella nivån till lokala myndigheter skulle ligga hos det nationella systemet, National Finance Administration System. LoCAL fortsätter att bidra med tekniskt stöd. Källa: LoCAL Final Report on second period of global expansion 2019-2022, 2023, sid. 44, Dox 19/00073 dok.nr 116. Med stöd av LoCAL har 2.97MUSD mobiliserats för resilient infrastruktur i tre provinser i Mocambique (vatten-och sanitetsanläggningar, utbildnings-och hälsocentraler) för 665 000 människor som bor i riskutsatta områden. Källa: LMF-TF, Last Mile Finance Trust Fund, 2023, sid 27. Dox 19/00073 dok.nr 115. Benin har infört en miljöskatt på importerade varor som har en negativ påverkan på miljön såsom bilar, motorcyklar, tuk-tuks, bilhjul, plastpåsar mm. Skatten är anpassad och varierar i storlek. Under 2022 valde Benin att från miljöskatten avsätta 150 000 USD i klimatanpassningsåtgärder för tre lokala myndigheter där LoCAL är verksamma. LoCAL valde sedan att matcha beloppet för att få ett större genomslag. Källa: LoCAL Final Report on second period of global expansion 2019-2022, 2023, sid 43-44, Dox 19/00073 dok.nr 116. I Niger samarbetade LoCAL med UNDP, NDC Partnership, Italian Fund for Migration och UN Peacebuilding för att möjliggöra att klimatfinansiering når den lokala nivån för investeringar i naturbaserade lösningar, såsom återplantering, skydd mot bränder och översvämningar, upprustning av existerande brunnar. LoCALs arbete ledde totalt till att 611 hektar land restaurerades för att stå emot erosion och att en gemensam spannmålsbank för de mest utsatta inrättades. Källa: LoCAL Final Report on second period of global expansion 2019-2022, 2023, sid. 19, 27-28, Dox 19/00073 dok.nr 116. I Bangladesh har LoCAL arbetat med klimatresilient infrastruktur tillsammans med lokala myndigheter i kustzonsområden för att begränsa saltintrång i vattenkällor och arbete med vattenavrinningsområden för bättre bevattning, samt skydd av våtmarker. Källa Results Reporting, LMF-TF, Last Mile Finance Trust Fund, 2023, sid. 40. Dox 19/00073 dok.nr 115. I Lesotho har LoCAL koordinerat samarbetet mellan olika kommuner, National Climate Change Committee och Lesotho Meteorological Services för att genomföra utbildningar i klimatmedvetenhet och riskplanering för områdena Khoelenya, Lithipeng, Qhoasing, Sunyane i Mohales Hoek. Totalt nåddes 115 deltagare (51 kvinnor och 64 män). Utbildningen fokuserade på konsekvens-, risk- och sårbarhetsbedömningar och anpassningsåtgärder som bidrar till säkrad försörjning. Källa: LMF-TF, Last Mile Finance Trust Fund, 2023, sid. 32, Dox 19/00073 dok.nr 115. LoCALs arbete i Lesotho bidragit till att sju infrastrukturprojekt för vattenförsörjning slutförts, vilket förbättrat vattenförsörjningen för drygt 4 900 personer. Huvudaktiviteterna bestod av att bygga stenmurar och utgrävning av diken, skapa avrinningsytor samt installation av rör och ventiler. Källa: LMF-TF, Last Mile Finance Trust Fund, 2023, sid. 40, Dox 19/00073 dok.nr 115. Nyanagbanta är en region som ligger i centrala Gambia och som kännetecknas av stigande temperaturer, oregelbunden och minskad nederbörd, vilket gör det allt svårare för pastoralister att behålla boskap. Med stöd från LoCAL beslutade de lokala myndigheterna att investera i resilient infrastruktur utifrån identifierade prioriteringar och lokalt medbestämmande. Pastorlisterna fick till exempel identifiera var vattentanken skulle stå, gemensamt installera den samt fatta beslut om regler för användning. Myndigheten uppger att de gjorda investeringarna har inneburit att pastoralisterna inte behöver använda sina månadsbesparingar i lika stor omfattning som tidigare och de inte behöver använda som mycket tid för att stå i kö till brunnen som tidigare. Källa: LMF-TF, Last Mile Finance Trust Fund, 2023, sid.33, Dox 19/00073 dok.nr 115. Energi: Sida bedömer att följande resultat är relevanta för med Strategin miljö, klimat och biologisk