OECD Development Centre 2019-22
På denna webbplats visas öppna data om det svenska biståndet, som visar när, till vem och för vilket ändamål svenskt biståndsmedel betalas ut, samt vad det har gett för resultat. Denna sida innehåller information om en av de insatser som finansieras med svenskt bistånd.
Här visas alla aktiviteter kopplade till insatsen. Klicka på en enskild aktivitet för att se fördjupad information.
Totalt 40 000 000 SEK fördelat på 0 aktiviteter
Här presenteras en lista över alla utbetalda transaktioner för en specifik insats. Varje betalning kan spåras till en särskild aktivitet. Negativa belopp indikerar att det skett en återbetalning.
0 transaktioner
Inga transaktioner tillgängliga för denna insats
0 insatsdokument
Nedladdningslänk |
---|
Inga insatsdokument tillgängliga för denna insats
Resultat
Insatsen är delad mellan två olika strategier och har två distinkta men samtidigt mycket nära sammanlänkade frågeställningar. Inom ramen för strategin för Sveriges globala utvecklingssamarbete inom hållbar ekonomisk utveckling 2018-2022 och dess mål "En hållbar försörjning och produktiv sysselsättning" kommer stödet till TVIE att inrikta sig på att vidareutveckla förståelsen för och kunskapen om informalitet och utveckling. Den informella ekonomin är mångfacetterad och omfattar en uppsjö av olika aktiviteter och anledningar till informalitet. Förenklat finns det i den ena delen av spektrat aktiviteter som utnyttjar möjligheter att undvika regleringar och beskattning för att exempelvis åsidosätta konkurrensförhållanden. I den andra extremen återfinns huvudsakligen fattiga männsikor som av olika anledningar är mer eller mindre permanent uteslutna från den formella arbetsmarknaden och som finner sin försörjning i oreglerad ekonomisk aktiviteter som saknar de rättigheter och skyddssystem som förknippas med en formell arbetsplats och som oftast genererar mycket små inkomster. Mellan dessa extremer finns det varianter där det finns olika grader av möjligheter att röra sig mellan formell och informell aktivitet t ex beroende av konjunkturcyklerellerandra skäl. Det finns också historiska skäl där familjeföretag som drivit under mycket lång tid och aldrig registrerats fortsätter utan registrering för att det saknas incitament till ändring. Fokusering kommer att vara på den grupp som huvudsakligen är permanent exkluderad från formell sysselsättning och som huvudsakligen omfattar människor i hög utsatthet och extrem fattigdom. Även om mycket skrivits om informalitet är ändå området till viss del underutvecklat och präglat av misstolkning som förmodligen har sin grund i informalitetens komplexitet. Informalitet är ett område som har fått stort genomslag i OECD Development Centres verksamhet och där Sida bedömer att Development centre kan ge viktiga bidrag som ökar förståelse för informalitetens grundorsaker och policyutveckling inom området. Inom ramen för strategin för Sveriges globala utvecklingssamarbete inom hållbar miljö, hållbart klimat och hav, samt hållbart nyttjande av naturresurser 2018–2022 och dess mål "hållbara städer och samhällen" kommer Cities Connect att inrikta sig på att skapa förutsättningar som gör det möjligt för sekundära städer att vara mer effektiva katalysatorer för hållbar stadsutveckling, fattigdomsminskning, hantering av klimatförändringar och resiliens på lokal nivå. Deras kopplingar till både större/huvudstäder och landsbygdsområden gör sekundära städer till nyckelaktörer i miljö-, ekonomi- och omvandlingsprocessen. Dessa städer kommer i allt högre grad att spela en nyckelroll i hantering av klimatförändring- och klimatanpassningsstrategier samt att bygga resiliens. I takt med att befolkningen växer och byggnadsområden växer kommer energibehovet att öka, medan dessa städer växlar till fler koldioxidintensiva energikällor. På grund av deras starka kopplingar till landsbygdsområden och deras beroende av primära aktiviteter som inte längre klarar att absorbera fler människor i tillräcklig grad, vilket också påverkas av klimatförändringar m.m, kommer sekundära städer att behöva ta itu med frågor som klimatinducerad migration, översvämningar, torka och - för de som ligger i kustområdena - hantering av ökningen av havsnivåer. Sekundära städer står dock inför ett antal akuta problem som hindrar deras bidrag till lokal och nationell utveckling. Dessa utmaningar uppstår på grund av en snabb och kaotisk urbaniseringsprocess som försvaras av bristen på samordning mellan olika nivåer, fragmenterade politiska system och begränsad statistisk information. Dessutom är subnationella myndigheter och kommuner de första som utsätts för externa negativa chocker, inklusive våldsamma konflikter, oförutsedda inflöden av migranter och mer frekventa naturkatastrofer i samband med klimatförändring. Lokala myndigheter har ofta mycket begränsade mandat samt kapacitet att genomföra politik och planer, vilket gör dem starkt beroende av centralregeringarnas riktlinjer och finansieringsbeslut. Experter inser att det finns ett stort kunskapsgap kring hur sekundära städer kan skapa "agglomerationsekonomier" och som kan leda till en hållbar utveckling. Det finns också brist på tillförlitliga sociala, ekonomiska, miljömässiga och offentliga finansiella data. Detta beror dels på en överfokusering på stora eller huvudstäder i debatten om stadsekonomi, dokumentation och analys. Utan faktabaserad kunskap om hur människor, företag och lokala myndigheter i sekundära städer kan dra nytta av varandra och hur stads- och landsbygdsområden kan få ömsesidiga fördelar, kommer de politiska insatserna att vara ineffektiva.
Svenskt bistånd i siffror och berättelser
Vill du läsa mer om vilka resultat svenskt bistånd leder till?