mångfald 2022-2026 och strategimålet Begränsad klimatpåverkan inklusive ökad tillgång till förnybar energi och ökad energieffektivisering och dimensionerna minskad miljöbelastning och tillgång till resurser och tjänster i förändringsteorin; Med finansiellt stöd (350 000 USD) från Central African Forest Initiative (CAFI) lanserade UNCDF 2020 en utlysning för ren matlagningsteknik i DRK. 2022 hade 9 av de 12 utvalda entreprenörerna, utifrån en resultatbaserad ansats, bidragit till att över 57 000 förbättrade spisar sålts och att 350 ton briketter för matlagning tillverkats. Entreprenörernas arbete med ren matlagningsteknik har genererat 28 heltidstjänster och 76 provisionsbaserade tjänster. UNCDF har sedan 2019 arbetat med förnybar energi i Burkina Faso och med finansiellt bidrag från Luxemburg har 16 företag fått tekniskt och ekonomiskt stöd för att stimulera miljöteknik (solenergi för kylning och bevattning, solar home systems, laddningsstationer, ren matlagningsteknik). 2022 hade 1670 förbättrade spisar och 1200 solcellsenheter sålts. I Etiopien har UNCDF arbetat med mobila betalningslösningar utifrån en resultatbaserad ansats för att öka tillgången till förnybar energi (PAYGo). Med en budget on 80 000 USD har två energileverantörer 2022 levererat 2342 produkter inom förnybar energi och 11.000 människor har nåtts. 8 nya heltidstjänster har skapts och 59 provisionsbaserade tjänster har skapats som resultat. Källa: LMF-TF, Last Mile Finance Trust Fund, 2023, sid.27-30, Dox 19/00073 dok.nr 117. Prod/kons: Vidare bedömer Sida att följande resultat är relevant för Strategin miljö, klimat och biologisk mångfald 2022-2026 och strategimålet Hållbara produktions- och konsumtionsmönster, inklusive omställningen till hållbara livsmedelssystem, minskade föroreningar och hållbar kemikalie- och avfallshantering samt dimensionerna minskad miljöbelastning och tillgång till resurser och tjänster i förändringsteorin; UNCDF har i Bangladesh samarbetat med en NGO, Gukiel som arbetar med hållbara livsmedelssystem och värdekedjor som resulterat i att Gukiel fått lokal bankfinansiering för att sätta upp lagerförvaring för 5000 jordbrukare som odlar ekologisk sötpotatis. 60% av jordbrukarna var kvinnor. Källa: LMF-TF, Last Mile Finance Trust Fund, 2023, sid. 43, Dox 19/00073 dok.nr 117. Städer: Sida bedömer också att följande resultat är relevanta för Strategin miljö, klimat och biologisk mångfald 2022-2026 och strategimålet Fler miljömässigt hållbara och inkluderande städer och samhällen och dimensionerna minskad miljöbelastning och tillgång till resurser och tjänster i förändringsteorin; UNCDFs urbana program riktar sig främst mot kvinnor, för att stärka deras röster och ge möjligheter till förbättrade inkomsten. Under 2022 har UNCDF i Bangladesh gett tekniskt stöd till tre städer Natore, Narail och Tarabo som har tre kvinnliga kommunordförande, för att stärka deras kapacitet att genomföra en inkluderande planering och budgetering som tar hänsyn till marginaliserade grupper. Kommunen Narial i Bangladesh har upplåtit mark för att uppföra en marknadsplats (ett center för försäljning) Durgapur Growth and Sales Center, i närheten av Bhadulidanga (slumområde). Marknadsplatsen riktar sig mot marginaliserade kvinnor som är intresserade av att starta egna rörelser som kan ge dem en möjlighet till en inkomst i en utsatt miljö. Försäljningsstånd har satts upp, vatten och sanitetsfaciliteter har inrättats, möjlighet till barnpassning har skapats och lagringsmöjligheter har inrättats för produkter som inte blir sålda. UNCDF har bidragit med att identifiera kvinnor intresserade av att vara entreprenörer och ingå i ett kooperativ som tar ansvar för förvaltning och underhåll av marknadsplatsen, inklusive kostnader. UNCDF har också erbjudit lånemöjligheter (mikrolån) samt stöd med administrativa processer såsom registrering. UNCDF bedömer att deras arbete bidrar till att mobilisera ett intresse för att starta verksamhet samt en trygghet eftersom marknadsplatsen ger en tillhörighet och adress, en bättre arbetsmiljö och större möjlighet att kontrollera prissättningen. I Senegal har UNCDF tillsammans med kommunen bidragit till att renovera Soumbédioune fiskmarknad för att förbättra arbetsvillkoren och inkomster för kvinnor. Ett nytt tak har byggts, en sanitetsfacilitet har inrättats liksom vilorum. UNCDF har också bidragit med att installera kylförvaring. De kvinnliga försäljarna ingår också i kommittén som ansvarar för skötsel och förvaltning av marknaden. UNCDF har också erbjudit de kvinnliga fiskförsäljarna utbildningstillfällen i försäljningsteknik, prissättning och vidareförädling för att nå den regionala marknaden. Källa: LMF-TF, Last Mile Finance Trust Fund, 2023, sid.36-37, Dox 19/00073 dok.nr 117. WEE: Jämställdhetsaspekter är integrerade och återfinns genomgående under samtliga tematiker inom LMFTF, men utgör även ett specifikt fönster, och bedöms därför motsvara en tämligen hög andel (25%). Exemplen nedan visar att resultaten oftast sker i skärningspunkten mellan olika tematiker, främst digitalisering, men även lantbruksmålet och urban utveckling (GLOBEN). Initiativet IncluCity syftar till att skapa städer med jämlika ekonomiska förutsättningar för samtliga grupper vilket bl a innebär att kritisk infrastruktur, såsom transport, boende samt vatten/sanitet, identifierats. Under 2022 utvecklades nya verktyg (Inclusivity Index respektive City Score Card) som bidragit till att välja ut städer som ska ingå i kommande pilotfaser. I länder som Bangladesh, Senegal och Uganda pågår utbildningar kring inclusive budgeting and planning. Inom ramarna för initiativet och dess Women led Cities och i samarbete med UN-Habitat samlas kvinnliga borgmästare med fokus på ekonomisk egenmakt, politisk egenmakt och säkra stadsmiljöer. Genom utnyttjande av Blended finance i kombination med gender responsive planning, budgeting och accountability systems är målet att i närtid minska våld mot kvinnor med hälften. [UNCDF LMFTF 2019-2024, Results Report 2022 (POST-Presentation Versions), s 35-38, DOX 19/000073-117]; [M2]; [NAT/INST; AKT/MÅL] Inom programmet Livelihoods and Food Security fund har i Myanmar stort fokus legat på att säkerställa MF-sektorns långsiktiga fortlevnad givet landets negativa utveckling. I princip är det inte längre möjligt att genomföra gruppmöten och en omläggning mot individuella lån har därför genomförts. 11 MFIer (230,000 kunder varav 97% kvinnor) har omfattats för att bryta den negativa trenden där så mycket som 80% av enskilda MFIers portföljer kan betraktas vara i riskzonen. [UNCDF LMFTF 2019-2024, Results Report 2022 (POST-Presentation Versions), s 33, DOX 19/000073-117]; [M2]; [NAT/INST; AKT/MÅL] I Nepal omfattades 61,000 (varav 98% kvinnor) småjordbrukare av introduktion av en försäkringsprodukt som kopplade avkastningen till olika klimatrelaterade väderhändelser. I likhet med liknande initiativ var det uppenbart att det krävdes omfattande utbildning, via fokusgrupper, för de potentiella försäkringstagarna att förstå hur en sådan produkt (Area Yield Index Insurance) fungerar. [UNCDF LMFTF 2019-2024, Results Report 2022 (POST-Presentation Versions), s 33, DOX 19/000073-117]; [M2]; [NAT/INST; AKT/MÅL] I Nepal utvecklades produkter som möjliggjorde för smålantbrukare att erhålla lån utan säkerhet för inköp av insatsvaror och samtidigt få tillgång till mer omfattande marknadsplatser. I Kambodja digitaliserades småjordbrukarnas (varav majoriteten var kvinnor) avsättningsmöjligheter vilket innebar att intäkterna i genomsnitt ökade med 13% i jämförelse med året innan. [UNCDF LMFTF 2019-2024, Results Report 2022 (POST-Presentation Versions), s 38, DOX 19/000073-117]; [M2]; [NAT/INST; AKT/MÅL] PSD: Privatsektorutveckling utifrån ett finansieringsperspektiv utgör den gemensamma nämnaren för hela insatsen (60% enligt klassificeringen i PLANit) och i likhet med WEE-avsnittet ovan kan resultaten i princip alltid härledas till flera tematiska fönster. I UNCDFs begreppsapparat benämns området Financial Innovation respektive Local Transformative Finance och inkluderar utvecklandet av finansiella instrument och deras användning (mechanisms), rådgivning, strategiska investeringar samt ett säkerställande att det lokala perspektivet (exempelvis inom urban utveckling) omhändertas. I fråga om strategiska investeringar är det uppenbart hur UNCDF utgör en strategisk aktör inom FN-familjen för att engagera den privata sektorn i syfte att mobilisera additionellt kapital. BRIDGE-facility är UNCDFs egna revolving fund som under 2022 genomförde 6 transaktioner (lån och garantier) motsvarande ett totalt värde av $ 3,7 miljoner. Tre av lånen ($ 0,6 miljoner) innebar en hävstångseffekt på totalt $ 0,9 miljoner i form av direkt med- och parallellfinansiering. [UNCDF LMFTF 2019-2024, Results Report 2022 (POST-Presentation Versions), s 6, DOX 19/000073-117]; [M3]; [NAT/INST; AKT/MÅL] I PNG ställdes en garanti ut (first loss portföljgaranti) till Women´s Micro Bank Limited som innebar en hävstångsfaktor på 4. 600 kvinnliga affärsidkare och entreprenörer kunde erhålla lån där kravet på säkerhet reducerades från 50 till 15% och till kraftigt reducerad räntesats (12%-enheter). Sammantaget har BRIDGE omfattat 28 lån och 7 garantier i 10 olika länder till ett sammantaget värde av $ 15 miljoner under flera olika tematiska fönster. Direkta samarbeten med UNDP, UNWomen och WFP motsvarar ca 15% av den totala volymen. [UNCDF LMFTF 2019-2024, Results Report 2022 (POST-Presentation Versions), s 6, DOX 19/000073-117]; [M3]; [NAT/INST; AKT/MÅL] Med WFP har dessutom specifikt avtal tecknats som avser Rwanda med direkt koppling till innovativa livsmedelslösningar (Food systems) såsom skolmåltider, Humanitarian-Development-Peace Nexus, climate resilient food systems, resilient local food supply chains m fl. [UNCDF LMFTF 2019-2024, Results Report 2022 (POST-Presentation Versions), s 9, DOX 19/000073-117]; [M3]; [NAT/INST; AKT/MÅL] Under Investment Advisory Initiative engageras likaledes olika FN-organ under respektive RC och befäster därmed UNCDFs roll som UN´s flagship catalytic financing entity for the UNDS. Initiativet är verksamt i 12 afrikanska länder och sammantaget har 72 olika projekt omfattats och engagerat 17 olika FN-organ. [UNCDF LMFTF 2019-2024, Results Report 2022 (POST-Presentation Versions), s 9, DOX 19/000073-117]; [M3]; [NAT/INST; AKT/MÅL] Som en del av Global fund for Coral Reefs har UNCDF, via sin Blue BRIDGE Facility, bidragit till en investeringsfond ($ 0,5 miljoner) för startkapital (Seed grants). Genom att agera snabbt bidrog detta i sin tur till ett bidrag från GCF på $ 125 miljoner som i förlängningen förväntas mobilisera ytterligare $ 375 miljoner (subordinated) från privata investerare. [UNCDF LMFTF 2019-2024, Results Report 2022 (POST-Presentation Versions), s 6, DOX 19/000073-117]; [M3]; [NAT/INST; AKT/MÅL] UNCDF har utvecklat en metod, Dual Key approach, där finansiella förutsättningar och utvecklingseffekter vägs samman och utgör basen för investeringsbeslut. I Ghana (city of Kumasi) har ett bussterminalprojekt erhållit stöd baserat på metoden. Beräknad kostnad uppgår till $ 125 miljoner och förväntas mobiliseras via lån och ägarkapital som ett PPP. UNCDF har bidragit med TA under pre-investment phase vilket inkluderar business case development, beräkning av finansiella och utvecklingsmässiga effekter, projektstrukturering samt de-risking. [UNCDF LMFTF 2019-2024, Results Report 2022 (POST-Presentation Versions), s 21-22, DOX 19/000073-117]; [M3]; [NAT/INST; AKT/MÅL] Under the Blue Peace Financing Initiative har en investeringsplan för Gambia River Basin tagits fram (som omfattar flera länder) vilken kommer att finansieras via utfärdandet av en Blue Peace Bond. Detta är den första av sitt slag och innebär att ett nytt instrument och en ny marknad inom hållbar finansiering skapas. [UNCDF LMFTF 2019-2024, Results Report 2022 (POST-Presentation Versions), s 23, DOX 19/000073-117]; [M3]; [NAT/INST; AKT/MÅL] I Tanzania har en obligation i lokal valuta utfärdats av Tanga Water Authority där UNCDF bidragit till utvecklandet av den första obligationen i Tanzania som avser infrastruktur. Obligationen kommer främja effektivt vattenutnyttjande och innebära att hushållens och kommersiella aktörers tillgång till vatten dubbleras vilket omfattar 410,000 nyttjare. [UNCDF LMFTF 2019-2024, Results Report 2022 (POST-Presentation Versions), s 23, DOX 19/000073-117]; [M3]; [NAT/INST; AKT/MÅL] I DRC utgör exemplet med Altech, en start-up inom clean energy, ett exempel på hur en aktör som i ett mycket tidigt skede (2019) erhöll gåvobaserat stöd via LMFTF kunde expandera sin verksamhet och redan 2020 gå över till lånefinansiering ($ 350,000 via BRIDGE Facility). Företaget har därefter fortsatt sin expansion i DRC och har nu säkrat $ 18 miljoner i huvudsakligen kommersiella lån. [UNCDF LMFTF 2019-2024, Results Report 2022 (POST-Presentation Versions), s 25, DOX 19/000073-117]; [M3]; [NAT/INST; AKT/MÅL] Livsmedel och hållbara livsmedelssystem utgör inte längre ett av de resultatområden som insatsen är klassad som då omfattningen inte är tillräcklig för att komma över det numera tillämpade tröskelvärdet. Resulat kommer därför inte redovisas i resultatbanken men omnämns här för att göra bilden mer komplett. För att åstadkomma uthållig livsmedelstrygghet och nutrition krävs strukturell omvandling vilket UNCDF stödjer exempelvis via infrastruktur, innovativa finansieringslösningar, kommunala förvaltningars tillgång till kapital samt olika typer av digitala lösningar. I Bangladesh kunde en lokal NGO via en finansiellt begränsad insats ($ 28,000) lokal bankfinansiering frigöras för 5,000 jordbrukare och etablerandet av en Storage and Marketing Hub för förädlad sötpotatis. I Burundi sattes en garantifond upp med syfte att underlätta långivning till kvinnligt ledda MSMEs och därigenom minska produktionsförluster. Ett annat delsyfte var att reducera kravet på säkerhet för lån då kvinnor i Burundi endast i undantagsfall är ägare till mark eller andra säkerheter. [UNCDF LMFTF 2019-2024, Results Report 2022 (POST-Presentation Versions), s 42-43, DOX 19/000073-117]; [M5]; [NAT/INST; AKT/MÅL]
Stödet till UNCDFs Last Mile Finance Trust Fund (LMFTF) finansieras via GLOBEN och GLOBEC utifrån respektive strategi och utgör en mix av oöronmärkt kärnstöd till fonden och öronmärkta medel till två program. Från GLOBEN finansieras LoCAL inom lokal klimatanpassningsfinansiering och från GLOBEC finansieras Better than Cash Alliance (BtCA) som stöder övergången till digitala betalningslösningar Insatsens övergripande syfte är att bidra till en inkluderande och uthållig tillväxt i de fattigaste länderna samt stärkt motståndskraft mot effekterna av klimatförändringarna för de mest sårbara, både på en mer övergripande normativ nivå men framför allt på den lokala nivån. Detta ska uppnås genom att med UNCDFs unika modell bidra till utvecklandet av hållbara finansiella ekosystem och samtidigt verka för och utveckla tillgången till adekvata finansiella resurser och digitala betalningslösningar riktade till individer, småföretag och lokala myndigheter. Interventionslogiken innebär att UNCDF tillsammans med lokala partners identifierar och utvecklar/konsoliderar en finansiell produkt/tjänst, t ex en innovation, mikrokrediter eller klimatfinansiering innan den kan tas över av annan aktör och därigenom kan skalas upp. Genom denna modell är man med tidigt i processerna och agerar "frontrunner". På så sätt kan man lyfta av risker som andra aktörer (offentliga eller privata) inte är villiga att acceptera och genom att arbeta innovativt i svåra miljöer agerar man därmed i enlighet med principen om "leave no-one behind". UNCDFs strategi har tidigare haft som målsättning att utifrån Istanbul Program of Action bidra till att ungefär hälften av de idag minst utvecklade länderna (LDC) uppgraderas från LDC-kategorin. Den relativt nyligen genomförda konferensen LDC5 innebar att man nu övergripande arbetar utifrån Doha Program of Action och de riktlinjer och partnerskap som där fastslagits som färdplan för att i möjligaste mån uppnå SDG-målen till 2030. BtCAs specifika mål är att katalysera en global rörelse att gå från kontanta till digitala betalningar för att uppnå målen i Agenda 2030. Det huvudsakliga mandatet för LoCAL är att bidra till att klimatfinansiering når den lokala nivån och det genom att öka lokala myndigheters tillgång till klimatfinansiering för att genomföra klimatanpassningsinvesteringar i de minst utvecklade länderna. I det nu pågående samarbetet, vilket speglar UNCDFs strategisk ramverk, inkluderar Sidas stöd även omställning till hållbara livsmedelssystem, lösningar för hållbar energi samt biologisk mångfald, vilket delvis utgör nya fokusområden: - Inom biologisk mångfald stöttar UNCDF innovativa finansieringslösningar som integrerar biologisk mångfald, naturbaserade lösningar och bevarande (conservation). UNCDF ska också arbeta nära UNDP med att identifiera, testa och skala upp finansiella lösningar på området och arbeta nära FN-organisationerna för att tillhandahålla expertis kring finansiering och innovationer som integrerar miljö, klimat och biologisk mångfald enligt den gemensamma agendan "Our Common Agenda. - För hållbara livsmedelssystem ska UNCDF stötta finansiella lösningar och innovation på främst lokal nivå, exempelvis genom ökade tillgång till investeringar i livsmedelstrygghet som görs av kommuner och små och medelstora företag för att minska risken för framtida chocker. Detta inkluderar stöd till exempelvis stärkt infrastruktur och tjänster inom livsmedelssystemen (t ex bevattning, vägar och energi), lokala livsmedelsvärdekedjor, klimatsmart jordbruk och livsmedelssystem i urbana miljöer. - Inom förnybar energi ämnar UNCDF att nå sex miljoner människor i minst 10 länder att få tillgång till och dra nytta av förnybar energi. UNCDF ska bland annat främja tillgången till finansiering för hållbara energilösningar i hela kedjan - från konsument till företag och större investeringar för att driva grön ekonomisk utveckling och netto-noll utsläpp. UNCDF fyller ett gap för finansiering till små och medelstora företag och stödjer finansiella lösningar för ren matlagning och förnybar energi i form av solceller. Det slutgiltiga målet är att skapa inkluderande, jämlika och resilienta finansiella marknader och lokala finanssystem som är mer effektiva i sin förmåga att stärka fattiga män och kvinnor, SMEs, och lokala myndigheter i de minst utvecklade länderna samt stärkt klimatresiliens. Insatsen bedöms övergripande bidra till följande mål baserat på de två aktuella strategierna: GLOBEC (sammanvägt för de 2 komponenterna, därav de detaljerade nivåerna) - PSD 52,5% - Digi 21,25% - WEE 26,25% GLOBEN - Anpassning 70% - Energi 15% - Prod/kons 5% - Städer 10% Insatsen bedöms verka genom samtliga förändringskanaler. Det rent normativa bedöms hanteras i något lägre omfattning men är ändå tydligt genom att vunna erfarenheter medvetet sprids till andra länder och i kombination med ett aktivt deltagande i relevanta fora. Ett stort fokus ligger annars på det nationellt institutionella då programmen har en tydlig lokal förankring där man arbetar tillsammans med identifierade nyckelaktörer på nationell nivå. I takt med att utnyttjandet av, och investeringar via, Investment Platform konsoliderats blir påverkan på den direkta målgruppen alltmer tydlig.
Svenskt bistånd i siffror och berättelser
Vill du läsa mer om vilka resultat svenskt bistånd leder till?